Mer senare...(ett litet tips)l

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Mr Seth
Geocachare
Efternamn: Söderlund
Förnamn: Björn

Re: Sv: Mer senare...(ett litet tips)l

Inlägg av Mr Seth » lör jun 22, 2013 7:58

Kloverberg skrev:
Gwynplaine skrev: Jag brukar skriva "mer senare" av flera anledningar, här är några:

* Man tar många cacher på samma dag och vill hålla koll på ordningen, genom att logga direkt i mobilen
* Man vill logga i mobilen men inte skriva en novell på ett litet tangentbord
* Det kommer att dröja några dagar innan man får tillgång till en dator, men man vill ändå visa CO att man har hittat cachen
1. Här anväder jag fieldnotes som jag laddar upp till gc.com när jag är hemma igen. Sedan är det en lite sak att editera och skicka in loggarna via gc.com.
2. Se 1
3. Som CO bryr jag mig i regel inte om loggen kommer i samband med loggandet eller ett par månader efter, det viktiga är att den är hittad.

Detta är mina synpunkter i ärendet...

tapatapatalked

1. Använder fieldnotes och ENDA gången jag loggar online är vid FTF,då som "hittad". Efter jakten editerar jag hemma i lugn och ro.
2. Se 1.
3. Håller med Kloverberg, för mig är det ointressant att du som cachare är vid min cache samtidigt jag får en note. Det är bättre att använda "Den goda loggen" Alltså skriva senare = när man har kommit hem.
madchicken
Geocachare
Efternamn: Rydlinge
Förnamn: Lars

Re: Mer senare...(ett litet tips)l

Inlägg av madchicken » lör jun 22, 2013 17:54

Jag skriver Found "FTF 22:11" i fält.
När jag kommer hem så skriver en riktig ny logg och postar.
Sist tar jag bort "FTF 22:11"-loggen.

CO får alltså två mail...
Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » lör jun 22, 2013 22:44

Jag är ute och jagar efter FTF:er hyfsat ofta men jag förstår inte grejen med att logga FTF så himla snabbt. Det krånglar till det för CO som allt för ofta inte får se logget (många som skriver "mer sen" skriver inte mer sen) och även om de gör det får CO inget brev om det om de inte tricksar med att ta bort gamla loggen och göra en ny eller så.

Men varför stressa? Om jag ger mig ut för att jaga en FTF så åker jag och loggar den cachen. Jag sitter inte i bilen och laddar om cachen med jämna mellanrum för att se om någon loggat, och även om jag skulle upptäcka att så är fallet så hade jag bestämt mig för att logga cachen så då gör jag det. Det är att logga cachen som är grejen. Det är kul med FTF, men jag vill logga cachen även om jag inte blir FTF. Varför vänta halvvägs och åka igen en annan dag?

Jag kan logga i fält men gör det aldrig (vare sig det är FTF eller inte). Loggar skriver jag hemma på ett riktigt tangentbord, i lugn och ro.

Som CO kan jag säga att jag inte bryr mig om ifall jag får en logg samma minut, samma dag eller samma månad som cachen loggas. Det jag bryr mig om är att få den i ett brev så att jag vet om att den finns. Att komma ihåg att gå tillbaka till en cache regelbunden för att se om någon uppdaterat sin logg fungerar inte om man har ett gäng cacher, för det kan ta veckor och månader innan redigeringen sker (om den alls gör det).
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » sön jun 23, 2013 20:31

Förr skrev ju även vissa FTL och FTF. Man ville även vara "first to logg" dvs på nätet..
Användarvisningsbild
Kloverberg
Geocachare
Efternamn: Klöverberg
Förnamn: Håkan

Inlägg av Kloverberg » sön jun 23, 2013 20:39

FTL är väl first to lose?
//Kloverberg

Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » mån jun 24, 2013 7:59

helvite skrev:Förr skrev ju även vissa FTL och FTF. Man ville även vara "first to logg" dvs på nätet..
Det är inte lika stor bedrift när "alla" har internet i fickan. När det där var aktuellt var man tvungen att åka hem igen för att kunna logga.
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » tis jun 25, 2013 18:54

Nackdelen med att ändra typ av loggar och göra flera loggar som man sedan tar bort är att project GC snappar upp dessa och det tar en stund innan det blir ordning igen. Det är min erfarenhet.
BildBild
Användarvisningsbild
Zontjuven
Geocachare
Efternamn: Zon
Förnamn: Tjuven

Inlägg av Zontjuven » tis jun 25, 2013 22:43

Jag tycker både som CO och som loggare att det är skit samma hur folk gör.
Lika väl som det i många fall bara står TFTC kan jag lika gärna läsa "mer sen".
Jag går ändå automatiskt in på mina cachar och läser av loggarna med jämna mellanrum, gör inte alla CO:s det?
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » tis jun 25, 2013 22:53

