EarthCache – hur du skapar en!

Här diskuterar vi olika cacher
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lundström
Förnamn: Lars

Re: EarthCache – hur du skapar en!

Inlägg av MildasVänner » ons maj 12, 2010 21:51

Jag är ingen expert på earthcacher men läste lite mer på sidan Sydman länkade till där man återfinner guidelines. Rätta mig om jag har fel här, men vad jag förstår vill man att earthcacher ska lära ut nåt om geologin på platsen och få en att reflektera över det man möts av på plats.

Den här tråden tycks missa vad som är syftet med eartchcacher, om jag nu fattat saken rätt vill säga, och fokusera mer på hur man bevisar att man varit där. Virtuella cacher försvann från gc.com innan vi i MildasVänner började cacha (inte så länge sen iofs.. :wink: ) och jag har inte tolkat det som att dessa ska ersätta virtuella cacher. Om jag läser guidelines dom satt upp vill man att fotokravet inte ska vara ett substitut för de lärande och eftertänksamma frågor man är tänkt att besvara på plats. Jag tror att man som utläggare av en earthcache inte ska göra det så enkelt och fokusera på hur man ska bevisa att nån varit fysiskt där utan mer på hur man ska lära ut nåt om platsen och dess geologi samt få besökarna att ta till sig det man vill lära ut. Jag tror inte att det är lätt att lägga ut en bra earthcache precis, därför har jag inte försökt trots att vi ju har "The Greatest Little Mine in the World" precis runt hörnan (Jodå FamiljenSjodin, vi ska..). Jag ser det som att om man inte får fundera och reflektera över vad man möts av på platsen är det inte en earthcache i min värld utan mer något som kanske hör hemma på waymarking.com. Och finner jag svaren på de frågor som ställts mig hemmavid så..
Bild
DenFete
Geocachare
Efternamn: Ohlsson
Förnamn: Peter

Inlägg av DenFete » fre maj 14, 2010 9:40

MildasVänner skrev:Jag är ingen expert på earthcacher men läste lite mer på sidan Sydman länkade till där man återfinner guidelines. Rätta mig om jag har fel här, men vad jag förstår vill man att earthcacher ska lära ut nåt om geologin på platsen och få en att reflektera över det man möts av på plats.
Så har jag också förstått att en EC skall vara. Då förstår jag inte vad t.ex. antal stolpar eller antal trappsteg har med detta att göra. Det är denna typ av frågor man måste stoppa in då all annan info går att ta fram via Google.
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Inlägg av Falkz » tis jul 06, 2010 12:38

varför har nästan alla earthcacher som blivit publicerade på sista tiden samt nästan alla gamla kvar kravet på foto?
var inte det förbjudet att ha?
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » tis jul 06, 2010 13:10

Falkz skrev:varför har nästan alla earthcacher som blivit publicerade på sista tiden samt nästan alla gamla kvar kravet på foto?
var inte det förbjudet att ha?
Helt rätt, i guidelines pkt 6 står följande: "While photographs may be requested, they do not take the place of other logging requirements. Taking a photograph alone or asking people to do internet research does NOT meet these logging guidelines. Requests for specific content in the photograph (must include the visitor's face, for example) will be considered an additional logging requirement and must be optional." (http://www.geosociety.org/earthcache/guidelines.htm)

Detta betyder att min egen EC (GC28AB9) uppfyller i alla fall DETTA krav (<--- smygreklam! [-X )
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » tis jul 06, 2010 15:35

Finns det några hinder för en EarthCache med terrängrating 5?
Före detta geocachare.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » tis jul 06, 2010 23:13

McB skrev:Finns det några hinder för en EarthCache med terrängrating 5?
Borde det väl inte vara...mäta tempen på ngn vulkan? :)
Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » tis jul 06, 2010 23:18

sydman skrev:
Borde det väl inte vara...mäta tempen på ngn vulkan? :)
Nej, inte riktigt så illa. Lite berg med intressant geologi bara. :)
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Matdeta
Geocachare
Efternamn: Tall
Förnamn: Dennis

Inlägg av Matdeta » ons jul 07, 2010 8:36

Hittade åtminstone 10 st T5 Earthcaches i Kanada. Här är en av dom: http://coord.info/GCQMXW
Användarvisningsbild
Matdeta
Geocachare

Inlägg av Matdeta » mån aug 23, 2010 15:35

Nya guidelines för publicering av earthcaches. Numera måste texterna vara på det lokala språket. De behöver inte vara på engelska, men man kan bli ombedd att bifoga en engelsk text till reviewern.
We have made a change to the EarthCache guidelines to make it clear what is the acceptable language for an EarthCache. Basically from now on (existing EarthCaches will be grandfathered), we will only publish EarthCaches that provide the text in the local language. We encourage the practice of providing the text on multiple languages if you have the skill to do so, as long as one of those is the local language.

You may be asked to provide the text in English to assist with review, and once published it may be removed.

The new guideline words are :

EarthCache sites must be educational. They provide accurate but simple explanations of what visitors will experience at the site. Cache text must assume no previous knowledge of earth science. The educational notes must be written to a reading age of an upper middle school (14 year old) student. Avoid direct plagiarism from web sources and quote sources of information where appropriate. Additional technical or scientific notes can be provided for the scientific community at the end of the listing. All notes must be submitted in the local language. You may be requested to provide the notes in English to assist with the reviewing process.
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » mån aug 23, 2010 18:59

Någon som vet vad som gäller att publicera en EC i ett annat land - tillåtet eller inte? Hittade en mycket intressant plats i somras där jag verkligen skulle vilja lägga en.
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » mån aug 23, 2010 19:15

Blue_Suede skrev:Någon som vet vad som gäller att publicera en EC i ett annat land - tillåtet eller inte? Hittade en mycket intressant plats i somras där jag verkligen skulle vilja lägga en.
Det är nog inga problem med att lägga en i ett annat land jag har en i italien det var inga problem.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Matdeta
Geocachare

Inlägg av Matdeta » mån aug 23, 2010 19:49

Blue_Suede skrev:Någon som vet vad som gäller att publicera en EC i ett annat land - tillåtet eller inte? Hittade en mycket intressant plats i somras där jag verkligen skulle vilja lägga en.
Det är som sagt inga problem, jag har flera stycken utomlands. Men numera måste de alltså vara på det lokala språket och de behöver inte vara på engelska annat än under rewiev;en. Men har man väl översatt den på engelska så är det ju dumt att inte låta det stå kvar.

Earthcaches som redan existerar är undantagna den nya regeln.
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » mån aug 23, 2010 20:18

Inga problem vad jag vet, har ett par på Island sen förra året. Skulle nog inte klara av det idag då de tydligen nu måste vara på det lokala språket då mina kunskaper i Isländska är starkt begränsade...
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
+Lotta
Föreningsmedlem
Efternamn: Rodin Lundberg
Förnamn: Lotta

Inlägg av +Lotta » mån okt 22, 2012 20:37

Jag måste erkänna att jag älskar att skapa EC's! Jag gör det nästan mest för min egen skull, för mitt lärande. Så nu håller jag tummarna för att EC nr 2 på Gotland får godkänt :)
Kram
/+Lotta

Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » tis jan 15, 2013 16:31

Matdeta skrev:
Hittade åtminstone 10 st T5 Earthcaches i Kanada. Här är en av dom: http://coord.info/GCQMXW
Utlagd 2005, inte FTF:ad. Jag gissar att terrängen inte skämtar...
Bild
Skriv svar