Måttet rågat?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Re: Måttet rågat?

Inlägg av ta68 » tis apr 23, 2013 18:28

Jag håller (delvis) med Landstedt, det är "all about the numbers" även för Groundspeak.

Fast jag tycker nog att en extrem powertrail (många hundra eller tusen) kan ha sin tjusning, även om det finns ett par problem:
  • Det blir en våldsamsnedfördelning när man tar 800-1000 cacher på en dag, något som annars tar ett år för en "rimligt" aktiv cachare eller en månad om man är hyperaktiv.
  • Sättet de loggas på där man byter ut burken och tar med sig till nästa cache kan leda till samma beteende på andra cacher där det inte är ok.
Kortare "trails" som tvingar cacharen att röra sig i ett område är ju däremot bara trevligt. Är en cache omöjlig att logga finns det flera i närheten man kan ta, det är ju inte direkt kul att köra en massa mil (eller cykla ett par) för en DNF.

Udda burklösningar, utmanande mystar/multis, tekniskt krävande cacher (klättring, firning, dykning) och "glasslåda i skogen vid flyttblock" har alla sin egen tjusning och sin egen publik.

Själv upptäckte jag efter en utflykt att jag fick problem att fördela favoritpoäng, eftersom jag aktivt valt ut cacher som verkade intressanta.
Användarvisningsbild
rhadium
Ny i forumet

Inlägg av rhadium » tis apr 23, 2013 19:27

Tjaa, en cache är en cache säger man ju också. Tycker personligen att det är upp till var och en att bedöma om det är värt att ta en cache eller inte. Att börja beskylla CÄ's för, så kallade, skitcacher är nog aldrig en bra idé, alla har ju ett val att ta eller inte trots allt. Jag föredrar istället att se det som en sorts mognadsprocess, eller en stilla förhoppning att det är/blir det. Många CÄ har väl börjat med dessa "skitcacher" bara för att se hur det fungerar. Man märker ju relativt snabbt om den blir uppskattad eller inte. Sen gäller det bara att ha lite fingerspitzengefühl och tänka om, tänka bättre för nästa cache man vill placera.

Håller annars helt och hållet med Landstedt. Det är väl Groundspeak som skevat iväg lite. Har ingen förståelse för PT heller. Kan väl knappast kallas geocaching ens med bästa vilja, eller?
Måste man motivera sig med att ta en cache som är bråkigt eller avlägset till med att det måste finnas fler i närområdet...ja då handlar det verkligen bara om "numbers".
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Inlägg av Gavia-SGCD » lör maj 04, 2013 23:21

Torbjörn Axelsson skrev:... även om det finns ett par problem ...
Det utan konkurrens största problemet med PT, i min värld, är att alldeles för många av dem dödar möjligheten att lägga ut riktiga cacher på historiska, vackra, spännande, kulturella platser, sådan som vi "seriösa" cachare vill visa våra medmänniskor.

Jag vet för jag har själv drabbats, där färdigrekade historiska platser "dödats" av PT.
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » sön maj 05, 2013 8:56

Elitism kallas sånt här, "vi" vet bättre än alla andra [-X

Tänk nu på nybörjaren som hittat ett nytt fritidsintresse och som vill vara med i gemenskapen. Hen har klurat hur man lägger ut cacher och är ivrig att komma igång :D Efter ett tag hittar hen skitsnacket om sitt nerlagda arbete här eller någon annanstans, kanske blir pm:ad eller får "skitloggar" från otacksamma människor. :cry:

Jag har hittat många cachar som inte lever upp till "elitens" standard men skulle aldrig kritisera en annan medcachares försök att vara med i gemenskapen.
mintolux
Geocachare
Efternamn: Patrik
Förnamn: Österberg

