DNF ELLER WRITE NOTE.

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

DNF ELLER WRITE NOTE.

Inlägg av *Danne* » mån aug 22, 2011 16:37

Får många dnf èr nu på cacher som folk inte kan leta efter eftersom det finns folk på platsen där cachen är.
Hur skulle ni skriva är det en DNF när man inte kan leta efter burken ens.
Jag skriver alltid en write note när jag inte kan leta efter cachen om det är folk i närheten av den.
Hur gör ni?
Får man för många dnfer kan ju våra kära reviewers stänga burken för dom tror den är borta.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: DNF ELLER WRITE NOTE.

Inlägg av team@ » mån aug 22, 2011 16:40

DNF blir det bara om jag verkligen letat ordentligt men inte hittat.

Har jag slöletat och gett upp fort eller inte kunnat leta ordentligt är det note som gäller.
Bild
Användarvisningsbild
Hudik-Lars
Geocachare

Inlägg av Hudik-Lars » mån aug 22, 2011 16:52

DNF använder jag när jag har ansträngt mig och letat en stund
Jag kan ju inte begära att jag ska hitta något om jag inte letar heller

sedan tycker jag att folk skulle kunna börja använda DNF lite oftare, på rätt sätt vill säga

"hittades efter tredje försöket" och inte ens en notering om att dom varit där och letat tidigare
DNF kan jag tycka hjälper både andra som letar, och även den som lagt ut
Många DNF kanske burken är borta?
Garmin Nüvi 200 och Dakota 20
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån aug 22, 2011 17:05

Om din burk skulle stängas är det väl inte värre än att du öppnar den igen eller svarar reviewern?!

Skräm för i * inte folk till att sluta dnf'a nu om de börjat med det.

Sen håller jag med övriga, har man inte letat kan man ju skriva en note om man vill berätta att man var där. Tror det kan vara en mobilgrej, man får kanske bort cachen ur sin lista om man dnf'ar? Så gör jag ofta på min oregon, men där är det ju bara att plocka bort alla femtio11 fieldnotes när man kommer hem.
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » mån aug 22, 2011 17:37

Hudik-Lars skrev:DNF använder jag när jag har ansträngt mig och letat en stund
Jag kan ju inte begära att jag ska hitta något om jag inte letar heller

sedan tycker jag att folk skulle kunna börja använda DNF lite oftare, på rätt sätt vill säga

"hittades efter tredje försöket" och inte ens en notering om att dom varit där och letat tidigare
DNF kan jag tycka hjälper både andra som letar, och även den som lagt ut
Många DNF kanske burken är borta?
Nr 1 håller med!
Nr 2 Håller med och detta fattar jag inte alls. Varför inte erkänna att man varit o letat både länge och väl, flera gånger, DNF:at alltså. Sedan när de hittat den kommer en logg som säger "hittade den enkelt, på tredje försöket" :?: :?: :?:
Märkligt minst sagt :(
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » mån aug 22, 2011 18:11

Om jag gör ett seriöst försök att hitta en cache och misslyckas skriver jag en DNF. Jag skriver normalt inte en DNF till om jag misslyckas en gång till. Om jag är på platsen och rekar eller upptäcker att det av en eller annan anledning inte är lämpligt att leta skriver jag en note. Och jag håller med om att jag gärna skulle se folk bli bättre på att skriva DNF-loggar.
Bild
KORSARKOFF
Geocachare
Efternamn: Sjölin
Förnamn: Fredrik

Inlägg av KORSARKOFF » mån aug 22, 2011 18:29

Har jag varit där och letat men inte hittat den, och inte heller har några planer på att leta vidare = DNF
Har jag varit där och letat och inte hittat den, men tänker leta igen = Note
Bild
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

Inlägg av ApanAnn » tor aug 25, 2011 1:07

Jag skriver DNF om jag varit där och letat, och i vissa fall även om jag varit där och vänt av någon anledning. Jag har väl skrivit några notes också, men säkert många DNF som en del skulle störa sig på för att de är "onödiga". Däremot skriver jag tydligt i loggen om jag inte letat överallt eller om jag gjort en hafsig sökning eller om jag blev störd av något innan jag hann leta klart. Om reviewern och cacheägaren läser texten i DNF-noteringen så ser det att det är mig det är fel på och inte på cachen :D

(T.ex en hel radda DNFer där jag såg burkjäveln men när armar och olika hjälpmedel inte räckte. Loggade till sist fanstyget med hjälp av ett paraply och en vän)
Bild
Oakmeadow
Geocachare
Efternamn: Angelhoff
Förnamn: Charlotte

Inlägg av Oakmeadow » tor aug 25, 2011 7:19

pinkunicorn skrev:Om jag gör ett seriöst försök att hitta en cache och misslyckas skriver jag en DNF. Jag skriver normalt inte en DNF till om jag misslyckas en gång till. Om jag är på platsen och rekar eller upptäcker att det av en eller annan anledning inte är lämpligt att leta skriver jag en note. Och jag håller med om att jag gärna skulle se folk bli bättre på att skriva DNF-loggar.
Jag är ju fortfarande nybörjare och var duktig första gångerna med att skriva både DNF och notes men ibland känns det fånigt att erkänna att jag har letat 20 minuter efter en burk som andra har skrivit "lätthittad" "låg helt synlig" osv på. Jag är också lite osäker på hur jag ska skriva om jag jag, som igår på ett ställe, lokaliserat platsen men inte kunde ta den då det var mkt folk i rörelse.

