Mysttyper - uppgift respektive problem

Här diskuterar vi olika cacher

Baserat på beskrivningarna nedan, föredrar du problem eller uppgifter?

Uppgifter - om jag inte kan lösa en cache vet jag åtminstone var jag ska börja leta
0
Inga röster
Problem - känslan när poletten trillar ner är värt frustrationen för de cacher jag inte förstår alls
0
Inga röster
Båda - så länge den är välgjord (utveckla gärna i en kommentar)
0
Inga röster
Vaddå välja? - jag ger mig på alla mystar oavsett tema eller typ, allt ska lösas!
0
Inga röster
Nej - man kan inte gruppera myster på det här viset.
0
Inga röster

Antal röster: 0
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Mysttyper - uppgift respektive problem

Inlägg av ta68 » fre dec 09, 2016 13:53

Hej!

Jag funderade lite på varför vissa mystar klarar sig med att bara ge de sex sista siffrorna i problemdelen, medan andra enligt mitt tycke bör ha fullständiga koordinater.

Tyvärr är det ganska färdigtänkt, men någon kanske har fler belysande exempel?

Ifall det är klart vad man ska göra, men det kan ta en stund att ta reda på hur, så har man en uppgift. Då går det bra att uppgiften bara ger de sex decimalerna (tre för Öst och tre för Väst). Här krävs det en checker för att veta att man gjort rätt.

Ifall en del av svårigheten är att ta redan på vad man ska göra behövs mer ledning i det man får fram. Ett problem bör därför innebära att du tar fram såpass stora delar av koordinaten att delar är givna, oftast men inte alltid betyder det kompletta koordinater. En checker kanske inte känns nödvändig, det enda sättet att få fram fungerande koordinater är att göra rätt, men kan behövas när man kan tänka rätt men göra fel på vägen.

Exempel på en välgjord problemcache är:
https://coord.info/GC41P0K You Know My Name
Problemet här är hur man ska tolka den givna ledtråden, men eftersom man får fram fulla koordinater så kan man själv verifiera att man är på rätt väg genom att se om man får ut rimliga koordinater. Checkern används sedan för att verifiera att man har gjort rätt hela vägen.

Exempel på en uppgiftscacher är:
GC6XEW7 - Nötknäckarkalendern 2016-07 Tomten geocachar
Följ instruktionerna noga och rätt siffror kommer fram.
Använd sedan checkern för att verifiera att du inte gjort fel.

Jag försökte verkligen hitta någon annan uppgiftscache med sex siffror men troligen behöver jag leta i Norrköping (mystikens skog) eller Stockholm (MMDO) för att hitta exempel och det tog för lång tid.
Användarvisningsbild
Justis
Föreningsmedlem
Efternamn: Ekman
Förnamn: Lennart
Ort: Stockholm (Östermalm) och Nynäshamn (Bergholmen, Torö)

Re: Mysttyper - uppgift respektive problem

Inlägg av Justis » fre dec 09, 2016 16:22

Tar inte emot mitt röstningsalternativ (Det femte = nej).
Senast redigerad av 1 Justis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Tom10_2
Geocachare
Efternamn: Bjurmark
Förnamn: Thomas

Inlägg av Tom10_2 » fre dec 09, 2016 17:17

Rösträknaren tar inte emot något alternativ så något måste vara på tok.
För övrigt tycker jag att varje typ myst har sin charm. Ju svårare klurighet desto fler "ledtrådar" tycker jag att det ska finnas i antalet siffror att klura ut. Får man söka grader och, i viss mån hela minuter, så kan man ju ana vad man borde få för facit på början eller slutet på problemet. Finns det flera alternativa lösningar så tycker jag det ska finnas en checker. Är det bara en lösning som löser problemet på ett riktigt sätt kan checkern uteslutas.
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

Inlägg av ApanAnn » fre dec 09, 2016 19:03

Jag vet inte om jag håller med i uppdelningen. I första exemplet är det ju ändå ganska tydligt att varje fras ska omvandlas till en siffra på något sätt. Går att lösa med googlande och testande även för någon som inte förstår vid första ögonkastet.

