Är det så viktigt med regler och råd?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
sturej
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Sture

Är det så viktigt med regler och råd?

Inlägg av sturej » tor aug 16, 2012 20:11

I riktlinjerna för att lägga ut en cache står det på FÖRSTA raden

"Det viktigaste med en geocache är precis som med en fastighet - Läget, läget och läget!" (geocaching.se)
resp.
"When you go to hide a geocache think of the reason you are bringing people to that spot. If the only reason is the geocache, then find a better spot" (geocaching.com)

Hur många av oss som lägger ut burkar idag har läst och tagit till oss detta? Många nyutlagda burkar ligger på "meningslösa" platser och har dessutom ofta en väldigt kortfattad webbsida.

Är det dags att ändra riktlinjerna eller skall vi försöka bättra oss?
henkemann
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Erlandsson
Förnamn: Henrik
Kontakt:

Re: Sv: Är det så viktigt med regler och råd?

Inlägg av henkemann » tor aug 16, 2012 21:19

Jag får säga det sistnämnda. Ibland känns det som om burkarna är utlagda bara för att bli loggade och inget annat. Visst, sådana är bra om jag vill samla pinnar i statistiken men ärligt talat så tröttnar jag ofta på sådana. Jag gillar att bli överraskad av en vacker, spännande eller udda plats. Snygga och kluriga gömmor glädjer mig också. Så när jag röstar på favoriter eller sätter högre GCvote poäng så vinner väl genomtänkta cacher min röst. En intressant och bra skriven beskrivning får också poäng i min bok.
Senast redigerad av 1 henkemann, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Re: Är det så viktigt med regler och råd?

Inlägg av OlaHansson » tor aug 16, 2012 21:21

Det finns utrymme för bägge delar tycker jag.
Svårt att få till "Läget, läget, läget" på en power trail tex
Andra ställen är för min del väldigt uppskattade då dom tar mig till nya ställen eller har en historia eller nåt så man får en känsla av att jag lärt mig ngt eller upplevt ngt nytt
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem
Efternamn: Olsson
Förnamn: Bengt-Åke

Inlägg av benke.olsson » tor aug 16, 2012 22:37

sturej skrev:I riktlinjerna för att lägga ut en cache står det på FÖRSTA raden

"Det viktigaste med en geocache är precis som med en fastighet - Läget, läget och läget!" (geocaching.se)
resp.
"When you go to hide a geocache think of the reason you are bringing people to that spot. If the only reason is the geocache, then find a better spot" (geocaching.com)

Hur många av oss som lägger ut burkar idag har läst och tagit till oss detta? Många nyutlagda burkar ligger på "meningslösa" platser och har dessutom ofta en väldigt kortfattad webbsida.

Är det dags att ändra riktlinjerna eller skall vi försöka bättra oss?
Klart att vi måste förbättra oss!
För detta är väl på något vis geocachingens "själ". Att man vill visa något som andra inte hade haft en aning om, ifall det inte funnits en geocache där. En fin vy - utsikt, en nedlagd fabrik, eller något annat häftigt som man inte haft en chans att få se om man inte letade efter en cache.
Men ibland vill man ju lägga ut burkar utan att man kanske har något speciellt att visa och i så fall kan man ju åtminstone göra något extra med burken, så att det blir till en upplevelse för dem som loggar den i alla fall.
Detta är åtminstone min personliga åsikt.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
L L L
Geocachare
Efternamn: Lars-L
Förnamn: Larsson

Inlägg av L L L » tor aug 16, 2012 22:56

:mrgreen:
Får väl fan för det här men.................

JA det är viktigt med regler och att följa dem speciellt vid fornlämningar, kyrkor, naturreservat och dylika platser.

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Burkjakt Är Livet - Livet Är Burkjakt
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tor aug 16, 2012 23:04

Jag har varit på ganska många platser och cachat. Det är en otrolig skillnad mellan olika ställen vilket gör det lite svårt att diskutera frågan. Vissa områden håller en otroligt hög standard, de flesta håller en bra standard, sen finns det statistikstråk där en eller ett par cachare pumpar ut nya burkar på löpande band så fort de hittar en ledig stolpe eller en gren i rätt höjd.

