DNF för själ och hjärta

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Re: DNF för själ och hjärta

Inlägg av pinkunicorn » fre jul 22, 2016 16:59

wkstrm skrev:Jag är har en ganska hög find rate på de burkar jag letar efter (låter kanske lite skrytigt). Jag hittar kanske inte en burk på första försöket utan kommer tillbaka senare, ibland till och med ett år senare för att leta. DNF loggar jag när jag har gett upp (jag är envis och ibland har jag inte så mycket tid på mig kanske) eller om jag misstänker att gömman är mugglad/förstörd/borta.
Det är mycket bättre (tycker jag, för den som tror att jag kommer med absoluta sanningar) att logga DNF som det är avsett. Om du hittar cachen loggar du Found direkt. Om du då inte hittar cachen så logga Did not find direkt. Försöker du igen senare så är du välkommen att logga DNF (eller Found) igen.

Att tio personer letat och misslyckats men är för envisa för att logga DNF direkt är helt värdelöst för mig som CO, för jag får ingen indikation på att jag kanske borde titta till den där lätta burken om den verkligen är kvar.

Om jag inte hittar en burk loggar jag DNF direkt. Visst, om jag lägger fem minuter på en D5 kan jag betrakta det mer som ett rekognosceringsuppdrag och skriva en note istället, men då trodde jag nog heller aldrig att jag skulle hitta burken på så kort tid. Om jag gör återbesök till DNF:ade burkar och misslyckas igen är det inte alltid jag loggar en ny DNF, men flrsta gången -- alltid.

Och som tidigare sagts: några ord om ifall loggremsan börjar bli full är guld värda. När den är helt full är det för sent...
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » lör jul 23, 2016 9:22

pinkunicorn skrev:
wkstrm skrev:Jag är har en ganska hög find rate på de burkar jag letar efter (låter kanske lite skrytigt). Jag hittar kanske inte en burk på första försöket utan kommer tillbaka senare, ibland till och med ett år senare för att leta. DNF loggar jag när jag har gett upp (jag är envis och ibland har jag inte så mycket tid på mig kanske) eller om jag misstänker att gömman är mugglad/förstörd/borta.
Det är mycket bättre (tycker jag, för den som tror att jag kommer med absoluta sanningar) att logga DNF som det är avsett. Om du hittar cachen loggar du Found direkt. Om du då inte hittar cachen så logga Did not find direkt. Försöker du igen senare så är du välkommen att logga DNF (eller Found) igen.

Att tio personer letat och misslyckats men är för envisa för att logga DNF direkt är helt värdelöst för mig som CO, för jag får ingen indikation på att jag kanske borde titta till den där lätta burken om den verkligen är kvar.

Om jag inte hittar en burk loggar jag DNF direkt. Visst, om jag lägger fem minuter på en D5 kan jag betrakta det mer som ett rekognosceringsuppdrag och skriva en note istället, men då trodde jag nog heller aldrig att jag skulle hitta burken på så kort tid. Om jag gör återbesök till DNF:ade burkar och misslyckas igen är det inte alltid jag loggar en ny DNF, men flrsta gången -- alltid.

Och som tidigare sagts: några ord om ifall loggremsan börjar bli full är guld värda. När den är helt full är det för sent...

Mycket bra skrivet, jag resonerar på ungefär samma sätt.
Bild
Bild
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Inlägg av Anden81 » lör jul 23, 2016 13:03

Denna tråd borde tas upp i gc Sverige på Facebook, tror dom flesta som aldrig loggar dnf finns där.

I mitt och min sambos fall brukar det vara jag som loggar dnf, vi cachar i princip alltid tillsammans och det brukar räcka med en dnf logg.
Sen beror det på fall till fall, igår letade vi fem minuter efter en D1 trad utan att hitta och då blir det en dnf logg, hade den varit D3 eller högre hade det nog krävts lite mer sökande innan dnf. Däremot tycker jag att har man letat på plats bör man alltid logga, speciellt om det är en cache som inte besöks dagligen. Som co läser jag alla loggar och aktivitet på cacharna är alltid trevligt, oavsett logg. Sen är det upp till mig om jag vill kolla upp cachen efter varje dnf.

Som jag upplever det nu så upphör foundloggarna på cachen och skulle det komma en dnf har cachen redan varit borta i ett par månader. Ibland får man ett mail om att någon tror burken är borta då den inte hittats men någon dnf logg blev det inte.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » lör jul 23, 2016 14:30

Anden, lyft tråden till fb då alla här tycker det är för få dnf-er.
Bild
Bild
Skriv svar