Tillståndsfråga och hur nära skola är okej?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
koiruliini
Ny i forumet
Efternamn: Falander
Förnamn: Elin

Tillståndsfråga och hur nära skola är okej?

Inlägg av koiruliini » sön okt 21, 2012 15:47

Vi är precis i slutskedet av flera av våra cacher som vi planerar placera ut inom en relativt snar framtid. Nu funderar jag över ett par saker i reglerna för utplacering:

1. Vad gäller tillstånd av markägaren/markförvaltarens tillstånd - hur vet man vem man ska kontakta? Gör alla verkligen det som lägger ut cachar? Vad händer om man inte har tillståndet?

2. Jag ska placera ut en cache med mina fritidsbarn på jobbet, och har hittat en jättebra plats. Den ligger inte jättenära skolgården, utan i en dunge ovanför skolan. Det är inte jättemånga barn som ens får gå så långt bort under skoltid, speciellt inte om en vuxen inte är med. Jag kommer ju självklart informera all personal på jobbet om att cachen ligger där. I reglerna står det att cacher inte får placeras vid skolor. Är det en förhållningssätt och rekommendation eller en faktiskt regel?
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Re: Tillståndsfråga och hur nära skola är okej?

Inlägg av Djurets » sön okt 21, 2012 19:44

koiruliini skrev:Vi är precis i slutskedet av flera av våra cacher som vi planerar placera ut inom en relativt snar framtid. Nu funderar jag över ett par saker i reglerna för utplacering:

1. Vad gäller tillstånd av markägaren/markförvaltarens tillstånd - hur vet man vem man ska kontakta? Gör alla verkligen det som lägger ut cachar? Vad händer om man inte har tillståndet?
Nej, alla gör inte det. Jag har nog frågat på 2-3st av mina cacher. Det gäller att ha lite sunt förnuft, kommer någon märka av trafiken av cacherna? Tänk på att cachare dyker upp dygnet runt, det kan vara olustigt för den som bor på landet om folk smyger omkring med ficklampor nära huset.
För att hitta markägaren är det lättast att fråga i något av de närmaste bostadshus man hittar.
/Djurets
Bild
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » sön okt 21, 2012 21:27

Håller med Djuret att sunt förnuft får råda.
Men har man cacher som ligger nära något hus eller på annat sätt är synligt från arbetsplats eller bostadshus så har jag frågat.
Jag har några väldigt "personliga" men där har jag fått lov av de som det berör.
Däremot ute i skogen brukar jag inte fråga, troligen får du nej i så fall, om markägaren är älgjägare :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bild
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare
Efternamn: Kirkhoff
Förnamn: Björn

Inlägg av Urzuz » mån okt 22, 2012 11:26

Förra året avslutade jag/vi ett projekt på Frösakullsskolan i Halmstad med att placera ut en cache. http://coord.info/GC3JWMM

Den placerades mitt framför skolan (med benäget tillstånd från skolledningen förståss), väl synlig så att alla på skolan kan se när den attackeras och loggas.

Nu är geocachare inte så modiga att de vågar logga den under dagtid utan de flesta som loggar, gör det under dygnets mörka timmar eller vid tidpunkter när skolan är stängd.

Antingen gömmer man den på behörigt avstånd från skolan eller så placeras den väl synlig och alla berörda informeras om vad som kommer att hända på platsen.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
jansson.sura
Geocachare
Efternamn: Jansson
Förnamn: Krister

Inlägg av jansson.sura » tis okt 23, 2012 5:58

Undrar om inte detta med markägarens tillstånd mer gäller i länder som inte har nån typ av allemansrätt??

Jag kan ju naturligtvis ha fel, men det var nåt som slog mig när jag läste frågan.
Troll-rambo
Geocachare

Inlägg av Troll-rambo » tis okt 23, 2012 7:31

Hur nära en skola är okej!? Enligt mitt tycke så ska det vara på det avstånd att skolans personal inte behöver släppa uppmärksamheten från barnen för att kolla vad du gör för något.
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Ingvar L

Inlägg av vovvelivovven » sön okt 28, 2012 21:15

Hej!
Vi är otroligt lyckligt lottade här i vårt kalla fosterland! Det räcker att komma till Nederländerna så godkänns inte cachen om du inte har markägarens tillstånd (eller arrendatorn i förekommande fall).

Jag satte en PET-rörscache i en mikroskopiskt stor rondell i en gatukorsning hemma på smågatorna i villaområdet. Rondellen bestod av en betongfot typ parasollfot och en stolpe med en rund plåtremsa med högerpilar på. Det var dock bara ett prov och efter en dryg vecka fick jag telefonsamtal från gatukontorets vänliga personal som frågade vad dom skulle göra med burken - den fanns att hämta på deras servicekontor där rondellsaken flyttats tillbaka till.

Jag hade nog snarare väntat mig en lång straffpredikan och kanske i värsta fall öronen avskurna jäms med fotknölarna...

Man skall även tänka litet på hur cacharna tar sig fram till gömman. En del cachare är respektlösa och kör med sina fyrhjulsdrivna bilar ända fram trots att vägen kanske är skyltad med en massa förbudsskyltar. Dessa cachare hävdar att de har rättighet att köra på vägen eftersom de har "ett ärende". Min tolkning är att man inte har något legalt ärende för att logga en cache som någon gömt utan markägarens kännedom.
Det finns tyvärr många exempel på att cachare går fram som bulldozers i skogen. Det fanns en ultrajättemäktig cache som heter "Flodpärlmusslan" i Aplaredstrakten utanför Borås. Den är arkiverad sedan ett tag just för att det såg för jävligt ut - tråkigt eftersom den var så rysligt bra.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » sön okt 28, 2012 21:40

vovvelivovven skrev:Man skall även tänka litet på hur cacharna tar sig fram till gömman. En del cachare är respektlösa och kör med sina fyrhjulsdrivna bilar ända fram trots att vägen kanske är skyltad med en massa förbudsskyltar. Dessa cachare hävdar att de har rättighet att köra på vägen eftersom de har "ett ärende". Min tolkning är att man inte har något legalt ärende för att logga en cache som någon gömt utan markägarens kännedom.
Det finns tyvärr många exempel på att cachare går fram som bulldozers i skogen. Det fanns en ultrajättemäktig cache som heter "Flodpärlmusslan" i Aplaredstrakten utanför Borås. Den är arkiverad sedan ett tag just för att det såg för jävligt ut - tråkigt eftersom den var så rysligt bra.
Inte för att vara sån, men Flodpärlmusslan arkiverades för att den rymt sin väg, sen var det kanske lite rivet i mossan men det får man räkna med hur försiktiga besökarna än är. Riktigt bra cache för övrigt.

Men både detta och terrängkörning är hur långt som helst ifrån kärnfrågan så jag passar på att tycka något om ämnet med:
På skolgård är inte speciellt kul att leta, intill skolgården är inte heller så kul. Vet man att det finns tillstånd från skolan är det ok men ensam är jag för feg att ta den under skoltid ändå. Å andra sidan finns det många cachande barnfamiljer med och för dom är det väl perfekt? Det är en bred hobby och allt passar inte alla.
Bild
Skriv svar