Radera loggar

Här diskuterar vi olika cacher
mr_merlin
Geocachare

Radera loggar

Inlägg av mr_merlin » tis aug 04, 2009 19:46

Jag har en cache i GBG som heter "X never..." där jag fick följande logg:

"Kom upp till GBG sent igår kväll och sovit på Radissons SAS - blev lite spontancaching på morgonkvisten innan vi begav oss vidare mot Vänersborg - hade tyvärr inte de attribut som krävdes för att få fram burken men hoppas vår logg är giltig i alla fall. Bildbevis finns om cacheägaren så önskar!"

Jag kan knappast annat än radera en sådan logg eller vad tycker ni?

Ungefär som att jag skulle säga "Jag var vid 'Deathwish?' idag och såg burken. Visserligen var jag 15m under den, men jag kan väl få logga den ändå?!"
Användarvisningsbild
Hudik-Lars
Geocachare

Re: Radera loggar

Inlägg av Hudik-Lars » tis aug 04, 2009 19:51

mr_merlin skrev:Jag har en cache i GBG som heter "X never..." där jag fick följande logg:

"Kom upp till GBG sent igår kväll och sovit på Radissons SAS - blev lite spontancaching på morgonkvisten innan vi begav oss vidare mot Vänersborg - hade tyvärr inte de attribut som krävdes för att få fram burken men hoppas vår logg är giltig i alla fall. Bildbevis finns om cacheägaren så önskar!"

Jag kan knappast annat än radera en sådan logg eller vad tycker ni?
Har man inte loggat så har man inte. Tråkigt men ibland finns det burkar som har försvunit, ramlat ner så man inte når dom osv.

Men då får man skriva det på nätet, maila ägaren och påpeka.
Jag skulle själv aldrig logga en sedd burk som hittad
Garmin Nüvi 200 och Dakota 20
Användarvisningsbild
pglans
Geocachare
Efternamn: Glans
Förnamn: Peter
Kontakt:

Inlägg av pglans » tis aug 04, 2009 20:03

Du har ju till och med skrivit att man måste ha något magnetiskt med sig för att kunna logga den på cachesidans info så det är väl solklart tycker jag.
.

Bild
Mia & Fredrik
Geocachare
Efternamn: Sjöstrand
Förnamn: Fredrik
Kontakt:

Inlägg av Mia & Fredrik » tis aug 04, 2009 21:03

Solklart, har man inte skrivit på remsan så har man inte loggat. Jag råkade ut för liknande i Malmö och fick vackert, efter påpekande från ägaren, skaffa mig specialverktyg. Ett billigt och bra verktyg som alltid följt med på cachning efter det. Blompinne i stål som är böjd längst ut i toppen :)
...sen tog vi stigen tillbaka.
Användarvisningsbild
HeBo1
Geocachare
Efternamn: A
Förnamn: Henrik

Inlägg av HeBo1 » tis aug 04, 2009 23:16

Bort med den bara.....har själv vart och tittat på din cache men lyckades inte få fram den vid det tillfället.
Bild

Inlägg av mr_merlin » tis aug 04, 2009 23:26

Fick detta svaret ikväll:

"Ja för jösse namn - detta är ju på blodigaste allvar så ta bort vår logg du! Vi hamnar i Göteborg och går ut och tar 2 gömmor precis i anslutning till hotellet vi övernattar på... Ofta man är klädd i ståltråd då... Lär nog aldrig ens tänka tanken på att geocacha i Göteborg någon mer gång för detta var ju bara för tramsigt!

Ledsen behöver du absolut inte vara! Detta var bara ännu ett bevis på att geocachingen har blivit något helt annat än vad tanken var från början... Skrämmande!"
Användarvisningsbild
HeBo1
Geocachare
Efternamn: A
Förnamn: Henrik

Inlägg av HeBo1 » tis aug 04, 2009 23:30

mr_merlin skrev:Fick detta svaret ikväll:

"Ja för jösse namn - detta är ju på blodigaste allvar så ta bort vår logg du! Vi hamnar i Göteborg och går ut och tar 2 gömmor precis i anslutning till hotellet vi övernattar på... Ofta man är klädd i ståltråd då... Lär nog aldrig ens tänka tanken på att geocacha i Göteborg någon mer gång för detta var ju bara för tramsigt!

