Besöka en cache fler gånger

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Erst
Geocachare

Inlägg av Erst » tis jan 13, 2004 11:48

Men samtidigt "får" du ju en HIDDEN och en FOUND!?!?
Kan väl inte vara korrekt? Eller...
Har funderat lite till och håller nog med CJ om att riktigt korrekt kan det inte vara.
Då kan man lika gärna säga att man kan besöka en egen cache och därför skulle kunna logga den som besökt.

/Erst
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tis jan 13, 2004 16:21

Tja, då kan man ju säga följande lika väl:

Om flera cachare gömmer en cache (eller arrangerar ett event) ihop, så är det bara EN av dom som står som ägare till cachen. Man kan skriva i den andras namn, men det är ju bara en som står som fysisk ägare till den.

När det gäller event, så har det väl alltid varit så (jag har kollat lite) att man loggar det för att man var med på eventet. Det är deltagandet man loggar... Och även arrangören deltager i eventet..

Om vi nu tar som ett exempel (jag pekar inte ut er!) Grusvag, X9 & Pxx, så gömmer dom skatter ihop. Deras namn står alltid på cachesidan, men det är bara en av dom som har gömt den enligt geocaching.com och därmed "äger" cachen fysiskt. De andra kan inte tillgodoräkna sig det i statistiken, är det fel eller rätt?

Jag tycker att folk stirrar lite för mycket ibland på statistiken.. Det är mest faktistk bara en mätsticka för sig själv. Om man bor i Norrland så har man det nog svårare att få ihop 500 cacher än om man bor i Göteborgstrakten. Om man inte äger bil, så är det nog också svårare.
Därför anser jag att man inte riktigt kan mäta det, utan det är mer ett kul verktyg för sin egen och andras beundrarn, men det säger ju inget direkt... Det finns ju dom som mäter "antal cacher/dagar man har cachat" för att få fram ett snittvärde per dag man har varit registrerad på geocaching.com - om man har tagit 100 cacher på 30 dagar så har man ju ett högre värde än den som har tagit 200 cacher på 90 dagar... Men det är också ett konstigt sätt att räkna, för allt handlar om olika förutsättningar för alla personer.

Men jag tycker att sunt förnuft bör gälla när det gäller loggningar av cacher.
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tis jan 13, 2004 16:30

Men samtidigt "får" du ju en HIDDEN och en FOUND!?!? :roll:
Kan väl inte vara korrekt? Eller... :?
Ja, men man loggar ju faktiskt deltagandet i ett event, och man har ju deltagit. Det intressanta är att jag kollade upp de event som har varit tidigare, där har arrangörerna loggat det - inklusive du själv CJ! :wink:
(*visst är det upplyftande med såna här diskussionsämnen.. berikande för själen... :lol: *)
Jepp... Lite bjäbb håller doktorn borta...
Användarvisningsbild
sneak
Föreningsmedlem
Efternamn: Rosqvist
Förnamn: Per

Inlägg av sneak » tis jan 13, 2004 16:42

Är inte allt detta igentligen något man gör för sig själv? Ärligt talat så struntar jag ju faktiskt i att CJ har loggat X cachar. Statistiken är ju "bara" en rolig spinnoff? Eller?

Nu tror jag ju inte att någon skulle fuska :shock: med uppsåt bara för att komma högt på listorna... Risken finns ju att detta blir något som liknar den diskusionen som finns i vissa ornitologkretsar. där det gäller att få flest antal "kryss" (Har själv skådat fågel och "kryssat" och fann mycket glädje idet.)

Kanske är det i grunden samma företelse, det där med statistik. Där var det ju oxå bara något man gjorde för sin egen tillfredställelse eller vad man ska kalla det. Men sedan växte det ju litegrann. (Club300 tex.) Nu så finns det ju kommitéer som sitter och skärskådar vare obs för att se om den är trolig. Bara för att man ska kunna hålla ordning på alla skådare (och inte "smita" in i klubben).

