Logga eller ej?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
pekkaplanet
Ny i forumet
Efternamn: Sundström
Förnamn: Peter

Logga eller ej?

Inlägg av pekkaplanet » mån jun 24, 2013 17:44

Hej, jag har sökt lite men kan inte riktigt hitta svar på min fråga. Postar den här.

Jag har sett i ett par loggar att de har varit ute ett gäng som träffats, inget team. I loggen går att läsa att "vi stod på marken och väntade medans klättraren gjorde jobbet". Det jag undrar är om det är riktigt rätt att logga en svår cache då man själv inte hämtat den? Alla människor kommer så klart inte klara av att kunna logga alla eftersom en del är för svåra för dem.
Om jag inte klarar av att klättra upp i en lyktstolpe till exempel, är det då OK att låta en som kan det göra det och sedan logga den som funnen? Det kan ju inte vara rätt?
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Re: Logga eller ej?

Inlägg av Cordin » mån jun 24, 2013 17:50

I denna fråga verkar det finnas 2 läger. Ja och Nej.

MIN åsikt är att man bör kunna ta i cachen, så ja jag ska också klättra upp i stolpen.
Däremot en burk som plockas ur stenmuren kan nån annan få skriva mitt nick i när jag står bredvid (jag hade ju utan problem kunnat plocka fram den också).

Sen ska jag väl erkänna att jag inte håller benhårt på denna regel, cachen 4 meter upp på laduväggen som togs med ett rejält samarbete kan loggas fast jag aldrig nådde själva gömmet.

Som sagt MIN åsikt och jag tror det kommer mångaåsikter till.
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
pekkaplanet
Ny i forumet

Inlägg av pekkaplanet » mån jun 24, 2013 17:58

Ja jag kan väl tänka så åxå, att den man når lätt kan den som står brevid även han logga, om han själv kunnat ta den. Men om någon placerat en på en bergsvägg så att man måste kunna klättra för att ta den tycker jag att det är klättraren som ska ha den loggad. Inte ens att han tar ner den och låter den på marken "ta på den". Om någon inte kan klättra, ja då kan han ju inte få logga den.
Jo jag har haft/har en liten diskusion i ett forum, jag tycker det är fel att en del står på marken och loggar, utan att ens varit i närheten av den. Någon tycker att "ja men vi var ju med". Men om nu gömman var högt ratad eftersom egenskap som klättrare, dykare, våghals eller dylikt. Ja då kanske den gömman bara var till för den som tog fram den.

Men en kring markhöjd som vem som helst skulle kunna ta fram, den kan väl de omkring en få logga, det kan jag vara med på!
bumba.
Geocachare

Inlägg av bumba. » mån jun 24, 2013 18:45

Jag sätter bara regler för mig själv.
Jag loggar ingen som jag inte skulle komma åt.
Men jag bryr mig inte om hur andra gör.
Jag har tom. hjälpt andra i sådana situationer.
Det är ju för guds skull en lek.
Har sett bilder på hur mina hög-T-cachar markloggas, och de ser ut att ha skoj.

Jag sköter mig själv och låter andra sköta sitt.

Det skall vara roligt med geocaching!
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: Sv: Logga eller ej?

Inlägg av team@ » mån jun 24, 2013 18:47

Eftersom det här inte är någon tävling är detta inte reglerat. Det enda som räknas för att få logga burken som found är din signatur i loggboken. Hur den kom dit är enbart en grej mellan dig och ditt samvete.
En cacheägare får inte heller ställa krav på hur en burk skall loggas. Det gäller oavsett det är en 1/1 eller en 5/5...
Det gäller alltså att välja vem man vill jämföra sin statistik med.
Bild
magujo
Geocachare

Inlägg av magujo » mån jun 24, 2013 19:36

Om man tittar på vad riktlinjerna säger i frågan så är det att så länge ditt alias finns i loggboken är det ok att logga den som found på nätet oavsett om du själv har varit framme vid själva burken eller inte.

