Airsoft och GeoCaching

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
hakfro
Föreningsmedlem
Efternamn: Fröling
Förnamn: Håkan

Airsoft och GeoCaching

Inlägg av hakfro » tor jun 27, 2013 23:05

Jag har verkligen försökt hitta liknande trådar utan resultat, ursäkta om jag tar upp ett ämne där svaret är givet jag själv har bara loggat 7 cacher och har inte full koll på detta, till min fundering:

Jag skull vilja kombinera Airsoft med geoching, utan att äventyra säkerheten för de som inte är med i spelet.

Jag skulle vilja använda mig av C:geo QR scanning för att introducera ett event på ett airsoftspel, problemet som jag ser det är att jag kan inte finna något sätt där information om cachen är dold för allmänheten. Orsaken är flera, det är bara de som känner till QR koden som ska ha möjlighet få information om multicachen/cacherna detta för att inte andra icke Airsoft spelande ska komma in på barnan utan säkerhetsutrustning. Andra orsaker är att de som är med i spelet inte ska få förhandsinformation innan spel start.

Jag har förstått att det är en sport att först logga en ny cache, det blir inte så bra om det sker av en som inte är med i Airsoftspelet.

Jag kan alltid skippa online data och skapa egna lokala filer, men det är lite kul med QR scanning och online data. Jag ser många fördelar med att det finns en färdig app (C:geo) där en kan ge vidare instruktioner för airsoftspelet vartefter som gömorna hittas..

Frågan är går det att skapa icke officiella gömmor?

Andra tips på hur en kan ordna liknande events är välkommna.

//Håkan.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Re: Airsoft och GeoCaching

Inlägg av MatsAgeby » fre jun 28, 2013 0:39

Intressant att du tänker dig att kombinera två av dina hobbies...

Jag har läst din text två gånger och jag är ändå inte riktigt med på hur du skulle önska att det fungerar.

Skulle du kunna försöka beskriva upplägget och det som du antyder kan bli ett problem då "alla" kan få tillgång till informationen skulle man kunna begränsa rätt hårt genom att göra cachen som synlig endast för dem som är Premium-Medlemmar.
Å andra sidan så är ingen info helt fri från insyn (tänker på personen Snowden).

Säkerhetsaspekten är en annan viktig del, ska man låna utrustning eller ska de som önskar logga Cachen även hyra/låna/köpa skyddsutrustning samt ngn form av luftvapen...?

Utveckla gärna dina ideer ytterligare.

.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » fre jun 28, 2013 0:50

Missade en viktig fråga som du hade.

Att skapa ett event inom Geocachingens värld/användare är "enkelt" och brukar locka en hel del personer.

Man måste dock vara ute i god tid, minns inte vad som gäller exakt men någon veckas framförhållning får du räkna med.

Så ett event där temat är att träffa (i dubbel bemärkelse) andra geocachare som är skjutglada kan nog vara intressant.
Vi andra som på sin höjd deltar på event där temat var "vattenkrig" vid Kungsträdgården kanske inte vill gå "All In" utan kanske står på sidan och kollar in hur ni andra går loss...

.
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » fre jun 28, 2013 12:15

Du kan inte skapa en cache på geocaching.com som inte är tillgänglig för alla geocacheare. Eller OK, du kan skapa en som är begränsad till endast premiummedlemmar, men inte en som bara är begränsad till dem som sysslar med airsoft.
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » fre jun 28, 2013 20:01

Jag tror jag vet vad du är ute efter. Jag såg nått program på tv som hette nått i stil med "special ops" eller nått sånt. Hursomhelst handlade det om en ensam elitsoldat som skulle utföra något uppdrag fast med "paintball" vapen, ex rädda gisslan och desarmera bomben å sedan ta sig till upphämtningsplatsen. Man fick se animerad datagrafik hur alla rörde sig och man fick se de aktuella målen på kartan. c:geo visar ju även "live" grafik på både geocachare och cacher så där är vi ju nästan framme.

Men detta går nog inte att kombinera med airsoft eller paintball för den delen heller. Detta för att det kan (och kommer säkert) oskyldiga geocachare in i spelet som kan bli träffade ofrivilligt. Speciellt eftersom ni säkert kommer att släppa cacherna (målen) samtidigt så finns det säkert några FTF-sugna som sticker dit där ni ska spela.

