Stora förändringar på gång (Inga klättercacher, UE, osv...)

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
emil.s
Föreningsmedlem
Efternamn: Sandnabba
Förnamn: Emil
Kontakt:

Stora förändringar på gång (Inga klättercacher, UE, osv...)

Inlägg av emil.s » sön apr 01, 2012 4:00

Verkar som att Groundspeak efter flertalet klagomål kommer att stoppa nya T5or och liknande.
Enligt den nya "Reviewer guidelines", så verkar det som att det inte längre är tillåtet att lägga cacher i övergivna byggnader, och inte heller cacher där man lär klättra/fira pga skaderisken.

Eventuellt så kommer även nuvarande liknande cacher att plockas bort. :roll:

Förjävligt anser jag, som tycker att det är bland det roligaste man kan göra som cachare... :(
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Stora förändringar på gång (Inga klättercacher, UE, osv...)

Inlägg av sydman » sön apr 01, 2012 8:15

Såg det med :(
får tyvärr inte länka till forumet att funka med surfplattan

Posted from my zxt
Bild
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Efternamn: Dahlin
Förnamn: Jonas
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » sön apr 01, 2012 8:26

Denna nyhet var inte meningen skulle bli officiell ännu, utan först när det verkställs. Länken på internationella forumet är nu bort-modererad. Det har varit på gång en längre tid och skall verkställas från och med nästa uppdatering av geocaching.com.
T5 alternativet kommer då försvinna när man skapar nya cacher.

Hur vi ska göra med befintliga T5:or är inte helt klart ännu, men det kan bli så att samtliga dessa måste arkiveras.
Vi får be att återkomma.
//Jonas (denna gång i egenskap som Reviewer Toa Norik)
Bild
Bild
eaglewood
Geocachare

Inlägg av eaglewood » sön apr 01, 2012 8:50

För dj-..ligt Såg at de redan börjat. Alla T-5 or i Los angeles är redan arkiverade. Trist :(
Användarvisningsbild
GeoTectives
Geocachare
Efternamn: Lindström
Förnamn: Mats
Kontakt:

Inlägg av GeoTectives » sön apr 01, 2012 8:50

Håller med Groundspeak helt och hållet... :wink: .speciellt idag.... :wink:
Hardware: Garmin Montana 650t, Garmin Nüvi 3790t, iPhone 5s, MacBook Pro, iPad Air
Vehicle: Audi Q5

http://www.nordicxtreme.com

Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » sön apr 01, 2012 9:33

Nya grejer på gång. Då så många nya telefoncachare har kommit till senaste året ska alla nya gömmor med terrängrating över 3 och svårighet också 3, förbjudas en månad på försök. Allt för att fler ska kunna leta utan större besvär.(tror personligen det beror på att skydda de ömtåligare mobilerna :?: ) Mkt bra :!:
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » sön apr 01, 2012 9:58

Jo, groundspeak tycker det blivit för dyrt med ersättning till amerikanska iphone cachare som sabbat sina mobiler. Det har diskuterats om undantag från nya begränsningen om man placerar ut tåliga mobilskal i anslutning till startkoord.

Sent from my Blade using Tapatalk
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » sön apr 01, 2012 11:39

Jag hörde att groundspeak sitter i förhandlingar med Daryl Hinz på CWE Computer Services. Tydligen ska de köpa alla rättigheterna till GSAK bara för att lägga ned all vidare utveckling. Programmet anses av groundspeak urholka deras affärsmodell som de själva uttrycker det.

