Hur farlig får en cache vara?

Här diskuterar vi olika cacher
Xrim
Geocachare

Hur farlig får en cache vara?

Inlägg av Xrim » lör aug 08, 2009 9:38

Håller på att lägga ut en mystery och hittat det perfekta gömstället för ett av stegen.
Problemet är att det inte är helt riksfritt att ta den, det är högt och trampar man fel och är oupmärksam finns det risk för att en bräda ger vika vilket kan meföra fara för både liv och lem.
Får man lägga ut farliga cacher, är det upp till cacharen att använda sitt förnuft och säga, detta är nog för svårt för mig? upplevelsen att ta den kommer nog att vara otrolig, själv hade jag hjärtat i halsgropen när jag la ut den.
Nu är det inte helt fallfärdigt utan risken finns och jag föreställer mig det absoluta värsta scenariot.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » lör aug 08, 2009 9:58

Jag säger: fritt fram! Ju farligare desto roligare. Var dock noggrann med att skriva på cachesidan att det är svårt och farligt, så att cachare med lite mer självbevarelsedrift kan undvika cachen.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Re: Hur farlig får en cache vara?

Inlägg av Odur » lör aug 08, 2009 10:00

Xrim skrev: Får man lägga ut farliga cacher, är det upp till cacharen att använda sitt förnuft och säga, detta är nog för svårt för mig?
Klart du får. Sålänge det är möjligt att bedöma att det kan vara farligt så är det upp till cacharen att avgöra om han har förmågan att ta den på ett sätt som han anser utgör en acceptabel risk.
Det finns ju också ett bra attribut (dödskallen) att använda vid potentiellt livsfarliga cacher.
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Xrim
Geocachare

Inlägg av Xrim » lör aug 08, 2009 10:08

Skönt att höra, tyckte själv att det var grymt spännande att lägga ut den. Sedan är miljön där väldigt... speciell.
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » lör aug 08, 2009 12:05

Xrim skrev:Skönt att höra, tyckte själv att det var grymt spännande att lägga ut den. Sedan är miljön där väldigt... speciell.
Är nyfiken på vilken cache det gäller.... GC nummer? Fast den är nog inte ute än - duh :oops:
Xrim
Geocachare

Inlägg av Xrim » lör aug 08, 2009 12:31

Den skall upp för review idag, troligtvis, skall bara färdigställa steg ett och två.
Användarvisningsbild
Hudik-Lars
Geocachare

Inlägg av Hudik-Lars » lör aug 08, 2009 13:58

Om du inte är som mig, alltså helt okunnig i engelska, så kan det vara på sin plats med en engelsk varningen. Då turister också cachar i vårat land.
Garmin Nüvi 200 och Dakota 20
Xrim
Geocachare

Inlägg av Xrim » lör aug 08, 2009 16:05

Allt är på svenska, och en turist som ger sig på denna utan att kunna svenska lär inte komma så långt som till det farliga steget. Lite letrådsletning innan som kräver att man kan svenska.
Användarvisningsbild
ekhoc
Geocachare

Inlägg av ekhoc » sön aug 09, 2009 16:08

IMHO, alla cacher borde nog ha åtminstone något på engelska. Om inte mera, åtminstone då det att man måste förstå svenska för att hitta cachen.
frbe
Geocachare

Inlägg av frbe » sön aug 09, 2009 18:52

Jag var själv väldigt orolig när jag la ut en låda på toppen av ett brant berg och skrev nog minst en 4 på svårighetsgraden. Dessutom skrev jag en varning i texten.

Så här i efterhand så underskattade jag nog omdömmet hos andra och den är numera en 3:a och ingen har nämnt något i loggar om att det var ett brant parti i närheten.

Jag har däremot en annan gömma på gång där jag egentligen vill lägga lådan under ett stort stenblock vilket gör att man måste krypa in under detta och leta bakom mindre stenar. Risken finns ju faktiskt att blocket kan röra på sig och det kan ju leda till en förstasida i lokaltidningen :shock:
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Inlägg av Cordin » sön aug 09, 2009 22:34

Odur skrev:
Xrim skrev: Får man lägga ut farliga cacher, är det upp till cacharen att använda sitt förnuft och säga, detta är nog för svårt för mig?
Klart du får. Sålänge det är möjligt att bedöma att det kan vara farligt så är det upp till cacharen att avgöra om han har förmågan att ta den på ett sätt som han anser utgör en acceptabel risk.
Det finns ju också ett bra attribut (dödskallen) att använda vid potentiellt livsfarliga cacher.
Passar på med en liknande fråga som jag grunnat på nämligen:
En cache som ligger i ett totalt fallfärdigt "hus" där man riskerar ett fall på fyra-fem meter genom golven, och där ägaren tagit bort och kapat trappan (nej ingången är inte i marknivå) för att man INTE SKA KUNNA ta sig in...
OK eller ej, både farligt och uppenbart att ägaren inte vill ha folk där.
Dock märkt med både dödskalle och ej barnikonen

/Cordin
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lundström
Förnamn: Lars

Inlägg av MildasVänner » sön aug 09, 2009 23:32

Så länge man inte uppenbart bryter mot några lagar ser jag inga problem med en cache av den sort som cordin beskriver. Att ägaren till en byggnad gjort den svårtillgänglig innebär väl inget brott om jag tar mig in så länge jag inte gjort åverkan (brutit mig in, förstört etc) väl?? Här önskar jag gärna åsikter av lagkunniga då jag väl egentligen inte är rätt person att komma med tvärsäkra uttalanden (saknar helt juridiska högskolepoäng egentligen och vilar mina uttalande på kanske sned förvärvad kunskap).

I övrigt skulle jag tycka att hindren som cordin beskriver innebär för mig mig att jag är medveten om det risker jag tar när jag börjar äventyret och att det är en cache jag gärna skulle se i min närhet :P . Jag vill dock gärna göra saker som ligger på hyggligt rätt sida av vad lagar tillåter. Fånigt? Jovisst..
Bild
Användarvisningsbild
Karl Hygge
Geocachare

Inlägg av Karl Hygge » mån aug 10, 2009 7:48

Uppenbara risker kan ju var och en bedöma själva. Dolda risker bör man upplysa om.
När man står med båda fötterna på jorden, har man ofta bilen på verkstad.
the explorist
Geocachare
Efternamn: Signal
Förnamn: Patrik
Kontakt:

Inlägg av the explorist » mån aug 10, 2009 8:56

Karl Hygge skrev:Uppenbara risker kan ju var och en bedöma själva. Dolda risker bör man upplysa om.
Kunde inte säga det bättre själv, det handlar ju om omdömme :wink: .
Användarvisningsbild
The Tor
Geocachare

Inlägg av The Tor » mån aug 10, 2009 10:12

cordin skrev:En cache som ligger i ett totalt fallfärdigt "hus" där man riskerar ett fall på fyra-fem meter genom golven, och där ägaren tagit bort och kapat trappan (nej ingången är inte i marknivå) för att man INTE SKA KUNNA ta sig in...
OK eller ej, både farligt och uppenbart att ägaren inte vill ha folk där.
Att olovligen gå in i ett hus kan bedömas som olaga intrång. Det spelar inte någon roll om man ta sig in utan att bryta upp dörrar eller fönster. Det kan i princip räknas som olaga intrång att gå in genom en öppen dörr.
Skriv svar