EarthCache – hur du skapar en!

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

EarthCache – hur du skapar en!

Inlägg av Gavia-SGCD » lör apr 05, 2008 12:17

Du som vill registrera en "EarthCache", skall registrera den via webbplatsen www.geocaching.com under "Report a New Cache" och välj "Earthcache" som typ av cache.
När det är klart kommer din EarthCache att granskas.
Var snäll och läs igenom riktlinjerna för registrering (tyvärr bara på engelska) innan du fyller i formuläret!

Observera att dessa riktlinjer har förändrats (11 January 2010)!

När du har fyllt i formuläret klickar du på "Report New Listing"-knappen längst ner på sidan för att skicka in din "Earthcache" för granskning. Du kommer automatiskt att få en bekräftelse, om din "EarthCache" skickats in och registrerats på rätt sätt.

För att uppfylla riktlinjerna för EarthCacher och därmed bli godkänd, MÅSTE din EarthCache:
  • • innehålla en, för besökaren, korrekt och bildande information om det geovetenskapligt intressanta med platsen.

• innehålla en bildande fråga som är relaterad till EarthCacheplatsen. Att logga en bild eller att nämna ett ord eller en siffra på en skylt på platsen, uppfyller inte kraven i riktlinjerna för en EarthCache, eftersom detta inte visar att någon form av kunskap inhämtats. Vi förslår att man skall ställa en geovetenskapligt relaterad fråga till besökaren eller låta dem utföra någon form av uppmätning/beräkning för att uppfylla loggningskraven. Var snäll och läs riktlinjerna för registrering för att få mer information om vad som krävs för en loggning.

• ha erhållit erforderligt tillstånd av markägaren (om så krävs) för att du skall få ange en EarthCacheplats på markerna. För att få din EarthCache godkänd måste du ange eventuella tillstånd i registreringsformuläret.

• inte ha några burkar, lådor eller andra fysiska föremål på platsen..
Skaparen av EarthCachen ansvarar för att söka och erhålla tillstånd av markägaren, som eventuellt kan krävas, för att få lov att skapa en EarthCacheplats på någons mark. För att få din EarthCache godkänd måste denna information om tillåtelse listas i formuläret.

För säkerhets skull spara alltid en egen back up på din text till cachen.
Senast redigerad av 1 Gavia-SGCD, redigerad totalt 0 gånger.
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Re: EarthCache – hur du skapar en!

Inlägg av McB. » fre jan 01, 2010 23:25

Något nytt om när man kommer att kunna skapa EarthCaches via geocaching.com? På earthcache.org står det bara "first week of 2010" eller något liknande.
Före detta geocachare.
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Inlägg av Landstedt » fre jan 01, 2010 23:28

McB skrev:Något nytt om när man kommer att kunna skapa EarthCaches via geocaching.com? På earthcache.org står det bara "first week of 2010" eller något liknande.
Det kan du göra nu.

Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av McB. » fre jan 01, 2010 23:52

Det valet finns inte i min lista över cachetyper. :(
Före detta geocachare.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » fre jan 01, 2010 23:58

McB skrev:Det valet finns inte i min lista över cachetyper. :(
Troligen en kommande funktion som med län/landskap..
Bild
Landstedt
Geocachare

Inlägg av Landstedt » lör jan 02, 2010 0:03

McB skrev:Det valet finns inte i min lista över cachetyper. :(
Det var märkligt. Tydligen bara med reviewerkontot som det går att skapa en earthcache.
Nåväl. Då är det säkert som Sydman skriver.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av McB. » lör jan 02, 2010 0:14

Det lovar ju gott att det i alla fall finns stöd för det i systemet, nu är det väl bara en behörighetsändring som behövs. :)
Före detta geocachare.
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » lör jan 02, 2010 10:15

McB skrev:Det lovar ju gott att det i alla fall finns stöd för det i systemet, nu är det väl bara en behörighetsändring som behövs. :)
Jepp, ge alla reviewerbehörighet så löser det sig ;-)
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Landstedt
Geocachare