Kul tycker jag som kanske snart slipper få gsak som rekommendation på alla problemställningar.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » sön apr 01, 2012 11:41

Visst ja, som reaktion på alla dåliga förändringar som kommer annonseras under dagen tänker jag arkivera alla mina burkar men plockar inte in dom. Det är så skräpigt ändå i naturen och de flesta är väl gömda.
Bild
D Namnd
Geocachare
Efternamn: Daniel
Förnamn: Nämnd

Inlägg av D Namnd » sön apr 01, 2012 15:15

Trodde att de här med Geocaching var till för alla men det verkar ju inte så om allt ovanstående slås i genom. Låter ju mer och mer som det styrs som ett företag och inte en glad och rolig intresseförening eller nått. Att regler och lagar är olika i länder köper jag men att försöka få till regler som skall vara lika över hela världen har jag svårt att tro det blir bra. Men jag är ny rätt ny inom detta område så jag kan ju ha fel. :-(

Hoppas det har nått med 1 april att göra. ;-)
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » sön apr 01, 2012 15:23

En sådan länk.. ..å på 1a april dessutom! Jag tror inte på det..
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » sön apr 01, 2012 15:34

hjontemyra skrev:Denna nyhet var inte meningen skulle bli officiell ännu, utan först när det verkställs. Länken på internationella forumet är nu bort-modererad. Det har varit på gång en längre tid och skall verkställas från och med nästa uppdatering av geocaching.com.

Hur vi ska göra med befintliga T5:or är inte helt klart ännu, men det kan bli så att samtliga dessa måste arkiveras.
Vi får be att återkomma.
Men, hur gick det egentligen med förslaget att stoppa API:et från att släppa igenom cacher 3+/3+? När de röstade i forumet var ju en majoritet för detta förslaget. Helt rimligt skulle det ju stoppa Ajfån-cacharna från att utsätta sig och sin utrustning för överdrivna risker och låta oss gamla cachare fortsätta att lägga ut/ta cacher med högre ratingar?

Om man inte kunde programmera om API:et så är ju ett annat alternativ som framförts att enbart erfarna cachare skulle få tillgång till de svårare cacherna. Jeremy kom ju med förslaget att man skulle a) ha varit medlem minst tre år, b) ha hittat minst 2000 cacher samt c) betala in en "premium extra" avgift för att få tillgång till dessa cacher. Detta var ju meningen att det skulle införas vid nästa uppdatering. Eftersom diskussionstråden är borta nu kan jag inte se vilket datum som ändringen skulle ske. Någon som har mer info om detta?

//Pia
Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » sön apr 01, 2012 15:37

skattletaren skrev:
hjontemyra skrev:Denna nyhet var inte meningen skulle bli officiell ännu, utan först när det verkställs. Länken på internationella forumet är nu bort-modererad. Det har varit på gång en längre tid och skall verkställas från och med nästa uppdatering av geocaching.com.

Vi får be att återkomma.
Men, hur gick det egentligen med förslaget att stoppa API:et från att släppa igenom cacher 3+/3+? När de röstade i forumet var ju en majoritet för detta förslaget. Helt rimligt skulle det ju stoppa Ajfån-cacharna från att utsätta sig och sin utrustning för överdrivna risker och låta oss gamla cachare fortsätta att lägga ut/ta cacher med högre ratingar?

Om man inte kunde programmera om API:et så är ju ett annat alternativ som framförts att enbart erfarna cachare skulle få tillgång till de svårare cacherna. Jeremy kom ju med förslaget att man skulle a) ha varit medlem minst tre år, b) ha hittat minst 2000 cacher samt c) betala in en "premium extra" avgift för att få tillgång till dessa cacher. Detta var ju meningen att det skulle införas vid nästa uppdatering. Eftersom diskussionstråden är borta nu kan jag inte se vilket datum som ändringen skulle ske. Någon som har mer info om detta?

//Pia
mer info kommer visst före midnatt.
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » sön apr 01, 2012 15:43

Jag hörde att det skulle rycka ut en fadder så fort en ajfån ansluter till gc.com för att hjälpa till med letandet och även skriva i loggboken eftersom inte loggremsorna är tryckkänsliga.
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Re: Stora förändringar på gång (Inga klättercacher, UE, osv.

Inlägg av sydman » sön apr 01, 2012 16:28

linsrille skrev:Jag hörde att det skulle rycka ut en fadder så fort en ajfån ansluter till gc.com för att hjälpa till med letandet och även skriva i loggboken eftersom inte loggremsorna är tryckkänsliga.
Suck ännu ett sätt att soffalogga ...
Bild
Skriv svar