Vad tycker ni om denna då?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
helvite
Geocachare

Vad tycker ni om denna då?

Inlägg av helvite » fre sep 21, 2012 12:25

Hoj!

Fick denna logg på en av mina cacher:

"Didn’t found it during 5 weeks trip to Poland, Lithuania, Latvia, Estonia, Finland, Norway, Sweden, Denmark and Germany. I went all beautiful trip alone. I visited many cities, national parks, highest mountain of Finland, Sweden, Norway and found about 1.500 caches. I was here, made photo this place and I ask owner to accept log FI, because important for me is visiting interesting place and I don’t know, when I will visite this place again. If owner disagree with my log FI, please write me short email with “NO + GC code” else after 2 weeks I will supposed owner’s agreement and change log to FI. I apologized if owner dislike this procedure, but last decision about log is on owner and I full respect it. Thanks. TFTC"

Det antyds altså att han/hon inte hittade cachen och inte skrev i loggen. Men.. han/hon kommer altså att ändra sin DNF till F om inte JAG som CO hör av mig med ett meddelande. Helt sjukt! Självklart skickade jag att det inte är ok att logga F. Men vad säger ni andra och reglerna kring detta? Läge att rapportera denna geocachare vidare kanske?
helvite
Geocachare

Re: Vad tycker ni om denna då?

Inlägg av helvite » fre sep 21, 2012 14:20

Har börjat brevväxla nu lite med denna cachare. Verkar som om inställningen är "det finns ju så många andra CO i skandinavien som raderar DNF och även FOUND loggar" (!!??) ..så då anser han/hon att detta är ett helt ok beteende. Jag har svarat att jag tycker att det är inte ok, och hänvisar till guidlines kapitel 3.1 som tar upp regler kring att logga en fysisk cache.. Får se hur detta utvecklar sig! Det blir i alla fall ingen FOUND denna gång, inte på min cache i alla fall.

Måste även berätta för er att detta inte rör sig om någon nybörjare utan tvärtom en geocaching veteran!
Användarvisningsbild
Uffe1
Geocachare
Förnamn: Ulf

Inlägg av Uffe1 » fre sep 21, 2012 14:30

Ha ha ha.
Jag har heller inte hittat alla cacher jag letat efter, men kan jag också logga "found" på dem???
Ave Caesar, morituri te salutant
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » fre sep 21, 2012 15:06

ja det där är inte den enda cachen som har den loggen, finns en uppsjö och spridda över landet,
tex den här http://coord.info/GC1H09D
sen har en annan som är från Holland väldigt många founds på cacher som ingen annan hittat på länge,
Mailade faktiskt Holländaren och frågade hur han kunde hitta en av cacherna då platsen var igenspikad och fick till svar att han råkat göra fel och det skulle stå att det var en DNF.
Den förklaringen köper jag inte då texten var formulerad som en found och jag har hittat flera "fel" av samma cachare.
BildBild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » fre sep 21, 2012 15:56

Jag hade inte heller godkänt hans foundlogg. Med knappt 13000 funna gråter han nog inga floder över det. Kan påpeka också att det regnat in vanliga foundloggar också från detta alias. Jag utgår ifrån att de burkarna faktiskt är hittade och de andra bara är planerade. Verkar ha varit en fullspäckad resa... tyckte det var en lite kul logg när det gällde en burk men det verkar vara alla dnf-burkar och då är det ingen tvekan på fällande dom.
Bild
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Inlägg av Falkz » fre sep 21, 2012 16:11

Fick oxå en sån logg på en av mina här i Jönköping. orkade inte dra igång någon diskussion om det så jag skickade ett nej direkt.
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » fre sep 21, 2012 18:42

Mejlat vidare nu. Han/hon anser att om man inte hör något från CO så är det ok att logga found trots dnf. Jag håller förstås inte med. Han/hon menar att CO har sista ordet trots guideline 3:1. Dessutom kan CO radera loggen i efterhand ändå..
starzinger
Geocachare
Efternamn: Möller
Förnamn: Fredrik

