Hint / Ledtråd

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
the explorist
Geocachare
Efternamn: Signal
Förnamn: Patrik
Kontakt:

Re: Hint / Ledtråd

Inlägg av the explorist » tis mar 29, 2011 9:36

Vill jag ha något uppmärksammat, tex: placera tillbaka cachen som ni hittade den.
Så skriver jag det i hinten endast för det är där folk tittar och inte i cachebeskrivningen.
Jag är så trött på folk som inte kan placera tillbaka en cache där dom hittat den.
Om någon har något emot detta så varsegod...
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » tis mar 29, 2011 9:55

the explorist skrev:Vill jag ha något uppmärksammat, tex: placera tillbaka cachen som ni hittade den.
Så skriver jag det i hinten endast för det är där folk tittar och inte i cachebeskrivningen.
Jag är så trött på folk som inte kan placera tillbaka en cache där dom hittat den.
Om någon har något emot detta så varsegod...
Jo, DET har jag något emot! Det är definitivt inte meningen att denna typ av information ska stå i hinten. Vill du ha fram just den typen av info, skriv den på burken istället. Att vissa cachares dumhet gör att de inte begriper att man placerar burken där man hittade den är nog inget man kan ändra på genom att skriva det varken i beskrivningen eller i hinten.

(Tack för att jag fick tycka tvärtom 8) )
Användarvisningsbild
dlan
Geocachare

Inlägg av dlan » fre apr 01, 2011 8:59

Motorcycledude skrev:Jag köper inte alls det där resonemanget om att man aldrig ska anmärka på ngt utan bara hålla käften och vara glad att det finns en gömma. Kritik utvecklar och självklart ska man påpeka saker som kan förbättras, men på ett konstruktivt och artigt sätt.
Bra sagt.

Tycker att hintar som innehåller en fyndighet kan vara roliga. Men när hintarna blir allt för kluriga blir det bara irriterande, om jag måste tänka i 48 steg för att komma på vad hinten menar så kan jag ju lika gärna fortsätta leta istället. Vill jag lura ut klurigheter så finns det ju också en speciell cachetyp för detta.

Det händer att man får loggar som tycker att hinten är för lätt. När jag lägger ut cachar med en hint till är det oftast för att underlätta för cacharen att hitta cachen snabbt om det skulle behövas, t.ex. om det är mycket folk i rörelse. Som man ser i groundspeaks knowledge books så kan ju hinten vara en spoiler. Att få veta var cachen ligger borde väl vara en risk man får ta om man läser hinten, eller?
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » fre apr 01, 2011 12:11

Måste bara lägga till en variant till Blue_Suedes lista ovan, den typen som leker med just en sån (tänkt) lista.
Tänker på hinten "Behövs inte" som jag stötte på (tack berraasnobben, oups liten spoiler), och som i efterhand var mer informativ än vad jag först trodde när jag dissade den med "äh, va f-n sicken kass hint".
Sånt tycker lilla jag är kul! :D
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Inlägg av Gavia-SGCD » lör apr 02, 2011 9:59

Motorcycledude skrev:En hint ska vara just en hint - groundspeaks egna guidelines är klockrena där tycker jag. Vill man inte ge en hint kan man lämna tomt men skriver man ngt ska det vara till hjälp att hitta cachen.
Kunde inte sagt det bättre själv!
Använder i princip aldrig ledtrådar ("fuskar" ibland på "bortaplan"), utan stoppar in koordinaterna i GPS:en och går ut och letar, men jag anser tveklöst att en ledtråd skall vara något "som leder framåt" i sökandet. För mig är det självklart och jag har t.o.m. genom åren ändrat en del av mina ledtrådar för ökad hjälp.
the explorist skrev:... endast för det är där folk tittar och inte i cachebeskrivningen.
Jag är så trött på folk som inte kan placera tillbaka en cache där dom hittat den. ...
För det första tittar inte alla i ledtråden och för det andra är jag också trött på folk som inte placerar tillbaka cachen, men att "missbruka" ledtråden är ju ingen lösning.

