DNF för själ och hjärta

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Inlägg av Gavia-SGCD » tor okt 30, 2008 16:09

GarminsFriends skrev:... Många DNF:er i rad behöver inte betyda att cachen verkligen är mugglad. ...
Tveklöst är det så! Jag har själv ett mycket bra exempel, enligt min egen uppfattning, kanske det bästa gömstället av alla jag använt!

Räknar man loggade Find och DNF som "besök" vid "Kiruna (the church)" så får man fram att ca 21% av "besöken" var DNF. Ungefär var femte besökare hittar alltså inte cachen vid första besöket!

Gör man likadant på min "Water Power" så blir procenttalet ca 24%, dvs. nästan var fjärde besökare har inte hittat cachen!

Hur det är med "Kiruna (the church)" vet jag inte, men på min har de facto cachen bara varit borta "på riktigt" en enda gång sedan den lades ut och det var redan efter första besökaren.
Just nu har den funnits på plats sedan 2004-06-01! Det känns lite häftigt!

77 st. :D och 24 st :cry:
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
GarminsFriends
Geocachare

Inlägg av GarminsFriends » tor okt 30, 2008 21:18

Gavia skrev: Just nu har den funnits på plats sedan 2004-06-01! Det känns lite häftigt!
Ja, jag håller med, det är verkligen coolt att din "Water Power" burk och alla andra burkar fysiskt finns därute, och vissa hittar dem enkelt och andra letar, letar och LETAR!
Visst är det bara så konstigt? Nästan så man börjar tro på cache-troll... :D
mr_merlin
Geocachare

Inlägg av mr_merlin » tis nov 04, 2008 21:31

Jag brukar logga DNF om jag har varit på plats och verkligen letat efter den.
Om jag har letat utan att först ha kollat cachen på nätet och därför kanske inte har nödvändig information brukar jag inte skriva något.
Sedan finns det exempel där en DNF kanske inte passar, t.ex. "Deathwish?".
Jag har inte tagit och jag har inte heller DNF:at den för jag såg den, den satt där den skulle, men det är inget för mig.
Där fick det bli en Note istället.
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Inlägg av Uppfinnarjocke » tis nov 11, 2008 11:30

Jag loggar DNF om jag letat "tillräckligt länge", dvs känner att jag ger upp - inte om jag struntar i att leta vidare för att jag inte hade tid, tröttnade eller blev kissnödig.

För övrigt är det lite kul som cacheägare att få DNF:er också. La ut min första med lite högre svårighetsgrad härom dagen och det är faktiskt lite roligt att läsa loggarna där folk generöst delar med sig av sin frustration.
helvite
Geocachare

Re: DNF för själ och hjärta

Inlägg av helvite » mån maj 27, 2013 21:27

*BUMP* På förekommande anledning..

En av mina cacher har blivit besökt ett flertal gånger även efter att den mugglats. Eftersom ingen som letat loggat DNF så lever jag i tron om att allt är ok. Men så var inte fallet.. Så.. Logga DNF för 17 så slipper en massa geocachare kämpa i "onödan". Visst, de fick se platsen men jag skulle gissa att ett extra plus skulle vara att kunna signera loggen å få en ny pinne i statistiken, eller har jag fel? =)
Loggwolf
Geocachare
Efternamn: andersson
Förnamn: jonas

Inlägg av Loggwolf » mån maj 27, 2013 21:51

Har jag letat baserat på terräng och svårighet och även läst cachesidan utan resultat så skriver jag en dnf logg. Ibland har jag letat 3-5 gånger innan jag skrivit då jag trott mig letat för dåligt. I några av dessa fall har jag inte hittat cachen men cachen är på plats. Andra gånger har jag letat även efter att ha dnf:at och då hittat cachen. Anar jag starkt att terrängfaktorn är fel t.ex. 1 när den ska va 2 så loggar jag dnf ganska omgående efter letandet.

Ingen av mina egna cacher har en dnf så jag är nog för snäll :(.
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » tis maj 28, 2013 9:13

Om man tycker att man inte kan logga DNF för att man inte har letat ordentligt, så går det ju alltid att skriva en note också. På så sätt så lämnar man ju ändå lite infomation till cache-ägaren och de som kommer efter en själv.
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » tis maj 28, 2013 12:24

Jag förstår inte riktigt problemet. Om du var där och letade men inte hittade cachen så är det en DNF, så det är bara att logga en DNF. Det är inget att skämmas för. Jag loggade en senast igår, på en 1.5/1.5. Idag på morgonen hade burken magiskt uppstått på ett ställe som jag tyckte jag undersökte igår. Så är det ibland. Jag tycker att det är en del av en caches historia med DNF:er. Och det är lite extra skoj att kunna logga en found efter några DNF:er, speciellt om det är folk man känner. ;)
Bild
Silverqueen
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Marta

