Trade up or trade equal, gäller det längre?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Globetrotter.JR
Geocachare
Efternamn: Jens
Förnamn: Persson

Trade up or trade equal, gäller det längre?

Inlägg av Globetrotter.JR » ons maj 30, 2012 23:04

Jag har råkat ut på flera utav mina cachar som jag faktiskt fyllt med bytesföremål :oops: att folk bara tar saker. Ibland känns det som om den där gamla hederliga bytesregeln glöms bort. Att den kanske inte är så viktig. Nästan alla mina lådor innehåller nu bara penna, loggbok och stashnote medan de tidigare då innehöll bytessaker. Kanske de tänker; ääh, det skadar inte om jag tar en. Ingen märker något. Jo, jag märker i och med att lådan är tom på saker. Det heter ju trots allt att "byta" och inte "ta".

Har ni råkat ut för detta allt för ofta? Vad tycker/känner ni?

//Globetrotter.JR
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Re: Trade up or trade equal, gäller det längre?

Inlägg av Blue_Suede » tor maj 31, 2012 1:30

Jag upplever inga problem med detta. Folk tar med sig saker ur burkarna men lägger alltid i något fint istället... kottar, säkringar, kapsyler, tuggummin, tamponger... så jag har inget att klaga på 8)

Nej skämt åsido, jag minns hur förbannad jag blev när en fungerande mobiltelefon jag lagt i en cache byttes mot en Legobit! Grrr
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » tor maj 31, 2012 6:53

[quote="Blue_Suede"]Jag upplever inga problem med detta. Folk tar med sig saker ur burkarna men lägger alltid i något fint istället... kottar, säkringar, kapsyler, tuggummin, tamponger... så jag har inget att klaga på 8)

Du glömde gamla kvitton, motstånd/ kondensatorer,kondomer... :!:
Jag slutade lägga i prylar av värde när ett par helt ok extrahögtalare med trafo byttes mot ett beg. motstånd! :evil:
Bild
Medlem sedan 2001
camdan
Geocachare

Inlägg av camdan » tor maj 31, 2012 9:45

Globetrotter.JR skrev:Jag har råkat ut på flera utav mina cachar som jag faktiskt fyllt med bytesföremål
Det är en ständigt pågående process som sakta eller fort bryter ner cachens innehåll till noll. Jag tycker nästan det är lite naivt att tro att om man lägger i något värdefullt, så skall man få något lika värdefullt i byte. Ett byte sker ofta spontant, folk tar helt enkelt vad man har i fickan för dagen. Lösa knappar, gem eller i bästa fall en reklampenna.

Ett tips är att lägga enklare, men ändå fina saker som byte. Små glaskulor, suddgummin, slipade stenar eller små legogubbar kostar oftast bara någon krona styck (eller också plockar men helt enkelt upp dom gratis från golvet i vardagsrummet). :wink:

Speciellt Glas- och Porslinskulor har det hamnat många i mina cacher. Uppenbarligen måste mina pojkar vara väldigt bra på att spela kula, för det är det finns en aldrig sinade ström av fina kulor av här hemma. Detta trots att vi aldrig köper några nya i affären?
Bild
Bild
Svejs
Geocachare
Efternamn: Östgaard
Förnamn: Hans

Inlägg av Svejs » tor maj 31, 2012 10:54

Men är man ska ut med barnen på en dedikerad tur geocaching, då är det ju inte svårt att uppmana barnen att plocka fram lite prylar de fått på Donken eller växt ifrån hemifirån. Självklart hela och rena.

Frågan är om det är vuxna som redan är ute på tur som kommer på att prylarna borde passa barn hemma - som tar sakerna med beräkning.

Jag har ibland förgyllt närtill tomma lådor som andra cacheägare lagt ut samtidigt så blir vi av med schysta saker som mina barn växt ifrån.

Ibland så kan dock lådor ha fuktskadats och man tar bort det som är blött eller äckligt gjort att antalet bytessaker minskat.

