Logga efter annans FTF?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
mintolux
Geocachare
Efternamn: Patrik
Förnamn: Österberg

Logga efter annans FTF?

Inlägg av mintolux » ons jul 25, 2012 9:15

En enkel fråga lite gällande moral och etik.
Som idag så var jag inte först utan tredje på en ny publicerad cache.
Eftersom både telefon och gps var med hittades den snabbt och loggades som nummer tre.
Loggade också via GC Live.

Frågan är skall man vänta med att logga innan den som har fått FTF gjort det?
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem
Efternamn: Wahlström
Förnamn: Martin

Re: Logga efter annans FTF?

Inlägg av -Beast- » ons jul 25, 2012 9:23

Att vänta med att nätlogga på att FTFen ska nätlogga ser jag ingen poäng med.

Visserligen hamnar inte loggarna i kronologisk ordning då men man vet ju inte när de andra loggar. Det kan ju ta flera dagar om FTF-jägaren är på resande fot...
Bild Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » ons jul 25, 2012 10:12

Här finns det två läger, det finns några cachare i trakterna av en närbelägen stad som lever på adrenalinkicken som FTF-jakten för med sig, de blir inte "tillfredsställda" om de blir avbrutna av en foundlogg på FTF-chansen, det spelar ingen större roll om de kommer fram som 4:e på burken bara de fått jaga ända fram och i stor iver få öppna loggremsan, då spelar det ingen roll om de fått åka kajak i timmar heller.

Andra lägret vill veta direkt om den är hittad så de kan avbryta jakten så att de inte behöver jaga i onödan, de som vill ha hög andel FTF i sina founds avbryter nog en jakt för att inte förstöra den.

Jag är nog mera åt det första lägret och har inget emot de som loggar lite senare, kanske när de kommer hem eller ha duschat och i lugn och ro kan skriva en rolig och innehållsrik logg som man kan läsa och småskratta åt. Då glädjer det fler än just cacharen, CO får lite skoj med (och andra som läser loggar, en editerad logg får man ingen notify på)

Det blir ofta inga bra loggar med adrenalinet på topp och man ska skriva på mobilen, man kanske har bråttom till nästa burk, står i t-shirt i spöregn etc.

Tänker man hur det nog var vid begynnelsen, så fanns det små möjligheter att logga direkt och med alla smartphones idag så kan man logga direkt i appen, på gott och ont (endast TFTC osv)

Man väljer ju själv hur man vill göra men att medvetet vänta mer än ett dygn utan anledning kan tyckas onödigt.

Så till frågan, logga på nätet efter en annans FTF utan logg på nätet... ja det är ok, man gör som man vill, är det minuter eller någon/några timmar efter FTF och man vet med sig att det finns adrenalinjunkies i trakten så kan man om man vill vänta lite så de ska få sin dos.
BildBild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » ons jul 25, 2012 10:42

Logga så fort som möjligt, oavsett om man är FTF eller inte. Det tycker jag att alla borde tillämpa.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » ons jul 25, 2012 17:58

McB skrev:Logga så fort som möjligt, oavsett om man är FTF eller inte. Det tycker jag att alla borde tillämpa.
Kan bara hålla med McB. Tycker det är en självklarhet att logga så fort som möjligt.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: Sv: Logga efter annans FTF?

Inlägg av team@ » ons jul 25, 2012 18:04

Är burken inte loggad på nätet har ju en STF-logg samma avbrytande effekt som en FTF-logg. Självklart loggar man som fort det går utan att krångla till det.
Bild
RagnaZ
Föreningsmedlem
Efternamn: Henriksson
Förnamn: Mona

Inlägg av RagnaZ » ons jul 25, 2012 19:08

Håller med de som anser att man ska logga så fort som möjligt. Har däremot själv inte möjlighet att logga via telefon men gör det så fort jag kommer åt en dator.
Den närbelägna staden i fråga har tyvärr smittat av sig på flera ställen i Västernorrland har jag märkt. Eftersom FTFerna inte loggas förrän flera dygn efteråt.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » ons jul 25, 2012 20:16

RagnaZ skrev:Håller med de som anser att man ska logga så fort som möjligt. Har däremot själv inte möjlighet att logga via telefon men gör det så fort jag kommer åt en dator.
Den närbelägna staden i fråga har tyvärr smittat av sig på flera ställen i Västernorrland har jag märkt. Eftersom FTFerna inte loggas förrän flera dygn efteråt.
Jag är bekant med några som brukade logga FTF på direkten, de var inte alls bekväma med den diskussion som uppstod med de som inte ville ha en logg på momangen. Resultatet blev att en av dom tappade intresset en smula och tycker inte alls att det är lika roligt längre och de loggar med en viss fördröjning numera.
Själv så loggar jag lite senare, jag kastar mig inte över datorn efter en FTF, för oftast så blir man avbruten i något när det är FTF och då fortsätter jag med det jag pysslade med och loggar när det passar mig.
DNF, NM eller Note loggar jag ofta direkt i de fall det är uppenbart att något är tokigt för att andra ska se att det kan vara problem med cachen.

