Challengecachar

Här diskuterar vi olika cacher
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Challengecachar

Inlägg av Anden81 » mån nov 21, 2016 21:14

Kollade lite i gsak där jag har alla sveriges mystar i min databas och kan inte se att det har släppts någon challenge i Sverige sen i mitten av September, är det någon som har en aning(eller kan spåna) om varför?

Brist på ideér eller släppte folk allt på en gång i våras.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Re: Challengecachar

Inlägg av Djurets » mån nov 21, 2016 21:31

Det är ju en tröskel med checkern, sedan är det svårt att komma på roliga idéer som är godkända.

Skickat från mobilen med taskig tangentbords precision.
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » mån nov 21, 2016 23:50

Jag kollade efter nya challengar i dag och såg att inte många nya släppts tyvärr, gillar dem. Nu ser jag att även Anden sökt. Jag hoppas att det släpps fler och att de inte blir allt för lokala.
Bild
Bild
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » tis nov 22, 2016 13:51

Djurets skrev:Det är ju en tröskel med checkern
Verkligen. Jag fattade för att de måste ligga på project-gc. Hur är det där? Kan man skriva egna checkers?
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » tis nov 22, 2016 14:30

d3bjorn skrev:Verkligen. Jag fattade för att de måste ligga på project-gc. Hur är det där? Kan man skriva egna checkers?
Jag svarar på min egen fråga:
http://project-gc.com/Home/FAQ skrev:How do I apply for access to write challenge checker scripts?

Currently we are not accepting new script writers. We are working on some changes in the system and will not grant access to anyone more until that is completed. It will most likely happen a few weeks after the moratorium ended.
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Efternamn: wkstrm
Förnamn: wkstrm
Kontakt:

Inlägg av wkstrm » ons nov 23, 2016 23:35

Jag orkar inte lägga ut en till burk just nu. Inte för att jag lagt ut många innan, men en idé till en challenge, fast det kanske redan finns?

1 trad cache på varje svårighetsgrad (1-2-3-4-5) samt en på varje terräng (1-2-3-4-5)
1 multi cache på varje svårighetsgrad (1-2-3-4-5) samt en på varje terräng (1-2-3-4-5)
1 letterbox cache på varje svårighetsgrad (1-2-3-4-5) samt en på varje terräng (1-2-3-4-5)
1 mystery cache på varje svårighetsgrad (1-2-3-4-5) samt en på varje terräng (1-2-3-4-5)
1 whereIgo cache på varje svårighetsgrad (1-2-3-4-5) samt en på varje terräng (1-2-3-4-5)
1 earth cache på varje svårighetsgrad (1-2-3-4-5) samt en på varje terräng (1-2-3-4-5)

Vill man vara extra jobbig kan man väl lägga till virtual och webcam också?

Eller bara öka antalet cachar på varje nivå till 5, 10, 20, 100 tex?

Kanske redan finns?
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » tor dec 01, 2016 16:47

Vet någon exakt hur det fungerar med checkers? Måste det alltid vara en project-gc-checker även om man kan peka ut en siffra i statistiken som säger huruvida man har klarat kravet eller inte?
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » tor dec 01, 2016 21:04

d3bjorn skrev:Vet någon exakt hur det fungerar med checkers? Måste det alltid vara en project-gc-checker även om man kan peka ut en siffra i statistiken som säger huruvida man har klarat kravet eller inte?
Challenge caches published after April 21, 2015 must include a link to a web-based challenge checker. This requirement is ongoing for the life of the cache listing.

At this time, Project-GC is the only website approved to host challenge checkers.

Mer här:
http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=780
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » fre dec 02, 2016 11:26

Jo, jag har sett det. Och man tolkar det alltså så strikt att man inte får publicera t.ex. en logga-minst-x-cacher-challenge utan att ha en checker på project-gc? M.a.o. behöver ingen vara överraskad över att det inte kommer nya challenges. :roll:
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » sön dec 04, 2016 21:35

Du tolkar det helt rätt, det måste finnas en checker
Senast redigerad av 1 OlaHansson, redigerad totalt 0 gånger.
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » tis dec 06, 2016 11:28

d3bjorn skrev:Jo, jag har sett det. Och man tolkar det alltså så strikt att man inte får publicera t.ex. en logga-minst-x-cacher-challenge utan att ha en checker på project-gc? M.a.o. behöver ingen vara överraskad över att det inte kommer nya challenges. :roll:
Med tanke på antalet nya challenges i mitt närområde (Linköping) så är jag överraskad att folk säget att det inte kommer nya challenges.

