Säsongscacher?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
larsl
Geocachare

Säsongscacher?

Inlägg av larsl » lör mar 12, 2005 17:53

Är det någon som vet hur geocaching.com brukar ställa sig till säsongscacher, dvs cacher som bara är tillgängliga under en viss tid av året (och med "tillgängliga" menar jag att de verkligen bara finns där under den tiden)? T.ex. skulle man kunna lägga en cache på en liten ö och plocka in den varje vinter innan isen lägger sig och gör det mycket lättare att ta sig till platsen, eller ha en relativt lätthittad cache men bara ha den ute när det är ett par dm snö på marken vilket gör det betydligt svårare att hitta den.

Det finns ju ett avsnitt om "cache permanence" i deras "Cache listing requirements/guidelines", men jag är inte helt säker på om man ska tolka det som att en cache är icke-permanent om den plockas in några månader varje år.
Senast redigerad av 1 larsl, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » lör mar 12, 2005 20:26

Sanoj, var är du???? [-o<
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Re: Säsongscacher?

Inlägg av Gavia-SGCD » lör mar 12, 2005 20:31

larsl skrev:Är det någon som vet hur geocaching.com brukar ställa sig till säsongscacher, dvs cacher som bara är tillgängliga under en viss tid av året ...
Då cacher i naturområden, exempelvis fågelskyddsområden, godkänns trots att de inte är tillgängliga året runt, på grund av lagar och förordningar, borde det ju i logikens namn inte vara någon skillnad på om den plockas in fysiskt!

Detta är ingen tolkning av gc.coms regler utan en egen högst personlig reflektion!
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
sanoj
Geocachare
Efternamn: Alrikson
Förnamn: Jonas

Inlägg av sanoj » sön mar 13, 2005 9:45

Huvudtanken med "cache permanence" är ju att det skall gå att leta efter cachar även om man lade in koordinaterna för ett par veckor sedan i GPS-en. Finns det goda orsaker till att dra in en cache under t ex vintern så är det väl inte helt otänkbart, det bör ju i så fall göras väldigt tydligt, att man disablar den osv. Tycker dock det skall undvikas så långt det går och det tror jag de flesta håller med om? Det finns säkert andra tankar om jag kollar med övriga reviewers men eftersom jag i nuläget inte ser något problem med detta har jag inte gjort det.

/sanoj
Skriv svar