Cache Rating - svårighetsgraden

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
swedbird
Geocachare
Kontakt:

Cache Rating - svårighetsgraden

Inlägg av swedbird » tor apr 21, 2005 12:04

Några cachare har haft synpunkter på svårighetsgraden på mina cacher. I all välmening ska sägas. Ingen negativ kritk, utan en undran och påpekande.

Jag sätter svårighetsgraden utifrån geocaching.com´s eget ratingsystem för att undvika att sätta utifrån eget tycke. Det är viktigt. Vi har ju alla olika synsätt på vad som är lätt och svårt. Skulle jag sätta efter eget tycke så skulle mina egna ettor skapa diskussion och mina femmor protestlistor. Själv är jag inte helt överrens med hur systemet är uppbyggt, men det är det enda som finns och det ska givetvis användas.

Så alla ni som lägger ut cacher, använd geocaching.com´s ratingsystem. Ni som undrar hurvida cacherna är satta korrekt, geocaching.com tar gärna emot era synpunkter på ratingsystemet.

Hälsningar

Lasse
Computers may feed on our frustration but they give us something back. Friends across the world.

http://www.swedbird.com/geocache
rand_althor
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Michael

Inlägg av rand_althor » tor apr 21, 2005 16:57

Måste faktiskt påstå att jag inte håller med om att alla bör använda detta system. I alla fall inte systemet som det är idag. Det finns så många faktorer man bör ta hänsyn till att systemet inte fungerar bra enligt min åsikt. Detta går ju att göra något åt, men risken finns då att systemet i princip blir oanvändbart pga komplexiteten.
Datorprogram brukar inte vara så bra på att fatta beslut, de flesta erfarna cachare kan på ett mycket bättre sätt ta hänsyn till alla faktorer när de sätter svårighetsgrader.
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
Användarvisningsbild
swedbird
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av swedbird » tor apr 21, 2005 17:09

Ja, det går ju bra om man är tillräckligt luttrad. Det är många saker att ta hänsyn till och det är inte säkert att man är fullt objektiv när man sätter graden av svårighet och med tiden kanske man förändrar skalan utan att vara medveten om det.

De geocachers som inte är lutttrade eller har tillräcklig erfarenhet att sätta nivån på ett korrekt sätt måste tyvärr förlita sig på geocaching.com´s skala. Risken finns att det uppstår ett fel mellan de cacher som luttrade geocachers sätter ut efter egen skala och de som oerfarna sätter ut efter geocaching.com´s skala. Då är trots allt bäst om alla följer samma skala och eventuella felaktigheter i skalan är lika för alla....

Hälsningar

Lasse
Computers may feed on our frustration but they give us something back. Friends across the world.

Användarvisningsbild
Terebi Ge-mu
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Terebi Ge-mu » tor apr 21, 2005 17:10

Vad gör då alla oerfarna cachare? Jag har aldrig direkt satt mig in i hur svår en cache ska vara för att klassas som en femma, eller vad level fem teerräng egentligen innebär. Kanske borde kolla upp det först innan jag skriver för mycekt här, men hela rating-systemet faller ju platt om alla inte enas om en standard. Om man ska ta hänsyn till varje cachares åsikter om svårighetsgrad hjälper ju inte riktmärkena det minsta.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » tor apr 21, 2005 17:11

Jag anser faktiskt att geocaching.com's system inte alls är bra. Det känns förlegat och anpassat till jänkarnas extremt restriktiva regelverk. Det är dessutom vinklat åt skogs-hållet, och att gradera en stadscache är stört omöjligt. Ta t.ex. min Monkey Business som exempel. Den ligger mitt i Borås centrum och kräver en hel del klättring för att kunna nås. Dock är klättringen varken övervuxen eller stenig, men det bör ändå klassificeras som en 4/4.5 pga. riskerna som är inblandade. Det är också något som inte tas hänsyn till.

Hur cacher graderas varierar också väldigt mycket beroende på var i landet man befinner sig. En 3:a i t.ex. Borås kan mycket väl graderas som både 4 och 4,5 någon annanstans.

Nej, skippa GC's system och gradera din cache själv efter dina egna referensramar. Tycker du att cachen svår, sätt en hög gradering. Som du märker får man kritik, både positiv och negativ, på hur väl svårighetsgraderingen överrensstämmer med andra cachares referenser och ganska snart kommer man på vad som anses vara normalt.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av McB. » tor apr 21, 2005 17:15

Terebi Ge-mu skrev:Vad gör då alla oerfarna cachare? Jag har aldrig direkt satt mig in i hur svår en cache ska vara för att klassas som en femma, eller vad level fem teerräng egentligen innebär. Kanske borde kolla upp det först innan jag skriver för mycekt här, men hela rating-systemet faller ju platt om alla inte enas om en standard. Om man ska ta hänsyn till varje cachares åsikter om svårighetsgrad hjälper ju inte riktmärkena det minsta.
Det finns en enkel regel: om det behövs någon typ av specialutrustning eller specialkunskap för att kunna ta cachen, då ska den graderas med en femma på respektive gradering. Behöver du t.ex. klätterutrustning så är givetvis terrängen en femma. Om man däremot behöver mycket speciella teoretiska kunskaper för att lösa en mystery kan den graderas som en femma på difficulty.

Jag anser också att man bör ta i beaktande den risk som cacharen tar genom att försöka logga cachen. Vissa strapatser kan vara väldigt enkla att utföra, men om man gör ett litet misstag riskerar man livet...
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
swedbird
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av swedbird » tor apr 21, 2005 17:16

McB, det går inte om alla ska ha en egen skala. Mina ramar är inte samma som dina. En femma för dig är kanske som en två för mig (jag tänker på terrängen och mitt förflutna som klättrare och grottkrypare). Då är det bättre att inte ha med svårighetsgraderna eftersom det ändå inte anger den faktiska svårighetsgraden utan den personliga.