Inlägg av mintolux » sön maj 05, 2013 10:57

rogge88 skrev:Elitism kallas sånt här, "vi" vet bättre än alla andra [-X

Tänk nu på nybörjaren som hittat ett nytt fritidsintresse och som vill vara med i gemenskapen. Hen har klurat hur man lägger ut cacher och är ivrig att komma igång :D Efter ett tag hittar hen skitsnacket om sitt nerlagda arbete här eller någon annanstans, kanske blir pm:ad eller får "skitloggar" från otacksamma människor. :cry:

Jag har hittat många cachar som inte lever upp till "elitens" standard men skulle aldrig kritisera en annan medcachares försök att vara med i gemenskapen.
=D> =D> =D>
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Inlägg av Landstedt » sön maj 05, 2013 11:54

Det beror väl hur man läser det? Mitt svar vad hur jag tyckte. Inte om hur det SKALL vara. Lika gärna som du tolkar denna tråd som att "eliten" har talat så kan väl den nyblivne cacharen skita i vad vi tycker?

Det är ju så här att det finns ganska många utanför detta forum. Tror det eller ej och dom får direktiven av regelverket och av tips från reviewern.

Det är lite barnsligt att tro att den nye cacharen skulle rätta sig efter vad folk tycker i detta forumet.
Användarvisningsbild
Olssonivallda
Geocachare
Efternamn: Olsson
Förnamn: Johan

Inlägg av Olssonivallda » sön maj 05, 2013 12:22

Hej alla glada forummotionärer!

Hurvida en cache är eller inte är en skitcache beror ju på betraktaren som så många påpekar. Mitt inlägg var i första hand inte tänkt att handla om skitcacher, fast jag inser att mitt inlägg kan läsas så nu efter att jag läste det igen... :oops:

Vad ville jag då prata om då? Jo, när fler områden blir mättade så finns det inte utrymme för den glade nybörjaren att lägga ut någon cache över huvud taget! Jo, det finns sådana områden. Vad händer då med all entusiasm från dessa personer?

Om det är en så het potatis att prata om någon slags kvalitet på cacher kanske det går tidsbegränsa en caches livslängd i just sådana områden? Även om jag själv skulle önska att en kul/fin/trevlig/intresant cache får leva längre än en nano/filmburk i en stolpe utan någon som helst beskrivning i cachen av varför den hamnade där.
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » sön maj 05, 2013 18:35

Landstedt skrev:
Det beror väl hur man läser det? Mitt svar vad hur jag tyckte. Inte om hur det SKALL vara. Lika gärna som du tolkar denna tråd som att "eliten" har talat så kan väl den nyblivne cacharen skita i vad vi tycker?

Det är ju så här att det finns ganska många utanför detta forum. Tror det eller ej och dom får direktiven av regelverket och av tips från reviewern.

Det är lite barnsligt att tro att den nye cacharen skulle rätta sig efter vad folk tycker i detta forumet.
Härskarteknik, förminska din motståndare :(

Ok jag håller tyst så får du rätt, nöjd nu :(
porsagården
Ny i forumet

Inlägg av porsagården » lör maj 11, 2013 21:52

Så om jag o mina barn som nya cachletare skulle vilja lägga en gömma i stenmuren utanför vårat hus bara för att få fylla en låda med skatter och se folk som kommer förbi så är det helt fel väg att gå?

Innan jag läste denna tråden hade jag tänkt det nämligen, eller barnen snarare de blev så taggade när vi va ute o leta här runtom idag och vilket sätt att få ut dom i naturen! TACK för alla cacher som ligger ute, vilken sommar vi kommer få!

Men som sagt vad krävs av en utlagd geocach?

//Lisa
mintolux
Geocachare
Efternamn: Patrik
Förnamn: Österberg

Inlägg av mintolux » lör maj 11, 2013 22:14

porsagården skrev:Så om jag o mina barn som nya cachletare skulle vilja lägga en gömma i stenmuren utanför vårat hus bara för att få fylla en låda med skatter och se folk som kommer förbi så är det helt fel väg att gå?