Nä, vad ni behöver är en egen app till detta, inte att blanda ihop med geocaching.
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Efternamn: Dahlin
Förnamn: Jonas
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » fre jun 28, 2013 21:48

Jag är inte jättehemma på C:Geo... men skulle det inte gå att skapa "egna" cacher i GSAK och sedan exportera dessa till en GPX som sedan laddas in i C:Geo... Då går man förbi geocaching.com helt och hållet... men använder C:geo's cachingfunktion.
(Förlåt om jag tänker käpprätt åt skogen...)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem
Efternamn: Wahlström
Förnamn: Martin

Inlägg av -Beast- » fre jun 28, 2013 23:32

Jag tycker det låter som ni borde ta och kolla lite mer på appen för TURF.
Det är zon-baserat och man kan se var andra (vännerIfiender) är live.
Bild Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » lör jun 29, 2013 7:09

Skulle misstänka att turf är illa lämpad därför att zonerna synliga för alla på samma sätt som geocaching. Risken är ännu större att någon utomstående blir träffad eftersom turf har fler utövare än geocaching, åtminstone i Västerås och säkert även i fler städer.

Däremot är iden att skapa egna pq i gsak och importera dem i c:geo. Det lät som om det kan funka.
Einarsson
Geocachare
Efternamn: Einarsson
Förnamn: Marina

Inlägg av Einarsson » lör jun 29, 2013 15:13

man kan ju gå runt det genom att skapa cachen som en myst med en "omöjlig" lösning och så serverar du lösningen till de som ska delta i eventet.
/Familjen Einarsson består av Herr, Fru, storebror och lillebror

Bild
hakfro
Föreningsmedlem
Efternamn: Fröling
Förnamn: Håkan

Inlägg av hakfro » sön jun 30, 2013 22:16

MatsAgeby - Problemet är att de som inte har säkerhetsutrustning ska inte vara på banan. Detta innebär att cachen inte kan vara officiell... I mitt scenario är cachen bara för spelet och är tänkt att plockas bort efter spelets slut.

Men för de som inte spelar Airsoft, kan jag tänka mig lägga ut en permanent cache i safe-zone för att visa på var banan ligger. I denna cache:s beskrivning ge instruktioner om att kontrollera forum om när det är spel. Om det är spel be geocachare att använda godkända skyddsglasögon.. Alla är välkommna. :D

helvite - jo någon i still med det scenario som du beskriver är vad jag har tänker mig. FTF-sugna är inte en bra kombo..

Froxi - Orresta, Västerås.

hjontemyra - Jag tror att detta är lösningen. D.v.s. skippa C:geo koppling till Groundspeaks nätverk. Lösningen är att använda deras format (C:geo/Groundspeask/Topografix GPX-format) och ladda via något eget media, ex dropbox eller delning via bluetooth e.t.c.

Einarsson - Jag vill respektera alla som geocachar. Detta kan upplevas som att bedra geocachare och nyttja deras nätverk till Airsofts sak utan ge geocachare något tillbaka.

Tack för all värdefull input. Jag ska forska vidare på att modifiera GPX filer och distribuera dessa på någon smart sätt. Ex som en QR Url till Dropbox som sedan kan öppnas av C:Geo.

//Håkan.
sorgfaagel
Geocachare

Inlägg av sorgfaagel » mån jul 01, 2013 14:58

helvite skrev:c:geo visar ju även "live" grafik på både geocachare och cacher så där är vi ju nästan framme.
Sorry att jag kör lite OT, men jag måste bara fråga... Kan man, och i så fall hur, se andra cachare i c:geo?
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » tis jul 16, 2013 14:57

Det vettiga att göra som jag kan se det är ett "prova-på"-event.

Det går att göra event som har kostnader (så länge det bara täcker självkostnad, men det är arrangörens sjävkostnad som gäller. Guider, utrustningsuthyrare, simhallar etc kan ta betalt vad det vill).

Det går att begränsa deltagarantalet och därmer kräva föranmälan ifall det finns mycket goda skäl (som guidning av gruva/grotta).

Är det utomhus eller inomhus?

I vilket fall föreslår jag att prova-på-event där du ordnar fram möjlighet att låna/hyra ("billig") utrustning och att de som vill prova på sporten då föranmäler och betalar för sig.

Hangarounds och andra geocachare som bara är nyfikna kan ju mycket väl finnas på säkert avstånd och nörda ner sig i gpser.

Det finns inget krav på loggbok för ett event, så att ha en loggbok under vatten eller uppe i ett träd kan inte hindra någon som var där från att logga på nätet även om de inte var i närheten av loggboken.
Skriv svar