DNF för själ och hjärta

Här diskuterar vi olika cacher
GarminsFriends
Geocachare

DNF för själ och hjärta

Inlägg av GarminsFriends » sön okt 26, 2008 14:10

Hejhej, en liten reflexion i ämnet DNF-loggar:
Har tagit lite paus i mitt iofs inte särskilt omfattande cache-letande, och orsaken till det var bl.a. frustrationen över ej hittade, men idogt efterletade, burkar. Såg dessa som misslyckanden och ville inte erkänna dem genom att logga DNF. Barnsligt, jag vet. :oops:
Nu är jag igång igen och har lärt mig, att logga DNF och få uttrycka en del av sin frustration, kan göra det lättare att glömma och gå vidare (kanske inte alltid glömma...) . Loggen visar att "jag var där" trots att jag inte lyckades hitta.
Caching-samvetet och stegräknaren har fått sitt, svart på vitt! :D

Hälsningar Lotta

P.S. Finns det fler därute som blir "vansinnigt irriterade" när ni inte hittar? Särskilt de cachar som "alla andra" hittar? D.S.
Senast redigerad av 1 GarminsFriends, redigerad totalt 0 gånger.
GarminsFriends
Geocachare

Fel

Inlägg av GarminsFriends » sön okt 26, 2008 14:17

#-o
Hoppsan, det här inlägget var tänkt för rubriken
"Skriv logg för inte hittade cacher".
Ber om ursäkt för min dataforum-ovana.
/Lotta
Användarvisningsbild
Hudik-Lars
Geocachare

Inlägg av Hudik-Lars » sön okt 26, 2008 15:25

Klart man bli lite less när man inte hittar. Speciellt om andra har hittat den väldigt enkelt eller direkt.

Men om jag inte hittar så loggar jag DNF.
Garmin Nüvi 200 och Dakota 20
the explorist
Geocachare
Efternamn: Signal
Förnamn: Patrik
Kontakt:

Inlägg av the explorist » sön okt 26, 2008 16:34

Jag har cacher utplacerade där andra cachare har skrivit DNF förmodligen
mugglad mm utan att leta något speciellt mycket.
Då måste jag som ägare sticka iväg och titta till denna cache snarast för att se om så är saken, väl på plats finner jag cachen på sin plats där den skall vara.
Detta har hänt ett antal gånger...
krilel
Geocachare
Efternamn: N
Förnamn: Christer

Inlägg av krilel » sön okt 26, 2008 17:00

the explorist skrev:Jag har cacher utplacerade där andra cachare har skrivit DNF förmodligen
Då måste jag som ägare sticka iväg och titta till denna cache snarast för att se om så är saken, väl på plats finner jag cachen på sin plats där den skall vara.
Som cache ägare måste man ”kunna” läsa dnf loggen på rätt sätt.
Jag vet att det inte alltid är lätt vare sig skriva en dnf eller läsa den och förstå vad den som loggar menar. För ibland är det så att vissa dnf loggar kommer efter bara ett litet letande medan andra kommer efter långt letande och detta gör det svårt. Vill man sedan göra det lite tydligare med sin dnf men inte vill skriva allt i sin logg för att inte avslöja allt om cachen så finns det en bra möjlighet till. Man kan faktiskt skriva ett mejl direkt till cacheägaren och på detta sätt berätta mer exakt var man letat och var man tror att cachen ska vara och på detta sätt hjälpa cacheägaren och sig själv genom att då få reda på om man är rätt eller fel ute. Och på detta sätt hjälper man till och kan på det sättet spara cachägaren en resa i onödan.

Så min kontenta av detta är: Skriv hjärna DNF men komplettera hjärna med ett mejl till cacheägaren för att förtydliga DNF:en
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » sön okt 26, 2008 19:12

krilel skrev:
the explorist skrev:Jag har cacher utplacerade där andra cachare har skrivit DNF förmodligen
Som cache ägare måste man ”kunna” läsa dnf loggen på rätt sätt.
Jag vet att det inte alltid är lätt vare sig skriva en dnf eller läsa den och förstå vad den som loggar menar. För ibland är det så att vissa dnf loggar kommer efter bara ett litet letande medan andra kommer efter långt letande och detta gör det svårt. Vill man sedan göra det lite tydligare med sin dnf men inte vill skriva allt i sin logg för att inte avslöja allt om cachen så finns det en bra möjlighet till. Man kan faktiskt skriva ett mejl direkt till cacheägaren och på detta sätt berätta mer exakt var man letat och var man tror att cachen ska vara och på detta sätt hjälpa cacheägaren och sig själv genom att då få reda på om man är rätt eller fel ute. Och på detta sätt hjälper man till och kan på det sättet spara cachägaren en resa i onödan.

