Hint / Ledtråd

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
GU4RDs
Geocachare
Efternamn: Norén
Förnamn: Anders

Hint / Ledtråd

Inlägg av GU4RDs » mån mar 28, 2011 0:41

Finns det någo regler gällande vad och vad som inte skall finnas i dem??
Idag tog ledtråden till hjälp på http://coord.info/GC15NWV, men det var ingen hjälp utan en upplysning!
Se upp för solbadande mugglare
Men va fan!!!!!!!!!!!!!!! Hur tänkte de då? Här ligger då ingen och solbadar!
Vad är fel med fågel, fisk eller mitt emellan?
Vi fann Gömman men kan inte ta den dagtid då det var för mycket folk i rörelse vid den och man var tvungen att vara lite Spindelmannen.

Är det fler som tycker som jag eller är jag helt ute och cyklar??

/Anders

SORRY la in denna via Ajfånen och hamnade på fel kategori! Kan admin lösa en flytt till rätt Forum??
lillangen
Geocachare

Hint / Ledtråd

Inlägg av lillangen » mån mar 28, 2011 6:34

Du hittade den ju. Och över 300 andra har gjort det tidigare. Inte gnälla på utläggaren, då blir det inga gömmor.
Användarvisningsbild
Drejan
Geocachare

Re: Hint / Ledtråd

Inlägg av Drejan » mån mar 28, 2011 6:46

Flyttade tråden.
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » mån mar 28, 2011 7:44

Du får nog inte många som håller med dig.
Som tidigare inlägg var glad att någon bemödar sig att lägga ut cacher så vi får något att leta efter.
Jag har cacher som någon "världsmästare" tycker är kass, samtidigt som någon tycker att den var kul.
Bild
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » mån mar 28, 2011 8:52

Nej men nu tycker jag båda svaren är helt offside. Det handlade ju om frågan "ska en hint ge lite extra upplysningar?". Jag håller fullständigt med GU4RDs om att en hint som säger "hint behövs inte" eller "se upp för mugglare" inte alls ÄR någon hint. Hint innebär ju faktiskt en ledtråd eller puff i rätt riktning som man kanske ska vänta med att läsa tills man nästan har gett upp (jo, jag vet, det ÄR lätt att läsa hinten redan i bilen!).

Att frågan tas upp beträffande en specifik cache är nog mer att se som ett belysande exempel än kritik mot just den utläggaren.

Befintliga hintar (enligt mig) kan delas in i tre kategorier, nämligen:

1. Information som inte leder sökandet närmare lösningen (ex. Hint behövs inte)
2. Information som puffar sökaren närmare målet utan att direkt avslöja hemligheten (ex. Rör mig inte!)
3. Information som talar om var cachen finns eller hur problemet ska lösas (ex. Under västra sidan av den stora stenen)

Av dessa förkastar jag ex 1 direkt. Detta tillför ingen hjälp alls medan ex 3 kanske är lite FÖR mycket hjälp. Ex 2 kan jag nog tycka är bäst/roligast men kanske samtidigt det svåraste att komma på för utläggaren.
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » mån mar 28, 2011 9:46

Det spelar ingen roll hurdan hint man än skriver. ALLTID någon som har en dålig dag/vaknat på fel sida och klagar.
Rolig eller klurig ? tro inte att alla tycker som Du.
Men över tid så kan man ju jämföra positiva och negativa kommentarer i loggarna. Och ta till sig de övervägande.
Som ett exempel, läs kommentarerna på min "Östgötaporten" . De flesta tycker att den är helt OK. De läsare som redan loggat den vet ju.
En möjlighet är ju att inte skriva någon hint alls. :D
Bild
Medlem sedan 2001
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » mån mar 28, 2011 9:49

En hint är en ledtråd inte en bruksanvisning .. att vissa hintar är totalt meningslösa...typ under sten när man har 400Kvm sprängsten runt sig och med en noggrannhet på +/- 19m....då är det inte en hint men lägg till ett ungefär avstånd från tex ett träd och det blir det
Bild
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare
Efternamn: Kirkhoff
Förnamn: Björn

Inlägg av Urzuz » mån mar 28, 2011 14:07

Inte lätt att göra alla tillfreds :!:

Gömde en burk på en mycket vacker plats långt från allt vad mugglare heter.

