Cache på golfbana

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
stig l
Ny i forumet
Efternamn: Lundgren
Förnamn: Jonas

Cache på golfbana

Inlägg av stig l » sön jun 03, 2012 1:33

Strider det mot regelverket att ha en cache på en golfbana, t.ex. i en bunker, eller vid sittbänkar inne på området. Området har delvis stängsel, och vid öppningarna står det "golfbanan beträdes på egen risk".
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Sv: Cache på golfbana

Inlägg av team@ » sön jun 03, 2012 8:23

Nej men det strider mot sunt förnuft. Golfbollar är dödligt farliga och kräver att man har koll.

Skall man lägga burk på golfbana får man tänka ordentligt så att de kan tas utan risk för cacharen och utan att störa spelet.
Bild
team lodde
Geocachare
Efternamn: Jönsson
Förnamn: Fredrik

Inlägg av team lodde » sön jun 03, 2012 9:33

Är det verkligen så farligt, jag menar det finns cacher vid ganska många andra platser än golfbanor som känns betydligt farligare än så.
Det man ska tänka på är ju dock att det kan vara lämpligt att fråga markägaren så det är ok.

Mvh
Fredrik
Team lodde

Skickat från min LT22i via Tapatalk 2
Bild
tarlin
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Hans Peter
Kontakt:

Re: Cache på golfbana

Inlägg av tarlin » sön jun 03, 2012 12:24

Hej!

Jag håller nog med team@. Det finns ingen orsak i värden för att vi med vår sport, skall störa andra i deras sportutövning genom att lägga våra burkar på deras banor.

Måste man absolut lägga burken på en sådan eller liknande plats, skall man definitivt ha markägaren OK.

Alltså fråga golfklubben om det är OK.

Inga av oss vill ju att geocaching skall få ett dåligt rykte.
mvh Hans Peter
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » sön jun 03, 2012 17:29

Känner ni någon som fått en golfboll i huvudet på golfbana?
Det gör jag och det var INTE skoj.

Golfspelare träffar inte alltid där de siktar och en golfbana är ett högriskområde för flygande projektiler. Golfare har oftast vett att ha koll på varifrån bollar kan komma och beter sig därefter. Icke golfare riskerar att hamna mitt i bollbanan.

En golfboll är liten och hård. Även en amatör kan drämma iväg dem 200m. Räkna gärna på krafterna man skall klara om man blir träffad.
Bild
team lodde
Geocachare

Inlägg av team lodde » sön jun 03, 2012 18:15

Mycket möjligt det är en mindre lämplig plats jag gjorde bara jämförelsen att det finns värre platser, tänk på alla platser mitt i trafiken på allt från 50 vägar till 90 vägar.
Precis som i alla miljöer så måste man gömma på lämpligt ställe.

Fredrik

Bild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » sön jun 03, 2012 19:32

Det finns några gömmor nära Barsebäcks Golfklubb, när vi loggade en så damp det ner en boll mindre än 5m från oss.
Kändes lite olustigt o som om vi var i vägen trots att vi var 2-3 meter "utanför" banan bland träden

Så på banan är nog ingen bra ide
team lodde
Geocachare

Inlägg av team lodde » sön jun 03, 2012 19:55

Det enda jag vill säga är att man kan få en golfboll i huvudet, en bil kör på en, man trillar ner från ett träd, trillar från en klippa. Ja det finns många farliga platser som det finns geocacher på och man måste använda sunt förnuft när man cachar.

Mvh
Fredrik

Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » sön jun 03, 2012 20:49

Jag är själv inte så sugen på att cacha vid golfbanor även om det hänt. Brukar förlägga såna finds till mörkertimmar. En bil som kör mot en har man möjlighet att upptäcka om man är någorlunda uppmärksam eller planerar var man tänker korsa vägen, men en golfboll ska det mycket till dels att se och dels att i det läget kunna undvika. En klippvägg är man i det närmaste själv den enda påverkande faktorn även om det kan lossna en sten eller liknande och komma nerflygande så för min del ser jag inte hur något av det kan jämföras med en anländande golfboll.
Bild
Troll-rambo
Geocachare

Inlägg av Troll-rambo » sön jun 03, 2012 21:09

Om jag tycker att en Cache på golfbana är en bra ide. Vet ej! det finns säkert både bra o dåliga ställen på en golfbana att lägga en cache på.
Alla cacher är inte för alla. Man måste ju inte gå in på banan o riskera något om man inte vill men för en cachande golfare så kan det ju vara ett kul avbräck att plocka en cache mitt i den andra hobbyn.
Användarvisningsbild
BUMBA
Geocachare
Efternamn: lindblad
Förnamn: göran

Inlägg av BUMBA » sön jun 03, 2012 22:04

Jag använder vackra golfbanor till våran hobby nattetid i serien When golfers sleeps.
Varför inte nyttja dessa i mörkret då inga farliga bollar flyger eller golfare blir arga.
Bild
Användarvisningsbild
electra66
Geocachare
Förnamn: Thomas

Inlägg av electra66 » mån jun 04, 2012 17:05

En cache på en skjutbana kanske?
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » mån jun 04, 2012 17:36

electra66 skrev:En cache på en skjutbana kanske?
Loggat några.
Bild
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » tis jun 05, 2012 9:54

Loggat en bunt, det är ju skottår...

Däremot var det väl inte helt klart ifall skjutbanorna fortfarande används ibland eller inte.

En skjutbana å andra sidan brukar vara ordentligt avspärrad när den används så man får väl låta bli att ta cachen när folk är där och skjuter, inte värre än att man bör låta bli nanos i gatkorsningar när det är rusningstrafik.

Däremot tror jag det är dumt att lägga en cache i området precis bakom kulfånget, kommer man från fel håll kanske man missar skjutfältsavspärrningen.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » tis jun 05, 2012 10:12

Torbjörn Axelsson skrev:
Loggat en bunt, det är ju skottår...

Däremot var det väl inte helt klart ifall skjutbanorna fortfarande används ibland eller inte.

En skjutbana å andra sidan brukar vara ordentligt avspärrad när den används så man får väl låta bli att ta cachen när folk är där och skjuter, inte värre än att man bör låta bli nanos i gatkorsningar när det är rusningstrafik.

Däremot tror jag det är dumt att lägga en cache i området precis bakom kulfånget, kommer man från fel håll kanske man missar skjutfältsavspärrningen.

Loggade en burk i vintras som visade sig ligga nära en sjkutbana. Läskigt när det börjar smälla intill utan förvarning. Jag tog en lååång omväg där jag såg till att ha skydd av högre terräng mellan mig och pickadollerna som sköt. Det var pistolskytte för nybörjare som pågick. Och de kulorna kan ju gå lite hursomhelst...

Ungefär som golfbollar när amatörer spelar. Bollar som hamnar 100m ut i skogen förekommer tyvärr allt för ofta. Särskilt när jag spelar, vilket inte sker så ofta nuförtiden.
Bild
Skriv svar