Nya regler för challenge cacher

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Nya regler för challenge cacher

Inlägg av Djurets » mån mar 12, 2012 22:24

Tur att man redan fått ut en del. :D

Reagerade på denna:
One should not have to 'give up' finding other caches to achieve a challenge cache's requirements. To state that "10% of your find count needs to be Attended Logs" would require the geocacher to stop finding other types of caches and could affect their overall enjoyment of the game.
Jösses, som man skulle vara tvungen att logga alla challenge cacher :shock:, är det en utmaning som gör att jag känner att den förstör mitt liv så behöver jag faktiskt inte anta den, eller?

Och denna:
b) Challenge caches cannot include restrictions based on 'date found'; caches found before the challenge cache publication date can count towards the achievement of the challenge.
Tolkar det som det inte är tillåtet längre att ha som krav att utmaningen skall genomföras efter att challenge cachen släpps.
Det tar ju bort nästan hela vitsen med challenge cacher, om det skall vara någon utmaning så skall man ju inte bara kunna checka av sina tidigare tiotusen founds och bara konstatera att japp även denna challenge cachen kan jag logga.... :roll: Utan det skall kunna vara något att kämpa för även för oss gamla rävar som varit med ett tag.
/Djurets
Bild
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Re: Nya regler för challenge cacher

Inlägg av skattletaren » mån mar 12, 2012 22:44

Jag reagerade mest på frågan om hur våra rev:s kommer att definiera "solely" när det gäller att kunna visa att man uppfyllt kriteriet. Där finns utrymme för tolkning och jag hoppas verkligen inte att detta är ett försök att få stopp på alla eminenta gsak-makron som vi idag uppmuntrar till användning för verifiering. Kan ngn rev svara på detta?

//Pia (från mobilen)
Bild
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » mån mar 12, 2012 22:49

Sen... Har de verkligen släppt på kravet att en Challenge ska ligga på rätta koordinater? Nu kunde de tydligen få vara ett "puzzle" så länge man inte behövde kontakta cacheägaren för rätta koordinater. Mao, groundspeak har skapat en hybrid av myst o Challenge?

//Pia (från mobilen)
Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » mån mar 12, 2012 23:39

skattletaren skrev:Jag reagerade mest på frågan om hur våra rev:s kommer att definiera "solely" när det gäller att kunna visa att man uppfyllt kriteriet. Där finns utrymme för tolkning och jag hoppas verkligen inte att detta är ett försök att få stopp på alla eminenta gsak-makron som vi idag uppmuntrar till användning för verifiering. Kan ngn rev svara på detta?

//Pia (från mobilen)
Dom vill knappast stoppa detta. Poängen lär vara att du t.ex. inte ska vara tvungen att köra findstatgen för att kunna bevisa att du kvalar in.
Bild
Bild
xaylaz&falkex
Geocachare
Efternamn: Falk
Förnamn: Jonathan

Inlägg av xaylaz&falkex » fre mar 16, 2012 0:45

Challenge Cacher redan aktiva kommer dom få vara kvar tills dom edra rapporteras eller om dom blir disablade?

/falkex
Bild
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lundström
Förnamn: Lars

Inlägg av MildasVänner » fre mar 16, 2012 8:52

Först en disclaimer: Saker är ju ännu lite nya och det är alltid svårt att ge svar i forumform utan att det uppfattas som ett absolut svar. Ta det inte så därför. Vi har väl sagt det förr men här kommer det igen: Alla cacher är unika och bedöms efter sina egna meriter.

Men trots det finns det väl ändå ett par generella svar att ge.
falkex skrev:Challenge Cacher redan aktiva kommer dom få vara kvar tills dom edra rapporteras eller om dom blir disablade?
De cacher som ligger kommer att, som brukligt är, få kvarstå under den version av riktlinjerna de godkändes under. Vi har redan flera äldre utmaningar liggande i Sverige som inte var godkända under den version av regler som gällde sist (som tex. FTF-utmaningar, Inte cachat på x dagar, äga x antal aktiva cacher etc). Den enda gång jag vet man gjort avsteg från denna regel inom geocaching var när man slopade ALR till förmån för challenges och tog bort locationless (antar jag. Locationless, det var före min tid det). Så snart de arkiverats kan de dock inte återuppstå igen, precis som vanligt.
skattletaren skrev:Jag reagerade mest på frågan om hur våra rev:s kommer att definiera "solely" när det gäller att kunna visa att man uppfyllt kriteriet. Där finns utrymme för tolkning och jag hoppas verkligen inte att detta är ett försök att få stopp på alla eminenta gsak-makron som vi idag uppmuntrar till användning för verifiering. Kan ngn rev svara på detta?

