Obefintliga loggar = I-landsproblem med fältlogg i telefon?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Re: Obefintliga loggar = I-landsproblem med fältlogg i telefon?

Inlägg av linsrille » tor okt 27, 2011 21:08

Jag är inte så säker. För när det strömmar till nya cachare kommer en handfull vilja lägga ut gömmor, och då kan ju vi som lagt ut ett gäng få logga lite också, och underhållet blir inte så betungande när inte burklistan växer längre.
Nya utläggare = nya ideer. Alla vinner.
Bild
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » tor okt 27, 2011 21:22

linsrille skrev:Jag är inte så säker. För när det strömmar till nya cachare kommer en handfull vilja lägga ut gömmor, och då kan ju vi som lagt ut ett gäng få logga lite också, och underhållet blir inte så betungande när inte burklistan växer längre.
Som jag ser det vinner väl alla MEST på om både gamla och nya cachare lägger ut nya gömmor.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » fre okt 28, 2011 9:00

nellie07 skrev:
linsrille skrev:Jag är inte så säker. För när det strömmar till nya cachare kommer en handfull vilja lägga ut gömmor, och då kan ju vi som lagt ut ett gäng få logga lite också, och underhållet blir inte så betungande när inte burklistan växer längre.
Som jag ser det vinner väl alla MEST på om både gamla och nya cachare lägger ut nya gömmor.
Så länge det inte är överfullt redan håller jag med. Det jag menar är att om vi som lagt ut ett tag inte har lust att lägga ut fler är det inget problem i sig eftersom det kommer nya förmågor.
Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » ons nov 02, 2011 9:51

Problemet blir väl snarare när det tillkommer nya utläggare till de gamla hela tiden och det blir slut på platser att lägga nya cachear på. Vad händer med geocaching när platsen är slut?
Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » ons nov 02, 2011 12:27

pinkunicorn skrev:Problemet blir väl snarare när det tillkommer nya utläggare till de gamla hela tiden och det blir slut på platser att lägga nya cachear på. Vad händer med geocaching när platsen är slut?
Bara ett penndrag från gc.com :!: 161 m blir 80.5 m :idea:
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » ons nov 02, 2011 13:28

nellie07 skrev:Jag har aldrig ens tänkt tanken att ta bort TFTC- eller Hittad-logg, däremot blir jag väldigt besviken när jag läser dom.

Under de 3 år jag cachat har jag lagt ut en slinga varje år. Årets innehåller 21 cacher och tog mig 2 "arbetsveckor" att lägga ut.
Fixa burkar, loggremsor/böcker, upphittarinstruktioner, bytesprylar mm.
Dessutom krävdes ett antal mils promenad i bushen för att hitta gömställen.

Det enda vi som utläggare får tillbaka är nöjet att läsa loggarna. Om dom inte innehåller något får vi inget i gengäld för jobbet och kostnaderna.

Jag har kommit fram till att får jag inte tillräckligt tillbaka via loggarna och dessutom måste göra underhåll stup i kvarten för att fixa försvunna burkar, burkar som promenerat iväg eller blivit nergrävda, kommer jag inte att lägga ut fler cacher. (Trots att området för nästa års slinga redan är klar i mitt huvud) Dom redan utlagda riskerar att arkiveras.

Om fler än jag reagerar på samma sätt är det defenitivt inte bra för vår hobbys framtid.
Tycker du slår huvudet på spiken med detta inlägg.
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » ons nov 02, 2011 13:38

pinkunicorn skrev:Problemet blir väl snarare när det tillkommer nya utläggare till de gamla hela tiden och det blir slut på platser att lägga nya cachear på. Vad händer med geocaching när platsen är slut?
Finns säkert någon som kan räkna ut det bättre än jag men jag kom fram till att det skulle kunna få plats ca 30 317 220 st.
Alltså lite över 30 miljoner cachar i Sverige om man la dem med 161 meters mellanrum :D :D :D
Senast redigerad av 1 rogge88, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem

Inlägg av pinkunicorn » ons nov 02, 2011 13:50

Jag har lagt ut en bunt egna cachear (om än inga fler-cache-spår) och förstår precis hur du menar. Det är väldigt kul när man får bra loggar, och jag har gjort en medveten ansträngning att förbättra mina egna loggar sedan sommaren eller så (snittar nu på 150 ord eller så istället för 15-30).

Samtidigt tycker jag att det kan vara svårt att säga något vettigt om burk #5 i ett spår på 10, för det är inte mycket som särskiljer den från de övriga i spåret. Min upplevelse blir en upplevelse av spåret som sådant snarare än av den enskilda cachen (till skillnad från om jag tar ett gäng oberoende cachear på samma dag för de har normalt sett mer av en egen identitet).

Effekten brukar bli att jag skriver en logg där jag beskriver min upplevelse av hela spåret. Den blir oftast mer ingående än om jag hade skrivit den för en enskild cache i spåret eftersom den täcker många burkar. Denna kopierar jag till alla mina loggningar på det spåret. Jag kompletterar sedan den standardloggen med eventuella kommentarer om just den burken: om den var extra listigt gömd, om den är blöt eller något annat sådant. Tillägget lägger jag först så att det inte ska komma bort.

Tanken med att kopiera texten till alla burkarna istället för att lägga det på första och/eller sista burken i serien som en del säger är att jag själv ibland plockar enstaka burkar i en serie och utgår från att andra gör likadant. Då är det intressant med andras loggar, och trist om de bara är ett par ord eftersom loggaren tycker att det räcker med text i loggen på sista burken.

