Hur editera din cachesida, lägga till bilder etc

Här diskuterar vi olika cacher
EriolMapper
Geocachare
Efternamn: Sundberg
Förnamn: Erik

Re: Hur editera din cachesida, lägga till bilder etc

Inlägg av EriolMapper » fre jan 13, 2012 22:02

Jag tillhör dom som föredrar att ha alla bilder uppladdade på geocaching.com så att allt finns på samma ställe. Upptäckte dock att alla bilder automatiskt blir nedskalade till 300 pixels bredd (som ser löjligt litet ut) när man laddar upp dom. Mitt sätt att komma runt detta är att dela på bilderna (går att göra till och med i paint med lite trixande) och sedan lägga in bilderna bredvid varandra med attributet border="0". Riktiga HTML-proffs har säkert något ännu smartare sätt, men det här funkar för mig.
Queeg
Geocachare
Efternamn: Hedlund
Förnamn: Mattias

Inlägg av Queeg » fre jan 13, 2012 22:15

EriolMapper skrev:... bilder automatiskt blir nedskalade till 300 pixels bredd (som ser löjligt litet ut) när man laddar upp dom. ...
Riktigt så illa är det inte, men av någon anledning finns en nedskalad variant också. Om man plockar bort "display/" ur länken till bilden så får man originalstorleken (eller en möjligtvis något omgjord variant).

Jämför exempelvis

http://img.geocaching.com/cache/display ... 0ff70b.jpg (Pytteliten och nedskalad)

och

http://img.geocaching.com/cache/9eb9aa5 ... 0ff70b.jpg (Den storlek det ska vara)
Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » tis jun 12, 2012 20:46

Jag skulle vilja färga hela bakgrunden i cachebeskrivningen i en färg. Dvs, där man skriver texten.(Inte "Background Image URL: ")
Går det? Eller måste jag göra omvägen att skriva i en bild och lägga till?
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tis jun 12, 2012 21:33

Djuret skrev:Jag skulle vilja färga hela bakgrunden i cachebeskrivningen i en färg. Dvs, där man skriver texten.(Inte "Background Image URL: ")
Det närmsta du kommer är nog:

Kod: Markera allt

<div style="background-color:black;color:yellow;">beskrivning</div>
Det är bara själva beskrivningen du kan påverka, resten av sidan förblir vit. Kan kanske finnas nåt fulhack så du kan få mer av sidan svart men det lär rättas till med tiden isf..
Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem

Inlägg av Djurets » tis jun 12, 2012 21:58

linsrille skrev:
Djuret skrev:Jag skulle vilja färga hela bakgrunden i cachebeskrivningen i en färg. Dvs, där man skriver texten.(Inte "Background Image URL: ")
Det närmsta du kommer är nog:

<div style="background-color:black;color:yellow;">beskrivning</div>
Det är bara själva beskrivningen du kan påverka, resten av sidan förblir vit. Kan kanske finnas nåt fulhack så du kan få mer av sidan svart men det lär rättas till med tiden isf..
Tack, det var det jag sökte. men det blev inte så bra som jag hoppats. Skulle vara kul om man kunde bli av med allt vitt...
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tis jun 12, 2012 22:59

Djuret skrev:Tack, det var det jag sökte. men det blev inte så bra som jag hoppats. Skulle vara kul om man kunde bli av med allt vitt...
Eftersom jag såg det som en utmaning att kringgå deras spärrar funderade jag lite på om det fanns nåt uppenbart och kom då fram till detta:

<div style="margin:-1000px -500px -5000px -500px;padding:1000px 500px 5000px 500px;background-color:black;color:#211;">Darkness</div>
Detta sorterar jag in i kategorin fulhack och kan sluta fungera när som. Det ger iallafall i min browser en helt svart bakgrund förutom en del rutor och grejer på sidan, och all text runt omkring är orörd.
Om du vill pilla själv gäller topp, höger, botten, vänster i värdena för margin och padding. padding måste vara exaka motsatsen till margin för att det ska bli rätt. Annars kan texten i beskrivningen hamna mitt över texten på sidan i övrigt.
Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem

Inlägg av Djurets » tis jun 12, 2012 23:18

linsrille skrev:
Djuret skrev:Tack, det var det jag sökte. men det blev inte så bra som jag hoppats. Skulle vara kul om man kunde bli av med allt vitt...
Eftersom jag såg det som en utmaning att kringgå deras spärrar funderade jag lite på om det fanns nåt uppenbart och kom då fram till detta:

<div style="margin:-1000px -500px -5000px -500px;padding:1000px 500px 5000px 500px;background-color:black;color:#211;">Darkness</div>
Detta sorterar jag in i kategorin fulhack och kan sluta fungera när som. Det ger iallafall i min browser en helt svart bakgrund förutom en del rutor och grejer på sidan, och all text runt omkring är orörd.
Om du vill pilla själv gäller topp, höger, botten, vänster i värdena för margin och padding. padding måste vara exaka motsatsen till margin för att det ska bli rätt. Annars kan texten i beskrivningen hamna mitt över texten på sidan i övrigt.
Grymt!!! Nu får jag bara vänta på att paketet från Tyskland skall komma hem, så är nog alla bitar på plats. :D
/Djurets
Bild
Skriv svar