Kan det vara så att innehållet degenereras fortare nu när smartphonen gör att spontancachingen ökar?
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » tor maj 31, 2012 11:21

Ett vanligt problem, som verkar leda till att färre och färre burkar innehåller bytessaker. I minst en av mina burkar har jag lagt en laminerad lapp med information om reglerna för byten. Jag är osäker på om det verkligen har har haft någon effekt, men jag tycker mig se en tendens till att det sker färre byten (vilket så klart inte var meningen).
Kaiyra
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Karin

Inlägg av Kaiyra » tor maj 31, 2012 12:38

Jag har funderat på att lägga ut en riktigt skattkista-gömma med lite leksaker i för just barn, nu har jag dock börjat fundera över om det är något jag kanske borde avstå ifrån!? Har lagt en del pengar på leksaker än så länge (alltid när det varit rea men ändå).. Kanske är det till att vara naiv att tro att det kommer funka!?

Vad säger ni andra?
/Kaiyra
FN-yxa
Geocachare
Efternamn: J
Förnamn: Micke

Sv: Trade up or trade equal, gäller det längre?

Inlägg av FN-yxa » tor maj 31, 2012 12:57

Här hemma i byn är jag stamkund på Röda Korset. De brukar ha en påse med leksaker för 10-20 kr. Samtidigt som jag får tag i hyffsade bytessaker så går mina pengar till något bra.
Ett tips till alla andra där ute....

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » tor maj 31, 2012 14:17

Jag byter i princip aldrig något i lådorna jag hittar. Men när jag lägger ut en låda försöker jag lägga i något av värde. Men som ni säger så degenereras innehållet efter ett tag. Ibland är det helt tomt sånär som på loggboken, tom pennan/pennorna är borta.

Men jag gråter inga tårar för det :wink: Det det där med "Trade up or trade equal" är nog svårt att förklara för ett barn.
tarlin
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Hans Peter
Kontakt:

Inlägg av tarlin » tor maj 31, 2012 18:47

Hej!

Rogge88 skriver att det nog är svårt att förklara det här med byte för ett barn. Visserligen tycker jag som alla andra farföräldrar att mina barnbarn är något alldeles extra underbara. :D

Men om jag skall försöka vara objektiv är de nog som barn är flest.

De har varit med ute att geocacha ett par gångar genom åren, jag har då inte upplevt något större problem att förklara dem, att om de tar något från en ask skall de lägga något annat i stället av något så nära samma värde.

Jag tror tyvärr nog att det inte är barnen som lämnar efter sig gamla SL biljetter, inträdesbiljetter från något evenemang, tomma godispapper och liknande som rätteligen bör hamna i närmaste papperskorg. Det är nog tyvärr vuxna som lämnar sådant efter sig.
mvh Hans Peter
Einarsson
Geocachare
Efternamn: Einarsson
Förnamn: Marina

Inlägg av Einarsson » fre jun 01, 2012 22:23

Jag tycker ofta det är rätt dåligt med bytessaker och barnen blir ofta besvikna, för att det inte ska hända barn som besöker vår(a) cacher så fyller jag på bytessaker med jämna mellanrum, inga dyra grejor, som någon skrev: lite spelkulor, några klistermärken, hårsnoddar, plastgubbar - jag brukar köpa på mig småpryttlar på loppis eller second hand, och så tar vi sånt som ungarna ändå aldrig leker med. Innehållet i årets mumin-julkalender var inte kul särskilt länge så dom gubbarna har spridits ut i lite cacher här och var.

När vi själva byter försöker jag allti att byta UPP inte bara lika, och saknas det bytessaker i en cache lägger jag i några spelkulor så det ska finnas NÅT till nästa förväntansfulla unge som dyker upp!