Personligen agerar jag som så att är det en cache som jag själv skulle klara av att ta mig till så skriver jag i loggboken och loggar jag den som hittad även om det är någon annan som hämtat burken.
Vet jag att jag inte skulle klara av att nå burken avstår jag från att logga den som hittad men jag kan skriva en note om att jag har sett den och annat om burkjakten som jag vill delge andra.
Är jag osäker på om jag kan ta mig fram till burken eller inte så gör jag ett eget försök att nå den.
Den som söker hittar ofta något annat
pekkaplanet
Ny i forumet

Inlägg av pekkaplanet » mån jun 24, 2013 21:30

Okej, då är det väl samvetet som får tala. Låter OK att om man själv skulle ha kunnat ta den så kan man logga den på det viset. Men med viss reservation skulle jag vilja säga. Som att man tror att man kommer att klara en duell, tävling eller så. Men det är ju inte bevisat förrän man gjort det.
=)
carina & lasse
Geocachare
Efternamn: Kjerrström
Förnamn: Carina & Lasse

Inlägg av carina & lasse » tis jun 25, 2013 0:15

Håller helt med Bumba. Vi har loggat en höjdare "från marken", nu efteråt känns det inte bra. Det var ju inte vi som loggade, vi stod bara på marken och hejade på. Men som sagt - det är ju upp till var och en hur man vill göra. Samma sak med mystar, som vissa får slutkoordinaterna till av andra, och sedan åker väg och loggar utan att fatta hur lösningen gick till. Det är helt upp till var och en hur man vill göra i denna lek!
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tis jun 25, 2013 1:42

Intressant att läsa hur det resoneras...

Om vi skulle krångla till det lite ytterligare, framförallt för er som tycker att man ska utföra det "svåra momentet" för att få logga...

Om vi säger att en familj på två vuxna (man / kvinna) med tre söner på 5 15 20 år har ett gemensamt GC-Konto ( Typ "TeamFamilijen" ) och 20 åringen är en jäkel på att dyka och 15 åringen är duktig på att fira/klättra.

Exempel 1.
20 åringen är enda personen ur "TeamFamiljen" som är utomlands och där dyker han efter en Cache (T5) som han sedan loggar fysiskt samt på webben.

Exempel 2.
Veckan efter är hela "TeamFamiljen" samlad och de åker gemensamt till en Cache som är placerad på en bergsvägg (T5) och 15 åringen är den enda som firar sig ned och loggar burken fysiskt och senare på webben, övriga är i närheten men utför inte det "svåra momentet".

Exempel 3.
En ny Mystery-Cache (D5) släpps några hundra meter från kvinnans arbetsplats och ämnet som det handlade om hade mannen full koll på och löser Mysteryn under lunchen (mannan befinner sig på tjänsteresa i annan stad) samt informerar kvinnan om koordinaterna som då går och loggar cachen som FTF på sin lunchrast.

Exempel 4.
Senare under samma eftermiddagen släpps en vanlig Trad i den stad som mannen befinner sig i och han hinner dit först och loggar den som FTF.

Hur skulle dessa ovanstående exempel bedömas av er som är "stenhårda"...
Ingår ni själva i ett Team och låter Ni någon annan logga även då alla i Teamet inte är närvarande eller då alla i Teamet inte klarar av den "svåra uppgiften"...?
Är det så att alla i Teamet ska klara av det svåra och utföra det vid samma tillfälle för att det ska vara "OK" att logga...?

Hur ser ni på att ett Team loggar Cacher samma dag i olika länder, och även FTFar i olika städer under samma dag...

För ett Team blir många saker betydligt mycket lättare att utföra och en del Challenge-Cacher blir en "baggis".
Logga "En-Om-Dagen" då man är två personer i ett Team gör att Teamet dels kan täcka en mycket större yta och bara det gör ju uppgiften betydligt lättare. Är Teamet dessutom två personer så kan man ju också säga att Teamet totalt sett har dubbla tiden på sig också, istället för de normala 24 timmar på ett dygn som en "Ensam-Cachare" har på sig så har Teamet med två personer således 2 x 24 timmar på sig.

Visst finns det fördelar med "Team-Nick" men det måste vara ganska få, framförallt i en sådan statistik-tung hobby som GeoCaching är...

Är man en familj / sambos / gifta / vänner / etc så finns det väl många fler fördelar att respektive person har sitt egna GC-Konto och loggar de Cacher som den själv är närvarande vid...?

De flesta Challenge-Cacher utgår väl från att den som har utfört uppgiften har gjort det på "egen hand" och att uppgiften inte har delats mellan olika personer, där ingen av dem egentligen har utfört 100% av Challengen men gemensamt har den uppfyllts...

Något annat negativt med Team-Konto är...
Hur kul är det om kvinnan i familjen är och GeoCachar med en arbetskollega i ett område där mannen var och GeoCachade med sina GC-vänner för ett halvår sedan. En massa "Glada Gubbar" på GC-Kartan som nu kvinnan inte har varit närvarande vid tidigare...
Visst... Kvinnan kan leta och skriva i loggboken på även redan hittade Cacher, men på webben är det redan loggat.

Nu blev det lite att fundera på, men intressant att få veta hur Ni resonerar...