Inlägg av Landstedt » mån jan 04, 2010 21:58

McB skrev:Det lovar ju gott att det i alla fall finns stöd för det i systemet, nu är det väl bara en behörighetsändring som behövs. :)

Imorgon Tisdag kommer en release och med den möjlighet att regga Earthcacher på GC.com
Löjan
Geocachare
Efternamn: Ramäng

Inlägg av Löjan » mån jan 04, 2010 22:30

Landstedt skrev:Imorgon Tisdag kommer en release och med den möjlighet att regga Earthcacher på GC.com
Gott! Några mindre regeländringar kring EarthCache också om jag inte tar fel?
Landstedt
Geocachare

Inlägg av Landstedt » ons jan 06, 2010 9:29

Landstedt skrev:

Imorgon Tisdag kommer en release och med den möjlighet att regga Earthcacher på GC.com
Releasen är uppskjuten till nästa Tisdag.
Användarvisningsbild
A.Nehlin
Geocachare

Inlägg av A.Nehlin » ons mar 10, 2010 16:55

En fråga till Earthcache-reviwer:

Jag har hittat en väldigt häftig och intressant kalkstensgrotta, som jag gärna skulle vilja göra en earthcache av. För att komma in i grottan måste man låna nyckeln vid ett annat ställe, och gärna boka den i förväg för att veta att den är ledig. Skulle en earthcache där man behöver låna en nyckel för att komma in bli godkänd, om detta klart och tydligt framgår i texten?
"Hauí that skanunga ærliki mææn, toco vithar oræt aldrigh æn."

BildBild
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » tor mar 11, 2010 23:51

A.Nehlin skrev:... Skulle en earthcache där man behöver låna en nyckel för att komma in bli godkänd, om detta klart och tydligt framgår i texten?
Ja, med största sannolikhet blir den det, i fall om du noggrant beskriver hur du får tillgång till grottan (som du antyder här ovan). Det gäller bara att grottan är "tillgänglig" för "vem som helst", trots låset.

Gör en bra Earthcachesida och illustrera gärna det geologiska skeendet med bilder och/eller diagram.

För dig och alla andra som är intresserade av att skapa Earthcacher rekommenderar jag varmt att gå in på Eartcahesidan och studera de tio exempel på bra Earthcacher som ligger med länkar på första sidan. Dessa har vi tagit tagit fram genom ett internationellt samarbete för att "indikera" vad som är önskvärd utformning av en Earthcache.
Själv granskade jag 895 st. Earthcacher under det projektet! Många ställen jag vill åka till kan jag berätta. Vår jord är fantastisk! Var rädd om den!

Har ni frågor är ni välkomna att höra av er, trots att jag inte är officiell reviewer (ännu).
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

Användarvisningsbild
A.Nehlin
Geocachare

Inlägg av A.Nehlin » fre mar 12, 2010 10:26

Jag glömde nämna att grottan vintertid är låst för att skydda de fladdermöss som övervintrar där. Är det något som kan vara ett problem vid publcering, att den inte går att nå året om?
"Hauí that skanunga ærliki mææn, toco vithar oræt aldrigh æn."

BildBild
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av Gavia-SGCD » lör mar 13, 2010 0:59

A.Nehlin skrev:Jag glömde nämna att grottan vintertid är låst för att skydda de fladdermöss som övervintrar där. Är det något som kan vara ett problem vid publicering, att den inte går att nå året om?
Det kan bli ett problem, men är platsen intressant tycker jag att du skall skicka in den.

Det är naturligtvis viktigt att var detaljerad och noggrann med att förklara varför den är värd att aktiveras och ge alla förutsättningarna för när, var och hur den är tillgänglig. Det gäller ju det "rent geologiska" också!

Lycka till! Den som lever får se!
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

Skriv svar