Det är nog så med att vi gillar olika och också från dag till dag. Själv tycker jag man ska sträva efter något som gör cachen värd sin existens, men det behöver inte vara platsen som gör det. På många områden ploppar det upp kluriga eller annorlunda burkar och det verkar smitta av sig. Jag ser ingen kris i antågande kvalitetsmässigt, tvärt om ser det ljust ut!
Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » tor aug 16, 2012 23:14

Klart det är viktigt med regler, man kunda gärna haft kvar den som förbjöd PTs...
En del av geocachingens själ försvann där... Enligt mig.
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » fre aug 17, 2012 7:49

Det här är inte så lätt då jag tycker att personers olika intressen är mycket styrande. Personligen har jag nästan slutat att logga traddar då det var allt för mycket lilla stenen i stora skogen där det inte heller fanns någon intressant historia om platsen utan syftet var en burk att logga.

Jag vet däremot att det finns många som tycker om just traddar av den typen, har tolkat det så för annars hade de inte lagts ut av CO. Varför ska inte de som har det intresset få lägga ut burkar som passar deras "syn på" hobby. Det är igentligen så att de som lägger ut burkar på höga branter eller träd där det krävs utrustning för att logga, de passar inte mig men är inte sämre för det.

Jag gillar systemet med favvopoäng även om de inte är helt rättvisande men det ger ändå en indikation på om en burk är omtyckt av flera. Där fungerar även loggar som trigger för mig, de som innehåller mer än bara TFTC ger ofta en indikation om det är en burk som passar mig.

Låt folk ha sin variant av hobby så länge det uppfyller vissa grundkrav som att burken inte ska finnas på/i fornlämningar, begravningsplatser mm
Bild
Bild
satrams
Föreningsmedlem
Efternamn: Pettersson
Förnamn: Patrick

Inlägg av satrams » fre aug 17, 2012 9:23

För många är själva läget/placeringen viktig, för mig är det mera själva upplevelsen (självklart uppskattas också intressanta platser) jag brukar tänka kommer jag minnas denna cache eller ej. Därför har ju cacher med högre terräng en tendens för mig i alla fall att bli minnesvärda även om själva placeringen inte är det. Eller cacher där det hänt något speciellt el. där man fått göra något speciellt för att logga. Sen så tycker jag väl att standarden på burkarna har blivit bättre, men det kanske bara är inbillning.
Regler är bra men tycker knappast att det behövs flera.
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare
Efternamn: Magnusson
Förnamn: Andreas

Inlägg av andreasma » fre aug 17, 2012 10:13

Djuret skrev:Klart det är viktigt med regler, man kunda gärna haft kvar den som förbjöd PTs...

Jag håller med till stor del här... Om man betänker att en av riktlinjerna på gc.com säger att "When you go to hide a geocache think of the reason you are bringing people to that spot. If the only reason is the geocache, then find a better spot" så kan man ju undra varför man helt plötsligt godkänt PTs då de tidigare var bannade. Egentligen är det väl kanske inte så konstigt då man förmodligen vill "bredda hobbyn" från Grondspeaks sida och locka fler till den för att på så sätt tjäna mera pengar. Det är dock ett väldigt kortsiktigt tänkande. Jag anser att det viktigaste för att hålla uppe intresset från cachare på lite sikt är kvalitativt bättre burkar anser jag. Det gör man inte genom PTs. På lite sikt tror jag dock att PTs är ett övergående fenomen (folk tröttnar, PTs underhålls dåligt etc), man tröttnar och vill testa andra burkar. Dessutom skall man komma ihåg att geocaching är inte det allena rådande hobbyn på lite sikt oavsett hur vi frälsta i hobbyn tycker. Folk kanske helt överger geocaching på lite sikt och kommer ägna sig åt något helt annat om kvaliteten på burkarna går ner.

Sedan så tycker jag ändå trots allt att folk får cacha hur de vill (man kan så klart förbjuda PTs, men man kan ju ändå lägga ut många burkar inom ett litet område ändå utan att det blir ett PT så jag tror att lägga ut många burkar "bara för att man kan" kommer vara kvar så länge regelverket och verkligheten är så inkonsekvent som det är nu). Synd bara att jag idag t.ex. inte kan välja bort PTs själv så de slipper segna ner kartan för mig på GC.com eller i GSAK. Groundspeak är alltså långt ifrån konsekventa i hur de vill att geocachingen skall utvecklas. Slutligen när det gäller kvaliten på burkar så har den ändrats sedan jag började cacha 2009 i så motto att avståendet mellan en riktigt dåligt burk och en riktigt bra har ökat. Både de riktigt bra burkar har blivit klart bättre och mer genomtänkta och de dåliga har blivit sämre. Innan jag får anhängare till PTs på mig så beror det på ett flertal andra faktorer såsom antalet cachare blivit fler, smartfönfolket hittat geocaching, man kanske tycker att gc.com är rörigt när man skall lägga ut en ny burk första gången (vilket gc.com är), man är osäker på hur man tar ut bra koordinater till burken, vet inte vilka burktyper som är täta mm mm.
//
Hellre en funnen jeokatch i handen än 10 denäfs i skogen :-).
Hellre en funnen repelleringsT5a i handen än en hel Power Trail i statistiken :-).

Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson

Inlägg av bonde456 » fre aug 17, 2012 10:45

satrams skrev:För många är själva läget/placeringen viktig, för mig är det mera själva upplevelsen.
Upplevelse är väl enligt mig det man ska försöka dela med sig av.
En tråkig filmburk på en intressant eller utmanande plats ger mig en upplevelse
En tråkig plats med en intressant eller utmanande gömma ger mig en upplevelse.
En tråkig plats med en tråkig burk som tagit mig dit med en mystery/multi har gett mig en upplevelse genom att jag klarade/löste problemet..
En powertrail ger en upplevelse och kanske en utmaning, hur snabbt kan man logga dessa? (PT är inget som faller mig i smaken)

Då jag kommer till cacher som enligt mig är utom allt rimligt tvivel att det uppfyller ovan nämnda upplevelser så nämner jag det ibland i min logg,
Tänk om dom som bara måste ha ute många gömmor skulle samla sina krafter, Så otroligt fina Powertrails dom skulle få ihop och kanske också kunna frigöra yta för den som vill visa något intressant men som är hindrad av 161 metersregeln.
BildBild
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare
Efternamn: Kirkhoff
Förnamn: Björn

Inlägg av Urzuz » fre aug 17, 2012 11:19

andreasma skrev:
Djuret skrev:Klart det är viktigt med regler, man kunda gärna haft kvar den som förbjöd PTs...

Jag håller med till stor del här... Om man betänker att en av riktlinjerna på gc.com säger att "When you go to hide a geocache think of the reason you are bringing people to that spot. If the only reason is the geocache, then find a better spot" så kan man ju undra varför man helt plötsligt godkänt PTs då de tidigare var bannade. Egentligen är det väl kanske inte så konstigt då man förmodligen vill "bredda hobbyn" från Grondspeaks sida och locka fler till den för att på så sätt tjäna mera pengar. Det är dock ett väldigt kortsiktigt tänkande. Jag anser att det viktigaste för att hålla uppe intresset från cachare på lite sikt är kvalitativt bättre burkar anser jag. Det gör man inte genom PTs. På lite sikt tror jag dock att PTs är ett övergående fenomen (folk tröttnar, PTs underhålls dåligt etc), man tröttnar och vill testa andra burkar. Dessutom skall man komma ihåg att geocaching är inte det allena rådande hobbyn på lite sikt oavsett hur vi frälsta i hobbyn tycker. Folk kanske helt överger geocaching på lite sikt och kommer ägna sig åt något helt annat om kvaliteten på burkarna går ner.

Sedan så tycker jag ändå trots allt att folk får cacha hur de vill (man kan så klart förbjuda PTs, men man kan ju ändå lägga ut många burkar inom ett litet område ändå utan att det blir ett PT så jag tror att lägga ut många burkar "bara för att man kan" kommer vara kvar så länge regelverket och verkligheten är så inkonsekvent som det är nu). Synd bara att jag idag t.ex. inte kan välja bort PTs själv så de slipper segna ner kartan för mig på GC.com eller i GSAK. Groundspeak är alltså långt ifrån konsekventa i hur de vill att geocachingen skall utvecklas. Slutligen när det gäller kvaliten på burkar så har den ändrats sedan jag började cacha 2009 i så motto att avståendet mellan en riktigt dåligt burk och en riktigt bra har ökat. Både de riktigt bra burkar har blivit klart bättre och mer genomtänkta och de dåliga har blivit sämre. Innan jag får anhängare till PTs på mig så beror det på ett flertal andra faktorer såsom antalet cachare blivit fler, smartfönfolket hittat geocaching, man kanske tycker att gc.com är rörigt när man skall lägga ut en ny burk första gången (vilket gc.com är), man är osäker på hur man tar ut bra koordinater till burken, vet inte vilka burktyper som är täta mm mm.
Jag håller inte riktigt med ditt resonemang om PT, att de underhålls dåligt, folk tröttnar, osv.
Inlandstrailet i Halmstadtrakten underhålls fortlöpande och får väldigt gott betyg från de som kört det. Kört är inte rätta ordet egentligen då många cyklat, några har tom. gått hela rundan.

Tanken bakom Inlandstrailet var att visa upp de delar av Hallands inland som inte många besökare i Halmstad får uppleva. De flesta kommer hit för bad &sol.