.
pekkaplanet
Ny i forumet

Inlägg av pekkaplanet » tis jun 25, 2013 6:45

Scenariot som jag gick igång över från början hade egentligen inget med ett team att göra. De som jag tänkte på var alla egna individer med eget konto. Men visst var det här en intressant frågeställning!
Är man då ett team så kan man väl tycka att de borde verka tillsammans, på samma plats...och att DÅ (om man är ett team) så kan man använda lagmedlemmars olika spetskompetenser.
Men visst, låt höra vad andra tycker.
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » tis jun 25, 2013 22:38

För alla är detta inte en "lek". Vissa tycker att det är mer än så. Även i spel finns det regler man ska följa, här heter det "guidelines", min tolkning "riktlinjer" hur man ska "leka", "spela", "utöva" geocaching. Vissa menar att "fuska" i geocaching är som att fuska i patiens. Jag håller faktiskt inte riktigt med. Jag bryr mig om hur andra geocachar och ibland jämför jag mig med andra geocachare. Det är inte jämförbart med patiens där jag endast spelar med migsjälv. Jag tycker nog att "nån ordning borde det vara" och jag är ganska säker på att det finns fler därute som håller med mig om detta.

Jag tycker generellt att man ska hitta cachen, skriva sitt namn i loggen, återplacera cachen där man fann den, logga den på nätet.
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » ons jun 26, 2013 10:39

Jag tycker att det är intressant att detta ämne diskuteras mycket oftare med avseende på cacher med högt T än när det gäller högt D. Varför är det skillnad på att få hjälp med klättring o.s.v. och på att få hjälp med mystery-lösning? Jag upplever att det är vanligare med kommentarer om att cacher "löstes med hjälp från både X och Y" och "här hade NN gjort förarbetet" o.s.v. Mycket mysterylösning sker ju på vissa håll m.h.a. s.k. "social engineering" (d.v.s. att man samlar in ledtrådar från olika källor eller t.o.m. byter lösningar som andra byter hockeybilder).

Geocaching är ju som sagt främst en lek. Men jag tycker att det är intressant att synen på de här sakerna verkar variera så mycket.
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem
Efternamn: Svedberg
Förnamn: Torgny

Inlägg av Yngve Myrslok » ons jun 26, 2013 15:44

Nu kommer jag väl bara rapa upp sådant som andra redan sagt...och jag är väl inne på Bumbas linje.

Är det så att jag vet att jag klarar av att ta en cache, ex en klättrecache då känner jag inte att jag behöver klättra upp bara för att skriva mitt namn, det är bara slöseri med tid.
Sedan är det ju så att många av klättercacherna är så jäfvlens cool att man vill klättra ändå.

Samma gäller om jag skulle skriva i någon annan...vet jag att dom klarar det så ja, är jag inte säker så får dom försöka själva.
Bild

Bild

Bild
Einarsson
Geocachare
Efternamn: Einarsson
Förnamn: Marina

Inlägg av Einarsson » tor jun 27, 2013 13:21

Äh, ha lite kul istället :lol:

Vår familj är ett nick på GC, hade ju blivit urfånigt att skriva 4 loggar (en för mig, en för maken och en för resp. unge) på varje cache.

Ibland har vi teamat ihop oss med andra team och utfört en uppgift som ingetdera teamet hade klarat på egen hand, då är det ju inte rättvist att den som håller i loggen är den enda som får logga om hen inte hade kommit åt loggen om inte resten av oss gjort vår insats.

Det här är inte blodigt allvar, det ska föreställa en fritidssysselsättning :roll: känns som om det finns de som glömmer bort det ibland...

Peace friends!
/Familjen Einarsson består av Herr, Fru, storebror och lillebror

Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » tor jun 27, 2013 21:39

Jag är emot det här med team av like olika anledningar. Inte bara att teamet får tillgodoräka sig en "found" bara någon i temat hittat en cache, utan för att ett oftast inte vara för evigt. Tänk er ett par som geocachar som team under ett och samma nick. Sedan efter en tid tar kärleken slut och de separerar. De kanske vill fortsätta med geocaching trots detta och ändå vill kunna tillgodräka sig de tidigare hittade cacherna då de fortfarande var ett "team". En annan sak då det gäller familjer som team, rätt var det är flyttar barenen och bildar egna "team". =) Då blir man kanske tvungen att krångla om man vill ha kvar sina tidigare "familije-loggar", eller hur?

Sedan det här med att "leka" geocaching och ha kul, absolut! Håller helt med. Men även i en lek eller ett spel blir det inte lika roligt om man upplever att andra som är med och leker även "fuskar"..
Skriv svar