Loggar är inte bara för cacheägaren. Jag tycker att de också är viktiga när jag ska välja vilka cachear jag vill logga. Det gäller inte i närområdet kring där jag bor för här försöker jag logga allt, men väl när jag är på resa och bara kommer att ha tid att logga ett fåtal av alla burkar som finns. Ibland väljer jag bara på position (dvs i praktiken nära där jag kommer att passera) men andra gånger har jag mer tid och försöker hitta några som folk säger bra saker om.
Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem

Inlägg av pinkunicorn » ons nov 02, 2011 13:56

rogge88 skrev:Tar det slut på platser i Sverige har vi nog tillräckligt med cacher för alla :D
Finns säkert någon som kan räkna ut det bättre än jag men jag kom fram till att det skulle kunna få plats ca 30 317 220 st.
Alltså lite över 30 miljoner cachar i Sverige om man la dem med 161 meters mellanrum :D :D :D
En del faller väl bort på grund av omöjliga placeringar, men visst finns det plats för massvis.

Det jag snarare menade är att det nog i vissa områden börjar närma sig mättnad, och det är rimligen samma områden där det bor många människor. Som ny cacheare är det kul att kunna lägga ut nya burkar i närheten av där man bor, och bor man på "fel" ställe är det nog inte helt lätt ens idag.
Bild
msen
Geocachare
Efternamn: Mats
Förnamn: Almgren

Inlägg av msen » ons nov 02, 2011 19:33

Geocaching är geocaching och inget annat.
Här kanske ni som vill ha långa loggar kan hitta er en brevvän http://www.brevweb.com/
BildBild
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Obefintliga loggar = I-landsproblem med fältlogg i telefon?

Inlägg av Landstedt » ons nov 02, 2011 20:54

Hahaha. +1 på den msen!!:-D
Svejs
Geocachare
Efternamn: Östgaard

Inlägg av Svejs » ons nov 02, 2011 21:50

Och de som är så lata att de knappt orkar med fyra bokstäver kan köra

http://www.munzee.com/

där behöver man inte dela med sig något alls om sin upplevelse.

Om jag inte missminner sig fanns en rekommendation på geocaching.com tidigare när det gällde loggning på nätet att man skulle dela med sig om sin "Upplevelse". Men folk känner väl inget eller blir så blase nu för tiden?
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Royal Frodemos
Geocachare
Efternamn: Frodemo
Förnamn: Peter o Nina

Inlägg av Royal Frodemos » ons nov 02, 2011 22:53

Svejs skrev: Om jag inte missminner sig fanns en rekommendation på geocaching.com tidigare när det gällde loggning på nätet att man skulle dela med sig om sin "Upplevelse". Men folk känner väl inget eller blir så blase nu för tiden?
Som ny i spelet tycker jag mig läst detta på fler ställen när vi registrerade oss och började kolla runt på nätet.
Vi brukar kolla runt på loggar, både på cacher i Sverige och utlandet, och har stort utbyte av att läsa vad folk skriver. Även om det är anonymt så känns det som att ha kontakt med lite "vanligt folk" som berättar om ditten och datten. Världen krymper, liksom.
Dessutom ser jag det som så att cacheutläggaren faktiskt tagit sig tid både till att tänka och att lägga ut en gömma som ger mig ett nöje när jag ska leta upp den och en lätt barnslig lycka när den hittas, då kan jag gott ge en bekräftelse på det arbetet med några väl valda ord som tack.
Att det sen skulle vara ett slags "tvång" skulle jag inte ställa upp på, den ursprungliga rekommendationen jag läste när vi började räcker gott.
Vi försöker berätta nåt litet i varje logg vi skriver och tänker fortsätta med det, om andra helt enkelt tycker sig inte ha ork eller har för bråttom för att göra det så har de vår fulla respekt för det också. Tävlingsmomentet är stort för en del.
Vi har, hittills, bara placerat ut 3 cacher och tycker det är jättekul när nån skriver nåt litet trevligt. Men vi har inte lagt ut våra cacher för att få en "ego-boost" för oss själva utan för att det, helt enkelt, är så jämrans roligt.
"Cache Necesse Est"
/Peter
PS! :) :D :o :P #-o =D> [-o< DS!
Bild
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » tor nov 03, 2011 20:33

msen skrev:Geocaching är geocaching och inget annat.
Här kanske ni som vill ha långa loggar kan hitta er en brevvän http://www.brevweb.com/
När jag började cacha insåg jag att det var andras arbete som gjorde detta möjligt för mig.
Jag kände att jag ville ge något tillbaka och de möjligheter jag såg var att lägga ut själv + att även om jag inte är romanförfattare i alla fall försöka skriva en idividuell logg till varje jag hittar.

Så, tack till msen och Landstedt som har lärt mig att jag behöver varken lägga ut/underhålla cacher, eller skriva något när jag loggar. Jag kan använda den tiden till att cacha själv i stället!
Royal Frodemos
Geocachare
Efternamn: Frodemo
Förnamn: Peter o Nina

Inlägg av Royal Frodemos » tor nov 03, 2011 22:13

Jaa... hmm...
Det första som står på första sidan på Geocaching.com är:
"Geocaching is a real-world outdoor treasure hunting game. Players try to locate hidden containers, called geocaches, using GPS-enabled devices and then share their experiences online. (Guide to the Game)"
Humm-ti-dumm-ti-damm...
Vad man gör av det väljer man ju själv.
Bild
Skriv svar