Som "Motorcycledude" påpekar är rekommendationerna från Groundspeak klockrena. Vill man vara med och leka är det praktisk för alla om vi inte, var och en, skapar egna normer.
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
flanker27000
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av flanker27000 » mån apr 04, 2011 14:32

Håller med många av tidigare inlägg, hintar i stil med "behövs inte" avskyr jag. Ofta söker jag rätt länge först utan att kolla hinten, och när jag väl behöver knappa fram den (vilket ofta tar rätt lång tid då jag använder lite stenåldersteknik) blir jag ju allt annat än glad av att bara läsa "behövs inte" när jag sannolikt är lite frustrerad över att inte hitta nån cache. Jag blir minst lika frustrerad över hintar "se spoilerbilden" - jag har som sagt inga hitech-grejer med mig ute på fältet och kan inte få fram spoilerbilden bara sådär. Och skulle jag nu vilja kolla på spoilerbilden behöver jag ju inte läsa det i hinten, det förstår jag ju ändå.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån apr 04, 2011 16:45

Bättre kryptisk hint än ingen hint.

Men pekpinnar och åsikter kan man ju placera nån annanstans imho.
Bild
Användarvisningsbild
abinitio
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: George & Josefin

Inlägg av abinitio » fre apr 29, 2011 10:13

Intressant ämne! Ibland faller det här med fyndiga ledtrådar inte riktigt så väl ut som man som cacheägare hoppas på.

På vår cache "Stridsberg & Biörck", GC28VRE http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... e86a5841c6, som är mycket lätt att hitta la vi till en hint som visserligen uppskattats av många men där vi också fick följande kommentar:

"Found the cache quite well at 19:09.
The hint is pretty bullshit. This is not a mystery, isn't it?
Thx to abinitio for the Cache and Happy Hunting." (Denna sista rad är överstruken i loggen).

Det kändes tråkigt när vi försökte pigga upp en rätt så ordinär gömma lite, men i sak kanske de hade rätt. Vad tycker ni?
Hasta la Victoria siempre!
Svejs
Geocachare
Efternamn: Östgaard
Förnamn: Hans

Inlägg av Svejs » fre apr 29, 2011 10:28

abinitio skrev:Intressant ämne! Ibland faller det här med fyndiga ledtrådar inte riktigt så väl ut som man som cacheägare hoppas på.

På vår cache "Stridsberg & Biörck", GC28VRE http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... e86a5841c6, som är mycket lätt att hitta la vi till en hint som visserligen uppskattats av många men där vi också fick följande kommentar:

Thx to abinitio for the Cache and Happy Hunting." (Denna sista rad är överstruken i loggen).

Det kändes tråkigt när vi försökte pigga upp en rätt så ordinär gömma lite, men i sak kanske de hade rätt. Vad tycker ni?
Tyckte hinten var trevlig, alla cachar skall inte vara enkla inte ens med hint. Kan själv som har lite koll på film hitta en gemensam nämnare i hinten utan att varit där. Skaka av dig och gå vidare...
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Efternamn: Dahlin
Förnamn: Jonas
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » fre apr 29, 2011 11:06

abinitio skrev:Intressant ämne! Ibland faller det här med fyndiga ledtrådar inte riktigt så väl ut som man som cacheägare hoppas på.

Mig säger hinten ingenting. Tittar man på fler som loggat den är det många som skriver att man inte förstod hinten. Då kanske frågan är om hinten är så bra. En hint är ju inte primärt där för att vara fyndig eller rolig. Den är ju där för att hjälpa till. (Står ju till och med om det i riktlinjerna eller om det är KB).
Jag skulle inte bli så sur som personen i ditt exempel, men jag hade säkert påpekat att jag inte förstod hinten.

Men som någon innan mig sa: Släpp det och gå vidare. Vill du ha det så så fortsätt så, tycker du det blir för mycket gnäll så är det ju bara att ändra. Men ingen idé att ta det personligt.
(Hoppas nu att du inte tog detta som gnäll utan som en synpunkt och reflektion)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
abinitio
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: George & Josefin

Inlägg av abinitio » fre apr 29, 2011 12:15

hjontemyra: Tack för dina synpunkter! Jag tog det absolut inte som gnäll :)

Med risk för spoiler så är det såhär att cachen är gömd under/intill en stor sten - den enda sten av intresse på platsen kan man säga. Hinten består av tre filmtitlar, alla tre gjorda av Oliver Stone.

