Måttet rågat?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
Olssonivallda
Geocachare
Efternamn: Olsson
Förnamn: Johan

Måttet rågat?

Inlägg av Olssonivallda » fre apr 19, 2013 9:04

Kanske att jag nu trampar någon på tårna. Eller att jag startar en smutskastartråd. Eller att jag blir kallad cachingpolis.
Detta är inte syftet med mitt inlägg.

När allt större områden blir knôkade av cacher är det kanske dax att;
dels ställa sig själv frågan "Vad vill jag med min cache?" när man placerar en burk.
dels vi gemensamt börjar fundera på om det är bra/kul med en burk i varje stolpe utan någon större tanke bakom.

Kanske är det dax att införa någon slags kvalitetskontroll på cacherna när de legat ute ett tag, speciellt i överfulla områden?

Finns ett citat på geocaching.coms guidelines för utläggandet av cacher:
"When you go to hide a geocache, think of the reason you are bringing people to that spot. If the only reason is for the geocache, then find a better spot."

När man sedan stöter på cachebeskrivningar med den enkla raden "Denna placerade jag så enkelt endast för att området var så tomt och för att öka på serien, inget speciellt med området!" börjar man ju undra. Om jag sedan räknar rätt finns det 19 traddar/multi plus 10 myststarter inom 1km från den cachen...
Bild
j-annie
Geocachare
Efternamn: Cardell
Förnamn: Jan

Re: Måttet rågat?

Inlägg av j-annie » fre apr 19, 2013 10:12

Detta är ett brännbart område. Eftersom vi alla är olika så är ju bedömningen vad som är bra och dåligt beroende på vad vi vill med vår caching. En del vill ha spänning eller svåra mystar en del jagar antal. Inför man kvalitetskontroll så blir det kanske som i knattefotboll , de "dåliga" blir utstötta och får sitta på bänken. Det enda vi kan göra är väl att vara föredöme och göra kul cachar. Får man bara TFTC så inser man ju snart att den kanske inte var så intressant. Som fadder och när jag informerar om caching försöker jag säga att man skall försöka ta 100 cachar innan man lägger ut sin första och kanske även tar hjälp av en erfaren cachare för att göra ett bra "utlägg" samtidigt träffar man ju andra cachare och lär av dem..
j-annie
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » fre apr 19, 2013 10:26

Måttet rågat? ja, det får man väl hoppas! Men kanske inte. Se min tråd "GPS3" Ungefär samma farhågor som du för fram. Man får väl i så fall använda något selektivt prgr. som tar fram de cacher som fått höga favopoäng. Och överlåta gödselgömmorna till mängdjägare :mrgreen:
Oavsett hur du cachar- fortsätt som du själv tycker passar dig bäst.

http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... 18&t=16451
Bild
Medlem sedan 2001
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » fre apr 19, 2013 10:50

Inte illa gjort av Cache-Ägaren att ha lyckats placera ut 20 st cacher på endast 18 dagar.
http://www.geocaching.com/seek/nearest.aspx?u=Torp1

Risken är stor att kvaliteten blir lidande när det ska placeras ut många på kort tid.
Om man inte gläds åt placeringen eller beskrivningarna så blev det åtminstone glädje för de FTF-jägarna som finns i närområdet.

Tog 4-5 "stickprov" av personens 20 utlagda och läste beskrivningarna lite mer noga.
Visst skulle man kunna tänka sig att texterna i beskrivningarna (på de som jag kollade) kunde ha gjorts lite mer intressanta.

- - -
Ett motsatt exempel...
En cache placerad vid ett dike i ett skogsområde kanske inte alltid är så intressant(?).

MEN... Finns det en beskrivning och som i detta fall några länkar till Wikipedia där man kunde läsa på lite extra om de olika benämningarna som "Befintligt djup" / "Nytt naturtillstånd" / "Markavvattning" / "Dikning" så blev Cachen och dess beskrivning så pass intressant så att jag skulle kunna tänka sig att ta en liiiten omväg till skogsområdet då man är i närheten av andra naturliga orsaker.

