Loggningstid

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Loggningstid

Inlägg av 1000sjöar » fre jul 19, 2013 7:15

Synpunkt på loggningsförfarande från Er. Hur resonerar Ni :?:
En kompis följer med ut under en placering av en geocache och skriver in sin besökslogg i loggboken. Cachen kommer ut, kanske en vecka senare. Du kommer dit, ser loggen (ej med klockslag) och signerar även du. Sedan nätlogg.
CO-s kompis logg kommer också, fast efter att du nätloggat. Daterad den dag cachen lades ut. (Och därmed daterad en vecka innan den publicerats :!: ).
Vem ska räknas som första loggare :?:
Jag gjorde denna loggtyp i går. På tre olika cacher. Räknade naturligtvis inte mig som först och därmed skrev jag inte FTF eller klockslag när jag loggade i boken.
Kontaktades sedermera av CO som skrev att jag naturligtvis var FTF:aren.
Ser ju aningen lustigt ut i boken samt på nätet. FTF en vecka efter den som loggade först :roll:
Bild
Medlem sedan 2001
Larander
Geocachare

Re: Loggningstid

Inlägg av Larander » fre jul 19, 2013 8:16

Den första loggen är naturligtvis ogiltig eftersom den skrevs innan publicering.
Gör ett streck över den och skriv dig själv som FTF.

Hade CO's kompis varit lite smart/seriös hade han ju skrivit sin signatur bit ned på loggen.
/LarsA
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » fre jul 19, 2013 9:26

FTF på en cache som man är med och lägger ut.. skojar du? Det är nästan som ngn skrev på FB som att fejka orgasm vid onani
Bild
bumba.
Geocachare

Inlägg av bumba. » fre jul 19, 2013 9:32

Varför skall medföljande kompis logga överhuvud taget?
Är platsen inte värd ett återbesök så kanske den inte är värd en cache.
Vi lägger ofta ut burkar tillsammans, men skulle aldrig få för oss att logga innan publicering.
Att sedan claima FTF är ju helt ofattbart.
Råkar man hitta en burk innan publicering helt utan aning så är det väl en sak.
Det andra undantaget skulle väl vara event.
Annars tycker jag att loggning innan publicering EJ är OK.
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare

Inlägg av 1000sjöar » fre jul 19, 2013 9:58

sydman skrev:FTF på en cache som man är med och lägger ut.. skojar du? Det är nästan som ngn skrev på FB som att fejka orgasm vid onani
Nja, det stod inte FTF före datum/signatur. Men ser man en logg i boken så tar man ju för givet att det är den rättmätige FTF:aren :!:
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare

Inlägg av 1000sjöar » fre jul 19, 2013 10:05

Larander skrev:Den första loggen är naturligtvis ogiltig eftersom den skrevs innan publicering.

Hade CO's kompis varit lite smart/seriös hade han ju skrivit sin signatur bit ned på loggen.
Stryka över en tidigare logg? Nej det har jag aldrig gjort och kommer ej heller att göra.
Fick ju inte veta hur det förhöll sig förrän CO meddelade att kompisen varit med.
Vad jag reagerar mest mot är ju loggen på nätet som ser konstig ut. Jag som FTF:at, kanske långt efter första daterade logg, skriver mig som FTF:are. :oops:
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Inlägg av Cordin » fre jul 19, 2013 14:42

Kan ju bli konstigt på nätet det får man hålla med om.

Har vid ett par tillfällen när jag haft geocaching med scouter låtit dem logga innan publicering, dock brukar jag skriva på cachingsidan att loggar före DD-MM ej ska räknas in i FTF-jakt.
TEX http://coord.info/GC2X1WT

Dock så har jag svårt att inse varför kompisen så gärna ger upp ftf bara för att få en lätt logg "här logga innan jag gömmer burken" - typ.
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån jul 22, 2013 21:03

Det är ett j-a sätt helt enkelt. Känns inte alls roligt att ftf'a en burk som redan signerats. Oavsett om man vet att det är en kompislogg. För att svara på frågan på vad jag skulle gjort så beror det på dagsformen, ibland en bitter ftf, ibland bitter utan ftf..
Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » fre jul 26, 2013 21:59

Larander skrev:Den första loggen är naturligtvis ogiltig eftersom den skrevs innan publicering.