Humm vad ville jag nu med detta?? :? Tja... jag vet inte riktigt men jag var tvunget att säga nått :)
Just ´cause you ain´t paranoid, don´t mean they ain´t out to get you

Bild
Användarvisningsbild
CyberJunkie
Geocachare

Inlägg av CyberJunkie » tis jan 13, 2004 17:48

Sneak skrev:Är inte allt detta igentligen något man gör för sig själv? Ärligt talat så struntar jag ju faktiskt i att CJ har loggat X cachar. Statistiken är ju "bara" en rolig spinnoff? Eller?
Just... helt korrekt.
Det är delvis därför som det inte finns nån officiell på geocaching.com.

Så vi får se hur länge vi kommer att köra "vår" stat-sida.

/CyberJunkie
Användarvisningsbild
bamse
Geocachare
Efternamn: Jansson
Förnamn: Björn
Kontakt:

Inlägg av bamse » tis jan 13, 2004 18:55

CyberJunkie skrev:Det är delvis därför som det inte finns nån officiell på geocaching.com.

/CyberJunkie
Länge hoppas jag...

Iofs jagar jag (vi) inte toppnoteringar, det är ju ingen chans att man kommer dit... :-)

Men lite jagar man att kunna komma upp på listan i alla fall..

Men precis som hedberg säger är väl antalet hittade och gömda endast roligt för en själv mest...
Mycket beror på vilka förutsättningar man har med närliggande gömmor och möjligheter att ha tillfällen och tid att jaga runt i omgivningarna.

Teoretiskt tror jag ifall man kikade ordentligt på virtuella att man skulle kunna plocka många found på dem.. Men det är inte samma sport på något vis.

///Bamse
Användarvisningsbild
Grusvag
Föreningsmedlem
Efternamn: Brage
Förnamn: Hans

Inlägg av Grusvag » tis jan 13, 2004 19:10

hedberg skrev: Om vi nu tar som ett exempel (jag pekar inte ut er!) Grusvag, X9 & Pxx, så gömmer dom skatter ihop. Deras namn står alltid på cachesidan, men det är bara en av dom som har gömt den enligt geocaching.com och därmed "äger" cachen fysiskt. De andra kan inte tillgodoräkna sig det i statistiken, är det fel eller rätt?
Fel, om du frågar mig. Jag tycker att flera borde kunna stå som ägare till en cache. Nu är jag väl inte ute efter att klättra i statistiken över utlagda cacher utan retar mig mest på att mina egna cachar kommer med på listorna över otagna cachar i närheten. Att logga en egen känns fel, event undantaget möjligen - glöm inte Geoffry's event som han inte själv kom till.
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tis jan 13, 2004 19:24

Det är nog det enda eventet som jag skulle invända emot att ägaren loggade :lol: (För dom som inte känner till, så arrangerade killen ett event och dök själv inte upp.. Han hade glömt av det...)

Det här med antalet funna handlar helt och hållet om olika förutsättningar. En del loggar inte locationless cacher, andra tar inte microcacher osv..

Vi har tagit mååånga LC (locationless) under julen, då det var ett smidigt sätt. Var sjuk och var inne hela dagarna, då kunde man sitta framför datorn och söka efter saker, man fick maila myndigheter, förvaltningar, företag, föreningar etc för att luska reda på vart man kunde hitta nåt. Sen var en del ren kunskap och erfarenhet, annat var ren tur och uppmärksamhet. Men jag jämställer alla typer av cacher, LC som vanliga som multi som mystery som event etc.. För allt handlar om att hitta något med hjälp av GPSen, och det är det som är det roliga...

När det gäller LC-cacher så har vi faktiskt letat som sjutton länge efter vissa saker, för att sen hitta det rätt utanför husknuten. Det har funnits där lång tid men man har aldrig tänkt på det.