Cachen heter "Vid diket" http://coord.info/GC4A4AK
- - -

Jag håller med dig Olssonivallda att visst skulle även jag (oftare) vilja se lite mer "tanke" bakom placeringar av cacher.
Anstränger man sig som Cache-Ägare så finns det alltid något intressant man kan skriva i Cache-Beskrivningen om ett område där en burk placeras.

Tyvärr är det väl många gånger så att flertalet av GeoCacharna (kanske) inte bryr sig om beskrivningarna och mest jagar "Pinnar", även om vi är några stycken som gärna läser beskrivningarna och även tar och kollar på utsikten/objektet/området som Cache-Ägaren vill visa upp genom att ha placerat en Cache i dess närhet.

Tur att vi alla är lite olika och har olika intressen, mångfald är bra...

.
j-annie
Geocachare
Efternamn: Cardell
Förnamn: Jan

Inlägg av j-annie » fre apr 19, 2013 10:50

För iphone/ipad kan man välja ett område på kartan och ladda ner cacher med App L4C, Geobucket och Geospere. Medladdade cacher kan man filtrera direkt i appen med GC votes eller Favorites. Det kan ju vara bra när man kommer till ett nytt ställe att hitta de som är lite udda. jag vet inte vilka program som gör detta för Android men det finns säkert.
j-annie
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » fre apr 19, 2013 20:29

j-annie skrev:Detta är ett brännbart område. Eftersom vi alla är olika så är ju bedömningen vad som är bra och dåligt beroende på vad vi vill med vår caching.
Det där är ett vanligt argument som inte alls håller,
Om man inte känner någon och aldrig träffat någon som har vägskyltar som intresse och inte heller har man själv något intresse av vägskyltar så varför ska man stoppa en cache där?
Följd argumentet..... "Men dom som är ute efter antal är ju nöjd med skyltcacher."
Då kommer man in på geocachingens grundsten som är att visa upp saker,
Vill man ha gross och parti så kan man väl ändå inte sätta sig över grundtanken med alltihop.
3:e argumentet för att strö ut burkar är att det är valfritt att leta efter dessa.
Att välja ut russinen ur kakan går inte att göra vid datorn, det blir i fält så man kommer ändå aldrig undan dessa skitcacher.

Finns INGET argument som håller för att strö ut burkar till höger och vänster, det är så förbannat tråkigt att leta dessa och har man med familjen så blir det ännu tråkigare för då blir det gnäll från dom yngre hur mycket caching suger....Tyvärr så får jag ofta hålla med dom.....Och det skriver jag i mina loggar.

Attributet skitcache borde finnas och den som loggar borde få tända det.
BildBild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » fre apr 19, 2013 20:50

bonde456 skrev:
j-annie skrev:Detta är ett brännbart område. Eftersom vi alla är olika så är ju bedömningen vad som är bra och dåligt beroende på vad vi vill med vår caching.
Det där är ett vanligt argument som inte alls håller,
Om man inte känner någon och aldrig träffat någon som har vägskyltar som intresse och inte heller har man själv något intresse av vägskyltar så varför ska man stoppa en cache där?
Följd argumentet..... "Men dom som är ute efter antal är ju nöjd med skyltcacher."
Då kommer man in på geocachingens grundsten som är att visa upp saker,
Vill man ha gross och parti så kan man väl ändå inte sätta sig över grundtanken med alltihop.
3:e argumentet för att strö ut burkar är att det är valfritt att leta efter dessa.
Att välja ut russinen ur kakan går inte att göra vid datorn, det blir i fält så man kommer ändå aldrig undan dessa skitcacher.

Finns INGET argument som håller för att strö ut burkar till höger och vänster, det är så förbannat tråkigt att leta dessa och har man med familjen så blir det ännu tråkigare för då blir det gnäll från dom yngre hur mycket caching suger....Tyvärr så får jag ofta hålla med dom.....Och det skriver jag i mina loggar.

Attributet skitcache borde finnas och den som loggar borde få tända det.