//Pia (från mobilen)
Här är väl saker ännu lite flytande tänker jag. Vi får avvakta lite tills vi sett lite exempel i det internationella reviewerforumet eller tills dess att Groundspeak kommer med lite mer förtydliganden. Men som jag läser texten skulle jag säga att den på inget sätt förbjuder GSAK-script. Däremot ställs det nu högre krav på att man, på något sätt, måste kunna få fram efterfrågad info från geocaching.com. Må vara att det blir krångligare att få fram den utan script, men det ska vara möjligt och som cacheägare bör man förklara hur det ska göras. Det är som sagt var allt för tidigt för att kunna svara tydligare än så och vid tveksamheter kommer vi säkerligen ta hjälp på olika sätt initialt.
Djurets skrev:Tur att man redan fått ut en del. :D

Reagerade på denna:
One should not have to 'give up' finding other caches to achieve a challenge cache's requirements. To state that "10% of your find count needs to be Attended Logs" would require the geocacher to stop finding other types of caches and could affect their overall enjoyment of the game.
Jösses, som man skulle vara tvungen att logga alla challenge cacher :shock:, är det en utmaning som gör att jag känner att den förstör mitt liv så behöver jag faktiskt inte anta den, eller?

Och denna:
b) Challenge caches cannot include restrictions based on 'date found'; caches found before the challenge cache publication date can count towards the achievement of the challenge.
Tolkar det som det inte är tillåtet längre att ha som krav att utmaningen skall genomföras efter att challenge cachen släpps.
Det tar ju bort nästan hela vitsen med challenge cacher, om det skall vara någon utmaning så skall man ju inte bara kunna checka av sina tidigare tiotusen founds och bara konstatera att japp även denna challenge cachen kan jag logga.... :roll: Utan det skall kunna vara något att kämpa för även för oss gamla rävar som varit med ett tag.
Jag kan ana mig till lite av orsaken till förändringarna. Jag har inte sett det här men inser numer att i länder där utmaningar har varit ett begrepp långt innan det kom på pränt i riktlinjerna, så har de i många fall blivit så komplicerade, tagit så mycket tid att bedöma och diskutera att de blivit nära nog ohanterligt. Det var säkert en tidsfråga till vi sett den utvecklingen även här. Jag tror väl förändringen syftar till att uppmana cachare att ta ett litet steg bakåt och tänka enkelt istället för komplicerat. Ett rakt procentmål kan ju te sig som enkelt nog men det öppnar också upp för betydligt fler svårigheter och gränsfall. Jag har sett många exempel..

MildasVänners rent personliga åsikt om att man numer inte får stryka äldre fynd etc. är väl blandad. Delar av mig håller verkligen med om att om man cachat ett tag kan det finnas en poäng i att man erbjuds en större utmaning. Det är ju ingen tävling (inte för mig iaf) och "ignore" finns ju alltid. Sen kan jag ju tycka att om jag måste logga 800 T4-5 till och inte ta en enda annan cache för att nå ett snitt på T3 så kanske utmaningen är felkonstruerad, men det var väl mest cacheägarens problem egentligen om man ska vara ärlig. Fast å andra sidan är ju tanken att alla cacher ska vara tillgängliga för alla.. Som sagt var, delade åsikter :) . Men grundidén om enkelhet tycker jag är bra och tror inte att man gjort om reglerna för det vi ser här, utan mer för det som förekommit på andra platser.

/Lasse (och Agori Berix fick vara med på ett hörn också)
Bild
Användarvisningsbild
wellner
Föreningsmedlem
Efternamn: Wellner
Förnamn: Fredrik
Kontakt:

Inlägg av wellner » fre mar 16, 2012 9:38

Det finns ju faktiskt ett exempel på att regler har ändrats retroaktivt - fotokravet på många earth caches ströks ju rakt av.

/Fredrik
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » fre mar 16, 2012 9:45

wellner skrev:Det finns ju faktiskt ett exempel på att regler har ändrats retroaktivt - fotokravet på många earth caches ströks ju rakt av.

/Fredrik
ALR...
Bild
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lundström
Förnamn: Lars

Inlägg av MildasVänner » fre mar 16, 2012 11:12

team@ skrev:
wellner skrev:Det finns ju faktiskt ett exempel på att regler har ändrats retroaktivt - fotokravet på många earth caches ströks ju rakt av.

/Fredrik
ALR...
Jo.. ALR, men man ska också komma ihåg att riktlinjer här till största delen nog bestäms utanför Groundspeak. Earthcachereglerna finns inte bland de "vanliga" riktlinjerna. Jag vet inte så mycket mer än någon annan om reglerna kring Earthcaches faktiskt och glömde bort dom i sammanhanget. Men det är väl sant att fotokravet togs bort en god bit efter ALR-reglerna infördes och att de gamla cacherna inte längre tillåts ha det kravet (hoppas det stämmer det jag påstår nu :-))
Skriv svar