Inlägg av Silverqueen » lör jun 01, 2013 0:04

Jag tycker att DNF skall användas med stor försiktighet så som den vanligtvis tolkas. Konsekvent DNF när burken inte hittas utan att verkligen på goda grunder ha en stark misstanke om att gömman är komprometterad skulle bara skapa irritation. DNF verkar ha fått betydelsen att burkens exixtens behöver kontrolleras, inte bara att den som loggat misslyckats med att hitta den. Egentligen kansk Needs maintenance skulle användas vid misstanke om komprometterad burk, men denna logtyp verkar de facto betyda att något i dåligt skick har hittats.
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » lör jun 01, 2013 15:26

Om jag hittar något som är i dåligt skick så loggar jag Needs Maintenance. Om jag inte hittar något loggar jag DNF. Om jag inte hittar något och flera innan mig också loggat DNF så loggar jag en Needs Maintenance. Hur många DNF som krävs för att jag ska göra det beror på hur svår cachen är och hur erfarna de cacharna innan mig verkar vara. På en 1.5/1.5 ska inte tre personer i rad misslyckas, för då är något fel.

Om folk inte loggar DNF på burkar de inte hittar så får cacheägarna aldrig reda på att deras burkar kan tänkas vara borta. Någon enstaka DNF på mina burkar bryr jag mig inte om (alla letare har dåliga dagar) men om någon burk får 2-3 på raken är det dags att göra ett besök och kolla om allt är som det ska.
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » ons jul 20, 2016 21:51

BUMP! På förekommen anledning. Vad är detta som händer? I vissa fall som CO har jag på sista tiden märkt att få loggar DNF även om de skulle behöva göra det! Varför? Cacherna har ju varit mugglade och borta!! Om ingen loggar DNF tror ju CO att allt är ok och gör inget. Dvs fler gör försök på cachen.. ..och struntar i att logga DNF!! Ibland får jag meddelanden "Har sökt din cache bla bla bla.. osv" Men va 1000:an, om du sökt men inte hittat, logga DNF!! Hur ska jag som CO göra för att underhålla? Ja, den där cachen har inte haft en "found" på länge, den är säkert mugglad, Bäst jag åker dit med en ny burk. Det ska inte vara så!! Man skulle nästan gissa att det finns alternativa forum där man diskuterar huruvida en cache finns eller inte finns, eller..? Kanske dags för Groundspeak att ta bort funktionen DNF helt!
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » ons jul 20, 2016 23:00

Jag vill inte att funktionen tas bort, bättre att folk nyttjar funktionen DNF.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Justis
Föreningsmedlem
Efternamn: Ekman
Förnamn: Lennart
Ort: Stockholm (Östermalm) och Nynäshamn (Bergholmen, Torö)

Inlägg av Justis » tor jul 21, 2016 15:52

Använd DNF! Och använd den så snart du inte hittar cachen! Det ger ju en bra hint åt CO att kolla upp.
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » tor jul 21, 2016 19:11

Japp, skriv gärna också i loggen att den är nästan slut om det bara är ett par rader kvar. Och logga NM när den är helt full. Då är det lättare för co att planera och underhålla.

Skickat från mobilen med taskig tangentbords precision.
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Efternamn: wkstrm
Förnamn: wkstrm
Kontakt:

Inlägg av wkstrm » tor jul 21, 2016 22:30

Jag fick faktiskt ett par DNF'er på min mycket lätta cache. Det var två nybörjare som loggade att de inte funnit den vilket jag tycker på sätt och vis var lite roligt för de loggar oavsett om de hittat den eller inte. Nu har jag inte följt dem sedan dess men en återblick idag så ser jag att de har hittat cirka 15 cacher.
Folk har loggat "found it" på min gömma sedan dess så jag vet att den finns kvar. Jag önskar bara att folk kunde tala om hur cachen mår, om den är fuktig eller om loggremsan börjar bli full och så vidare.
Jag har tagit för vana att försöka komma ihåg och skriva ett par ord om statusen på cachen.

Jag är har en ganska hög find rate på de burkar jag letar efter (låter kanske lite skrytigt). Jag hittar kanske inte en burk på första försöket utan kommer tillbaka senare, ibland till och med ett år senare för att leta. DNF loggar jag när jag har gett upp (jag är envis och ibland har jag inte så mycket tid på mig kanske) eller om jag misstänker att gömman är mugglad/förstörd/borta.
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
Skriv svar