Radera loggar

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » ons aug 05, 2009 12:37

Blue_Suede skrev:VEM bedömer vad som är rätt och fel?
I min bok så är det cacheägaren som bestämmer när det är en uppenbar bedömingsfråga. Vill man tillåta "titta-loggar" så är det OK, vill man inte det så är det lika OK.
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Inlägg av Gavia-SGCD » ons aug 05, 2009 13:04

Mia & Fredrik skrev:Solklart, har man inte skrivit på remsan så har man inte loggat. ...
Riktigt så enkelt är det inte, tycker jag.
Det finns tveklöst "normala" cacher som inte kräver eller skall kräva någon extra utrustning, men där man, tycker jag, kan ha överseende med att det inte loggats fysiskt, om det bifogas bildbevis. Detta exemplet med "X never ever ..." är dock inte ett sådant fall eftersom det klart och tydligt står vad som krävs för att man skall kunna logga.

Ett exempel på vad jag menar med undantag, är en cache som på sin normala plats, frusit fast i is pga. översvämmat vatten som frusit runt burken eller att smältvatten (dagsmeja) runnit ner på burken och frusit så den inte går att rubba pga. is och det inte går att få loss den utan att riskera en förstörd burk.
Det kan finnas fler fall som jag anser "ömmande" och motiverar godkänd logg utan signatur i loggboken, men som sagt det är undantag och som
Odur skrev:I min bok så är det cacheägaren som bestämmer när det är en uppenbar bedömingsfråga. Vill man tillåta "titta-loggar" så är det OK, vill man inte det så är det lika OK.
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » ons aug 05, 2009 13:04

Odur skrev:
Blue_Suede skrev:VEM bedömer vad som är rätt och fel?
I min bok så är det cacheägaren som bestämmer när det är en uppenbar bedömingsfråga. Vill man tillåta "titta-loggar" så är det OK, vill man inte det så är det lika OK.
Samma bedömning här - vilket innebär att vi kan fortsätta diskussionen hur länge som helst utan att komma fram till något absolut svar. Alla har alltså rätt, eller? 8)
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » ons aug 05, 2009 13:53

Finns en gömma i min närhet, uppsatt i ett ganska högt.
Några har loggat på riktigt, vissa har loggat note om att dom sett men inte vågat klättra, själv har jag sett den ett par gånger, men ännu inte loggat nåt.

När det då kommer nån som loggar found från marken, då blir vi andra som försöker faktiskt lite sura... Varför ska vi då försöka, om andra kommer undan så lätt? Vi har ju faktiskt ett system med raiting, pga anledning...

Sen är det en halt annan diskussion om man inte får upp burken för att den sitter fast, eller att man riskerar ta sönder den etc. Men att logga Found bara för att man sett behållaren på håll tycker jag är fel.
mr_merlin
Geocachare

Inlägg av mr_merlin » ons aug 05, 2009 16:46

På just den här cachen har det hänt ett flertal gånger att loggremsan har varit för blöt för att skriva på och sådan loggar rederar jag givetvis inte, dom har åtminstone ansträngt sig för att få ut burken. Jag tror också att jag har låtit en eller ett par loggar vara kvar då dom inte hade fått ut burken eftersom den hade fastnat. Den gången fick jag svetsa fast en träskruv i änden av en stång och skruva igenom locket på burken för att få ut den.

Jag har loggat andras burkar även om där ibland inte har funnits penna eller pappret har varit för blött för att skriva på. Jag tycker att har man fått fram burken så är det det som gäller.
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » ons aug 05, 2009 17:41

Ungefär så.
Loggat found på en burk jag inte kunde öppna, hade kanske gått med verktyg, men då hade burken troligen inte överlevt...
Men aldrig loggat found på en burk jag inte nått.... (loggat found på en burk vi inte kunde återställa, utan droppade i vattnet.. Den fiskade vi upp, och lämnade i handen på ägaren, med rodnad på kinderna... Men vi skrev i loggen först.)
msen
Geocachare
Efternamn: Mats
Förnamn: Almgren

Inlägg av msen » ons aug 05, 2009 18:10

Hmmm... Jag är i Göteborg, Sveriges absolut cachetätaste plats. Det står i beskrivningen att jag måste ha med mig ett specialverktyg för att kunna logga. Kanske att man borde valt en annan cache...
BildBild
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » ons aug 05, 2009 18:14

mikr skrev:Ungefär så.
Loggat found på en burk jag inte kunde öppna, hade kanske gått med verktyg, men då hade burken troligen inte överlevt...
Men aldrig loggat found på en burk jag inte nått.... (loggat found på en burk vi inte kunde återställa, utan droppade i vattnet.. Den fiskade vi upp, och lämnade i handen på ägaren, med rodnad på kinderna... Men vi skrev i loggen först.)
Min bror och jag skulle logga en cache i helgen, men när min klumpige släkting skulle plocka fram filmburken (som satt med en magnet under en bro) lyckades han tappa den i vattnet. Mot alla regler om allemansrätten karvade jag till en lagom lång grenruska och skulle föra den mot stranden - och vad händer? Den sjunker! Tydligen inte helt tät och magneten tyngde väl ner den. Vi loggade inte den cachen (men han hade faktiskt den i handen, om än bara en sekund)! :oops:
mr_merlin
Geocachare