Hinten kanske tangerar en mystery för mycket men folk verkar ju ändå hitta cachen (den är ganska lätt) så den får nog stå kvar..
Hasta la Victoria siempre!
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare
Ort: Hufvudstaden Götheborg http://blaufish.wordpress.com/
Kontakt:

Hint / Ledtråd

Inlägg av Blaufish » fre apr 29, 2011 21:59

Imho är mystiska ledtrådar något för description fältet inte hint fältet.

En del har ju 10-30tecken till hint, är den längre får de kolla hemsidan, sen google'a för att få ledtrådar om vad ledtråden handlar om.

(I och med att loggen var på utrikiska kan man tänka sig att de stod och svor över strul och teleräkning)

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

Inlägg av ApanAnn » mån maj 02, 2011 19:50

Jag cachar med en telefon med intesåjättebra noggrannhet på GPSen alltid. Jag uppskattar hjälpande ledtrådar som kan snäva ner sökområdet. Sen kan jag uppskatta det roliga med en lite halvjävlig ledtråd som man måste klura på för att fatta också, men jag kommer antagligen uppskatta dem mer när jag får tummen ur och skaffar en exaktare GPS..
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » mån maj 02, 2011 21:21

Jag har råkat ut för att hinten ställt till det för mig några gånger, där står något som man börjar fundera på vad i h.....e menar han/hon. Sedan funderar man mer på vad som kan stämma in på hinten istället för att göra ett riktigt närsök. Till slut hittar man gömman och förstår "kanske" vad som menades med hinten. Men jag klankar aldrig ner på någon konstig hint eftersom jag är glad att det finns någon som vill gömma burkar som jag kan hitta :D :D :D
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Inlägg av Uppfinnarjocke » tor maj 05, 2011 16:41

Jag tyckte Oliver Stone-hinten var så lätt att den gott kan få vara en hint. Det är ju mycket roligare om det inte står "sten" i klartext utan man får tänka efter lite. På så sätt kanske nesan över att ha varit tvungen att använda sig av hinten mildras lite. :-)

Jag vill passa på att ta upp en annan sak, gällande hintar: när jag har gömt cachar har jag försökt tänka på att inte göra hinten för lång. Eller åtminstone inte den krypterade delen av hinten. Många skriver långa utvecklingar om var man ska leta, typ: "Om du inte hittar gömman och allt känns jättesvårt och tråkigt kan du ta och leta under stubben." eller liknande. I den hinten är allt utom de två sista orden onödiga. Att stå och dekryptera detta för hand är enbart långtråkigt. (Ja, jag vet att många cachar online och har automatiska hjälpmedel som dekrypterar på ett kick, men alla gör inte så.) Vill man absolut skriva långa fina formuleringar kan man med fördel använda [ ] runt de delar som inte är avslöjande. Jag använde en hint på en av mina cachar som löd "[Om du inte kan se cachen så kan du behöva ett] ledempläjhnys", där det sista ordet alltså (dekrypterat) är "synhjälpmedel", fast spegelvänt. Tanken var att man skulle fatta att det som krävdes var en spegel. Och även om man inte hade en spegel på sig kunde man då förstå var man skulle leta. Den cache det handlade om var Västerbron, numera saligen insomnad, och cachen hängde alltså under själva bron, ur synhåll om man stod på den.
Mysteryvarning? Ja, kanske, men hellre det än att bara berätta. Det var ju själva placeringen, under fötterna på letaren, som var det roliga med den och det skulle ju spolieras helt om man skrev "den hänger under bron" eller "titta under dina fötter" eller liknande.
Och det jag framförallt ville säga med denna långa utläggning: se över om det finns delar av hinten som inte måste vara krypterade. Oftast är det ju bara ett eller ett par nyckelord som innehåller informationen. Låt resten vara okrypterat med hjälp av [ ].
Skriv svar