Hur ladda ner Tysklands ALLA aktiva mystar enklast?

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Hur ladda ner Tysklands ALLA aktiva mystar enklast?

Inlägg av Sillen » sön feb 21, 2016 11:23

Jag ska till Tyskland på semester under sommaren och jag tänkte passa på att logga en del mystar under den resan. Problemet är att jag inte har någon bra koll på vart vi kommer att åka ännu, det kommer inte vara helt klart innan vi är hemma efter resan då vi sannolikt kommer lägga om turen vart efter. För att skapa ett bra läge att lösa mystar inför resan samt att ha bra förutsättningar när vi är ute och reser, sannolikt inte internetåtkomst hela resan heller, tänkte jag ladda ner alla aktiva mystar till en GSAK databas, jag gör så i dag över Sverige och har även gjort på motsvarande sätt när jag rest tidigare. Problemet är att det finns ganska många mystar i Tyskland, typ hur många som helst. Så nu till frågan, finns det något enklare sätt än att skapa massor av PQ som bygger på publiceringsdatum och land?
Bild
Bild
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Re: Hur ladda ner Tysklands ALLA aktiva mystar enklast?

Inlägg av Anden81 » sön feb 21, 2016 18:33

Du kan ladda in cachar direkt från gsak.
Menyn längst till höger "geocaching.com access" och sen första raden "get geocaches".
Där kan du välja vilka typer du vill ha ner och på andra fliken kan du välja att plocka dom per stat. 6000 med full beskrivning och 10k Light går det att ta ner per 24 timmars period.
Full är att föredra men det blir ett projekt på några dagar.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » sön feb 21, 2016 18:42

Anden81 skrev:Du kan ladda in cachar direkt från gsak.
Menyn längst till höger "geocaching.com access" och sen första raden "get geocaches".
Där kan du välja vilka typer du vill ha ner och på andra fliken kan du välja att plocka dom per stat. 6000 med full beskrivning och 10k Light går det att ta ner per 24 timmars period.
Full är att föredra men det blir ett projekt på några dagar.
Ahhh!
Så mycket enklare även om det tar ett par dagar. Jag har testat din beskrivning och det var enkelt så långt. Dock har jag en kompletterande fråga.

Hur gör man för att man ska få alla och inte bara 6000 som programmet väljer vid första nedladdningen?
Bild
Bild
Anden81
Geocachare

Inlägg av Anden81 » sön feb 21, 2016 18:45

6k eller 10k är max beroende på vilken typ av nedladdning du väljer. Väljer du sen bara country och Tyskland på nästa flik väljer den ut dom på något sätt. Du måste nog köra stat för stat.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » sön feb 21, 2016 18:51

Anden81 skrev:6k eller 10k är max beroende på vilken typ av nedladdning du väljer. Väljer du sen bara country och Tyskland på nästa flik väljer den ut dom på något sätt. Du måste nog köra stat för stat.
OK, kör nog på datum då för det är så jag börjat när jag skapat PQ:ar!

Stort tack för detta gör att jag inte behöver lika många.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » sön feb 21, 2016 21:23

Jag har nu testat att ladda ner ett "län". Risken är att något län har mer än 6000 mystar och då blir det sannolikt konstigt!
- Anden, kan du testa att ladda ner mystar som är publicerade mellan 2 datum, fick det inte att funka?
- Vad är skillnaden information om man laddar ner 10 000 och 6000 cacher?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » mån feb 22, 2016 18:13

Du kan klicka på en knapp i GSAK så att du får svar på hur många cacher din fråga kommer att generera, blir det över ditt tillgängliga saldo så trixa med D/T så att antalet blir lämpligt, skriv upp kombinationen och hämta resterande dagen efter (eller med en kompis lånade konto, du kan ha fem i GSAK)
BildBild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » mån feb 22, 2016 18:32

T ex Baden-Württemberg får jag till dryga 12000 mystar, med D 1-2,5/T1-5 så blir det 5865st, nästa dag får man köra D3-4,5/T1-5 som blir 5937 för att tredje dagen köra D5/T1-5 som blir 719st, den andra hämtningen på nästa län dag tre får man anpassa till knappt 5200 cacher, ja du förstår säkert.
Knappen hittar du i mitten längs ner på "hämta geocacher/ get geocaches" "Totalt #"
BildBild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » mån feb 22, 2016 23:10

Tack, jag gjorde försök att styra nedladdningen efter datum. Tyvärr ville inte GSAK eller gc.com att den varianten skulle köras. Jag kommer att testa denna varianten istället.

Jag kan säkert låna dotterns gc-konto för hon laddar inte ner cacher på detta sättet, borde snabba på processen lite i alla fall.

Jag kan sammanfatta Tyskland med att de har släppts bra många fler mystar där än här i Sverige!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » mån feb 22, 2016 23:41

Sillen skrev:Tack, jag gjorde försök att styra nedladdningen efter datum. Tyvärr ville inte GSAK eller gc.com att den varianten skulle köras. Jag kommer att testa denna varianten istället.

Jag kan säkert låna dotterns gc-konto för hon laddar inte ner cacher på detta sättet, borde snabba på processen lite i alla fall.