Dessutom är vissa typer av LC väldigt lätta att hitta i t.ex USA men svåra som sjutton att hitta i Sverige. T.ex hitta en frihetsgudinna i Sverige... Men det gjorde vi. Vi har passerat den hundratals gånger utan att lägga märke till den. Men det här med ens uppmärksamhet när man kör bil har förändrats, numer ligger mycket av uppmärksamheten istället på sidan av vägen letandes efter stenmurar, konstiga skyltar etc :wink:

Men tillbaka till det här med att vad man skall logga eller inte. Jag tycker att sunt förnuft gäller, och vad som är sunt förnuft bör man själv avgöra. En av våra första cacher som vi la ut i Ödsmål Kile ("Archipelago View") försvann direkt efter CJ var där. Vi la efter ett tag ut en ny typ 80 meter bort och i annan storlek (filmburk -> 2L glasslåda). Jag skulle faktiskt inte bli upprörd om CJ loggade den som hittad igen om han tog den en gång till, för det är ju faktiskt inte samma sak han hittar på samma ställe.
Men det är upp till han om han vill (kan med) att göra med... Men jag skulle faktiskt nog inte ta bort hans andra logg isåfall..

Men däremot så tycker jag personligen att det är fel att man loggar en cache hittad flera gånger, bara för att man går dit och droppar av en bug eller så...
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tis jan 13, 2004 21:25

CyberJunkie skrev:Just... helt korrekt.
Det är delvis därför som det inte finns nån officiell på geocaching.com.

Jag uppskattar statistiken, kanske beroende på att jag är ett statistikfreak. Men jag vet också om att man kan vrida och vända statistik till allt möjligt. Idag kunde man läsa i Göteborgstidningarna om att ett försök med vägtullar har avslutats. 250 testförare sa alla att tekniken fungerade utmärkt, men att de var emot vägtullar då det istället borde satsas pengar på kollektivtrakten.. På radion idag sa man att enligt en undersökning var 100% av de 250 var för vägtullar. Där ser ni hur man kan tolka statistik... Statistiskt sett är det säkrare att köra full än nykter, då 3 av 4 som dör i trafiken är nyktra. (Endast 1 av 4 är full. Därför är det större risk att dö om man kör nykter än full, statistiskt sett...)

Jag förstår att det tar mycket mankraft att göra den svenska geocachingstatistiken, och ni skall veta att jag uppskattar den mycket. Men det kanske räcker att man gör den en gång per månad?

Hade det bara funnits en typ av cacher och inom ett visst givet geografiskt område, så hade en statistik varit mer rättvisande. Men det är ändock intressant information för att se hur andra "ligger" till och hur man själv ligger till ijämförelse med dom. Men jag tror inte att någon här sitter och säger "Jäklar, nu måste jag ta 143 cacher till innan nästa statistik för att komma i topp på listan eller nåt sånt...". Jag tror inte heller att någon här slänger ut ett par hundra cacher för att komma i topp på vem som äger mest cacher.
Erst
Geocachare

Inlägg av Erst » tis jan 13, 2004 23:14

Men jag tror inte att någon här sitter och säger "Jäklar, nu måste jag ta 143 cacher till innan nästa statistik för att komma i topp på listan eller nåt sånt...".
Fast med somliga kan man ju ändå undra....

/Erst
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » ons jan 14, 2004 9:09

Erst skrev:
Men jag tror inte att någon här sitter och säger "Jäklar, nu måste jag ta 143 cacher till innan nästa statistik för att komma i topp på listan eller nåt sånt...".

/Erst
Tänkte faktiskt på samma sak. Och kanske på samma person? :wink:
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Erst
Geocachare

Inlägg av Erst » ons jan 14, 2004 11:16

jasy skrev:
Erst skrev:

/Erst
mm skulle nog kunna tänka mig att vi tänker på samma person.. :wink:

/Erst
HakanA
Geocachare

Inlägg av HakanA » ons jan 14, 2004 13:54

Erst skrev:
jasy skrev:
Erst skrev: Fast med somliga kan man ju ändå undra....

/Erst
mm skulle nog kunna tänka mig att vi tänker på samma person.. :wink:

/Erst
Nyfiken som jag är så undrar jag vem ni tänker på? :shock:

/Håkan
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » ons jan 14, 2004 16:30

Ja, vem tänker ni på? Ut med språket...
Användarvisningsbild
hex
Geocachare

Inlägg av hex » ons jan 14, 2004 22:55

Skulle någon försöka logga någon av mina cacher fler än en gång så kommer jag att ta bort den sista loggen.
Bara så ni vet.

Erst[/quote]
Samma gäller mina.
Hex.
Skriv svar