Dubbel loggning

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Dubbel loggning

Inlägg av jasy » tis mar 01, 2005 15:27

Satt och tittade på Locationless och råkade se detta.

Så här får man väl inte göra : [-X

Macjolos logg Wednesday, July 09, 2003

Hedbergs logg nästan ett halvår senare, Monday, December 22, 2003
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Användarvisningsbild
buda
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av buda » tis mar 01, 2005 17:32

Problemet är väl att KOORDINATERNA är så olika...? Det verkar ju inte vara riktigt samma plats om man jämför. :D

Visar ju också på ett tydligt sätt problemen med Locationless-cacher.
>> Two steps forward, got the coordinates for the one step back... <<
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tis mar 01, 2005 17:39

Två helt olika väggmålningar. Den ena är vid P-fartsinfarten vid Fiskeaffären, den andra vid p-utfarten vid mobiltelefonaffären. Var sin sida av Nordstan.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
rand_althor
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Michael

Inlägg av rand_althor » tis mar 01, 2005 17:44

Ligger inte parkeringshuset på fel sida av vägen för att vara vid fiskaffären? Kanske iof var för längesedan jag var där, kommer knappt ihåg hur det ser ut...
Fast på koordinaterna så är det ju som dä säger iaf..
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » tis mar 01, 2005 18:04

rand_althor skrev:Ligger inte parkeringshuset på fel sida av vägen för att vara vid fiskaffären?
Kan bara hålla med...

Eller har någon vridit bilden??? :wink:
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tis mar 01, 2005 20:13

Min togs från Östra Hamngatan in mot Spannmålsgatan, och där tog jag också koordinaterna som visar sig vara några få siffror fel nu när jag jämförde med Mapsource.

Kan inte mer än 15 månader senare svara på exakt hur jag resonerade då, men jag misstänker att i och med den stora koordinatskillnaden och att det finns en väggmålning från Nils Ericssonsgatan in mot Spannmålsgatan att det var den målningen. Hans koordinater pekar ju åt Nils Ericssonsgatan-hållet också.
Senast redigerad av 1 hedberg, redigerad totalt 0 gånger.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
rand_althor
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Michael

Inlägg av rand_althor » tis mar 01, 2005 20:20

hedberg skrev:Min är tagen från Östra Hamngatan/Spannmålsgatan, dit också koordinaterna pekar.

Hans koordinater pekar på en helt annan väggmålning, men på bilden ser det ut att vara samma ställe när jag tittar nu.

Men koordinaterna är inte desamma och hans logg avser en annan plats.
Jag är beredd att hålla med dig. Dina koordinater stämmer med var platsen är, det gör inta hans. Även om han har loggat väggmålningen innan dig så har han ju märkt ut fel plats. Alltså borde hans logg ses som ej korrekt, medans din är det. Men detta är ju i princip omöjligt för cacheägaren at kontrollera. Som någon sade tidigare: detta är väl lite av problemen med locationlesscacher...
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tis mar 01, 2005 20:31

Jag ändrade min text under tiden den kommenterades tydligen, ifall någon undrar. Jag checkade i Mapsource under tiden och gjorde en textförändring.

Ett annat problem med LC-cacher (och vi får väl anses som självutnämna LC-kung och drottning i Sverige (oavsett Jasys åsikt om självutnämnda kungar! :D)) är att folk inte skriver dit landet. I detta fallet fanns det där.

Men vi har i flera fall varit med om folk som har skrivit typ:

"I found this one today" och skrivit dit koordinaterna.

Man söker först och främst på "Sweden", "Sverige", (ortsnamn), (plats) typ Liseberg och sånt.

Vissa LC har ju flera hundra loggar. Men oftast kollar inte folk igenom loggarna för det är för jobbigt och/eller att tidigare loggarna inte har märkt ut tydligt VAR loggen är gjord.

Ett exempel är den om Runstenar (som väl är en virtuell egentligen) där samma stenar loggas lite då och då... Har inte kollat på länge, men det förekommer titt som tätt på den och några andra LC/virtuella också.