Gammalt kulturlandskap som vi är angelägna om att bevara för kommande generationer.

Sen finns det skräckexempel på PT som slängs ut med 161 meters avstånd och som sen bara får ligga tills de försvinner av sig själv.

Många mail från nöjda cachare från hela Europa bekräftar mitt påstående.

Trevlig helg
/Urzuz
Bild

Bild
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare
Efternamn: Magnusson

Inlägg av andreasma » fre aug 17, 2012 12:52

Urzuz skrev:
andreasma skrev:

Jag håller inte riktigt med ditt resonemang om PT, att de underhålls dåligt, folk tröttnar, osv.
Inlandstrailet i Halmstadtrakten underhålls fortlöpande och får väldigt gott betyg från de som kört det. Kört är inte rätta ordet egentligen då många cyklat, några har tom. gått hela rundan.

Tanken bakom Inlandstrailet var att visa upp de delar av Hallands inland som inte många besökare i Halmstad får uppleva. De flesta kommer hit för bad &sol.

Gammalt kulturlandskap som vi är angelägna om att bevara för kommande generationer.

Sen finns det skräckexempel på PT som slängs ut med 161 meters avstånd och som sen bara får ligga tills de försvinner av sig själv.

Många mail från nöjda cachare från hela Europa bekräftar mitt påstående.

Trevlig helg
/Urzuz
På vilket sätt hinner man njuta av naturen och omgivningarna genom att det enda målet (som det är för många PT-cachare) att logga så många burkar som möjligt? Man har ju nästan bara nästa burk i sikte. Det klart att du får många nöjda loggare, men det är mestadels för att de är nöjda med att ha loggat många burkar inte för att de hunnit njuta så värst mycket av naturen. Jag har då o då logga många burkar och är periodvis en statistiknörd, det skall erkännas, men då får det vara "riktiga geocaches" isf. På skoj så kollade jag t.ex. Inlandstrail #139. Där hade en av alla loggare loggat 150 burkar på en dag. Hur hinner man verkligen njuta av omgivningarna då? Jag har själv som mest loggat 41 cacher på en dag. Redan med "så få" (allt är relativt) på en dag så är det svårt att verkligen få till soft caching, utan det blir gärna att man bara har nästa burk i sikte. Inte kul alls, i alla fall inte i längden...

Det har ju varit en hel del trådar här i forumet om hur folk loggar PT:s, vilket inte direkt gynnar vår hobby (rotat runt o skadat terrängen, klistra klisterlappar på stolpar för att burken varit borta etc). Sedan är det ju så klart så att flertalet sköter sig och att det kan vara problem med "vanliga burkar" också, men själva upplägget med PT är som gjort för att få problem anser jag.

Om man avser att visa upp ett visst område så är helt klart en multi/mystery/wherigo eller en kombination därav bättre om man verkligen som CO har som avsikt att visa upp ett visst område. Då hinner cacharen stanna kvar och verkligen njuta av platsen/platserna.
//
Hellre en funnen jeokatch i handen än 10 denäfs i skogen :-).
Hellre en funnen repelleringsT5a i handen än en hel Power Trail i statistiken :-).

Bild
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare
Efternamn: Kirkhoff
Förnamn: Björn

Inlägg av Urzuz » fre aug 17, 2012 13:09

Kanske därför som vissa cyklat/vandrat Inlandstrailet. Då hinner du garanterat njuta av omgivningarna.
OBS Detta gäller den del av trailet jag står som ägare till.

Kan även slå ett slag för ett annat "Powertrail" i trakterna av Halmstad.

Det relativt färska Biketrailet har fått många lovord, dels för naturen, dels för cachernas utformning.
Här är det cykel som gäller eller om man så vill.....en 10 km lång promenad.

Vad vill jag då med detta sk. PT. Jo, färden går genom ett väldigt vackert landskap, längs ån och den vackra Gyltigesjön. Området är omtalat i litteraturen och delar av HBJ-banan som färden går på är filmatiserad.

Rena kulturgärningen att visa upp det :mrgreen:

PS undrar om en multi på 10 km ger så mycket ro för själen.....då kan jag tänka mig att det hetsas mellan de olika stegen. DS
Bild

Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » fre aug 17, 2012 13:27

Återigen så blir det skitkastande kring PT för att de förstör osv...
JAG loggar det JAG vill , JAG lägger ut de cacher JAG vill för att JAG vill det och av MINA orsaker att bjuda in till att logga de cacherna..
Vi är alla olika .. men att förringa det någon gör för andra som kanske inte passar mig... INTE EN CHANS det visar mer på vilken typ av person man är än något annat :!:
Bild
Skriv svar