Geocaching utomlands

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Efternamn: wkstrm
Förnamn: wkstrm
Kontakt:

Geocaching utomlands

Inlägg av wkstrm » mån sep 06, 2010 15:05

Hej,
Jag sitter och planerar min vintersemester för tillfället. Den kommer gå till sydöstra Asien och platser som Bali, Malaysia, Singapore, Borneo och Hong Kong. Har suttit och kollat lite på olika cachar jag kan tänkas vilja ta utmed min resrutt. Nu finns det inte så jättemånga i just den regionen men ändå. Hur som...

Har börjat göra en matris där jag fyller i vad det är för typ av cache samt om det är något "uppdrag" utmed vägen. Jag har märkt att i alla fall i Asien så skriver man en mindre uppsatts om ledtråden medan vi här i Sverige verkar nöja oss med några få ord.

En annan iaktagelse jag gjort är att många gånger är deras singels en semi-multi. Exempel: gå till platsen X, ta 30 steg åt öster, leta bakom träd.

Är det vi i Sverige som har gått ifrån standarden eller har man helt enkelt olika cachingkulturer?
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
msen
Geocachare
Efternamn: Mats
Förnamn: Almgren

Re: Geocaching utomlands

Inlägg av msen » mån sep 06, 2010 19:38

Helt klart har vi olika cachingkulturer i olika länder. Jag vill bara passa på att lyfta ett varningens finger för kungskobra som älskar samma platser som cacher... Beware!
BildBild
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Efternamn: wkstrm
Förnamn: wkstrm
Kontakt:

Inlägg av wkstrm » mån sep 06, 2010 20:41

Heh.. Den har jag redan träffat på en gång i Kaoh Sok på en jungle trekking. Guiden höll på att skita på sig. Den var lika tjock som min överarm på svansspetsen! Både jag och min kompis (vi gick precis bakom guiden) samt guiden hoppade nog en meter högt när vi såg besten på stigen!!! Då var vi 3 timmars vandring in i djungeln, 1 timmes båtfärd samt en halvtimmes bilfärd ifrån närmsta sjukhus. Misstänker i och för sig att Ranger stationen som fanns några timmar bort hade motgift. Inte för att det hade spelat så stor roll egentligen. :shock:

EDIT: Att bli biten av en kobra hade jag inte tänkt, funderar på att bära runt på en pinne för det tillfället att banka lite på marken med framför mig så att eventuella giftiga ormar får en chans att ge sig av innan jag trampar på dem.
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
Användarvisningsbild
leo72
Reviewer
Reviewer

Inlägg av leo72 » mån sep 06, 2010 21:26

wkstrm skrev:Heh.. Den har jag redan träffat på en gång i Kaoh Sok på en jungle trekking. Guiden höll på att skita på sig. Den var lika tjock som min överarm på svansspetsen! Både jag och min kompis (vi gick precis bakom guiden) samt guiden hoppade nog en meter högt när vi såg besten på stigen!!! Då var vi 3 timmars vandring in i djungeln, 1 timmes båtfärd samt en halvtimmes bilfärd ifrån närmsta sjukhus. Misstänker i och för sig att Ranger stationen som fanns några timmar bort hade motgift. Inte för att det hade spelat så stor roll egentligen. :shock:

EDIT: Att bli biten av en kobra hade jag inte tänkt, funderar på att bära runt på en pinne för det tillfället att banka lite på marken med framför mig så att eventuella giftiga ormar får en chans att ge sig av innan jag trampar på dem.
Själv så klampade jag runt i sandaler med undervegetation till knäna i jakt på cachar på Phuket. Så här i efterhand så var det inte den bästa ide´ jag haft..
msen
Geocachare
Efternamn: Mats
Förnamn: Almgren

Inlägg av msen » mån sep 06, 2010 22:08

wkstrm skrev:Att bli biten av en kobra hade jag inte tänkt, funderar på att bära runt på en pinne för det tillfället att banka lite på marken med framför mig så att eventuella giftiga ormar får en chans att ge sig av innan jag trampar på dem.
Jag såg också dessa sköningar när jag var i Thailand. Tänk bara på att kungskobran är världens mest aggressiva orm den enda som kan lägga sig i bakhåll och döda bara för att det är kul. Att slå med en käpp kanske hjälper mot andra ormar annars är det bra med en pinne i handen då vildhundarna kommer.
BildBild
bifrost
Geocachare

Inlägg av bifrost » tor sep 16, 2010 22:16

Hongkong har många fina cachar både i natur och stadsmiljö. Rekomenderar cacharna uppe på peaken på victoria ön. Det finns en fin vandringslinga som går runt toppen, man får fantastiska vyer och ändå inga problem med branta stigningar.
Vill man ta det äventyrligare finns det ett par bergsbestigarcachar i närheten också.
Stadscaching i central på victoria ön samt södra delen av Kowloon rekomenderas också. Cachar som concreted jungle, 5 flag poles, art of cultural space, kowloon park III samt I love Hongkong är bra sådana. Cachen mad dogs and englishmen är en klassiker.
Lantau ön där flygplatsen finns har fina vandringscachar som rekommenderas. Man kan bo på hotel (riktigt prisvärda silver mine beach hotel) i orten Mui Wo på Lantau ön och med 30m till 45min färjetur byta den lantliga miljön till mitt i smeten på central, på victoria ön.
Lantau har också riktigt fina stränder.
Med en annan färja från Mui wo når man piratön Cheung chau (dock ingen cache där för närvarande men mycket folkloristiskt ställe).
Se upp dock för ormar, de kan dyka upp på öarna, speciellt Lantau.
Vill också passa på och rekommendera Macau, som nås från Hongkong med snabbfärjor. En upplevelse utöver det vanliga. Finns också ett par cacher på detta höjdarställe. Macau kan besökas på en dagstur, men en stop over rekommenderas.

I Singapore kan jag rekommendera Sentosa Island, en trevlig rekreationställe. Där finns flera cachar.
Mitt alias på geocaching: bifrost_global
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » fre sep 17, 2010 10:46

Det är helt klart olika kulturer. I Sydafrika var det sämre standard på de flesta gömmorna jämfört med Sverige. Det gällde beskrivning, ledtrådar, koordinater och burkar.
Det där med ormar tänkte vi väl inte så mycket på när vi väl var på burkjakt, men det finns visst några giftiga i Afrika också :shock:
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Skriv svar