D/T på Challenge

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
peter-tvm
Geocachare
Efternamn: Nordlund
Förnamn: Peter

D/T på Challenge

Inlägg av peter-tvm » tis maj 28, 2013 21:40

Jag har ett starkt minne av att det i "Help center" om Challenge stod att D/T enbart skulle handla om den fysiska behållaren. Och att hur svårt det var att uppnå utmaningen vad oväsentligt.
Men nu står det inget alls om D/T graderingen.

Har jag drömt det ovanstående eller ändrades det den 12 mars när riktlinjerna uppdaterades?

Om nu själva utmaningen ska påverka D/T vilket det uppenbart gör på en del challenge, så blir det ju mycket svårt att veta hur behållaren är gömd.
För det är stor skillnad på att signera:
En 5/5 utmaningen med en 1/1 gömma.
En 1/1 utmaning med en 5/5 gömma.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Re: D/T på Challenge

Inlägg av linsrille » tis maj 28, 2013 21:45

Jag kommer väl brinna för det här, men att sätta en caches D/T beroende av andra cachers D/T verkar vanligtvis vara rena lockbeten och statistikmanipulation. Inte ovanligt med nån kombo det inte finns så många av etc.
Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Re: Sv: D/T på Challenge

Inlägg av Djurets » tis maj 28, 2013 21:53

Sätt D/T efter burken, gör man det efter utmaningen så borde dom flesta Challenge vara D5...
/Djurets
Bild
bumba.
Geocachare

Inlägg av bumba. » tis maj 28, 2013 22:01

Då kanske man skall ifrågasätta unknowns D-rating i allmänhet.
Burken är ju jättelätt att hitta, men koordinaterna svåra att få fram...
peter-tvm
Geocachare
Efternamn: Nordlund

Inlägg av peter-tvm » tis maj 28, 2013 22:06

Jag har satt alla mina efter hur behållaren är gömd. Men det finns flera challenge med ett PET-rör bakom en skylt som har mycket höga D/T.

Fast tillbaka till min fråga. Har det stårr i riktlinjerna att gömstället ska styra graderingen, eller är det något min fantasi har skapat?
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » tis maj 28, 2013 23:09

Jag håller med Djurets här.

Skulle man gå på utmaningen svårighet skulle allt bli D5 eller i närheten.
På en Challenge borde själva loggen vara belöningen inte några extra D/T poäng som bonus för sånt man redan har gjort tidigare.

Viken D har 3 månader i rad? Vilken D skall då 6 månader ha. Eller ett år. Eller 10 år. Skalan räcker liksom inte till för att bli rättvis hur man än gör om man försöker sätta D efter hur svår utmaningen är. Det finns alltid något svårare.
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Sv: D/T på Challenge

Inlägg av sydman » ons maj 29, 2013 1:28

Svårt att ge ETT.Svar som funkar
Full D/T 1/1
Jämför med samma placering av burken men att det är en myst som kräver 4-5 veckor jobb för att skaffa kunskap och information för att lösa problemet vad blir det för rating?

För att ens kvala in för loggning så krävs det redan att man passerat de nivåerna...
Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » ons maj 29, 2013 9:48

peter-tvm skrev:Jag har ett starkt minne av att det i "Help center" om Challenge stod att D/T enbart skulle handla om den fysiska behållaren. Och att hur svårt det var att uppnå utmaningen vad oväsentligt.
Men nu står det inget alls om D/T graderingen.
Jag trodde som du och mailade därför Groundspeak. Svaret blev som vanligt att dom inte bryr sig. Det finns inga regler för detta utan vi får göra som vi vill (vilket tycks vara standardsvaret i alla sammanhang utom när det handlar om att lägga ut burkar, där uppfinningsrikedomen vad gäller att hitta på regler som försvårar för användarna inte vet några gränser).

Så ja, du och jag har nog inbillat oss att vi läst detta.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » ons maj 29, 2013 12:05

Det enda Groundspeak bryr sig om är att tjäna pengar och inte få dåligt rykte/bli stämda pga. att någon kan reta sig på nån utlagd burk.
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
DenFete
Geocachare
Efternamn: Ohlsson

Inlägg av DenFete » tor maj 30, 2013 16:15

Min personliga åsikt i denna fråga är att D skall sättas på hur svårt det är att uppnå utmaningen och T sätts utifrån var man placerar gömman.

Tittar man i Danmark och Tyskland så sätter de ofta så. Vad är då skillnaden mellan de svenska utmaningar och de länders?
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » fre maj 31, 2013 19:19

DenFete skrev:Min personliga åsikt i denna fråga är att D skall sättas på hur svårt det är att uppnå utmaningen och T sätts utifrån var man placerar gömman.

Tittar man i Danmark och Tyskland så sätter de ofta så. Vad är då skillnaden mellan de svenska utmaningar och de länders?
Frågan är väl snarare varför man skulle behandla D annorlunda än T? Det om ngt är väl motsägelsefullt tycker jag. Annars kan jag förstå "bägge sidor".
Bild
Bild
Skriv svar