Är det så viktigt med regler och råd?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare
Efternamn: Magnusson
Förnamn: Andreas

Re: Är det så viktigt med regler och råd?

Inlägg av andreasma » fre aug 17, 2012 13:56

Urzuz skrev:Kanske därför som vissa cyklat/vandrat Inlandstrailet. Då hinner du garanterat njuta av omgivningarna.
OBS Detta gäller den del av trailet jag står som ägare till.

Kan även slå ett slag för ett annat "Powertrail" i trakterna av Halmstad.

Det relativt färska Biketrailet har fått många lovord, dels för naturen, dels för cachernas utformning.
Här är det cykel som gäller eller om man så vill.....en 10 km lång promenad.

Vad vill jag då med detta sk. PT. Jo, färden går genom ett väldigt vackert landskap, längs ån och den vackra Gyltigesjön. Området är omtalat i litteraturen och delar av HBJ-banan som färden går på är filmatiserad.

Rena kulturgärningen att visa upp det :mrgreen:

PS undrar om en multi på 10 km ger så mycket ro för själen.....då kan jag tänka mig att det hetsas mellan de olika stegen. DS
Ok, det var inte en 10 km multi som jag avsåg, vilket nog de flesta förstår...
Om det var ironi så va det dålig ironi...
//
Hellre en funnen jeokatch i handen än 10 denäfs i skogen :-).
Hellre en funnen repelleringsT5a i handen än en hel Power Trail i statistiken :-).

Bild
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare

Inlägg av andreasma » fre aug 17, 2012 14:01

sydman skrev:Återigen så blir det skitkastande kring PT för att de förstör osv...
JAG loggar det JAG vill , JAG lägger ut de cacher JAG vill för att JAG vill det och av MINA orsaker att bjuda in till att logga de cacherna..
Vi är alla olika .. men att förringa det någon gör för andra som kanske inte passar mig... INTE EN CHANS det visar mer på vilken typ av person man är än något annat :!:
Har du ens läst hela mitt/mina inlägg? Jag har aldrig sagt att PT skall förbjudas, mer att Groundspeak nånstans måste bestämma sig på vilket ben de skall stå på med tanke på vad det står i regelverket om att man inte skall lägga ut en burk bara för att man kan. PT var helt strängeligen förbjudet pga massa anledningar och helt plötsligt är det inte det, men regelverket ser ändå lika ut med samma formulering som diskuterats ovan.

För övrigt har alla (JAG) rätt till en åsikt oavsett vad du tycker om den så länge det inte handlar om personliga påhopp!
//
Hellre en funnen repelleringsT5a i handen än en hel Power Trail i statistiken :-).

Bild
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » fre aug 17, 2012 14:08

Gott folk har ni inte sett ett rött X med texten Ignore Listing ?
Perfekt om man inte vill logga en cache och störs av en ologgad cache på kartan.
Det är väl bara att inse att vi har olika intressen inom geocaching som tur är, annars hade det kanske bara varit att hänga utför bergsstup eller endast leta stenar i skogen eller rent av bara kolla alla vägskyltar efter en filmburk/petling.
Bild
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare
Efternamn: Kirkhoff
Förnamn: Björn

Inlägg av Urzuz » fre aug 17, 2012 14:11

Angående skillnader i cacheplaceringar, eller hur de bedöms i olika länder.

Var i norra Tyskland förra sommaren för två event och passade samtidigt på att logga lite cacher där.

Döm om min förvåning när stannade för en cache som skulle ligga vid en fornlämning, typ gånggrift.
Naturligtvis letade vi i omgivningarna runt lämningen (som var i exellent skick för övrigt) men hittade inget. Det var när jag lyste in i den mörka gånggriften som L&L burken upptäcktes. Inne i fornlämningen, häpp!
Detta skulle fått svenska cachare att gå i taket om samma sak gjorts i Sverige.

Ett exempel bara!

EDIT: Staavffel
Senast redigerad av 1 Urzuz, redigerad totalt 0 gånger.
Bild

Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » fre aug 17, 2012 14:13

andreasma skrev:
sydman skrev:Återigen så blir det skitkastande kring PT för att de förstör osv...
JAG loggar det JAG vill , JAG lägger ut de cacher JAG vill för att JAG vill det och av MINA orsaker att bjuda in till att logga de cacherna..
Vi är alla olika .. men att förringa det någon gör för andra som kanske inte passar mig... INTE EN CHANS det visar mer på vilken typ av person man är än något annat :!:
Har du ens läst hela mitt/mina inlägg? Jag har aldrig sagt att PT skall förbjudas, mer att Groundspeak nånstans måste bestämma sig på vilket ben de skall stå på med tanke på vad det står i regelverket om att man inte skall lägga ut en burk bara för att man kan. PT var helt strängeligen förbjudet pga massa anledningar och helt plötsligt är det inte det, men regelverket ser ändå lika ut med samma formulering som diskuterats ovan.

