Nya guidelines mystery cacher

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Ingabo
Geocachare
Efternamn: Wohner
Förnamn: Jörg
Kontakt:

Nya guidelines mystery cacher

Inlägg av Ingabo » sön apr 29, 2012 13:13

Har suttit med upplägg till några nya mysteries en tid och nu till helgen var det dags att göra något i saken. Tänkte läsa på lite på guidelines ifall det kommit något nytt som man borde beakta bara först.
Döm om min förvåning när jag upptäcker att reviewern skall från och med nu (mitt antagande, eller det kanske gäller retroaktivt också ?) godkänna själva lösningen av mysteryn också. Med andra ord så räcker det inte med att enbart ange cachens verkliga koordinater utan nu skall man skicka in en komplett lösning på problemet till reviewern också.
#-o #-o #-o
Jag trodde jag hade läst eller tolkat texten fel så jag gick in på gc.com forumet för att se om jag kunde hitta något kring detta. Mycket riktigt fanns det en tråd med lika yrvakna skribenter som jag själv. Av tråden att döma så är det på det sätt som jag skissat på ovan. :?: :?: :?:
Fler än jag lär kanske sluta att publicera mysteries resp kommer att arkivera dom befintliga om detta gäller retroaktivt.
Det vore mycket intressant dels att höra svenska reviewers tolkning i denna fråga och att samtidigt få ett entydigt klarläggande.
Tills detta föreligger kommer mina nya cachingidéer att stanna kvar i skrivbordslådan.
//Ingabo
Si caput stolidum, corpus patire !
Användarvisningsbild
emil.s
Föreningsmedlem
Efternamn: Sandnabba
Förnamn: Emil
Kontakt:

Re: Nya guidelines mystery cacher

Inlägg av emil.s » sön apr 29, 2012 13:30

Förstår dock inte problemet. Det är väl inte så att våra reviewers sätter sig och åker på FTF-jakt bara för att de även har lösningen?
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem
Efternamn: Wahlström
Förnamn: Martin

Inlägg av -Beast- » sön apr 29, 2012 14:19

Hittills har ju regeländringar inte gällt redan publicerade cachar så varför skulle det göra det nu?
Det enda problemet är väl att reveiwerna får mer att göra om de ska sätta sig in i och godkänna själva lösningarna för mystar nu också.
Och rent praktiskt så funkar ju inte det för en del fieldpuzzel.

Någon större risk att reviewerna fuskar med lösningarna för egen del tror jag inte finns, då vore det ju enklare för dem att bara titta på slutkoordinaterna som de ju har tillgång till.

Vad jag har förstått så brukar de (reviewerna) inte handha mystar i sitt närområde om de är intresserade av att lösa mystar.
Bild Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » sön apr 29, 2012 15:12

emil.s skrev:Förstår dock inte problemet. Det är väl inte så att våra reviewers sätter sig och åker på FTF-jakt bara för att de även har lösningen?
Nä de jagar inte FTFer.
Men det är ju väldigt trist för dem att inte kunna lösa mystarna eftersom de fått lösningen presenterad för sig. Svårt och blunda om de måste godkänna upplägget liksom...
Bild
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lundström
Förnamn: Lars

Inlägg av MildasVänner » sön apr 29, 2012 15:31

Vi har funderat lite över när nån skulle märka förändringen. Jag slutförde i dagarna den svenska översättningen av riktlinjerna på vår sajt och även om det är en hel del förändringar i det skrivna så är faktiskt inte skillnaderna så stora. Det har handlat mycket om att få bort en del "ludd" som jag har sett det.

Att reviewern ska få del av mysterylösningar har varit praxis även förr. Vad jag förstått har det kanske varit svårare och varit mer tungrott för reviewers i vissa andra länder med just den här biten. Varför behöver vi då tillgång till den? Det är främst för att vi ska kunna verifiera att den följer riktlinjerna. Det är tre delar av riktlinjerna som framför allt vi behöver kolla upp:
  • Att det finns GPS-användning i cachen
  • Att den inte kräver nerladdning av exe-filer och liknande
  • Att man inte behöver regga sig på en annan sajt
Vi har diskuterat kring den här förändringen av skrivningen och kommit fram till att vi tills vidare kommer hantera ändringen på samma sätt som vi gjort idag. Det innebär att vi kommer att fråga om lösningen uppfyller dessa krav när vi är tveksamma. Och då mest i allmänna ordalag. Vi har valt att lita på de svar vi får och har enbart i ytterst få tillfällen haft anledning att ångra det. Det vore synd om vi blev tvungna att ompröva det framöver.