Inlägg av starzinger » fre sep 21, 2012 19:02

Såg cacharens logg på en av syrrans lite knepigare Cacher. Min tanke var först att det var ett nytt sett att försöka fiska efter information. Har svårt att förstå varför man vill logga de man inte hittar som founds. Lika lite som man loggar en cache som är intagen av ägaren.
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » fre sep 21, 2012 19:32

Jag kollade några slumpmässiga i Stockholm och det var i princip samma text på alla.
Kollar man en del av de Earth som han har tagit så har han ju bevisligen varit i "området" då han är med på bild.
Två Earth i Stockholm http://coord.info/GL9AVRQD http://coord.info/GL9AVW7Z

Han har loggat en del i Stockholm och en del monopol-cacher och där vet jag att Cache-Ägarna har mycket burkar och @ har i något tidigare inlägg (tips om mail-hantering med olika konton osv) själv skrivit att det är omöjligt att hålla koll på "vanliga" loggar och det förstår jag. Det dröser ju in loggar under sommaren och denna person utnyttjar verkligen "systemet".

Han har dessutom tagit så många (runt 12-13 tusen) och "utnyttjar" cacheägarnas goda vilja för att öka på antalet cacher med några "bonuscacher", känns väldigt fult/lustigt att göra så.

Men å andra sidan är detta bara en lek och ingen allvarligt "statistik-sport" så varför inte låta han hållas så får han fuska vidare...

En annan "lustig" sak är att hans senaste loggade är ungefär 4 veckor bakåt i tiden, så han inväntar väl att "tidsfristen" ska gå ut innan han byter loggtyp. Det känns lite konstigt, men det är ju iofs enda chansen för honom att få rätt numrering på cacherna (han skriver cache-numret vid loggningen ).

Om någon vill fuska för sig själv, är det inte upp till den personen att göra det då...?
Nu är man inne mer på etik och moral, men det är ett intressant ämne det också.
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » fre sep 21, 2012 20:00

Frågan är bara hur många av dom 13000 hen verkligen hittat :shock: , hälften :?: om ens det....
Undrar om denne cachare beter sig likadant på hemmaplan???
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » fre sep 21, 2012 20:34

Slog mig när jag läste MatsAgebys inlägg att det är väldigt många cacheägare som inte är aktiva eller inte läser mailen. Tycker det lutar åt att man borde markera att det inte är ok för att undvika att fler tar efter. Lek eller inte så drar det ner kulfaktorn när nån fuskar i monopol också.
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » fre sep 21, 2012 21:00

Jamen kan verkligen CO råda över guidelines från groundspeak? Han/hon menar ju det. Det innebär ju att jag i praktiken kan gokänna en Found åt mina polare på min cache utan att de ens skrivit i loggen! Jag skulle ex kunna ge bort en FTF åt en caching-kompis. Detta känns inte rätt. Går det att påtala det för någon att geocachingen "missbrukas" på det här viset?
Royal Frodemos
Geocachare
Efternamn: Frodemo
Förnamn: Peter o Nina

Inlägg av Royal Frodemos » fre sep 21, 2012 22:32

Se på faen, jag läste hans/hennes loggar på några av våra cacher högt för Makan igår kväll...
Måste nog, bara för sakens skull, kolla ett par av de närliggande burkarna och se om nicket står i den fysiska loggen. Gör det inte det så måste jag nog, för första gången, skicka ett mail och göra ett litet påpekande... typ...
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » fre sep 21, 2012 23:26

Jag skickade ett meddelande till honom om att det inte är ok att ändra DNF till F och raderade helt sonika hans DNF loggar på våra burkar. På det viset måste han göra en ny logg som resulterar i en notifiering för att logga found.

Det borde ge ganska tydlig signal...
Bild
j-annie
Geocachare
Efternamn: Cardell
Förnamn: Jan

Inlägg av j-annie » lör sep 22, 2012 0:53

har oxå fått detta mail; skum människa!
j-annie
Skriv svar