Mäta avstånd mellan två gps koordinater

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
j-annie
Geocachare
Efternamn: Cardell
Förnamn: Jan

Re: Mäta avstånd mellan två gps koordinater

Inlägg av j-annie » fre aug 12, 2011 16:39

andreasma skrev:Annars kan man ju alltid använda Cache Eye (http://www.cacheye.org). Bra och intuitivt grafiskt, dvs man plitar i koordinatnuffrorna och får 2 waypoints på kartan. Sedan drar man en linje mellan koordinaterna och får då fram avstånd i meter. Enkelt och bra :). Cache Eye är för övrigt bra till mycket mera än avstånd mellan två koordinater.
Just det Cacch eye är toppen, lägg in punkterna som "markers" då kan man lägga in dem på exakta koordinater, drag linjalen från en punkt till nästa dubbelknäpp och drag vidare vid behov så får man avstånden direkt i bilden
j-annie
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » fre aug 12, 2011 16:43

Herr Luels skrev:Skall man vara petig (gäller framför allt om man skall mäta avstånd över en längre sträcka) så är så vitt jag vet Vincentys formula den mest vedertagna och närmast exakta metoden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vincenty%27s_formulae
Wolfram Alpha verkar använda "greater circle" som ger större fel ju längre avståndet är.
Guldstjärna och kandidat till Dagens Nördigaste Inlägg!
=D> =D>
Bild
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare
Ort: Hufvudstaden Götheborg http://blaufish.wordpress.com/
Kontakt:

Mäta avstånd mellan två gps koordinater

Inlägg av Blaufish » fre aug 12, 2011 17:05

Skall jag räkna för hand accepterar jag nog heldre lite fel än tar till jobbig matte :-)

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
Johan.N
Ny i forumet

Inlägg av Johan.N » sön aug 14, 2011 0:08

Jag har vid tillfällen använt något som kallas Haversine formula för att beräkna avstånd
http://en.wikipedia.org/wiki/Haversine_formula

Har dock ingen aning om den är bättre eller sämre än nåt annat.
Finns lite online-verktyg att hitta om man googlar lite
Användarvisningsbild
1337v411
Geocachare
Efternamn: Lithvall
Förnamn: Richard

Inlägg av 1337v411 » sön aug 14, 2011 9:22

Haversine är väl samma sak som greater circle...
Här är ett oinlineverktyg som använder en modifierad variant av Vincentys formel och erbjuder en noggrannhet på 10 nm (nanometer)
http://geographiclib.sourceforge.net/cgi-bin/Geod
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » sön aug 14, 2011 10:37

Herr Luels skrev:Haversine är väl samma sak som greater circle...
Här är ett oinlineverktyg som använder en modifierad variant av Vincentys formel och erbjuder en noggrannhet på 10 nm (nanometer)
Jämförde med FizzyCalc och de ger exakt samma resultat på alla koord jag testad.
Och det känns ju tryggt. Jobbigt om det skulle bli olika.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson

Inlägg av linsrille » sön aug 14, 2011 10:44

Herr Luels skrev:Haversine är väl samma sak som greater circle...
Är inte Vincentys formel lite slöseri med klockcykler? Den extra precisionen tappar man ju ändå på alla höjdmetrar man passerar.

Det jag menar är att både greater circle och vincentys formula är modeller på ett klot med lite olika proportioner. Men jorden är inte slät. Vad är omkretsen på en apelsin?
Bild
Användarvisningsbild
1337v411
Geocachare
Efternamn: Lithvall

Inlägg av 1337v411 » sön aug 14, 2011 11:19

linsrille skrev:Är inte Vincentys formel lite slöseri med klockcykler? Den extra precisionen tappar man ju ändå på alla höjdmetrar man passerar.
Jo. Men de problem jag har ställts inför innebär att man behöver vara överens om samma formel och att majoriteten verkar välja Vincenty (vem kan argumentera mot att den formel med bäst precision är rätt val?)
linsrille skrev:Det jag menar är att både greater circle och vincentys formula är modeller på ett klot med lite olika proportioner. Men jorden är inte slät. Vad är omkretsen på en apelsin?
Omkretsen på en apelsin står väl i direkt relation till hur långt ett snöre är.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson

Inlägg av linsrille » sön aug 14, 2011 22:49

Herr Luels skrev:
linsrille skrev:Är inte Vincentys formel lite slöseri med klockcykler? Den extra precisionen tappar man ju ändå på alla höjdmetrar man passerar.
Jo. Men de problem jag har ställts inför innebär att man behöver vara överens om samma formel och att majoriteten verkar välja Vincenty (vem kan argumentera mot att den formel med bäst precision är rätt val?)
linsrille skrev:Det jag menar är att både greater circle och vincentys formula är modeller på ett klot med lite olika proportioner. Men jorden är inte slät. Vad är omkretsen på en apelsin?
Jag har nog lite svårt att göra mig förstådd, eller också tänker jag fel. Tror inte vi kommer längre. För teoretiska problem skulle jag också rösta på vincentys formel. Ska du dra en kabel från A till B bör du ha en betydligt längre bit än vad vincentry säger.

Skulle ändå vilja påstå att en myst som kräver att man väljer en specifik formel av flera vanligt förekommande är en trasig myst såvida det inte framgår vilken.
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » mån aug 15, 2011 6:19

linsrille skrev:
Herr Luels skrev:
Jag har nog lite svårt att göra mig förstådd, eller också tänker jag fel. Tror inte vi kommer längre. För teoretiska problem skulle jag också rösta på vincentys formel. Ska du dra en kabel från A till B bör du ha en betydligt längre bit än vad vincentry säger.

Skulle ändå vilja påstå att en myst som kräver att man väljer en specifik formel av flera vanligt förekommande är en trasig myst såvida det inte framgår vilken.
Skulle vilja säga NJA på att det är en trasig myst. Som jag skrev redan i mitt första inlägg så var jag medveten om att denna formel kan vara för nogrann när man löser mysterier. Man måste för att göra rätt vara medveten om hur ens verktyg fungerar och vad andra kan ha använt för verktyg.

Mysten skulle inte vara någon speciellt svår myst om man hade exempel riktning avstånd från en punkt till gömman och dessutom la in en länk till programmet man avänt för att räkna fram slut koord! Visst om man vill ha en lätt men inte en svår!
Bild
Bild
OlofL
Geocachare

Inlägg av OlofL » mån aug 15, 2011 19:49

Det finns ett excelark för flygnavigationsberäkningar på nätet som är väldigt användbart, sök och ladda hem avform.xls.
Petmyr
Geocachare
Efternamn: Forslund
Förnamn: Petra

Inlägg av Petmyr » tis dec 20, 2011 9:09

Oj, vilken tråd det blev. har inte varit här och tittat på länge :) Tack för alla svar.

Numer har jag en Android telefon att cacha med och då funkar GCC appen utmärkt, massor av skoj.
Skriv svar