Jag har just fått en DNF logg på en av mina cacher som går ut på varför placera den just där "vi som är äldre"...en T2,5
Det som är skit i dina ögon är det inte i andras ..
Är det ok att jag uttrycker att du har en "skitattityd"? om svaret är JA då kan du får uttrycka att det är "skitcacher".. ge det en tanke
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Inlägg av bonde456 » fre apr 19, 2013 21:13

Nu är ju ditt exempel något helt annat än det jag nämnde, och inte alls något som jag håller med det äldre paret om.
Att du tycker att jag har en skitattityd gör mig inget alls och vem vet, skulle vi prata IRL skulle du kanske få en annan syn.....Eller få dina tankar bekräftade.
En text i ett forum går att spekulera och misstolka hur mycket som helst och man är ju absolut ingen prisbelönt författare.

När det gäller loggar så skriver väldigt många vad man tror att andra vill höra, Själv skriver jag vad jag tycker men givetvis så kommenterar jag inte en cache bara för att den handlar eller visar något som jag inte är intresserad av.
Jag pratar om dom cacher som ligger så långt från vad grundtanken med cachingen är.
BildBild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » fre apr 19, 2013 21:23

Nej du förstod inte liknelsen, du dissar det andra gillar med orden skitcache för att DU inte gillar det...jag skrev inte att du har en skitattityd för att påpeka det utan för liknelsens skull.
Det som jag fick i den loggen var att den var onödigt terrängsvår... på andra sidan ett vägräcke över en "storm drain" och mitt svar var.. alla cacher är inte för alla , jag accepterar att andra gillar annat utan att döma ut det som skit.

Är du med på hur jag menar? DU kan välja både D/T och storlekar på cacher för att se om det är ngt för dig eller inte
Bild
Användarvisningsbild
wellner
Föreningsmedlem
Efternamn: Wellner
Förnamn: Fredrik
Kontakt:

Inlägg av wellner » fre apr 19, 2013 21:41

bonde456 skrev: Om man inte känner någon och aldrig träffat någon som har vägskyltar som intresse och inte heller har man själv något intresse av vägskyltar så varför ska man stoppa en cache där?
Men det är jättemycket folk som är intresserad av mossiga stenar i blockterräng? Jag tycker inte det spelar så stor roll hur cachen är gömd om det finns något intressant att titta på och/eller en intressant beskrivning.

Sen kan man ju göra en intressant behållare om man absolut vill få ut en cache på ett visst ställe där det inte finns något att visa upp.

/Fredrik
Team MEJ
Geocachare
Efternamn: Mattsson
Förnamn: Magnus

Inlägg av Team MEJ » fre apr 19, 2013 22:09

Alla har vi olika incitament och grunder till varför vi lägger ut en cache. I städer med många så kallade ”skitcacher” genereras cacher av samma slag av de som precis börjat lägga ut sina första. På andra platser där det finns kreativa COs genereras mer kreativa varianter. Allt på grund av vad man får lära sig att leta efter. Inte så konstigt i sig, vi lär oss genom att titta på andra.

I Lund finns det ett exempel på en utläggare som fullkomligt öste ut cacher, mestadels mindre genomtänkta. Helt plötsligt kom en förvandling och det blev kreativa cacher istället. Kanske han/hon läste loggarna och jämförde med andras och insåg, ”aha jag kanske ska göra något annorlunda?”.

När ”skitcacherna” hamnar hemma i närområdet vill vi alla gärna se det som nedskräpning, vilket vid just det tillfället och med ens egna ögon säkert är helt rätt. När man kommer till en ny stad och bor över på det där anonyma hotellet så kan de faktiskt vara rätt tacksamma. Man fick en anledning att gå en promenad utan att behöva starta bilen efter att redan ha kört 40 mil. För de som bor i staden är de säkert skittråkiga.

Ett annat exempel är när vi blev ganska goda vänner med ett gäng tyskar efter att ha loggat den numera arkiverade cachen Prora. Dom tyckte att ”leitplanke” (vägräcke) var den sämsta platsen/hinten för en gömma som överhuvudtaget finns. Men när man kör längs autobahn och behöver stanna för att sträcka på benen så är det inte så dumt att få en logg på köpet.