Såna här trådar är jättebra för oss nybörjare så att vi lär oss kutymen! :)
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » tor aug 25, 2011 8:20

Oakmeadow skrev:Jag är ju fortfarande nybörjare och var duktig första gångerna med att skriva både DNF och notes men ibland känns det fånigt att erkänna att jag har letat 20 minuter efter en burk som andra har skrivit "lätthittad" "låg helt synlig" osv på. Jag är också lite osäker på hur jag ska skriva om jag jag, som igår på ett ställe, lokaliserat platsen men inte kunde ta den då det var mkt folk i rörelse.

Såna här trådar är jättebra för oss nybörjare så att vi lär oss kutymen! :)
Att man är dålig letare tycker jag man kan bjuda på. Alltid roar det någon. Gärna som note om man inte letat riktigt ordentligt.då det som jag ser det heller blir en DNF.

Om man lokaliserat burken men av mugglarskäl inte vill/vågar logga är det solklart en note gärna med kommentar om mugglarna. En DNF i det här läget tycker jag är helt missvisande.
Bild
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » tor aug 25, 2011 9:13

Jag skriver alltid en DNF när jag letat utan att hitta cachen, en 1-1 behöver man ju inte leta så länge som om det är en 5-5.
Tyvärr skriver inte alla DNF när de letat.
Som ägare är det ju väldigt bra att veta om det kanske är något problem, får man 2st DNF så är det ju bara att åka och kolla sin cache eller hur.
Bild
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lundström
Förnamn: Lars

Inlägg av MildasVänner » tor aug 25, 2011 13:39

För mig som cacheägare är inte det viktigaste vilken loggtyp man väljer, det är innehållet i loggen som är viktigt. En loggtext som i värsta fall är tom säger mig ingenting egentligen mer än någon varit (eller tror sig varit) på platsen. Som vi sett hittills i tråden finns det i princip lika många orsaker till varför man skriver DNF eller Write Note som det finns cachare och att loggtypen därför i sig egentligen inget berättar.

När jag cachar försöker jag skriva DNF:er, även om jag nog slarvar då och då måste jag erkänna. Det är väl latmasken hos mig som gör att jag hoppar över nån då och då. Jag har ingen prestige på så sätt och kan jag bidra med ett leende med hjälp av mina små tillkortakommanden så må det vara hänt. Jag är väl lite också lite luttrad när jag känner att det ligger lite mer bakom alla "hittades lätt" (och "löstes snabbt" när det gäller mysteries med för den delen) än vad jag är benägen tro på. För min egen del försöker jag välja loggtypen DNF när jag tror det finns risk att den är borta och en "Write note" när jag är mindre säker på det. Ibland har man ju t.o.m sett den men inte kunnat logga. Cacheägaren blir nog glad att veta att den är där brukar jag tänka då. I texten försöker jag berätta vad jag gjort (utan att spoila), hur länge jag letat osv.
Bild
Användarvisningsbild
exostor
Geocachare
Efternamn: Nordin
Förnamn: Rikard
Kontakt:

Inlägg av exostor » mån aug 29, 2011 8:22

Oakmeadow skrev: Jag är ju fortfarande nybörjare och var duktig första gångerna med att skriva både DNF och notes men ibland känns det fånigt att erkänna att jag har letat 20 minuter efter en burk som andra har skrivit "lätthittad" "låg helt synlig" osv på.
Det där är ett typiskt tillfälle när jag tycker det är väldigt bra att logga DNF. Har man letat 20 minuter utan att hitta en lätt cache så är ju chansen stor att den är borta.
Bild Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » mån aug 29, 2011 8:44

exostor skrev:
Oakmeadow skrev: Jag är ju fortfarande nybörjare och var duktig första gångerna med att skriva både DNF och notes men ibland känns det fånigt att erkänna att jag har letat 20 minuter efter en burk som andra har skrivit "lätthittad" "låg helt synlig" osv på.
Det där är ett typiskt tillfälle när jag tycker det är väldigt bra att logga DNF. Har man letat 20 minuter utan att hitta en lätt cache så är ju chansen stor att den är borta.
Håller med.
Man kan i och för sig ta hänsyn till terräng och gps-signal också. Får man ingen vettig nollpunkt kan man leta länge på fel ställen.
Men 20 minuter på en nollpunkt är en solklar DNF.
Bild
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn: Ankarcrona
Förnamn: Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » mån aug 29, 2011 10:08

DNF - DID NOT FIND :!:
Det är väl rätt solklart vad innebörden är :idea:
Antingen hittar man burken eller så hittar man den inte.
spelar ingen roll om man letat en minut eller en timme, om burken är svår eller lätt. Har du inte hittat den så har du inte hittat den...

Ehh, jag letade bara fem minuter men jag hittade den inte så jag skriver inte att jag inte hittade den, för folk kan ju få för sig att jag är kass på detta? :?: Man lurar ju bara sig själv. För vem bryr sig egentligen om vad det står för namn bakom DNF-loggen. Det viktiga är ju vad som står i DNF loggen, detta kan vara till hjälp för både efterkommande som cacheägare...

Sen vet jag att jag själv slarvar med DNFer ibland #-o

Men i slutänden är det väl som med allting annat, nämligen upp till var o en om huruvida man vill hjälpa sina medcachare exempelvis genom att logga dnf...
Skriv svar