Ledsen behöver du absolut inte vara! Detta var bara ännu ett bevis på att geocachingen har blivit något helt annat än vad tanken var från början... Skrämmande!"
Så låt dom då slippa Ggb....en del av syftet med denna cache är ju just att få fram den.....inte sant?
Bild

Inlägg av mr_merlin » tis aug 04, 2009 23:41

HeBo1 skrev:
mr_merlin skrev:Fick detta svaret ikväll:

Så låt dom då slippa Ggb....en del av syftet med denna cache är ju just att få fram den.....inte sant?
Så sant!
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » tis aug 04, 2009 23:54

Du gjorde helt rätt. Om dom tycker att syftet med geocaching är att "se burken" istället för att signera loggen, så har dom nog missuppfattat en del.
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Användarvisningsbild
Xerxes Yngve
Geocachare

Inlägg av Xerxes Yngve » ons aug 05, 2009 0:00

Men man väljer ju "Found it" när man ska logga på nätet. Inte "Signed logbook".
Och hittat den verkar de ju ha gjort...

:wink:
BildBild
tigern
Geocachare
Efternamn: S
Förnamn: T

Inlägg av tigern » ons aug 05, 2009 0:02

sluta larva er med att radera loggar. vad är syftet med det?
att i efterhand stärka era egon för att ni inte fick bestämma något när ni var barn?

vem skadar det om någon har en annorlunda tolkning än ni av vad som är en riktig logg eller inte, det står oftast att läsa i loggen för den som vill hur det gick till.

jag skulle inte logga en found om jag inte har mitt namn i burken.
men jag bryr mig föga om ifall någon i en lek som geocaching skriver en logg eller flera för mycket eller för lite på grund av att de har en annan uppfattning om vad som räknas.

se det som en handikappsanpassning. låt dem logga oavsett om handikappet sitter på in eller utsidan, de blir glada och varför är det viktigare att stramt hålla på reglerna då det ingen skadar att glädja en medmänniska?
Bild
No good deed goes unpunished
Johan Wilbury
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Johan Wilbury » ons aug 05, 2009 11:07

tigern skrev:sluta larva er med att radera loggar. vad är syftet med det?
att i efterhand stärka era egon för att ni inte fick bestämma något när ni var barn?

vem skadar det om någon har en annorlunda tolkning än ni av vad som är en riktig logg eller inte, det står oftast att läsa i loggen för den som vill hur det gick till.

men jag bryr mig föga om ifall någon i en lek som geocaching skriver en logg eller flera för mycket eller för lite på grund av att de har en annan uppfattning om vad som räknas.

se det som en handikappsanpassning. låt dem logga oavsett om handikappet sitter på in eller utsidan, de blir glada och varför är det viktigare att stramt hålla på reglerna då det ingen skadar att glädja en medmänniska?
:thup:
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » ons aug 05, 2009 11:30

Johan Wilbury skrev:

:thup:
Bild
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
oww
Geocachare
Efternamn: B
Förnamn: K

Inlägg av oww » ons aug 05, 2009 12:24

Hur nära måste jag ha varit, fågelvägen, för att få logga found? :roll:
ASUS EeePC1000H - GSAK -|- Colorado 300(3.20) - FriPro -|- GPSmap 276C(5.40) - CNENT2009
Bild
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » ons aug 05, 2009 12:28

Aldrig att jag skulle radera en logg för att det fysiska papperet inte är signerat (förutsatt att man de facto hittat cachen). Det skulle innebära att de som är ärliga och talar om varför man inte loggat kommer att "bestraffas" medan de som kniper igen kommer att klara sig, detta förutsatt att CO dubbelkollar remsa/bok mot nätloggarna - och det gör inte jag i alla fall. Det har hänt att jag faktiskt inte har kunnat skriva i loggboken pga att cachen saknar penna och jag glömt min (skrev faktiskt med en barkbit en gång, hehe). Ligger den då miltals hemifrån så kommer jag att logga den i alla fall OCH meddela cacheägaren vad som har hänt. Visserligen finns det regler för detta men hur tydliga de är kan vi diskutera till döddagar. Har någon hittat en av mina cacher och loggar den på ett eller annat sätt så har jag uppnått det jag ville, att jag och någon annan förhoppningsvis fått ut något kul av vårt gemensamma intresse.

Problemet är givetvis att vissa cacher (Deathwish som ett praktexempel) rimligen MÅSTE fysiskt vidröras/signeras för att räknas som loggad. Se där, jag är INTE konsekvent i min bedömning av vad som är OK och inte men det är nog där som frågan ligger - VEM bedömer vad som är rätt och fel?
Skriv svar