EarthCache – hur du skapar en!

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Re: EarthCache – hur du skapar en!

Inlägg av Djurets » tor apr 29, 2010 21:35

Motorcycledude skrev:De nya reglerna är verkligen efterblivna. Eftersom det är förbjudet att kräva foto i loggen nu kan vilken soffpotatis som helst få svaren via mail från ngn som varit där och sitta och logga earthcaches på löpande band.

Nu har jag tappat sugen. Kanske gör klart denna då jag redan lagt ned en hel del tid, men sedan blir det inga fler earthcacher för mig. Vete fan om jag ens är motiverad att logga några nu när vem som helsk kan logga varifrån som helst.

R.I.P. Eartcaches
Det är ju bara att se till att man har en fråga om något som krävs att man är på platsen för att se/räkna ut. Hjälper iof inte om någon skvallrar, men det är det väl ingen som gör om en sån sak...? :D
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » tor apr 29, 2010 21:55

1. Registrera EarthCache utan fotokrav
2. Vänta på publicering
3. Ändra beskrivning till att inkludera fotokrav

Färdigt.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » tor apr 29, 2010 22:47

Djuret skrev:Det är ju bara att se till att man har en fråga om något som krävs att man är på platsen för att se/räkna ut. Hjälper iof inte om någon skvallrar, men det är det väl ingen som gör om en sån sak...? :D
Tyvärr har det redan visat sig på gc.com:s forum att folk gör det.
Bild
Bild
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » tor apr 29, 2010 22:54

Det var ju en märklig omsvängning, för tidigare rekommenderas att man skulle ha foto från platsen för att få logga EC. Att kräva en mätning på platsen är enfaldigt, det är inte alla geologiskt intressanta saker som går att mäta med normal utrustning. Har bedömningen av hur man hittar informationen också blivit strängare? Det ser inte hur utbildningsvärdet är större av att mäta än att läsa, kan någon förklara det? Vem är det som hittar på alla dessa fåniga idéer som bara skapar irritation hos oss användare?!?
Användarvisningsbild
spjo
Geocachare
Efternamn: Granquist
Förnamn: Johan

Inlägg av spjo » tor apr 29, 2010 23:00

Jag fick inte min senaste Earthcache godkänd först eftersom det var tvunget att vara minst en fråga som krävde ett besök på platsen med i loggkravet (foto gällde inte som bevis för att man varit där). Men senare har det publicerats andra där det inte behövts "platsspecifika" svar för att logga utan foto samt sökbara frågor har räckt. Verkar tyvärr vara lite godtyckligt när dom granskas och godkänns...
Bild
Användarvisningsbild
A.Nehlin
Geocachare

Inlägg av A.Nehlin » tor apr 29, 2010 23:07

Mennn, här bemödar man sej med att fixa en earthcache innan jubileumseventet. Då ändrar de regler så att man får reviwernote om att man måste ha platsspecifik fråga (den jag hade som verkligen var relevant för platsen kunde man ju finna i något dokument i något hörn av internet), och när man ska gå in för att ändra, så är sidan nere för underhåll!

Tacka vet jag att det finns platser som dessa där man kan avreagera sin vrede!
"Hauí that skanunga ærliki mææn, toco vithar oræt aldrigh æn."

BildBild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » tor apr 29, 2010 23:36

spjo skrev:Jag fick inte min senaste Earthcache godkänd först eftersom det var tvunget att vara minst en fråga som krävde ett besök på platsen med i loggkravet (foto gällde inte som bevis för att man varit där). Men senare har det publicerats andra där det inte behövts "platsspecifika" svar för att logga utan foto samt sökbara frågor har räckt. Verkar tyvärr vara lite godtyckligt när dom granskas och godkänns...
Och i mitt fall räckte det inte med EN platsspecifik fråga....
Bild
Bild
Användarvisningsbild
wellner
Föreningsmedlem
Efternamn: Wellner
Förnamn: Fredrik
Kontakt:

Inlägg av wellner » fre apr 30, 2010 6:34

Det "stora problemet" är väl att all information finns på Internet om man letar tillräckligt länge. Och så finns det fortfarande visst nåt som kallas bibliotek.

/w
Användarvisningsbild
Matdeta
Geocachare
Efternamn: Tall
Förnamn: Dennis

Inlägg av Matdeta » fre apr 30, 2010 7:34

Verkar som vi har en ny earthcache reviewer: GeoawareSE. Skönt, då kanske publicering går ännu lättare i framtiden.
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » fre apr 30, 2010 12:26

Matdeta skrev:Verkar som vi har en ny earthcache reviewer: GeoawareSE. Skönt, då kanske publicering går ännu lättare i framtiden.
Japp. Det förändrar ju inte att reglerna är skit men det lär ju snabba upp hanteringen en hel del och förbättra kommunikationen.

Tyvärr gör bara de nya reglerna i sig att jag inte kommer att bemöda mig om earthcaches i framtiden.
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » tis maj 11, 2010 8:28

Hmm, en hel del saker som jag INTE kan hålla med om i den här diskussionen.