Hälsningar

Lasse

Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av McB. » tor apr 21, 2005 17:21

swedbird skrev:McB, det går inte om alla ska ha en egen skala. Mina ramar är inte samma som dina. En femma för dig är kanske som en två för mig (jag tänker på terrängen och mitt förflutna som klättrare och grottkrypare). Då är det bättre att inte ha med svårighetsgraderna eftersom det ändå inte anger den faktiska svårighetsgraden utan den personliga.

Hälsningar

Lasse
Av just den anledningen anser jag att man till en början, innan man, som du uttrycker det, har blivit en "luttrad geocachare" ska sätta graderingen enligt sina egna referensramar. Snart lär man sig vad andra anser om graderingen man sätter, och man kan då få en uppfattning om hur man graderar sina cacher jämfört med andra cachare.

Givetvis kan man som ny i gemet inte veta precis hur man ska gradera en cache, varför det är rekommenderat att logga ett gäng innan man lägger ut sin första. På det sättet kan man känna av ungefär var ribban ligger.
Före detta geocachare.
rand_althor
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Michael

Inlägg av rand_althor » tor apr 21, 2005 18:08

Som jag ser det så ska ratingen vara baserad på de omständigheter som faktiskt gäller den specifika cachen och inte vad ett enkelt litet skript som bara tar hänsyn till ett fåtal parametrar säger.
Är det t.ex en 2:a i terräng så är det bättre att det är en 2:a pga att en viss cachare har bättre/sämre fysik än andra än att det är en 2:a pga att en mängd omständigheter inte har tagits med i beräkningen.
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
Användarvisningsbild
Terebi Ge-mu
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Terebi Ge-mu » tor apr 21, 2005 18:59

McB skrev:Jag anser faktiskt att geocaching.com's system inte alls är bra. Det känns förlegat och anpassat till jänkarnas extremt restriktiva regelverk. Det är dessutom vinklat åt skogs-hållet, och att gradera en stadscache är stört omöjligt. Ta t.ex. min Monkey Business som exempel. Den ligger mitt i Borås centrum och kräver en hel del klättring för att kunna nås. Dock är klättringen varken övervuxen eller stenig, men det bör ändå klassificeras som en 4/4.5 pga. riskerna som är inblandade. Det är också något som inte tas hänsyn till.

Hur cacher graderas varierar också väldigt mycket beroende på var i landet man befinner sig. En 3:a i t.ex. Borås kan mycket väl graderas som både 4 och 4,5 någon annanstans.

Nej, skippa GC's system och gradera din cache själv efter dina egna referensramar. Tycker du att cachen svår, sätt en hög gradering. Som du märker får man kritik, både positiv och negativ, på hur väl svårighetsgraderingen överrensstämmer med andra cachares referenser och ganska snart kommer man på vad som anses vara normalt.
Är inte helt säker, men ett gäng polare till mig var i Borås och cachade i helgen, och berättade om just denna cache (vill minnas att namnet överensstämde). Har du graderat den som en 4/4.5 då, vilket jag helt klart tycker låter rimligt?

Det lades t.ex. ut en ny i Malmö idag (http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... ed7e40f8fd).
Den är graderad 3/5, vilket jag tycker verkar helt obefogat. Jag tog en promenad förbi idag för att titta. Det enda svåra med den är att den är svår att ta mitt på dagen som han anger pga mycket folk som rör sig där, och att man måste ta fyra fem kliv i grunt vatten för att nå den. Räcker det som motivering till att sätta 5 i terräng? För av geocachings regler så tycker jag att 2 eller 3 gott kan räcka (beroende på om man anser att det är lämpligt för "små" barn att springa ut där). Det kanske är svårt för någon som inte bor i Malmö och känner till området att veta omständigheterna, men generella synpunkter kan man kanske få ändå?
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av McB. » tor apr 21, 2005 19:34

Terebi Ge-mu skrev:Är inte helt säker, men ett gäng polare till mig var i Borås och cachade i helgen, och berättade om just denna cache (vill minnas att namnet överensstämde). Har du graderat den som en 4/4.5 då, vilket jag helt klart tycker låter rimligt?
Den är graderad till 2/4.5, då burken är väldigt enkelt att hitta när man väl är på plats.
Terebi Ge-mu skrev:Det lades t.ex. ut en ny i Malmö idag (http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... ed7e40f8fd).
Den är graderad 3/5, vilket jag tycker verkar helt obefogat. Jag tog en promenad förbi idag för att titta. Det enda svåra med den är att den är svår att ta mitt på dagen som han anger pga mycket folk som rör sig där, och att man måste ta fyra fem kliv i grunt vatten för att nå den. Räcker det som motivering till att sätta 5 i terräng?
Absolut inte. För att en cache ska få en femma i terräng ska det behövas någon typ av specialutrustning.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Terebi Ge-mu
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Terebi Ge-mu » tor apr 21, 2005 21:20

okej, det skulle vara en flotte om man nu inte kan gå tre meter genom väldigt grunt vatten i rädsla för att bli blöt om fötterna.

visserligen denne persons första cache tror jag, så det kan väl vara så att han jämför med andra stadscachar, och i så fall är den ju ganska svåråtkomlig i jämförelse. Känns dock som att femma är lite väl tilltaget.

Tänkte meddela honom när jag loggar...
Skriv svar