Allt är i betraktarens ögon. Var och en avgör för sig själv vad som är bra eller inte, det är väl därför vi har FP, eller?

Sedan kan man ju se det positivt. Utan så kallade ”skitgömmor” så kan man ju inte samla ihop loggar för att dela ut FP till de som är bra :D .

Våra 10 öre till debatten :wink: .
Bild
Användarvisningsbild
skrattjakt
Föreningsmedlem
Efternamn: Bäcklund
Förnamn: Gustav

Re: Sv: Måttet rågat?

Inlägg av skrattjakt » fre apr 19, 2013 22:58

Är inte detta en del av utvecklingen?

Jag tycker att man ofta kan se hur gamla olika cacher är, när man läser beskrivningen och ser placering, storlek etc. Det är precis som att det finns osynliga tidsåldrar på cacher.

I begynnelsen var det helt fantastiskt att någon över huvudtaget letade sig ut och hittade den utlagda cachen. Platserna ofta i skogen, men inte alltid svårtillgängliga eller tvungna att visa upp något.

Lite senare när man verkligen sett att det finns någon som letar upp burkarna, kommer man på att man kan visa upp de fina smultronställe som finns. Kan ofta behöva gå en bit för att ta sig dit. Sen är burken gömd under en sten eller liknande, mest för att mugglare inte ska se den direkt.
Cachenamn och beskrivningar är ofta på engelska. Besökarna kan likväl komma från andra länder, som grannstaden, då det är bäst att alla förstår.

När sedan fler börjar geocacha och det dyker upp allt fler cacher, så fortsätter man visa upp sevärda platser, men man tar mest såna platser som man lätt kan ta sig till. Beskrivningarna kan i många fall vara riktigt intressanta. Men vissa blir precis som med promenadavståndet, kortare och kortare.

Här någonstans kan man nästan se olika reaktioner på utvecklingen.
En är uppfattningen, att det viktigaste är att man lägger ut många burkar. Val av plats, beskrivning och cachens gömställe är av underordnad betydelse. Detta mättar ofta vissa områden. Vilket är det trådskaparen vänder sig mot.
En annan är att det skapas allt fler mystar, av olika slag för att fortsätta motivera att ta cacher som inte ligger på någon speciell plats.
Ytterligare en reaktion är att skapa olika kreativa cacher. Som gör att man ofta letar burken mer av intresse för att se själva cachen, än platsen där den ligger.

Detta är min egna lilla reflektion över utvecklingen. Så bara för att man upplever en sak som tråkig just nu, så skulle det vara märkligt om alla dessa cacher från denna epok bara skulle försvinna.

Men jag vill nog till del hålla med trådskaparen, om att vissa CO i cachetäta områden borde fundera på om deras burk verkligen tillför något. Eller den skulle kunna ge plats för något nytt. Såg faktiskt detta exempel i en stad några mil hemifrån, där en CO plockade bort en serie i centrum, för att ge plats åt andra. Klart berömvärt!
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Inlägg av bonde456 » lör apr 20, 2013 9:02

wellner skrev: Men det är jättemycket folk som är intresserad av mossiga stenar i blockterräng?
Jag tycker inte det spelar så stor roll hur cachen är gömd om det finns något intressant att titta på och/eller en intressant beskrivning.
Nu är det inte själva placeringen som gör det till en skitcache,
Det jag menar är dåligt med begreppet "skyltcache" är just fenomentet att placera ut en cache bara för att det gick.
Jag har själv placerat cache i skylt men då var det för att göra den vintersäker på den platsen jag ville visa.
wellner skrev: Sen kan man ju göra en intressant behållare om man absolut vill få ut en cache på ett visst ställe där det inte finns något att visa upp.
Då har man en tanke med sin placering, många fiffiga gömmor behöver just den platsen för att integrera i sin omgivning eller liknande,
skrattjakt skrev: det skapas allt fler mystar, av olika slag för att fortsätta motivera att ta cacher som inte ligger på någon speciell plats.
Ytterligare en reaktion är att skapa olika kreativa cacher. Som gör att man ofta letar burken mer av intresse för att se själva cachen, än platsen där den ligger.
Kan tom vara bättre att lägga en mystery på en "ointressant" plats för att lämna plats för en traditionell som kan visa fler cachare på något intressant.
skrattjakt skrev: Men jag vill nog till del hålla med trådskaparen, om att vissa CO i cachetäta områden borde fundera på om deras burk verkligen tillför något.
Skriver man vad andra vill höra istället för vad man tycker så väcks aldrig den funderingen hos CO.