Jo jag som CO går in och läser loggarna ibland. Men ännu intressantare tycker jag det är att gå in och läsa mina egna loggar. Gjorde det häromkvällen på alla min "found" och det blev som att bläddra tillbaka i historien och minnas saker jag varit med om. Nostalgikick! Det hade varit betydligt tristare om jag bara kunnat läsa "mer senare" på dessa cacher. Jämför med en dagbok, 1 jan 2013 "mer senare", 2 jan 2013 "mer senare" osv.. =)
OskisÅ
Geocachare
Efternamn: Åkermo
Förnamn: Oskar

Inlägg av OskisÅ » fre jun 28, 2013 12:06

En sak jag tycker är lite synd är de som inte redigerar loggarna efteråt när de skriver "mer kommer".
Förstår att vissa glömmer men jag vet några cachare som inte ändrar alls efteråt, som om de gör det bara för att få loggat cachen på gc.com
Tycker det är mest synd eftersom jag sett detta på några väldigt speciella cacher, tycker det är rätt konstigt att inte skriva mer än några ord på 5/5or osv. Jag brukar vara lite loggpolis och skicka mail när jag ser detta...

Vad tycker ni andra om det att vissa skiter i det...?

Skickat från min LG-P970 via Tapatalk 2
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Inlägg av Falkz » fre jun 28, 2013 12:43

Det är väl fritt fram för alla att skriva vad dom vill snarare så skulle jag nog bli sur om någon mailade mig och skulle bestämma vad jag ska skriva...
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » fre jun 28, 2013 14:14

Falkz skrev:Det är väl fritt fram för alla att skriva vad dom vill snarare så skulle jag nog bli sur om någon mailade mig och skulle bestämma vad jag ska skriva...
Om någon skriver i en logg att man skriver mer senare, varför ska man då bli sur om CO efter ett tag påminner dig om det.
Om min fru ber mig köpa mjölk när jag kommer hem från jobbet så inte skäller jag ut henne för att hon frågar "köpte du någon mjölk"
(Troligtvis så hade jag köpt en hel kasse med varor men glömt mjölken)
BildBild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » fre jun 28, 2013 19:53

bonde: "(Troligtvis så hade jag köpt en hel kasse med varor men glömt mjölken)"

Ha ha, känner igen mig själv där! +1

Å förmodligen om vi återgår till påminnelsen om "mer senare" så är säkert den matkassen tom med.. =)
Användarvisningsbild
Gwynplaine
Geocachare
Efternamn: Jakobsson
Förnamn: Niklas
Kontakt:

Inlägg av Gwynplaine » ons jul 24, 2013 21:53

Jag tycker att field notes är ett besvärligt dubbelarbete, framförallt eftersom det på 95 % av alla cacher jag tar räcker med de två-tre meningar som jag kan formulera på telefonen. Att sitta hemma och försöka komma ihåg vad man kände och tänkte på varenda liten filmburk är inget som faller mig i smaken. Men största anledningen till varför jag inte använder field notes är för att jag vill visa mina geocachingvänner var jag är och vad jag gör. Som nu när jag är på semester i en vecka, inte vill jag vänta med att logga alla cacher jag tar då bara för att en av 50 tagna burkar förtjänar en längre logg. Då skriver jag mycket hellre "mer senare" på den där fina burken, och ett kort meddelande på de 49 andra.
Mr Seth skrev:
Kloverberg skrev:
Gwynplaine skrev:
1. Använder fieldnotes och ENDA gången jag loggar online är vid FTF,då som "hittad". Efter jakten editerar jag hemma i lugn och ro.
2. Se 1.
3. Håller med Kloverberg, för mig är det ointressant att du som cachare är vid min cache samtidigt jag får en note. Det är bättre att använda "Den goda loggen" Alltså skriva senare = när man har kommit hem.
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Ingvar L

Inlägg av vovvelivovven » lör aug 17, 2013 22:57

Hej!
Gwynplaine har helt rätt!

Jag loggar normalt alltid direkt i iPhonen, och jag använder sällan min riktiga GPS när jag cachar eftersom telefonen fungerar till 85-90 % och i stadsmiljö är ju ändå en vanlig GPS värdelös när det finns bra och detaljerade satellitkartor.

Finessen med att logga i realtid är dels att ingen loggning blir bortglömd och dels att en vaken CO ser att någon håller på i ett visst område och kan kontakta mig och antingen få reda på något särskilt om sin burk (slipper åka och kolla själv) eller ifall det är problem med någon burk.
Nackdelen med realtidsloggning är att det blir fel datum på alla loggar som man skriver före kl 09 på morgonen.

Jag har idag drygt 70 cacher av varierande klass, och visst är det roligt att få en utförlig FTF-logg så småning om. Detta med vad som står i mailet som skickas till CO vid log - om det är foton med så syns dessa inte ändå - alltså är det roligt att ta upp sina cacher och läsa alla loggar - det kan finnas en hel historia med flera foton med bildtexter - dessa ser man inte någon annan stans än just när man går in på den aktuella cachen.

Bästa hälsningar // Ingvar
Skriv svar