Då behöver du i såna fall en kategori för cacher där det inte är tydligt alls vad som ska bli siffror. Säg att du har ett baconshiffer eller något annat superklurigt. För någon som sett ett sånt förut är det kanske uppenbart, men där går det inte direkt att googla sig fram till en lösning om en inte har en susning.

Skulle säga att det behövs mer än bara 2 kategorier att dela upp i.
Bild
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Inlägg av Anden81 » tor dec 15, 2016 22:09

Båda - så länge den är välgjord (utveckla gärna i en kommentar)
Det många inte tänker på är att när man bara ska ha ut decimalerna och resten är givet höjer det svårigheten på mysten. Har stött på många där uppgiften kan vara relativt klar men då det bara är dom tre sista som man ska ha ut kan det finnas många vägar fram.

Tycker dom bästa mystarna är dom där uppgiften är ganska klar men man får tänka till ändå, eller där det finns en fin tråd att börja dra i. Har löst D5or som är svåra (vilket dom ska vara) men där uppgiften är klar och tydlig samt att det finns något att dra i vilket gör att man vet att man är på rätt väg.
Bild
Bild
Ragnemalm
Ny i forumet
Efternamn: Ragnemalm
Förnamn: Ingemar

Inlägg av Ragnemalm » mån jan 09, 2017 15:51

Tyvärr kan jag varken rösta eller se resultatet. :(

"Det skickade formuläret var felaktigt. Försök skicka det igen."

Annars skulle jag säga att jag gillar mystar där jag inte måste testa allt mellan himmel och jord för att gissa vad CO tänkte på utan snarare har någon slags ram att gå efter. Något fokus. Det behöver inte vara en problembeskrivning, men lite mer än vilda gissningar.
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » lör jan 14, 2017 13:15

Som flera andra här kan jag inte rösta även om mitt röstförsök var att man inte kan sortera mystar på det sättet.

Jag älskar mystar och jag löser många fler än jag loggar så jag tror mig veta vad jag gillar. Det finns många mystar som är mycket välgjorda och genomtänkta och det är de bästa mystarna. De mystar jag nu mer inte ens försöker lösa är de som man bara ska chansa och sedan testa om det är rätt. Jag ger ett exempel
N58 16.abc E13 18.def
a sten
b berg
c träd
d mossa
e blomma
f sjö
Om CO hoppas att man ska associera rätt på alla och då på samma sätt som CO tänkt, inget kuk alls för det blir oändligt med lösningar där man inte har en anning om vilken om någon av a-f är rätt.

Sedan finns det mystar som många tycker om men att många andra tycker illa om, då får väll den som vill lösa den, exempel kan vara pussel.

Fram för genomtänkta mystar!
Bild
Bild
Muodji
Geocachare
Efternamn: Berndtsson
Förnamn: Stig

Inlägg av Muodji » sön jan 15, 2017 21:41

För min del har jag tröttnat på alla tillkrånglade och nästan olösbara mysterys och har i stort sett slutat att bry mig om dem, så de finns inte kvar i GPS:en längre.
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » ons jan 18, 2017 7:51

Muodji skrev:För min del har jag tröttnat på alla tillkrånglade och nästan olösbara mysterys och har i stort sett slutat att bry mig om dem, så de finns inte kvar i GPS:en längre.
Är det ingen fieldmyst så finns det ingen anledning att ha dem i GPS innan den är löst.

Jag glömde en sak som jag borde nämnt för att mysten ska vara bra. Mysten D-rating ska vara hyfsat bra satt, ej lågt för att folk ska titta på den. Finns tendens till att D 2.5 är svåraste nivån.
Bild
Bild
Skriv svar