Jag har nyligen loggat en cache ute på en skärgårdsö som var placerad i ett litet skjul i skogen som var helt sönderhackat av hackspettar,
inne i skjulet fanns det en tygfotölj med en filt och på ett litet bord fanns det en kudde och över bordet fanns det också en filt,
allt var fullt med råttskit och renhår. Det var täckt med renhår överallt,
Det renskinn som låg där hade liksom allt annat dragit åt sig fukt och surnat vilket säkert hade dragit åt sig ännu mer skadedjur.
Bland all råttskit, renhår och med en lukt av surnat renskinn skulle man leta en burk vilket gjorde att man var tvungen att röra upp damm från allt som fanns där.
Det är väldigt lätt som CO att gå in och gömma en burk, ta en position och lämna platsen.
Den som letar måste röra i allt och det måste man tänka på när man lägger ut, (Den absolut största smittkällan till sorkfeber är Skogssorkar.)
Jag var den 10:e som skrev i den loggboken, men jag var den första som kommenterade valet av plats att gömma cache på.
Hur ska man som cachare i förväg kunna sortera russinen ur kakan????
sturej
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Sture

Inlägg av sturej » sön apr 21, 2013 10:23

För något halvår sedan föreslog jag på geocaching.com's forum att man skulle införa begreppet "kvalitetscache". En kvalitetscache skiljer sig från en vanlig cache genom att det kostar pengar, låt oss säga $ 10, att publicera den, pengar som man sedan får återbetalda/tillgodo i lagom takt så länge gömman är aktiv, säg $ 1 per år. Efter 10 år går gömman med vinst!

Det här är ju ingen garanti för kvalitet, men det skulle uppmuntra lite mer långsiktighet i placeringen av gömmor, och det är vad som behövs, enligt min mening.

Den här tråden på geocaching.com dog ut, men det kanske är dags att spinna vidare på den?

Finns det fler konstruktiva förslag?
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Inlägg av Landstedt » mån apr 22, 2013 18:26

Olssonivallda skrev:Kanske att jag nu trampar någon på tårna. Eller att jag startar en smutskastartråd. Eller att jag blir kallad cachingpolis.
Detta är inte syftet med mitt inlägg.

När allt större områden blir knôkade av cacher är det kanske dax att;
dels ställa sig själv frågan "Vad vill jag med min cache?" när man placerar en burk.
dels vi gemensamt börjar fundera på om det är bra/kul med en burk i varje stolpe utan någon större tanke bakom.

Kanske är det dax att införa någon slags kvalitetskontroll på cacherna när de legat ute ett tag, speciellt i överfulla områden?

Finns ett citat på geocaching.coms guidelines för utläggandet av cacher:
"When you go to hide a geocache, think of the reason you are bringing people to that spot. If the only reason is for the geocache, then find a better spot."

När man sedan stöter på cachebeskrivningar med den enkla raden "Denna placerade jag så enkelt endast för att området var så tomt och för att öka på serien, inget speciellt med området!" börjar man ju undra. Om jag sedan räknar rätt finns det 19 traddar/multi plus 10 myststarter inom 1km från den cachen...
Så länge Groundspeak säger ok till PT och annat skit som går helt emot deras egen idé om Geocaching. Dom talar nämligen emot sig själva när dom säger att Geocaching är till för att du skall hitta platser som du annars "aldrig" hittat och i nästa andetag godkänner cacher i ett pärlband med 161 meter emellan.

Skyll inte på geocacharen när det är Groundspeak som skall ha skyllen eftersom det är dom i grunden som skapat denna trängsel. "It´s all about the numbers" även för Groundspeak.
Skriv svar