T-rating på en ö

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Re: T-rating på en ö

Inlägg av ta68 » sön aug 21, 2011 23:22

Sillen skrev:Det finns cacher på Öar som har T1 där jag tycker det är rätt med T1 även om det inte finns bro dit. Ett exempel är Gotland.
Det går färjor till Gotland och färjor räknas inte som "special equipment".

Jag skulle säga att en cache på en ö i skärgården dit det går dagturer eller beställningsbåtar på fasta rutter inte räknas som T5 heller, åtminstone inte av den anledningen. Exempelvis Hasselö i Västerviks skärgård (kan inte kolla cacheid nu då groundspeek har dödat sina hamstrar).

Annars skulle jag säga att sjöisar "kräver" säkerhetsutrustning på samma sätt som en hög klättercache. Det är ingen skillnad på ispik och isdubbar kontra båt+flytväst kontra säkerhetslinor, man kan försöka utan men det betyder inte att man bör det.
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Efternamn: Dahlin
Förnamn: Jonas
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » mån aug 22, 2011 0:15

Vi fick låna en kanot av en person som bor bredvid sjön. Dessutom hade vi 2 kajaker och en gummiring.
"Special equipmet" i min värld... T bör vara 5:a i det läget.

Nu var det ingen omöjlighet att simma ut dit så jag kan förstå T4 eller 4½ också, men inte lägre.

Att sedan vintern gör T lägre är nog något man får leva med.

As Usual: MHO (My Humble Opinion) :D
Bild
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » mån aug 22, 2011 6:00

det är ju lite svårt det här med ö rating
för en skärgårdsmänniska så är det ju bara en cache på en Ö och då är den ju inte alls svår.
tar man en cache högt upp i ett träd så har alla lika svårt att ta sig dit.
BildBild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » mån aug 22, 2011 7:47

team@ skrev:
Sillen skrev:Det finns cacher på Öar som har T1 där jag tycker det är rätt med T1 även om det inte finns bro dit. Ett exempel är Gotland.

Nu låter det som det är något helt annat här vilket jag med det jag vet här hade satt en T5 på. Du är rädd att folk ska bli avskräckta men jag tror att de som loggar en T4 normalt även tar T5 men att det är roligare att ha en T5 i bagaget än T4 varför du i så fall lockar istället!

Det är "status" med T5. Både att ha och allt lägga. Men det finns alldeles för många 5/5 i förhållande till andra kombinationer i det hörnet. Tro att många skulle uppskatta lite fler 4/5 4,5/5 4,5/4,5 etc också.
Helt sant då jag själv har svårare att hitta dessa kombinationer!
Bild
Bild
Visom
Geocachare
Efternamn: Linde
Förnamn: Roger

Inlägg av Visom » mån aug 22, 2011 10:20

team@ skrev:

Nu låter det som det är något helt annat här vilket jag med det jag vet här hade satt en T5 på. Du är rädd att folk ska bli avskräckta men jag tror att de som loggar en T4 normalt även tar T5 men att det är roligare att ha en T5 i bagaget än T4 varför du i så fall lockar istället!

Det är "status" med T5. Både att ha och allt lägga. Men det finns alldeles för många 5/5 i förhållande till andra kombinationer i det hörnet. Tro att många skulle uppskatta lite fler 4/5 4,5/5 4,5/4,5 etc också.
Många 5/5 är enligt mig 4/5 eller 3/5 eller annan rating, så det skulle även bli en mer korrekt rating. Som du säger så är det svårare att fylla de som ligger runt 5/5 i matrisen, dels för att de är sällsynta och dels för att de ofta är svårare(!) Dessutom skulle 5/5 få den status den förtjänar om alla dessa verkligen förtjänade sin rating.
Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » mån aug 22, 2011 10:31

Medhåll på det. Den första (och hittills enda) 5/5 jag tagit är en traditional där problemet är att komma åt att logga den. Burken sitter helt synligt från många meters håll så det är inga större klurigheter med att hitta den och det finns heller inget svårt mystery att lösa för att lista ut var den är. Att terrängen är 5 är det ingen tvekan om, men jag skulle påstå att svårigheten är 2 eller så.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån aug 22, 2011 16:03

pinkunicorn skrev:Medhåll på det. Den första (och hittills enda) 5/5 jag tagit är en traditional där problemet är att komma åt att logga den. Burken sitter helt synligt från många meters håll så det är inga större klurigheter med att hitta den och det finns heller inget svårt mystery att lösa för att lista ut var den är. Att terrängen är 5 är det ingen tvekan om, men jag skulle påstå att svårigheten är 2 eller så.
Klurigheten kan ju vara just i hur man ska komma åt den. Vilken utrustning som krävs och hur det ska planeras osv. Jämför med att hitta en cache i ett kassaskåp. Du vet att den finns där inne, men hur sjutton ska du lista ut kombinationen!?

Sen har väl 5/5 blivit lite synonymt med äventyrscache kan jag tycka. Det är väl lite på gott och ont.
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » mån aug 22, 2011 16:19

linsrille skrev:
pinkunicorn skrev:Medhåll på det. Den första (och hittills enda) 5/5 jag tagit är en traditional där problemet är att komma åt att logga den. Burken sitter helt synligt från många meters håll så det är inga större klurigheter med att hitta den och det finns heller inget svårt mystery att lösa för att lista ut var den är. Att terrängen är 5 är det ingen tvekan om, men jag skulle påstå att svårigheten är 2 eller så.
Klurigheten kan ju vara just i hur man ska komma åt den. Vilken utrustning som krävs och hur det ska planeras osv. Jämför med att hitta en cache i ett kassaskåp. Du vet att den finns där inne, men hur sjutton ska du lista ut kombinationen!?