För övrigt har alla (JAG) rätt till en åsikt oavsett vad du tycker om den så länge det inte handlar om personliga påhopp!
Pekade jag på dig?...Mitt inlägg är baserat på en del historia där trådar som denna blir för/mot..
Att du har rätt till en åsikt utan tvekan . MEN när du väljer att yttra den på ett diskussionsforum då är diskussion en del i det= räkna med att det inte blir oemotsagt

Jag kan välja att placera en cache som kräver massor av fysisk aktivitet med dyk/klättring osv för att jag kan .. men blir den bättre för det?
Syftet är att ERBJUDA något och allt passar inte alla...
Bild
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare

Inlägg av andreasma » fre aug 17, 2012 14:46

sydman skrev:
andreasma skrev:

Pekade jag på dig?...Mitt inlägg är baserat på en del historia där trådar som denna blir för/mot..
Att du har rätt till en åsikt utan tvekan . MEN när du väljer att yttra den på ett diskussionsforum då är diskussion en del i det= räkna med att det inte blir oemotsagt

Jag kan välja att placera en cache som kräver massor av fysisk aktivitet med dyk/klättring osv för att jag kan .. men blir den bättre för det?
Syftet är att ERBJUDA något och allt passar inte alla...
Nä, så e det. Allt passar inte alla, men det är ju svårt att slippa de där PT:sarna på kartan o det söla ner både på gc.com o i GSAK. Visst, ignore listing finns, men göra det manuellt på varje PT-cachelistning. Näää, orka när det nu dräller av PT:s.....

Det är väl så klart att alla T5:or inte är bra bara för att det är en T5:a. Det borde ju jag veta, det finns helt klart graderingar där också och även om man själv har en idé som verkar bra på pappret så är det inte alla gånger som det håller, det vet flera som loggat någon (några?) av mina T5:or. Kritik är bra, konstruktiv kritik är ännu bättre, då lär man sig så småningom vad som funkar. Dessutom är ju inte alla platser lämpade för T5. Geocache utefter plats, vilket även påpekats i andra trådar.

Att det verkade som du pekade på mig var väl kanske lite snabbtolkat, men det var ju jag som ångade på PT-diskussionen i denna tråd. Återigen, jag tror inte på förbud mot PT. De kommer bara dyka upp i annan form istället. Det inser ju jag oxå. Dock borde jag på något smidigt sätt kunna välja bort dem på gc.com samt att de måste bli ett mera stringent regelverk kring vad Groundspeak egentligen vill.
//

Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » fre aug 17, 2012 15:40

Förstår inte varför regelverket måste stramas åt? Det är ofta i vägen som det är. Ett tydligare regelverk ger en smalare väg framåt. Vill vi verkligen ha det så?
Alla förlorar. PT på ena sidan och äventyr (klättring, dykning mm) på andra. Med striktare regler blir det snart bara en burk under en sten kvar, om man har ett kontrakt med markägaren såklart, annars kan vi glömma det med.

Däremot köper jag bättre urvalsmöjligheter till 100%. Å andra sidan finns det mesta redan på plats förutom att användarna av naturliga skäl är inkonsekventa med attribut och graderingar. Vill man ha bort alla powertrails kan man i teorin ta bort alla med park&grab-attribut.
Bild
Einarsson
Geocachare
Efternamn: Einarsson
Förnamn: Marina

Inlägg av Einarsson » lör aug 18, 2012 17:09

på tal om PT fick jag precis 40 mail om nya cacher i området, de flesta i PTs av olika slag :mrgreen:

Live and let die, tolerans är fint - respekt likaså.

Alla är olika och det är bra!
/Familjen Einarsson består av Herr, Fru, storebror och lillebror

Bild
sturej
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Sture

Inlägg av sturej » lör aug 18, 2012 18:33

Jag vill påminna om att den här tråden heter: "Är det så viktigt med regler och råd?"

Powertrails diskuterar vi bäst i andra trådar.

Läs gärna mitt inledande inlägg så att vi hamnar på rätt spår.