Först har vi tidsaspekten på godkännandet. Jag lade ut min första EC (GC28AB9) för publicering i går kväll och fick till min förvåning den godkänd ca 30 minuter senare. Jag har inte en susning (nja, kanske...) om vem reviewern geoawareSE är, men snabbt hanterat var det i alla fall. En eloge, dear reviewer!

Nästa punkt är problemet att allt ska kunna googlas eller på ett eller annat sätt kunna lösas på nätet. När jag satte upp mina krav för loggning var en av punkterna att man ska kunna ange en viss densitet med siffror som anges på platsen. Jag tror knappast att man kan få fram den uppgiften med 4 siffrors noggrannhet på nätet eftersom den var ganska avrundad. På det sättet måste man ju besöka platsen - och det måste väl i alla fall vara meningen med ALLA cacher, eller? I annat fall kan jag ju sitta framför datorn här hemma och logga EC's i Gobiöknen - om det nu finns några där.
Användarvisningsbild
StormHill
Geocachare

Inlägg av StormHill » tis maj 11, 2010 10:28

Blue_Suede skrev:Hmm, en hel del saker som jag INTE kan hålla med om i den här diskussionen.

Först har vi tidsaspekten på godkännandet. Jag lade ut min första EC (GC28AB9) för publicering i går kväll och fick till min förvåning den godkänd ca 30 minuter senare. Jag har inte en susning (nja, kanske...) om vem reviewern geoawareSE är, men snabbt hanterat var det i alla fall. En eloge, dear reviewer!

Nästa punkt är problemet att allt ska kunna googlas eller på ett eller annat sätt kunna lösas på nätet. När jag satte upp mina krav för loggning var en av punkterna att man ska kunna ange en viss densitet med siffror som anges på platsen. Jag tror knappast att man kan få fram den uppgiften med 4 siffrors noggrannhet på nätet eftersom den var ganska avrundad. På det sättet måste man ju besöka platsen - och det måste väl i alla fall vara meningen med ALLA cacher, eller? I annat fall kan jag ju sitta framför datorn här hemma och logga EC's i Gobiöknen - om det nu finns några där.
Problemet med lång tid för publicering försvann i och med den svenska EC-reviewerns intåg, det var när vi hade en amerikansk reviewer som det tog tid.

Tycker man i stort sett kan hitta allt på nätet, om man bara letar tillräckligt länge. Jag tycker också absolut att man måste kunna bevisa att man varit på plats, men det var ju det man kunde göra när man fick ha foto på plats som krav. Varför man tog bort detta krav är för mig obegripligt. Nu har earthcachar blivit lös-på-plats-mysterys som man oftast kan lösa vid parkeringsplatsen, eftersom det är där informationsskyltar normalt sett befinner sig. Enda sättet att få folk att ta sig till den intressanta platsen är att sätta ett krav att man ska mäta något, vilket ofta kan vara svårt.
Bild
DenFete
Geocachare
Efternamn: Ohlsson
Förnamn: Peter

Inlägg av DenFete » ons maj 12, 2010 14:17

Först tar man bort fotokravet och lägger till att man mäta måste något på plats, sedan får inte frågan/frågorna hittas på nätet. Snart hittar vi allt på nätet så det blir betydligt svårare och svårare att göra dessa frågor. Självklart är ju då svaret att åter införskaffa fotokravet - hur enkelt som helst.
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » ons maj 12, 2010 15:19

StormHill skrev:Problemet med lång tid för publicering försvann i och med den svenska EC-reviewerns intåg, det var när vi hade en amerikansk reviewer som det tog tid.
Jo tjena.... De sista ändringarna på den EC som föranledde mina ngt bittra inlägg i denna tråd gjordes och skickades in 1:a maj. Idag är det den 12:e maj och ännu har inte ett ljud hörts eller ngt hänt. Jag ser fyra tänkbara förklaringar:

1. Den har fallit mellan stolarna i och med att en engelsk reviewer initialt skött det hela och en svensk tillsattes mitt i processen.
2. Galet hög arbetsbelastning.
3. Inkompetens hos den engelska reviewern.
4. Jag har hamnat på ngns shit-list :lol:

Nåja, det känns inte så viktigt för mig längre. Jag har låtit den ligga kvar i kön mest för att jag är lite nyfiken på att se om ngt kommer att hända överhuvudtaget. Går den igenom så fine. Är den fortfarande inte ok så är jag helt ok med att den raderas. Blir den kvar i det svarta hål den nu befinner sig ser jag det som underhållning :P

Fotokravet kan vi glömma. En massa jänkare anser detta vara integritetskränkande. Undrar vem som blir först att hävda att det är integritetskränkande att tvingas besöka en vanlig cache, ngn kan ju trots allt se dig på platsen? :lol:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
StormHill
Geocachare

Inlägg av StormHill » ons maj 12, 2010 16:53

Motorcycledude skrev:Fotokravet kan vi glömma. En massa jänkare anser detta vara integritetskränkande. Undrar vem som blir först att hävda att det är integritetskränkande att tvingas besöka en vanlig cache, ngn kan ju trots allt se dig på platsen? :lol:
Jo, men skriver man att man ska ta ett foto där man själv och/eller ens GPS ska synas på bilden kan man väl inte se det som integritetskränkande? Skulle väl vara mot GPS'en i så fall... #-o
Bild
Skriv svar