Jag kan sammanfatta Tyskland med att de har släppts bra många fler mystar där än här i Sverige!
Det är en begränsning på utläggningsdatum i APIet, tror det bara funkar några veckor tillbaka i tiden.
BildBild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » mån feb 22, 2016 23:53

The Forslunds, det förklarar varför jag hade problem där. Tråkigt att det API:et inte hade fler möjligheter för det vore bra om man senare ska uppdatera med de som publiceras senare.
Bild
Bild
Target.
Ny i forumet
Efternamn: Peter
Förnamn: Gönlund

Inlägg av Target. » ons feb 24, 2016 14:47

API:et verkar var primärt byggt för att kunna användas i caching appar på telefonen och inte för att ladda ner till gsak
Datum alternativen i GSAK get geocaches är publicerings datum och inte utläggningsdatum. Perioden kan max var 30 dagar. Den funktionen är inte s bra i detta fall men trevlig om man vill hålla sin databas uppdatera. Kör men en sista 30 dagars uppdatering på cacher i Sverige går det lätt att hålla databasen uppdaterad. Jag burkar köra uppdateringen med light data format och sätta load settingens så att nya cacher flaggas så det är enkelt att köra en full uppdatering på dom sedan. Det går rejält mycket fortare så och man förbrukar inte en massa 6000 full per dag på det. Detta går inte med PQ då det närmaste är att att få alla med hidden datum den sista månaden och det är inte helt ovanlig att cacher släpps som har gömts tidigare än så.

För att ladda ner här skulle sag dela upp det lite beroende på hur många mystar förbundsländet har
http://project-gc.com/Statistics/Caches ... mit=Filter
alla under 6000 respektive 10000 går att ladda ner direkt utan uppdelning medan de med mer passar nog uppdelning på D eller T då man kan använda den i cachenerladdningen i GSAK. Bara att prova sig fram genom att lägga till ett DT filter på sidan tills ett lämpligt antal uppenbarar med

Det tjorviga är att att man måste se till att man inte går över total antalet nät man laddar ner för ordningen de kommer i är odefinierad och man får göra om hela nerladdningen för att säkert veta att man fått ner alla. Så planera vad du skall ladda ner och när och titta att du har fått tillbaka nerladdningarna före

Om jag inte har fatta fel så fungera api begränsningarna så att man får tillbaka nerladdningarna 24 timmar efter de är gjorda och inte dirket nästa kalenderdag. Så laddar du ner 6000 cacher med full data kl 18 så måste du vänta 24 timmar efter nerladdningen slutfördes innan du kan ladda ner igen. Du kan kolla din "download balance" i geocaching.com menyn. En bra ide är att aldrig ladda ner maximala antalen utan låta några var kvar för att inte kunna använda en cachingapp på telefonen under de närmaste 24 timmarna är inte det roligaste.

Då det finns 84240 mystar i Tyskland nu så kommer det ta över 14 dagar att få ner full info till alla om du laddar ner 6000 per dag så du får nog räkna med att det tar några dagar till.
Man måste komma i håg att uppdatera light nerladdade cacher med en full uppdatering speciellt på mystar då de är oanvändbara utan texten i dom.
Det är inte uppenbart hur man filtrerar fram dom men enkelt är nog att plocka fram alla cacher med 0 loggar. Om du använder logs taben i filter. Kryssa ur log types och sätt sedan "Required count" till Equal to och 0 och använd "+ All" knappen så har du nu(efter en bra stund då filtret är långsamt) alla cacher utan logg. Bara att sätta flagga på lämpligt antal strax under 6000 och köra en full refresh på de flaggade.

Om du är betalande medlem på Projet-gc så kan du skapa GPX:er med vgpsen där. Du får 10000 fulla per dag så det kommer att snabba upp nerladdningen rejält. Det funkar enkelt att lägga till och dela upp på nått sätt med förbundsland och DT filtrering där. map compare funktionen är nog lämpligast. Gör man det optimalt med pgc och API:et så kommer man ner i 5 dagar för att ladda ner allt.

Sedan är det bara att ladda ner de senast släppta i GSAK med publiceringsdatum för att hålla den uppdaterad

Andelen mystar var klart större i Tyskland är Sverige med 24% repetitive 15 %
Totalt myst procent
Sverige 100701 15468 15.4%
Tyskland 346995 84240 24,3%
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » ons feb 24, 2016 16:08

Åter igen, ett stort tack!

Target, du är mycket kunnig på hur detta fungerar och du delar dessutom med av din kunskap. Vad det gäller GC-project har det inte liksom blivit av att bli medlem, varför vet jag egentligen inte. För några dagar sedan gjorde jag dock ett försök men då var det problem med banken för att göra betalningen. Jag återkommer som betalande medlem för jag gör gärna rätt för mig då ni lagt ner ett stort jobb.

Jag har nu printat ut en karta över Tyskland som visar förbundsstaterna. Då är det inte speciellt svårt att hantera det med D/T ratingar som filter. Dock ska jag ta mig en titt på hur du menar att jag ska göra.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » sön jun 12, 2016 20:15

Tack för alla god råd. Det gick utmärkt att ladda ner mystar enligt era tips varför jag nu laddat ner ett par stycken.

Nu har jag kommit till nästa problem vilket är en fortsättning på föregående. Jag har nu laddat ner MÅNGA mystar i Tyskland. Nu tänkte jag uppdatera med de nya som kommit ut men jag tänkte försöka avgränsa nerladdningen till att bara gälla nypublicerade challengar, de går snabbt att kontrollera om man uppfyller kraven på när man kommer till nytt ställe. Problemet är bara att jag inte vet hur jag ska söka ut dessa på enklaste sätt.
Bild
Bild
Anden81
Geocachare

Inlägg av Anden81 » sön jun 12, 2016 20:40

http://project-gc.com/Home/Dashboard#Qu ... FueSUyMg==
Denna länk kanske funkar, sortera sen på hidden date. Lite manuellt arbete men verkar inte kommit just några nya i Tyskland.
Bild
Bild
Skriv svar