Men flera dygn är inte bra...

Men de som inte önskar veta att någon loggat FTF mitt i jakten kan ju alltid stänga av telefonen eller mailen...
BildBild
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » ons jul 25, 2012 21:53

McB skrev:Logga så fort som möjligt, oavsett om man är FTF eller inte. Det tycker jag att alla borde tillämpa.
Givetvis gör man det.
Bild
Användarvisningsbild
Lysfisken
Geocachare
Efternamn: Hayling
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Lysfisken » tor jul 26, 2012 0:35

Jag loggar alltid omgående en FTF på plats.

Däremot gör jag som någon skrev som dåligt, och det är att jag skriver bara ftf eller inte ftf och klockslag samt att jag skriver mer sen

Sedan när jag sitter i lugnare miljö så utvecklar jag min logg. Förvisso får inte CO detta på sin mail, men som CO går jag in efter en FTF-jakt och läser loggar manuellt

:)
hebb
Geocachare
Efternamn: Månsson
Förnamn: Herbert
Kontakt:

Inlägg av hebb » tor jul 26, 2012 13:41

Klockrent, vill man inte veta om någon loggat är det bara att låta bli att kolla. Fördelen att logga snarast överväger annat.

För egen del hände det nyss när jag var på promenad (eller rättare sagt halvsprang) efter två-tre FTFer. Efter första FTFen kollade jag om någon FTFat nr två och den var loggad, därmed kunde jag sakta ner farten och njuta av promenaden som var kvar.
hebb, cachar vidare som om ingenting har hänt ... http://hebb99.wordpress.com
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » tor jul 26, 2012 18:09

Lysfisken skrev:Jag loggar alltid omgående en FTF på plats.

Däremot gör jag som någon skrev som dåligt, och det är att jag skriver bara ftf eller inte ftf och klockslag samt att jag skriver mer sen

Sedan när jag sitter i lugnare miljö så utvecklar jag min logg. Förvisso får inte CO detta på sin mail, men som CO går jag in efter en FTF-jakt och läser loggar manuellt

:)
Jo.

Det är en sak om det är den xx:e personen (tvåsiffrigt eller mer) som loggar cachen och CO har tiotals (eller hundratals) cachar ute, då är det lika bra att vänta till man kan skriva något vettigt när man kommer hem.

Första dagarna med en ny cache ute och framförallt vid FTF så tycker jag information om att cachen är hittat (på gott och ont) är viktigare än att det kommer en fyllig log i mailboxen.

För en ny cache är det nog enklare att kolla på webben de första dagarna än hålla ordning på alla mail som rasar in.

Sedan är det extrabra om man har information att man får med den redan i fältloggen. (Felaktiga koordinater och andra problem.)
Svejs
Geocachare
Efternamn: Östgaard
Förnamn: Hans

Inlägg av Svejs » tor jul 26, 2012 21:37

Loggar så fort som möjligt om jag är FTF eller STF(om inte FTF:aren loggat). Varför? Jo, skall folk i onödan avbryta något annat de håller på med och köra ett antal mil för att försöka bli FTF (i "onödan"). Jag tycker själv att det är bättre att veta att chansen är en förbi och att det går att lägga upp en mer "effektiv" tur där man kan kanske hitta fler lådor och hinna njuta av omgivningarna på ett annat sätt (Sedan så innebär det antagligen också att ev bilburna ftf-jägare tar det lugnare och är inte lika stora risker i trafiken). I området där jag bor är det dessutom vedertaget förfarande och man blir snarare irriterad när man åkt x mil i onödan (hobbyn är dyr redan som den är - när det börjar bli färre cachar i närområdet)
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » fre jul 27, 2012 10:43

Jag körde på en FTF-jakt för ngr veckor sedan
Det var egentligen för sent o för långt bort men jag chansade o kollade flera ggr på väg dit
för att se om den blivit loggad, då hade jag vänt men den förblev ologgad
När jag kom fram hade den blivit loggad 20 min innan.
Dom hade kanske ingen mobil vad vet jag men liiite irriterande
KORSARKOFF
Geocachare
Efternamn: Sjölin
Förnamn: Fredrik

Inlägg av KORSARKOFF » fre jul 27, 2012 23:53

Bara att logga och i loggen berätta vilken plats man loggat som. det är ju inte säkert att den som loggat FTF har samma möjlighet att logga som du har, men om det är fler som vill jaga ftf så får dom ju då reda på så tidigt som möjligt att det är "för sent".
Bild
Skriv svar