På förbjudet område?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
medlem
Geocachare
Efternamn: Andersson
Förnamn: Simon

Re: På förbjudet område?

Inlägg av medlem » tor jan 19, 2012 21:15

D Namnd skrev: Det är ju lika om man kommer ut från skogen och "måste" korsa en nysådd åker eller liknande. Oavsett så riskerar man att bli avhyst från området med fötterna före.
Fast där sätter allemansrätten stopp. På detta område finns inga hinder enligt allemansrätten vad jag kan se, mer än om man skulle trampa runt på konstgräset.
saltet
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Johan

Inlägg av saltet » tor jan 19, 2012 21:58

Andra ägor
När det gäller andra ägor förbjuder 12 kap. 4 § passage bara när den medför risk för markskada. Åkrar mellan sådd och skörd är ett typiskt exempel.
Bild
medlem
Geocachare
Efternamn: Andersson
Förnamn: Simon

Inlägg av medlem » tor jan 19, 2012 22:22

Hmm, ja om jag går längs med vallen så borde det inte finnas problem.

Andra erfarenheter någon? Reaktioner från markägare osv?
The Smokestoners
Geocachare
Efternamn: nn
Förnamn: nn

Inlägg av The Smokestoners » tor jan 19, 2012 22:27

Jag träffade på en mindre glad mark ägare förra veckan...

Det gick ju liksom inte igenom att jag bara skulle "var på ett GPS ställe...

Han hade hört hur jag klättrade i hans egendom = skrot.

Kankse skrek jag för mycket av smärta... Ont som fan i revbenen kanske ska man till en läkare.
Det är ju snart fem veckor,,, Det kommer inte att bi som det var innan helt klart!

Han var i alla fall arg som "fan" på sitt sett...
Tyst och bara tittade på mig, jag sa inget, han sa inget...
Lite arga leken blev det innan jag visade min Garmin...
Hjälpe det, troligtvis inte. Han fattede inte ett smack...
Troligtvis kunde jag visa min isskrapp och säga att den ville att jag skulle ut i skogen.

Jag var glad! FTF!

När jag loggade nästa gömma hade han gömt sig i en gran. lite svärt när hela gubben var orange...

Jag skulle ju sett honom på 1200 meter med ficklampa.

Jag vinkade och kanske blev det bra!

Om ni läser nedan på bloggen så är det RADARN....

Favvo poäng på denna!
thesmokestoner.blogspot.com

Bild
saltet
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Johan

Inlägg av saltet » tor jan 19, 2012 22:46

Vår familj är markägare till ett litet skogsbruk. Vi har inga problem med att folk är ute o trampar i skogen så länge de inte förstör skogen. Hade jag sett någon trampa genom en granplantering eller ungskog o inte vara försiktigt hade berörd person fått sig en lektion i allemansrätten. Även om det är fritt fram att gå i skogen är det ändå någon som har köpt, förvaltat o vill sälja den för att tjäna pengar på det.
Man får se allemansrätten som en gåva till alla oss som vill komma ut i skogen i njuta av den. "Vi lånar den för en stund"
Bild
The Smokestoners
Geocachare
Efternamn: nn
Förnamn: nn

Inlägg av The Smokestoners » tor jan 19, 2012 23:35

saltet skrev:Vår familj är markägare till ett litet skogsbruk. Vi har inga problem med att folk är ute o trampar i skogen så länge de inte förstör skogen. Hade jag sett någon trampa genom en granplantering eller ungskog o inte vara försiktigt hade berörd person fått sig en lektion i allemansrätten. Även om det är fritt fram att gå i skogen är det ändå någon som har köpt, förvaltat o vill sälja den för att tjäna pengar på det.
Man får se allemansrätten som en gåva till alla oss som vill komma ut i skogen i njuta av den. "Vi lånar den för en stund"
`
+3,14
thesmokestoner.blogspot.com

Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » fre jan 20, 2012 0:04

Lite åsikter och reflektioner när det gäller skog. Som f.d. skogsägare och numera "hobbyskogsvårdare" OCH geocahare.

Under de 4-5 år jag letat och gömt cacher har jag inte någon gång sett något vi letare åstadkommet som kan jämföras med vad en skördare eller skotares spår efterlämnar :mrgreen: . Eller för den delen ett stort gäng kanotisters nattläger. Älgars betande i tallungskog kan förstöra mer än Sveriges, nej Europas samlade cachare tillsammans! Min uppfattning är att den absoluta huvuddelen cachare är ett naturälskande släkte som går varligt fram i våra skogar. När det gäller vistelse i sk. ungskog är det bara när plantorna är så små så det finns risk att de blir nedtrampade som man får hålla koll på var man går. Sedan är det ingen fara att gå i ungskog,
Att någon i FTF-iver råkar lossa på lite mossa o dyl. är väl inte mycket att orda om.
Ut i skogarna och göm och leta :)
Följ det gamla ordspråket: Hellre en gömma i skogen än tio i sta´n :wink:
Bild
Medlem sedan 2001
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » fre jan 20, 2012 10:49

Jag har lagt en cache i ett gammalt plomberat skyddsrum (där plomberingen rivts så att man kan ta sig in). Kollade först med en "kollega" som både är polis och geocachare och han sa något i stil med: "Ja, för fan, häftigt! Lägg en cache där, men vet du.. ..om det skulle dyka upp någon kan du torska för olaga intrång.."
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » fre jan 20, 2012 15:24

helvite skrev:Jag har lagt en cache i ett gammalt plomberat skyddsrum (där plomberingen rivts så att man kan ta sig in). Kollade först med en "kollega" som både är polis och geocachare och han sa något i stil med: "Ja, för fan, häftigt! Lägg en cache där, men vet du.. ..om det skulle dyka upp någon kan du torska för olaga intrång.."
Detta är intressant, för om det finns en ingång som "står på glänt" och stället ser allmänt övergivet ut lever jag i illusionen av att det inte skulle röra sig om olaga intrång. Den som brutit upp är det värre för, men vem kan det ha varit? Känner till ett ställe i mitt närområde som brutits upp och svetsats igen flera gånger om året under säkert tio års tid. Nästan garanterat av olika personer varje gång som är lika nyfikna på vad som egentligen döljer sig där inne. Nu är det rejält plomberat tyvärr och det är tveksamt om det öppnas upp igen, men man ska aldrig säga aldrig.
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » lör jan 21, 2012 10:47

Nja, även om någon annan har brutit upp så är det lika förbjudet att gå in för det. Jämför det om nått bus brutit upp grannens dörr med kofot å varit där inne å härjat. Det gör ju inte att det är fritt fram för vem som helst att bara stövla in bara för att dörren redan är uppbruten. Det finns ju även "förbjudna" områden även om det saknas lås, bom och stängsel. Jag skulle bli arg om någon främling tog sig in på vår tomt å började smyga runt i trädgården..

Men visst är dessa "förbjudna" platser intressanta! Övergivna bunkrar, skyddsrum å ödehus. De gånger jag varit på sådana platser (ja, jag erkänner) så har filosofin varit att inte ta eller förstöra något. Bara titta och ibland även logga. =)
Skriv svar