En stor torr enbuske fick hysa burken och eftersom enbusken ifråga var död sen länge blev naturligtvis den fiffiga hinten "DÖDEN"

Det uppskattades av de flesta som tyckte hinten var fyndig. Det blev annat ljud i skällan när ett tyskt par varit och letat och översatt hinten via Google.
De sprang runt på myren och letade efter en kyrkogård eftersom DÖDEN blev Death, dead eller något ditåt och de trodde hinten syftade på en sådan plats. :mrgreen: :mrgreen:

Jag fick inte till någon lämplig översättning på DÖDEN utan att avslöja för mycket. Dead Juniper är rätt avslöjande [-X
Bild

Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » mån mar 28, 2011 15:27

I vissa fall är ju hinten ett "måste" om man vill hitta cachen relativt snabbt. Jag har själv "döden" som hint, fast då som bild på en av mina cacher. Gjorde underhåll på den idag, så nu kan ni komma å logga den igen!

Se här: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... bd27593c86

På en sådan typ av mystery så är spoilerbilder och/eller hint nästan ett måste. Visst, den går ju att hitta utan att ha sett spoilern, men det finns gott om platser där att gömma på och terrängen kan vara besvärlig..
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » mån mar 28, 2011 16:18

Blue_Suede skrev:1. Information som inte leder sökandet närmare lösningen (ex. Hint behövs inte)
2. Information som puffar sökaren närmare målet utan att direkt avslöja hemligheten (ex. Rör mig inte!)
3. Information som talar om var cachen finns eller hur problemet ska lösas (ex. Under västra sidan av den stora stenen)
En intressant detalj i just den här tråden är väl att cachen som det handlade om från början (http://coord.info/GC15NWV) har en ledtråd av typ 2. Iaf om jag inte är helt ute och cyklar. Jag har inte loggat den, men jag vet var den sitter och den har tidigare haft sådana ledtrådar. Mycket fyndigt! :thup:

Jag tror att det händer ganska ofta att de ledtrådar som man tycker är värdelösa (typ 1) i själva verket är av typ 2. På samma sätt som man inte för sitt liv kan fatta hur vissa mysteries fungerar fattar man inte vissa fyndiga ledtrådar. Tänk bara på de där ledtrådarna som var obegripliga tills man hittade burken och fick aha-upplevelsen. :)
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Efternamn: Dahlin
Förnamn: Jonas
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » mån mar 28, 2011 17:00

För den som vill läsa hur groundspeak ser på saken kan klicka här:
http://support.groundspeak.com/index.php?pg=kb
söka på "hint" och hamna här:
http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=222

Observera att jag lägger ingen värdering exemplet som startade denna tråd utan vill bara visa på dom riktlinjer som finns.
Bild
Bild
GU4RDs
Geocachare

Inlägg av GU4RDs » mån mar 28, 2011 22:13

Drejan skrev:Flyttade tråden.
Tack snälla!
madchicken
Geocachare
Efternamn: Rydlinge
Förnamn: Lars

Inlägg av madchicken » mån mar 28, 2011 22:28

Att läsa om nån stackare som klättrat flera timmar upp för nått berg, och sen spenderat timmar leta utan att hitta. :shock:

Använd hint med sunt förnuft.
Bild
GU4RDs
Geocachare

Inlägg av GU4RDs » mån mar 28, 2011 22:34

Vill tacka er alla för era svar!

Jag kanske är lite "ångvält" när jag skriver och förklarar, men vill inte att ni skall bli arga.
Min tanke var att väcka en debatt ang sätta saker på rätt plats. (man torkar sig inte innan man skiter) :shock:

lillangen jag gnäller inte [-X Vad annars är forumet till för????? :o

berraasnobben Klart att jag är glad att folk lägger ut gömmor! Annars skulle jag inte kunnat utföra detta roliga evenemang! :D

1000sjöar klart att jag inte vill att alla skall tänka som mig, hur skulle det se ut då, Å nej jag hade ingen dålig dag! :lol:
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » tis mar 29, 2011 8:39

Jag köper inte alls det där resonemanget om att man aldrig ska anmärka på ngt utan bara hålla käften och vara glad att det finns en gömma. Kritik utvecklar och självklart ska man påpeka saker som kan förbättras, men på ett konstruktivt och artigt sätt.

En hint ska vara just en hint - groundspeaks egna guidelines är klockrena där tycker jag. Vill man inte ge en hint kan man lämna tomt men skriver man ngt ska det vara till hjälp att hitta cachen.
Bild
Bild
Skriv svar