EarthCache – hur du skapar en!

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Re: EarthCache – hur du skapar en!

Inlägg av Blue_Suede » ons jan 16, 2013 9:48

Äsch, den låg kanske lite avigt till. Hade annars tänkt kasta mig i bilen och ge mig ut på en rykande FTF-jakt ...
Användarvisningsbild
Matdeta
Geocachare
Efternamn: Tall
Förnamn: Dennis

Inlägg av Matdeta » tis apr 02, 2013 11:47

Hej! Jag är just nu inte aktiv som geocachare men råkade se igår att flera av mina svenska Earth´s har blivit tillfälligt avstängda. Jag har inte fått någon information om detta per mail (vilket beror på mig). kan någon hänvisa mig till denya regler som gör att de blivit avstängda?

//Matdeta
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tis apr 02, 2013 12:05

Matdeta skrev:Hej! Jag är just nu inte aktiv som geocachare men råkade se igår att flera av mina svenska Earth´s har blivit tillfälligt avstängda. Jag har inte fått någon information om detta per mail (vilket beror på mig). kan någon hänvisa mig till denya regler som gör att de blivit avstängda?

//Matdeta
Jag kollade slumpmässigt 1 av de 5 disablade (av dina totalt 14 st Earth Caches) och där stod det i loggen (som skrevs igår den 1 april) endast följande:
- - - Kopierad text - - -
Cachen disablad och cacheägaren kontaktad.

GeoawareNordic3

Kollade nu de övriga fyra som också har blivit disablade och det var samma datum ( 1 april ) och med samma text.

Loggen på den första jag kollade: http://coord.info/GLAJ1V36

Du måste ha fått något mail med mer detaljerad information, vad står det där att du behöver åtgärda...?
Annars går det väl att kontakta den som disablade dessa, vilket är "GeoawareNordic3" http://www.geocaching.com/profile/?guid ... 78c8b8a030

Kollade lite på en utav dem och på den stod det som krav så här:
Besök platsen och ta ett kort med dig och din GPS synliga med mossen i bakgrunden och posta det tillsammans med loggen.

Antagligen beror disablingen på att den jag kollade har krav på att personen ska vara med på bilden, det får inte vara ett krav (om jag förstått det rätt).

.
Användarvisningsbild
Matdeta
Geocachare
Efternamn: Tall
Förnamn: Dennis

Inlägg av Matdeta » tis apr 02, 2013 12:16

MatsAgeby skrev:
Matdeta skrev:Hej! Jag är just nu inte aktiv som geocachare men råkade se igår att flera av mina svenska Earth´s har blivit tillfälligt avstängda. Jag har inte fått någon information om detta per mail (vilket beror på mig). kan någon hänvisa mig till denya regler som gör att de blivit avstängda?

//Matdeta
Jag kollade slumpmässigt 1 av de 5 disablade (av dina totalt 14 st Earth Caches) och där stod det i loggen (som skrevs igår den 1 april) endast följande:
Cachen disablad och cacheägaren kontaktad.

GeoawareNordic3

Kollade nu de övriga fyra som också har blivit disablade och det var samma datum ( 1 april ) och med samma text.

Loggen på den första jag kollade: http://coord.info/GLAJ1V36

Du måste ha fått något mail med mer detaljerad information, vad står det där att du behöver åtgärda...?
Annars går det väl att kontakta den som disablade dessa, vilket är "GeoawareNordic3" http://www.geocaching.com/profile/?guid ... 78c8b8a030

.
Hej, jag har inte fått mer information per mail, men det beror på min mailhantering, inte reviewern. Jag har mailat honom och bett honom att på nytt skicka instruktioner till mig.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tis apr 02, 2013 12:24

Kollade lite på en utav dem och på den stod det som krav så här:
Besök platsen och ta ett kort med dig och din GPS synliga med mossen i bakgrunden och posta det tillsammans med loggen.

Antagligen beror disablingen på att den jag kollade har krav på att personen ska vara med på bilden, det får inte vara ett krav (om jag förstått det rätt).

.
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Inlägg av andreaze » tis apr 02, 2013 15:48

MatsAgeby skrev:Kollade lite på en utav dem och på den stod det som krav så här:

.

Det beror på detta. Man får inte ha krav på att man ska vara med på bild. Tar du bort det och aktivera den igen så funkar det nog.

Skickat från min GT-P7510 via Tapatalk 2
Bild]
Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Re: Sv: EarthCache – hur du skapar en!

Inlägg av Djurets » tis apr 02, 2013 16:12

Man får i princip inte ha foto krav alls längre, även utan personer på fotona...
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Re: Sv: EarthCache – hur du skapar en!

Inlägg av Motorcycledude » sön apr 07, 2013 11:31

Djurets skrev:Man får i princip inte ha foto krav alls längre, även utan personer på fotona...
Man får inte ha några loggningskrav som inte är direkt knutna till jordens utveckling längre. Vet dock inte om även detta gäller retroaktivt eller on det bara är fallet med fotokrav.

Jag fick samma meddelande på en earthcache jag äger. Jag valde att låta reviewern arkivera den.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
abinitio
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: George & Josefin

Inlägg av abinitio » fre maj 09, 2014 14:46

Jag håller nu på att arbeta med en earthcache (har loggat ett gäng under åren) och blev lite förvånad när jag först skickade in den och fick tillbaka ett långt mail från reviewern med ett antal råd om hur jag skulle förändra den. Det märks att de stramat upp villkoren rejält, det räckte inte att läsa på en skylt eller mäta ett eller annat utan helst 2-3 rent geologiska frågor som verkligen kräver att man besöker platsen.

Jag muttrade väl lite till en början men nu när jag, med reviewerns hjälp, gjort flera nödvändiga förändringar känner jag mig riktigt nöjd! Till skillnad från hur den såg ut från början så känns cachen nu lärande, trevlig och förhoppningsvis riktigt givande att besöka.

Summan av kardemumman: Det här med strängare regler kan vara av godo - även om jag ofta är den förste att klaga på dom :)
Hasta la Victoria siempre!
Skriv svar