Så min kontenta av detta är: Skriv hjärna DNF men komplettera hjärna med ett mejl till cacheägaren för att förtydliga DNF:en
Eller precis tvärt om...
Händer att jag som cachägare mailer en extra hint...
Vill ju att mina burkar SKA hittas, men vissa av dom är lite värre än andra... Talar om placeringen nu alltså.
GarminsFriends
Geocachare

Inlägg av GarminsFriends » sön okt 26, 2008 19:29

Hej igen!
Jag loggar DNF bara när jag har letat länge, eller letat flera gånger på samma cache. Jag vill visa cache-ägaren att jag har intresserat mig för dennes cache, gjort ett allvarligt försök att hitta den men misslyckats.
Varför jag inte hittar cachen kan bero på:
1. cahen är finurligt gömd
2. cachen är mugglad
3. jag är inte tillräckligt "duktig"

Vilket av dessa alternativ som gäller kan jag som cache-letare aldrig säkert veta.
Många DNF:er i rad behöver inte betyda att cachen verkligen är mugglad.

Titta på den här:
Kiruna(the church)
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... y&decrypt=

Det var bara ett exempel, och DNF-knappsanvändandets vara eller inte vara går vidare. Har nu sett att det diskuterats under andra rubriker här på forumet.
Jag tänker i alla fall fortsätta använda den enligt ovan.
Och ja, jag har kontaktat ägaren, inte för att be denne kontrollera cachen utan för att få fler ledtrådar.....

Hejsvejs!
/Lotta
flanker27000
Geocachare
Kontakt:

Re: DNF för själ och hjärta

Inlägg av flanker27000 » sön okt 26, 2008 21:05

GarminsFriends skrev: P.S. Finns det fler därute som blir "vansinnigt irriterade" när ni inte hittar? Särskilt de cachar som "alla andra" hittar? D.S.
Oh ja! Har hänt alldeles för många gånger tycker jag... För det mesta skriver jag en DNF, men ibland känns det väldigt pinsamt, inte minst när "alla andra" hittat cachen.
Användarvisningsbild
geomasse
Geocachare

Inlägg av geomasse » mån okt 27, 2008 10:56

Hmm, jo jag har det problemet att jag kan fan inte ge mig, den skall hittas :twisted:
Det är extra roligt att leta upp en som är DNFad innan... :wink:
Dock blir jag vansinnig när svårigheten är 1 och det är ett urinprovsrör nertryckt i marken i halvmeterhögt gräs med buskar runt om kring..
Rätt svårighets gradering är A och O!!!!
Jag har dock två med svårighet 5 som folk brukar muttra över men så är det när man ger sig på 5or :twisted: :twisted:
Jag hade igentligen helst sett en 10 gradig skala!
flanker27000
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av flanker27000 » mån okt 27, 2008 18:58

geomasse skrev: Jag hade igentligen helst sett en 10 gradig skala!
Det är det ju i praktiken, det går ju att sätta halva poäng också...
frbe
Geocachare

Inlägg av frbe » mån okt 27, 2008 19:19

Det är något av det värsta jag vet att behöva sätta mig i bilen efter att ha letat och letat och inte hittat en låda som jag kanske åkt väldigt långt för att hitta.
En tröst kan vara att ta med mycket fika/lunch och se till att åtminstone njuta av platsen (för det viktigaste är faktiskt platsen!) en stund.
Jag skriver alltid DNF mest för ägarens skull för att denne kanske ska ta sig en funderare på att så småningom åka och kolla till cachen.
Själv upskattar jag DNF-loggarna på mina cacher eftersom jag faktiskt vill att de ska hittas och skrivas i. Jag kastar mig inte upp på cykeln och kontrollerar mina lådor om det inte är helt uppenbart att det är nåt fel.
Användarvisningsbild
A.Nehlin
Geocachare

Inlägg av A.Nehlin » mån okt 27, 2008 21:22

flanker27000 skrev:
Nej, bara niogradig. 0,5 finns inte.
"Hauí that skanunga ærliki mææn, toco vithar oræt aldrigh æn."

BildBild
areteg
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av areteg » mån okt 27, 2008 21:40

Jag gillar som cacheägare att få en DNF-loggning emellanåt, för då vet jag att cachen är så där lagomt svår. Trevligast är det när ett par erfarna cachare gått bet, en DNF från en nybörjare genererar oftast ett mail med lite uppmuntrande ord.
Användarvisningsbild
niebustgaard
Geocachare

Inlägg av niebustgaard » tis okt 28, 2008 5:11

Visst är det tråkigt att logga dnf, men det är en bra "hint" till cacheägaren att vara uppmärksam.

Nie
flanker27000
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av flanker27000 » tis okt 28, 2008 23:02

A.Nehlin skrev:
flanker27000 skrev:
Nej, bara niogradig. 0,5 finns inte.
Ja, jag förstod väl att nån skulle kommentera det... :wink:
Skriv svar