Funderar på att typ virka lite grejor :D

Panduros rea kan jag också rekommendera! De har jättefina pärlor - typ 10 för en femma :)
/Familjen Einarsson består av Herr, Fru, storebror och lillebror

Bild
Användarvisningsbild
Lysfisken
Geocachare
Efternamn: Hayling
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Lysfisken » tor jul 26, 2012 0:42

Jag har väl egentligen totalt lagt ner att lägga in saker i mina burkar, just för att dom försvinner.

Dock har jag aldrig geocachat med barn, den dagen jag gör det kanske jag ändrar mig

Men däremot har jag märkt att det ofta dyker upp bytessaker i mina burkar som folk lägger dit, och då är jag noggrann att det får följa med vid lådbyte etc
sorgfaagel
Geocachare

Inlägg av sorgfaagel » tis apr 16, 2013 8:08

Helt sanslöst vilken skit folk lägger i. Hur tänker man när man lägger i ett kvitto eller ett gem? Enstaka legobitar verkar också populärt, hur kul är det? Det man lägger i eller ev. byter med borde ju ha någon form av egenvärde i sig. En legogubbe känns ju helt ok men en 4*6bit kanske inte är så himla rolig i sin ensamhet... Om det bara ligger skit i känns det nästan bättre att det bara finns en logg, men det tycker ju inte ungarna är så kul de fåtal gånger man lyckas lura med dem...
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » tis apr 16, 2013 10:39

En sak som jag tycker är konstig är att det är väldigt få som uppskattar välfyllda burkar. Mitt paradexempel är en gigantisk burk som jag hittade i Trollhättan. Den var helt full av leksaker av ganska bra kvalitet. I beskrivningen uppmanades man till och med att ta med sig något även om man inte hade något att byta med. Jag är själv inte speciellt intresserad av att byta, men när jag hittade den blev jag på väldigt gott humör och tänkte att där blev man av med en favoritpoäng. Det kändes självklart att en så påkostad och barnvänlig cache förtjänade en sådan. Döm om min förvåning när jag går in på sidan för att logga och ser att den har 9% favoritpoäng. Jag får väl erkänna att jag fick ett litet utbrott i min logg. :oops: Det är klart att man inte kan kräva att folk ska ge favoritpoäng bara för att ägaren har lagt ned en massa jobb och pengar på en cache. Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att det här inte uppskattas. I skrivande stund har cachen 4 favoritpoäng (fortfarande 9%).

Länk: http://coord.info/GC39D4H
Ninjatummen
Föreningsmedlem
Efternamn: Tyvik
Förnamn: Emelie

Inlägg av Ninjatummen » fre apr 19, 2013 11:00

Globetrotter.JR skrev:Har ni råkat ut för detta allt för ofta? Vad tycker/känner ni?//Globetrotter.JR
Jag har råkat ut för att både bytesgrejer har degenererat och att cacher helt har länsats på innehåll.

Det känns som att det idag har blivit helt OK att byta till sämre saker och att rent ut sagt ta saker, vilket jag finner väldigt olyckligt. (Det är något som har pågått på några år.)

Det enda som vi idag kan göra är att vi alla gemensamt försöker vända den trenden. Jag anser:
  • * Att vi själva försöker lägga i "bättre" saker i cacherna.
  • * Att vi bytessaks-engagerade uppmanar våra medcachare (som inte är lika engagerade i frågan) att när vi beger oss ut för att geocacha att vi har med oss lite bytessaker så att vi till och med kan lämna en liten leksak, utan att ta med sig något.
Det är exempel på sätt vi kan använda för att bryta denna olyckliga trend och ge tillbaka till sporten för att t.ex. få fler barnfamiljer intresserade av att bege sig ut i naturen. Då jag vet att "skatterna" med leksaker är något som är väldigt uppskattat av barnen (och kan bli en viktig del i att lära barn det här med saker och tings värde (utöver allt det där andra med naturvett osv.)).

Sedan måste jag även slänga in ett litet tips på slutet: att Kinderäggsleksaker brukar vara uppskattade av barn (och vuxna för den delen med). En billig liten sak att ta med sig att byta med, men ändå något som kan ge stor glädje.
Skriv svar