Däremot finns det en hel del regler kring challenges för att få fram uppgifter som är lös- och kontrollerbara utan allt för mycket jobb. (Lösningen kan så klart ta tid, men uppgiften är tydlig.)

Sedan är det bra om en challenge inte plötsligt blir oavklarad för att en cache loggats av någon annan efter att man loggat den själv.
Ragnemalm
Ny i forumet
Efternamn: Ragnemalm
Förnamn: Ingemar

Inlägg av Ragnemalm » mån jan 09, 2017 16:02

Här är det så mycket utmaningar att det börjar kännas fånigt. Om jag skall försöka klara en utmaning så måste det ju finnas några gömmor att utgå från!

Det skulle inte göra så mycket, för jag gillar inte utmaningskonceptet för jag tycker det är feltänkt, om det inte var för att dessa utmaningar tar en massa plats så det inte finns något annat att logga. I hela stan har jag loggat allt utom en bunt T5 (loggar en ibland men de tar massor av tid om jag alls klarar dem), mystar som jag inte har en aning om hur jag skall lösa och en massa utmaningar.

Nej, jag gillar inte utmaningskonceptet. Det skär sig mot "souvenirerna", som är det utmaningarna borde vara, speciella "jag klarade det"-märken. Nu är souvenierna helt ointressanta, det ramlar in drösvis av dem av sig själva, men var är en utmaning? En helt vanlig logg av en mikro någonstans bakom en skylt! Syns ingenstans annars. Jag loggar någon ibland, oftast sådana som löst sig själva, men även sådana missar jag ofta för jag gitter inte köra checkers bara för att se om jag får logga en ointressant gömma.

Dessutom är utmaningarna mycket ofta extremt elitistiska. Fem gånger D/T-matrisen, eller dubbla kalendern, vad är det för vansinnigheter? Löser sig själva för de som cachat väldigt mycket, tar flera år att uppfylla för oss andra. Vad är poängen med det? Att göra en utmaning med tanken "titta så bra jag är, det här kan inte du"?

Jo, det finns bättre utmaningar, utmaningar som man troligen inte löst utan att tänka på det och som går att lösa på en vecka eller så. Men det är inte så många sådana.

Så, nu har jag sagt min åsikt i målet.
ta68 skrev:
d3bjorn skrev:Jo, jag har sett det. Och man tolkar det alltså så strikt att man inte får publicera t.ex. en logga-minst-x-cacher-challenge utan att ha en checker på project-gc? M.a.o. behöver ingen vara överraskad över att det inte kommer nya challenges. :roll:
Med tanke på antalet nya challenges i mitt närområde (Linköping) så är jag överraskad att folk säget att det inte kommer nya challenges.

Däremot finns det en hel del regler kring challenges för att få fram uppgifter som är lös- och kontrollerbara utan allt för mycket jobb. (Lösningen kan så klart ta tid, men uppgiften är tydlig.)

Sedan är det bra om en challenge inte plötsligt blir oavklarad för att en cache loggats av någon annan efter att man loggat den själv.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » ons jan 11, 2017 7:49

Challenge är menade att vara utmanande, jag förmodar att D/T matchar 5xDT tex , allt går inte att logga från första dagen...
Bild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » ons jan 11, 2017 15:04

Ja redan namnet Challenge säger ju utmaning så det är ju som det ska då :)

Sen är det olika för olika vad som är en utmaning.
Finns ju många olika oxå med olika svårighetsgrader.
Överlag är dom kanske ganska svåra här i Sverige?
Finns nog fler "lätta" i Danmark tex

Finns flera st "På väg mot full DT" med tex 40, 50, 55 osv loggade DT kombinationer
Även loggat 50, 75 100 osv TB's

Föredrar själv svårare så man kan sätta upp nya mål i sitt loggande.
Hittade min 50:e Large här i Skåne häromdagen som även blev en FTF så nu har jag en till challenge att logga :)
Skriv svar