Vad jag avser är: Om en majoritet av oss inte anser sig behöva följa regler/råd/riktlinjer när det gäller burkplacering, så bör vi arbeta för att ändra riktlinjerna.

Eller hur?
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » lör aug 18, 2012 18:52

sturej skrev:Jag vill påminna om att den här tråden heter: "Är det så viktigt med regler och råd?"

Vad jag avser är: Om en majoritet av oss inte anser sig behöva följa regler/råd/riktlinjer när det gäller burkplacering, så bör vi arbeta för att ändra riktlinjerna.

Eller hur?
Om vi anser oss att inte behöva följa reglerna kallas det anarki! Jag tror att det är bättre att vi försöker påvärka om vi tycker reglerna är fel, vi följer dem tills de är ändrade!
Bild
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » lör aug 18, 2012 20:11

sturej skrev:Jag vill påminna om att den här tråden heter: "Är det så viktigt med regler och råd?"

Eller hur?
Du har med en viktig del i det du började med
"When you go to hide a geocache think of the reason you are bringing people to that spot. If the only reason is the geocache, then find a better spot"

Och en meningslös burk för mig kan vara den som ligger 35mil ut i skogen under 3 kvistar eller en myst som ingen löst för att den är inte bara svår att lösa, den är mer eller mindre omöjlig eftersom ingen förstår hur Co tänker raden med exempel kan göras lång..
" the reason you are bringing people to that spot" orsaken är att erbjuda någon något med den loggningen , om det inte passar i din gilla mall så gör det kanske det hos någon annan ....
Att försöka påverka Groundspeak som äger geocaching via ett Forum i Sverige.. vi är inte direkt en maktfaktor..:)
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » lör aug 18, 2012 21:37

En myst existerar i nio fall av tio för att man ska lösa ett problem, platsen är ofta ointressant.
Vill man visa en vacker plats behöver man en burk, inte hundratals utmed en väg.

Riktlinjer är en rekommendation, regler är tvingande.

Riktlinjernas andemening är rimligen att visa vägen för hur gs vill att företeelsen ska utvecklas. Läser man mellan raderna får iallafall jag det till att man vill att varje cache ska ha ett existensberättigande, ett syfte större än en inkrementering av räkneverket hos cacharen. Den gränsen är olika för alla så var ska ribban ligga?
Bild
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » sön aug 19, 2012 18:17

PT nämns inte i sturejs fråga, men det dök ändå upp i svaren. Kanske inte så konstigt eftersom många av dom brukarna ligger på platser som är helt ointressanta för dom flesta.

Även en PT är vad man själv gör den till!

Väljer man att åka bil hela sträckan så gissar jag att det blir rätt ointressant/jobbig att parkera, ut/in ur bilen mm.
Själv går jag. Jag ställer bilen 3-4 km in på sträckan. Går tillbaka och loggar, vänder och fortsätter 3-4 km förbi bilen innan jag går tillbaka för att flytta den ett antal km.
Då blir upplevelsen vandringen och även om det är kul med annorlunda gömmor, så är det helt ok för min del med "ointressanta" i detta läget.
Väljer man denna varianten så handlar det inte om att få "pinnar"" i statestiken
Användarvisningsbild
geoskane
Föreningsmedlem
Efternamn: Oostra
Förnamn: Huibert

Inlägg av geoskane » sön aug 19, 2012 20:33

Viktigt med regler?
Hittade denna sida av en slump http://lipoptena.blogspot.se/2012/07/do ... cache.html, vet ej om någon annan här på forumet redan har skrivit om det. Men länken visar hur det kan gå med en cache om man inte frågar om tillstånd från markägaren först.
--------------
//geoskane
--------------

Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » sön aug 19, 2012 23:06

geoskane skrev:Viktigt med regler?
Hittade denna sida av en slump http://lipoptena.blogspot.se/2012/07/do ... cache.html, vet ej om någon annan här på forumet redan har skrivit om det. Men länken visar hur det kan gå med en cache om man inte frågar om tillstånd från markägaren först.
Intressant, och klart han gjorde rätt som tog bort den. Det hade såklart varit ännu bättre om han hade kunnat kontakta cacheägaren men det är inte alltis så lätt och egentligen skulle ju co kontaktat markägaren från början (men det är det ju lite si och så med här). Jag har inte reflekterat över hur besvärligt det är om man i hans situation hittar en burk men det borde finnas väl synligt utan krav på registrering både på gc.se och gc.com.
Bild
Skriv svar