Innan jag läste denna tråden hade jag tänkt det nämligen, eller barnen snarare de blev så taggade när vi va ute o leta här runtom idag och vilket sätt att få ut dom i naturen! TACK för alla cacher som ligger ute, vilken sommar vi kommer

//Lisa
HÄRLIGT lägg gärna ut en cache så som du säger. Syftet är kristall klart och underbart.
Sådana har också jag lagt ut för dotterns skull så hon kunde vara med på ett hörn.

Som en vän och geocachare säger KÖR SÅ DET RYKER!
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » lör maj 11, 2013 22:33

porsagården skrev:Så om jag o mina barn som nya cachletare skulle vilja lägga en gömma i stenmuren utanför vårat hus bara för att få fylla en låda med skatter och se folk som kommer förbi så är det helt fel väg att gå?

//Lisa
Välkommen till forumet och visst kommer ni att få en riktigt bra sommar med mycket skattletande.

Angående en burk i den egna muren så tycker även jag att det är en god idé för att både få se "Cachare in action" samt att ni då kanske får chansen att prata med någon utav dem som kommer förbi.

Tänk på att normalt sett så är det inte bra att gömma en burk i en mur då GeoCachare som kommer och söker efter burken kommer att lyfta på en massa stenar och muren kommer att sakta men säkert att gå sönder mer och mer.
Därav är det förbjudet att gömma burkar i kyrkomurar eller i fornlämningar.

Men om du har en bastant mur och att burken är gömd hyfsat enkelt så blir skadorna på muren mindre.

Skriv gärna i Cachens beskrivning att burken är gömd i eran egna mur och att ni önskar att besökarna letar försiktigt.

Kör hårt... ;-)

.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » lör maj 11, 2013 22:44

porsagården skrev:Men som sagt vad krävs av en utlagd geocach?

//Lisa
Det finns ett regelverk och våra Svenska Reviewers (de som granskar och godkänner nya Cacher) har en egen websida där det finns väldigt mycket matnyttig information.

Länk till websidan: http://www.swedenreviewers.se/
Under rubriken "Gör så här" hittar du en hel del intressant och lärorikt.

Jaha...
Nu när jag kollade på websidan för att hitta den svenska översättningen av guidelines så ligger den tydligen på Geocaching.Com-webben.

Länk till Guidelines: http://www.geocaching.com/about/guidelines.aspx
Du kan ändra språket till Svenska uppe till höger.

Snart har ni nog några burkar utlagda...

.
porsagården
Ny i forumet

Inlägg av porsagården » sön maj 12, 2013 8:29

Ah tack för hjälpen allihopa, idag skiner solen och jag ska släppa ut ungarna i skogen igen!

Tack för länkarna ska in o läsa där =)

//Lisa
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » mån maj 13, 2013 10:49

Innan jag läste denna tråden hade jag tänkt det nämligen, eller barnen snarare de blev så taggade när vi va ute o leta här runtom idag och vilket sätt att få ut dom i naturen! TACK för alla cacher som ligger ute, vilken sommar vi kommer få!

//Lisa
Om du lägger den i muren, se till att den inte ligger i själva muren utan att ni gör något som tydligt avviker.

Ni vill nog inte få hjälp att demolera er mur, dessutom är det risk att folk får för sig att murar är bra gömställen (murar tenderar att förvandlas till stenrösen väldigt fort om man rotar i dem).

Det finns andar problem med bostadsområden: nyfikna grannar och folk som allmänt ogillar främmande personer i "sitt" område.

Fast frånsett det så tycker jag det är en bra idé. :)

Att "visa upp något" kan omfatta väldigt mycket.
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » mån maj 13, 2013 16:03

Torbjörn Axelsson skrev:Att "visa upp något" kan omfatta väldigt mycket.
Ja och speciellt när man citerar halva meningen i "visa upp något intressant"
Skriv svar