Sen har väl 5/5 blivit lite synonymt med äventyrscache kan jag tycka. Det är väl lite på gott och ont.
Nja, då är det fortfarande placeringen som får styra både D och T vilket jag tycker är fel.
Om burken är synlig men klurig att få loss/öppna eller liknande när man väl tagit sig till den på T5 nivå, då kan jag köpa att det är hög D faktor också.
Om den är djävulskt väl gömd på T5 nivå kan 5/5 också vara rättvisande.
Om det är en skitsvår myst som skall lösas för att få veta vart man skall ta sig på T5 nivå är 5/5 också ok.

En burk som däremot är fullt synlig med publicerade koordinater men svår att nå borde bli 1/5 om det är tänkt att man skall ta sig till burken. Är det däremot tänkt att man genom list och teknik plockar fram burken stående på marken bör det blir hög D faktor och lågt T just beroende på att det inte är cacharen som flyttat sig till burken utan burken som kommer till cacharen med hjälp av list och teknik. Men 5/5 är det INTE.

En 5/5 måste var svår ur båda synvinklarna. (eller vara svår och ligga på en ö som kräver båt...)
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » mån aug 22, 2011 16:38

Fast det är ju enorm skillnad i svårighet på att resa en stege mot ett träd eller att komma åt en yta mitt under en hög bro t.ex där man kanske måste fira ner sig på ena sidan och på nåt sätt dra sig ut mot mitten. Då handlar det inte bara om rätt utrustning utan även rätt kunskaper och teknik.

Eller lite mer on topic: Paddla ut till en ö i en sjö, eller ta sig ut till en ö i en strid fors.

Jag kanske har fel, men det avspeglas ändå i de cacher jag hittills loggat i hur andra graderar sina alster.
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » mån aug 22, 2011 16:58

linsrille skrev:Fast det är ju enorm skillnad i svårighet på att resa en stege mot ett träd eller att komma åt en yta mitt under en hög bro t.ex där man kanske måste fira ner sig på ena sidan och på nåt sätt dra sig ut mot mitten. Då handlar det inte bara om rätt utrustning utan även rätt kunskaper och teknik.
Håller med. Men det speglar fortfarande bara transport av cacharen från en punkt till en annan. Det vill säga T-faktorn.

Väl på plats är det kanske fortfarande som att logga en burk på marken... Inte sjutton hade det varit en 5/1 då?
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » mån aug 22, 2011 17:07

team@ skrev:
linsrille skrev:Fast det är ju enorm skillnad i svårighet på att resa en stege mot ett träd eller att komma åt en yta mitt under en hög bro t.ex där man kanske måste fira ner sig på ena sidan och på nåt sätt dra sig ut mot mitten. Då handlar det inte bara om rätt utrustning utan även rätt kunskaper och teknik.
Håller med. Men det speglar fortfarande bara transport av cacharen från en punkt till en annan. Det vill säga T-faktorn.

Väl på plats är det kanske fortfarande som att logga en burk på marken... Inte sjutton hade det varit en 5/1 då?
Ne, då är det en 5/5 :) (det är alltid en 1/1 när man har burken i handen)
Du behöver både utrustning OCH kunskap/problemlösning.
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » mån aug 22, 2011 17:58

linsrille skrev:
team@ skrev:

Ne, då är det en 5/5 :) (det är alltid en 1/1 när man har burken i handen)
Du behöver både utrustning OCH kunskap/problemlösning.
Ja men kunskapen och problemlösningen är bara relaterad till T-problemet. DVS att komma till burken.

Om klättring är problemlösning eftersom man måste veta hur man använder prylarna för att komma dit man vill, borde alla T5 vara 5/5.

Med samma logik blir alla ö-cacher 5/5 eftersom man måste kunna navigera, lägga till och köra båten etc. Kräver också både utrustning och kunskap.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » mån aug 22, 2011 18:45

team@ skrev: Ja men kunskapen och problemlösningen är bara relaterad till T-problemet. DVS att komma till burken.

Om klättring är problemlösning eftersom man måste veta hur man använder prylarna för att komma dit man vill, borde alla T5 vara 5/5.

Med samma logik blir alla ö-cacher 5/5 eftersom man måste kunna navigera, lägga till och köra båten etc. Kräver också både utrustning och kunskap.
Bara om man vill att det ska vara så. Du kan inte på allvar mena att du måste tagit skepparexamen för att ro en eka till en ö. Att lära sig fira är inte mycket svårare än att använda en stege. Att som i mitt exempel tidigare använda sin utrustning i en utmanande situation är något helt annat.
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » mån aug 22, 2011 19:03

linsrille skrev:
team@ skrev: Ja men kunskapen och problemlösningen är bara relaterad till T-problemet. DVS att komma till burken.

Bara om man vill att det ska vara så. Du kan inte på allvar mena att du måste tagit skepparexamen för att ro en eka till en ö. Att lära sig fira är inte mycket svårare än att använda en stege. Att som i mitt exempel tidigare använda sin utrustning i en utmanande situation är något helt annat.
Det handlar fortfarande bara om förflyttning...
Alltså T

Men vi har uppenbarligen olika uppfattning i frågan och det tycker jag man får ha :-)
Det blir ju så tråkig på ett forum annars!

Nu tycker jag vi låter tråden återvända till T-faktorn för ö-cacher och inte D-rating vid svår terräng. Nog med OT.
Bild
Användarvisningsbild
ekhoc
Geocachare

Inlägg av ekhoc » tis aug 23, 2011 19:33

Men man behöver inte ha en båt för att åka till Gotland - man kan ju köra dit (även om man måste parkera på en färja för några timmar..) :wink:
Bild
Skriv svar