Inlägg av mr_merlin » ons aug 05, 2009 18:16

msen skrev:Hmmm... Jag är i Göteborg, Sveriges absolut cachetätaste plats. Det står i beskrivningen att jag måste ha med mig ett specialverktyg för att kunna logga. Kanske att man borde valt en annan cache...
Eller en annan stad där ägarna är trevligare och mer överseende :wink:

Kanske är lite för tätt mellan cacherna ibland enligt min mening, jag vill helst inte ta en cache bara för att höja antalet i min statistik utan det får gärna vara intressant på något sätt. Antingen en vacker eller intressant plats, en rolig idé eller en klurighet på något vis. Det kanske inte är alla cacher som är så intressanta, men det gäller ju inte bara GBG.
Senast redigerad av 1 mr_merlin, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
oww
Geocachare
Efternamn: B
Förnamn: K

Inlägg av oww » ons aug 05, 2009 18:23

Easy Steps to Geocaching
.....
7. Sign the logbook and return the geocache to its original location.
.....

Källa: http://www.geocaching.com/about
ASUS EeePC1000H - GSAK -|- Colorado 300(3.20) - FriPro -|- GPSmap 276C(5.40) - CNENT2009
Bild
Ninjatummen
Föreningsmedlem
Efternamn: Tyvik
Förnamn: Emelie

Inlägg av Ninjatummen » ons aug 05, 2009 22:08

Blue_Suede skrev: Min bror och jag skulle logga en cache i helgen, men när min klumpige släkting skulle plocka fram filmburken (som satt med en magnet under en bro) lyckades han tappa den i vattnet. Mot alla regler om allemansrätten karvade jag till en lagom lång grenruska och skulle föra den mot stranden - och vad händer? Den sjunker! Tydligen inte helt tät och magneten tyngde väl ner den. Vi loggade inte den cachen (men han hade faktiskt den i handen, om än bara en sekund)! :oops:
Då hoppas jag verkligen att du mailade ägaren och berättade vad som hade hänt, så att den kan återställas.
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » ons aug 05, 2009 22:09

Ninjatummen skrev:
Blue_Suede skrev: Min bror och jag skulle logga en cache i helgen, men när min klumpige släkting skulle plocka fram filmburken (som satt med en magnet under en bro) lyckades han tappa den i vattnet. Mot alla regler om allemansrätten karvade jag till en lagom lång grenruska och skulle föra den mot stranden - och vad händer? Den sjunker! Tydligen inte helt tät och magneten tyngde väl ner den. Vi loggade inte den cachen (men han hade faktiskt den i handen, om än bara en sekund)! :oops:
Då hoppas jag verkligen att du mailade ägaren och berättade vad som hade hänt, så att den kan återställas.
Nej, det gjorde jag faktiskt inte - men brorsan gjorde det 8)
Ninjatummen
Föreningsmedlem
Efternamn: Tyvik
Förnamn: Emelie

Inlägg av Ninjatummen » ons aug 05, 2009 22:12

Blue_Suede skrev:Nej, det gjorde jag faktiskt inte - men brorsan gjorde det 8)
:thup:
tigern
Geocachare
Efternamn: S
Förnamn: T

Inlägg av tigern » mån aug 10, 2009 22:00

Nu har jag också raderat loggar.

Den ena var en som jag förstår oavsiktlig dubbellogg av ett utländskt par.
Oavsiktliga (de är identiska) dubbelloggar brukar jag radera den ena, det är lätt hänt att det blir så ibland..

Den andra var konstigare men jag raderade utan att blanda in ägaren mer än att jag skrev till honom att han får göra om.

Loggen löd;
Tråkig placering!
Iddes inte ens fylla i den misshandlade loggrullen.
Iddes inte är i mina ögon ingen ursäkt för att stå över att skriva på loggremsan.

Jag var ner och kollade cachen, båda loggremsor var i mycket bra skick (inte knövliga, inte kantstötta), torra och med oskrivna baksidor.

Kanske han loggat fel cacheburk?
Raderade loggen gjorde jag i alla fall.
mr_merlin
Geocachare

Inlägg av mr_merlin » tis aug 11, 2009 8:10

Var det inte du som sa:
tigern skrev:sluta larva er med att radera loggar. vad är syftet med det?
att i efterhand stärka era egon för att ni inte fick bestämma något när ni var barn?
:wink:

Jag har raderat en logg tidigare på samma cache och det svider lite, jag tycker inte om det. Den gången var det att jag tyckte dom avslöjade lite för mycket så jag kontaktade dom två gånger och bad dom ändra i loggen. När dom inte gjorde det kontaktade jag en rewiever och frågade vad han tyckte jag skulle göra. Svaret blev radera om du vill. Dom som hade loggat var åtminstone då mycket aktiva och borde inte ha kunnat missa mina två mail.
Skriv svar