De som känner mig vet att jag gillar mysteries mycket och har absolut ingen vilja att få lösningen serverad på ett fat varje gång jag granskar en mysterycache. Min förhoppning är att vi därför kommer kunna köra vidare på det sätt vi gör idag lång tid framöver.

Beträffande alla förändringar kommer inom kort en nyhet på vår sajt som sammanfattar de viktigaste. Men det finns skäl att läsa igenom dom en extra gång. Det är ändrat på rätt många ställen.

/Lasse (Agori Berix)
Ingabo
Geocachare
Efternamn: Wohner
Förnamn: Jörg
Kontakt:

Inlägg av Ingabo » sön apr 29, 2012 21:26

MildasVänner skrev: ...
:
  • Att det finns GPS-användning i cachen
  • Att den inte kräver nerladdning av exe-filer och liknande
  • Att man inte behöver regga sig på en annan sajt
Vi har diskuterat kring den här förändringen av skrivningen och kommit fram till att vi tills vidare kommer hantera ändringen på samma sätt som vi gjort idag. Det innebär att vi kommer att fråga om lösningen uppfyller dessa krav när vi är tveksamma. Och då mest i allmänna ordalag. Vi har valt att lita på de svar vi får och har enbart i ytterst få tillfällen haft anledning att ångra det. Det vore synd om vi blev tvungna att ompröva det framöver.
.......

Beträffande alla förändringar kommer inom kort en nyhet på vår sajt som sammanfattar de viktigaste. Men det finns skäl att läsa igenom dom en extra gång. Det är ändrat på rätt många ställen.

/Lasse (Agori Berix)
Tack Lasse för dessa klargörande ord - som jag dessutom läser med stor lättnad !!
Min första tanke när jag läste om förändringarna idag var att det här liknar ju kontrollsjuka samhällen typ USA eller som på jobbet där man lämnar in rapporter som sedan någon chef kan sitta och peta i till oigenkännlighet....
För mig är geocaching lek-nöje och inte ett blodigt allvar som på jobbet och ju längre det så kan förbli desto bättre. Självklart är det mycket bättre att bygga på förtroenden och öppenhet än på kontroll. De regler som du listat ovan är självklara för egen del när jag gör en mystery.
När jag nu läser en del kommentarer till detta inlägg får jag uppfattningen att min skrivning skulle varit ämnad som ett riktat misstroende mot reviewers - vilket är fullkomligt gripet ur luften och helt absurt. Att min oro dessutom skulle gälla reviewers som mer eller mindre redan satt i bilen vid publiceringen för att logga FTF vid första bästa tillfälle är om möjligt ännu mer enfaldigt.

För mig gäller det inget annat än att undvika en byråkratisk kontrollapparat som i slutändan ifrågasätter eller kräver en motivation till hur eller varför jag har räknat på ett visst sätt för att komma till ett visst resultat. Att i sin förlängning reviewern skulle behöva ta som sin uppgift att "censurera" innehåll på subjektiva grunder känns snudd på overkligt.
De problem jag själv har formulerat har jag lösningar till som jag får försvara inför de som tagit som sin uppgift att lösa dom. Att övertyga reviewers om att problemformuleringen och dess lösning är korrekta känns som att lämna in en skoluppgift och vänta på att få den rättad. Ingenting som inspirerar mig att lägga tid på.

Ditt svar har på ett mycket tydligt sätt klargjort att min oro för detta är helt obefogad och därmed förklarar jag mig nöjd !!
Tack än en gång alla reviewers för det strålande ideella arbete ni uträttar till glädje för alla oss andra - ingen skugga skall falla på er för detta inlägg !!

TACK !!
//Ingabo
Si caput stolidum, corpus patire !
Kaizagris
Geocachare
Efternamn: Eriksson
Förnamn: Emma

Inlägg av Kaizagris » sön apr 29, 2012 23:25

Härligt att alla är nöjda :D . Då kanske man snart kan se fram emot ännu en klurig Ingabo-myst som driver en halvt till vansinne :wink: ...
Bild
Skriv svar