Man söker inte på koordinaterna alltid, att söka på "N57 55" ger inte alltid träff, folk kan likaväl ha skrivit koordinaterna för hand i annat format typ "57-55" eller "5755" etc. Så det vanligaste är att man söker efter ort, land etc. Har sett nån logg där det inte stod att det var i Sverige, det stod att det var den närmaste (vad det nu var) till Finland. Inte sjutton söker man på ordet "Finland" när man letar efter något i Sverige.
Användarvisningsbild
hakanc
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av hakanc » tis mar 01, 2005 21:11

Kan tipsa om Coordinate Distance Calculator http://boulter.com/gps/distance/?from=&to=&units=k
Som jag brukar använda för Locationless vilket funkar ganska bra. Har dock funnit att även rutinerade cachare ibland har svårt att skilja på öst och väst :twisted: och hävdar att saker ligger på ett annat halvklot än där vi befinner oss. :wink: Men bortsett från detta lilla problem är detta ett bra sätt att få en uppfattning om det man tänker logga redan är loggat 8) .
Tors Jägare
Geocachare

Inlägg av Tors Jägare » tis mar 01, 2005 22:40

Jag fann i går på en Locationless där man loggar lejonstatyeter att andama313 hade loggat jejontrappan i göteborg fastän Cyberjunkie gjort detta långt tidigare. :?:
Användarvisningsbild
andma313
Geocachare
Efternamn: Mattsson
Förnamn: Anders

Inlägg av andma313 » ons mar 02, 2005 0:13

Tors Jägare skrev:Jag fann i går på en Locationless där man loggar lejonstatyeter att andama313 hade loggat jejontrappan i göteborg fastän Cyberjunkie gjort detta långt tidigare. :?:
Ojoj. Undra hur det gick till. :oops: Är ganska säker på att jag letade igenom loggarna innan jag loggade min. Det enda jag kan säga till mitt försvar är att jag var ung och grön på den tiden. Hade ju bara cachat i en månad. :roll:

Jag har dock hittat ett kryphål för just lejontrappan... "Every cacher can only make one log and every lion can only be logged once." säger cachbeskrivningen. Vid lejontrappan finns det två lejon och CJ har loggat det som ligger närmast bankomaterna och jag det som ligger åt Nordstan till. Titta på svansen på lejonen så ser du att det inte är samma lejon. Koordinaterna visar även detta. Visserligen var det ren tur att jag inte tog kort på samma lejon, men ändå... :lol:
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » ons mar 02, 2005 0:22

I Lilla Edet finns det slussar (tre generationers slussar). Jag valde medvetet den nyaste slussen och loggade den och skrev det också, och lämnade därmed de andra två tillgängliga. Hade jag varit otydlig så hade jag kunnat skippa den infon och hindrat andra från att logga också.

Så man får tänka till lite ibland, så att andra får möjlighet...

Det står faktiskt varje lejon...
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Förnamn: Anders

Inlägg av Gavia-SGCD » ons mar 02, 2005 13:52

hedberg skrev:... Hade jag varit otydlig så hade jag kunnat skippa den infon och hindrat andra från att logga också.

Så man får tänka till lite ibland, så att andra får möjlighet ...
Håller med hedberg fullständigt :!: :shock: Oj då :!: :wink:

Skämt åsido, det är, tycker jag också, viktigt att inte "blockera" möjligheterna för andra cachare att logga denna typ av cacher genom att "sopa rent" på en plats!

Har inte orkat leta, men jag vet med 100 %-ig säkerhet att det finns många exempel på "ego-trippar".

På ett par av (de få) "locationless" jag loggat eller planerat att logga, har jag sett att folk loggar exempelvis ett helt gäng ”objekt” på samma plats, när flera andra cachare skulle kunna logga var sitt av dessa objekt på detta ställe, helt i enlighet med cacheägarens intentioner :!:
Nu kan man inte logga någon av dessa redan snodda objekt :!: :(

Som hedberg säger, det gäller att tänka till :!: :!: :)
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Tors Jägare
Geocachare

Inlägg av Tors Jägare » ons mar 02, 2005 14:16

Bra andama313, och tack för upplysningen om att varje lejon är ett eget objekt. Nu skall jag ut och plåta.
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » ons mar 02, 2005 14:29

Tips på Lejon i Göteborg, det lejon som står jämte det jag fotade samt två st på Delsjövägen vid en blomsteraffär...

Jag har mååååånga tips på lediga LC i Göteborg...
Skriv svar