Skriva i loggboken

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: Sv: Skriva i loggboken

Inlägg av team@ » ons jul 25, 2012 8:43

danne100 skrev:Varför inte ha en penna med sig för då den tar ingen plats och är inte i vägen heller för den delen.
Penna är cacharens redskap nr 1 sedan kommer gps/telefon.
Foto logg gör man om loggremsan är så blöt att det ej gå skriva på den.
Perfekt sammanfattat!
Dessutom är just signatur i loggboken det enda kravet för att logga en normal cache.
Bild
Användarvisningsbild
jansson.sura
Geocachare
Efternamn: Jansson
Förnamn: Krister

Re: Skriva i loggboken

Inlägg av jansson.sura » ons jul 25, 2012 9:23

Sammanfattningsvis så är det penna & kråka i boken som gäller. Ja jag är fullt med på det :)

Men många här har påpekat att detta är en lek & just den sidan vill jag åxå stå på. Jag gör detta för att jag tycker det verkar kul (är nybörjare & har bara tagit ca 30st än så länge)

Det är alltså inte alltid man är fullt beredd på att man ska ta en cach. Det dyker upp ett tillfälle när man inte sitter i sin egen bil eller nåt sånt å då kommer MITT samvete att godkänna ett foto med burk å remsa i handen (GC-code synlig) sen är det bara att hoppas på att även CO tycker det är okej.
Användarvisningsbild
jocke
Geocachare
Efternamn: Lundgren
Förnamn: Joakim

Inlägg av jocke » ons jul 25, 2012 9:53

Jag köpte en sån här:
http://www.outnorth.se/victorinox/swiss ... parant.php

Så har jag alltid en penna med mig. Förutom om jag glömmer plånboken, men det är sällsynt.
//Jocke
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » ons jul 25, 2012 11:06

jansson.sura skrev:Sammanfattningsvis så är det penna & kråka i boken som gäller. Ja jag är fullt med på det :)

Men många här har påpekat att detta är en lek & just den sidan vill jag åxå stå på. Jag gör detta för att jag tycker det verkar kul (är nybörjare & har bara tagit ca 30st än så länge)

Det är alltså inte alltid man är fullt beredd på att man ska ta en cach. Det dyker upp ett tillfälle när man inte sitter i sin egen bil eller nåt sånt å då kommer MITT samvete att godkänna ett foto med burk å remsa i handen (GC-code synlig) sen är det bara att hoppas på att även CO tycker det är okej.
Ett inlägg jag tycker var riktigt bra. Att skriva i loggboken har väl sitt huvudsyfte i att man på nåt sätt ska veta när man har "klarat av det" samt på något sätt kan visa för sig själv och andra att man gjort det. En kråka med datum i loggboken har väl visat sig vara ett enkelt och fungerande sätt att fylla dessa syften.
Men ett foto som visar samma sak (exvis med hyfsat unik loggboksdel tydligt synlig) tycker jag numera verkar vara lika smidigt och fylla samma syften.
Man skulle tom kunna argumentera att en fotologg har fördelar i att en sån logg inte försvinner om hela burken inkl loggbok med dess historia försvinner, vilket ju händer.
Så för min del håller jag med jansson.sura, jag har nog inga problem med fotologgar.
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » ons jul 25, 2012 17:55

jocke skrev:Jag köpte en sån här:

Så har jag alltid en penna med mig. Förutom om jag glömmer plånboken, men det är sällsynt.
Det där var ju en jäkligt bra grej :D Jag har bara en liten ask med kreditkort o körkort så denna passar perfekt =D>
Tack för det tipset :D

Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » ons jul 25, 2012 21:38

rogge88 skrev:
jocke skrev:Jag köpte en sån här:

Det där var ju en jäkligt bra grej :D Jag har bara en liten ask med kreditkort o körkort så denna passar perfekt =D>
Tack för det tipset :D

Bild
Fick en sådan av min fru förra året, den har räddat mig många gånger! Tänk bara på att den inte är godkänd på flyg....utan måste checkas in.
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » tor jul 26, 2012 10:27

Har gjort 1 fotologg tidigare på en dungsur logg, skrev även en NA som slutade med att jag adopterade burken :-)

Är nu i Danmark o vi var ute på en promenad o bestämde oss för att spontanlogga, hittade 2 men hade glömt penna, tog foto på loggremsan så man kunde se cachnamnet, känndes ok för oss som en nödlösning då vi troligen inte kommer tillbaka till samma ställe igen
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Efternamn: Dahlin
Förnamn: Jonas
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » tor jul 26, 2012 17:03

Ska man följa riktlinjerna är det logg i loggboken som gäller
http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=309 (Physical caches can be logged online as "Found" once the physical log has been signed.)

Det är huvudprincipen i mina ögon. Däremot kan man ha förståelse för om någon glömmer/tappat pennan eller om loggen är osignerbar. Men att sätta det i system att aldrig ha med penna och konsekvent köra fotologgar tycker jag är fel. Även om dett är "en lek" som många poängterar så finns det regler och riktlinjer som man bör följa för att det blir roligare för alla.
Jämför med monopol. Om ni sitter ett gäng och spelar monopol (eller TP eller vad som helst) så är det ju roligast om alla följer regelerna.
"Ja, jag slog en sexa jag går sju steg för det tycker jag är bättre. Det är ju ändå en lek"
De som du då spelar med skulle nog reagera och tycka att så där kan man väl inte göra. Lite samma sak kan man nog se det här. Det är en lek med givna riktlinjer. Vill man inte följa dom så gör man det tråkigt för de andra som är med.
Däremot kan jag, som jag skrev innan, förstå att i vissa sammanhang kan en fotologg vara ok. Jag skulle t.ex aldrig få för mig att radera en fotologg på mina egna cacher.
Så mitt inlägg i denna debatt är att personligen vill jag signera med penna. Jag tycker att andra bör göra det också. Gör dom inte så "går jag inte i taket" för det utan vill man fotologga så får man väl göra det.
Hmm. Inlägget känns lite förvirrande... Vad tycker jag egentligen... :?
Nåväl. Inlägget är skrivet utan någon som helst tanke att "pekpinna". :|
//J
Bild
Bild
Användarvisningsbild
jansson.sura
Geocachare
Efternamn: Jansson
Förnamn: Krister

Inlägg av jansson.sura » fre jul 27, 2012 9:15

Absolut.. I första hand så ska loggen skrivas på!!
Det jag frågade om för nån sida sen här i tråden var undantagsfall.

Just den cachen som väckte min nyfikenhet i denna fråga råkar jag nu veta att CO ändrat i "attributen" så att den får en bättre beskrivning.
Jag som nybörjare har ju inte sett så mycket & har inte så stor erfarenhet. Men efter alla inlägg här & att man tagit ytterligare några cacher så börjar jag förstå tanken mer & mer med konstiga cacher.. Eller ja, "konstiga" kanske inte är rätt ord men lite mer ovanliga cacher där man måste tänka ett steg längre för att nå burken!!!

Tack alla för engagemanget :) Jag kommer nog inte sluta med detta i år iaf :wink:
Skriv svar