Informationsskylt borttagen vid Earthcache - vad göra?

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
A.Nehlin
Geocachare

Informationsskylt borttagen vid Earthcache - vad göra?

Inlägg av A.Nehlin » ons okt 26, 2016 16:57

Hallå kära medcachare

Jag har ställts inför ett klurigt dilemma. Vid en av mina earthcacher har länsstyrelsen helt sonika beslutat sig för att plocka bort informationsskylten. Jag har varit i kontakt med ansvarig tjänsteman, som meddelat att de inte har några planer på att sätta dit någon ny.

Loggningskraven för denna earthcache har gått ut på att man dels skall göra en egen uppskattning av omkretsen på flyttblocket ifråga, dels ange vilka mått Linné ansåg att stenen hade vid hans besök på platsen. Denna uppgift har stått att finna på informationsskylten, som nu skall plockas bort.

Goda råd och tips efterlyses. Finns det någon annan lämplig uppgift man kan be besökarna att göra för att få lov att logga? den geologiska sevärdheten är alltså ett flyttblock från inlandsisen som ligger mitt ute på en i övrigt lerdominerad slätt.

Jag har dålig koll på nuvarande riktlinjer, vad anses just nu vara tillåtna uppgifter?
"Hauí that skanunga ærliki mææn, toco vithar oræt aldrigh æn."

BildBild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Re: Informationsskylt borttagen vid Earthcache - vad göra?

Inlägg av OlaHansson » tor okt 27, 2016 8:36

Hej
Vet vilken du menar o den stenen måste ju absolut ha en EC.

Man kan nästan fråga om vad som helst som kräver ett besök på platsen.
Mått på stenen är ju ganska lätt att googla fram.

Höjd el omkrets plus nåt annat, kommer inte riktigt ihåg om det finns ngt annat vettigt på platsen....
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » tor okt 27, 2016 11:31

Jag hade ändrat i beskrivningen så att det framgår att informationen inte längre finns på platsen. Det tar mindre än en minut att googla fram svaret, så det är ingen oöverstiglig uppgift. Dessutom kan man råka lära sig något annat under efterforskningarna. ;)

Sedan är det ju tyvärr så att man inte längre får kräva foto, vilket gör att det inte finns något sätt att försäkra sig om att folk verkligen har varit på platsen. Jag tycker mig ha märkt att många skickar in väldigt lika formuleringar nu för tiden, så jag misstänker att det förekommer byteshandel med EC-lösningar på samma sätt som för mysterylösningar. Lite tråkigt, men om folk vill ägna sina liv åt att fuska till sig internetpoäng så får de väl göra det. Jag har bättre saker att göra än att kämpa mot de väderkvarnarna. :)
Användarvisningsbild
Coland
Geocachare
Efternamn: Colin
Förnamn: Andersson

Inlägg av Coland » fre okt 28, 2016 11:33

Uppgifter där man ska mäta är kanske inte så lämpligt. Dels så finns det redan en sån uppgift till den EarthCachen, dels så uppmuntras bara sådana uppgifter om de verkligen handlar om geologi.

Bättre uppgifter som handlar mer om geologi skulle vara frågor som exempelvis "Kan du se andra spår från inlandsisen i området?", "Hur har inlandsisen påverkat formen på flyttblocket?" "Hur kan du veta att flyttblocket är just ett flyttblock?".

Jag vet dock inte riktigt om de nyare riktlinjerna måste gälla i sådana här fall. Om en fråga måste ändras på en gammal EC så kanske man inte behöver följa de nya, men jag vet inte som sagt. Det är dock bättre för alla om man har uppgifter som verkligen handlar om geologi :D
Bild
Bild
Skriv svar