Abandoned structure

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Abandoned structure

Inlägg av skattletaren » fre maj 11, 2012 0:25

.
.
Av olika anledningar satt jag och sökte cacher med attributet "abandoned structure" (inte för att jag älskar den typen av ställen.... oh nej då!;)

Döm om min förvåning när jag får se massor av cacher som åsatts detta attribut när det inte finns något kvar på platsen mer än några murstenar från en gammal grund.

Är det jag som är knasigt på det? För egen del tycker jag att det bör finnas åtm halvrisiga väggar o tak samt vara något som man kan "gå in i"? Eller, sätter jag ribban för högt nu?

Sen, en lite fråga.... För en kvarts evighet sedan var en av Groundspeaks "promo"-cacher i Tyskland(?) vid någon övergiven anläggning. Någon som minns vilken?

Ytterligare ett tag tbx var det något om tunnlar(?) oxo i Tyskland? Någon som minns?

//Pia
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Abandoned structure

Inlägg av sydman » fre maj 11, 2012 7:49

Stadt im Wald är den ena
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » fre maj 11, 2012 12:08

Jag har inte funderat så mycket på vad just det attributet har för innebörd just mer än en övergivna "strukturer" Jag har flera gamla grunder (torp, fabriker, kvarnar mm) som jag satt som abandoned structures. Rätt eller fel, men när jag satte attributet tyckte jag det var självklart.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » fre maj 11, 2012 12:45

rogge88 skrev:Jag har inte funderat så mycket på vad just det attributet har för innebörd just mer än en övergivna "strukturer" Jag har flera gamla grunder (torp, fabriker, kvarnar mm) som jag satt som abandoned structures. Rätt eller fel, men när jag satte attributet tyckte jag det var självklart.
Jag tillhör falangen som tycker att det skall finnas lite kvarvarande "struktur" där attributet används. Är det nedrasat eller jämnat med marken är det inte så mycket struktur kvar. Något att gå in i, med eller utan tak typ.

Dessutom skall det som det antyds vara övergivet så att det är ok att faktiskt gå in.
Bild
FN-yxa
Geocachare
Efternamn: J
Förnamn: Micke

Inlägg av FN-yxa » fre maj 11, 2012 14:54

team@ skrev:Dessutom skall det som det antyds vara övergivet så att det är ok att faktiskt gå in.
Finns det några sådana? :wink: :?:
Bild
sydman
Geocachare

Sv: Re: Abandoned structure

Inlägg av sydman » fre maj 11, 2012 15:05

fn-yxa skrev:
team@ skrev:Dessutom skall det som det antyds vara övergivet så att det är ok att faktiskt gå in.
Finns det några sådana? :wink: :?:
Jodå..skillnaden mellan ett hus med tak och kök och en husgrund är legalt ..ingen

Men det finns annat än hus broar tex
Bild
FN-yxa
Geocachare

Inlägg av FN-yxa » fre maj 11, 2012 20:08

Det var just "gå in" som jag tänkte på.

Jag har haft "frågestund" på jobbet, så jag har hyffsad koll på vilka fel jag gör när jag är på en cache t ex i ett ödehus.....

Men vart gränsen går mellan en legal ruin och ett olaga intrång det har jag dock dålig koll på.

/ FN-yxa
Bild
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » fre maj 11, 2012 20:27

fn-yxa skrev:Det var just "gå in" som jag tänkte på.

Jag har haft "frågestund" på jobbet, så jag har hyffsad koll på vilka fel jag gör när jag är på en cache t ex i ett ödehus.....

Men vart gränsen går mellan en legal ruin och ett olaga intrång det har jag dock dålig koll på.

/ FN-yxa
Enligt jurist som föreläste på FAD 2009 så spelade det eg ingen roll , brottet skulle bestå i om jag minns rätt olagaintrång och bara bli ett brott OM man blev upplyst om att man inte fick vara på platsen OCH om man inte lämnade vid uppmaning
Bild
FN-yxa
Geocachare

Sv: Abandoned structure

Inlägg av FN-yxa » fre maj 11, 2012 21:23

Den tolkningen håller jag inte med om. Jag vet inte exakt tolkning av brottet men i min tolkning räcker det med att gå in i byggnaden.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Bild
Royal Frodemos
Geocachare
Efternamn: Frodemo
Förnamn: Peter o Nina

Inlägg av Royal Frodemos » lör maj 12, 2012 0:47

sydman skrev:
fn-yxa skrev:Det var just "gå in" som jag tänkte på.

/ FN-yxa
Enligt jurist som föreläste på FAD 2009 så spelade det eg ingen roll , brottet skulle bestå i om jag minns rätt olagaintrång och bara bli ett brott OM man blev upplyst om att man inte fick vara på platsen OCH om man inte lämnade vid uppmaning
Börjar vi inte vara inne på funderingen om var det är lämpligt att lägga en cache då?
Bild
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » lör maj 12, 2012 10:08

[quote="Royal Frodemos"Börjar vi inte vara inne på funderingen om var det är lämpligt att lägga en cache då?[/quote]

Nej..men juridik och det som jag skrev var från en jurist MEN det är skillnad på den skrivna juridiken och den utövade
Det finns en äldre tråd HÄR om samma sak
Bild
Användarvisningsbild
Kloverberg
Geocachare
Efternamn: Klöverberg
Förnamn: Håkan

Inlägg av Kloverberg » lör maj 12, 2012 10:31

Vad är "Abandoned structure"? Hus, fabriker och andra byggnader är självklart men ska man klassa in broar, master, järnvägar eller vägar här med? Övergivna flygfält?
I min värld så är stucture något byggt, inte nödvändigtvis på höjden.
//Kloverberg

Bild
Skriv svar