Nej ,en logg är inte ogiltig bara för att den skrivs innan publicering. Jag tycker inte att det är schysst att kompisar som följer med cacheägaren loggar cachen då (men det är OK att återkomma senare, efter publicering och FTF). Däremot har jag inga problem med att någon hittar en cache av en slump innan den är publicerad och skriver en FTF-logg som sedan kan skrivas på nätet efter att burken är publicerad (och då daterad en dag när burken inte var publicerad).
Bild
Användarvisningsbild
wellner
Föreningsmedlem
Efternamn: Wellner
Förnamn: Fredrik
Kontakt:

Inlägg av wellner » lör jul 27, 2013 7:27

Håller med pinkunicorn. En hittad burk är en hittad burk. Har själv blivit blåst på FTF både av mugglare och av geocachare som hittat burken innan publicering. C'est la vie.

Att det finns skrivet i loggboken när jag kommer dit har hänt. Ibland är det lätt, som när cacheägaren själv (?) hade signerat loggen, ibland får man fråga om man är osäker.

Personligen loggar jag inte andras cacher som jag själv varit med och lagt ut, det känns fel.

Och, till slut, det ovan är vad jag tycker och hur jag väljer att spela spelet. Det behöver inte betyda att det är "rätt" för dig. :-)
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » lör jul 27, 2013 9:41

+1 på de två sista inläggen. :-)
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » sön jul 28, 2013 8:47

Vad tycker ni om den här vad det gäller FTF? http://coord.info/GC4G8Q8
Cachen skulle släppas till eventet men det blev något fel så det tog någon dag.
BildBild
lillangen
Geocachare

Inlägg av lillangen » sön jul 28, 2013 9:16

Enkelt! Givetvis är du ensam FTFare på denna. Om det dröjer 4 dagar eller 2 timmar innan eventcacher som släpps under ett event publiceras har ingen betydelse.
Användarvisningsbild
skrattjakt
Föreningsmedlem
Efternamn: Bäcklund
Förnamn: Gustav

Re: Sv: Loggningstid

Inlägg av skrattjakt » tis jul 30, 2013 23:18

bonde456 skrev:Vad tycker ni om den här vad det gäller FTF? http://coord.info/GC4G8Q8
Var det något liknande som hände "memorialcachen"? Vi var dit vid halv sex, då hade några redan loggat den. Sen verkar det som att det dundrade in ett helt gäng FTFaspiranter strax efter sju också.
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Förnamn: Andreas

Re: Sv: Loggningstid

Inlägg av bonde456 » ons jul 31, 2013 5:56

skrattjakt skrev:
bonde456 skrev:Vad tycker ni om den här vad det gäller FTF? http://coord.info/GC4G8Q8
Var det något liknande som hände "memorialcachen"? Vi var dit vid halv sex, då hade några redan loggat den. Sen verkar det som att det dundrade in ett helt gäng FTFaspiranter strax efter sju också.
Den cachen som jag nämner har jag nu fått förklaring på hur det kunde bli två FTF gäng, Tydligen så hade CO under dom dagar som den inte hunnit bli publicerad bytt ut loggremsan, inte lätt för det andra gänget att veta att vi varit där då!

På eventet så ropade man ut att alla får logga FTF på memorialcachen http://coord.info/GC4GK1J då den hade råkat släppas redan när folk var på väg till eventet.
Men då man beslutade att alla skulle få FTF så var den burken signerad sedan länge, jag tyckte att det kändes fel och skrev då inte in någon FTF.
Skriv svar