161 metersregeln...

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Honiara
Geocachare
Efternamn: Andér
Förnamn: Elin

161 metersregeln...

Inlägg av Honiara » mån nov 18, 2013 18:26

Hej!
Jag var och lade ut några cacher igår...En av dem blev inte godkänd pga 161 metersregeln. Jag tyckte att jag kollade detta noga...men men...jag får flytta lite på den. Problemet är bara att det finns många multisar i området som man ju inte på förhand vet var delstegen ligger. Finns det något sätt att kolla detta så jag slipper åka dit och flytta den fler gånger?

Med vänlig hälsning
Honiara
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Re: 161 metersregeln...

Inlägg av OlaHansson » mån nov 18, 2013 18:42

Det är de fysiska delstegen/slutet som gäller 161m regeln, alltså där en tex burk är utlagd om jag förstått det rätt.
Enda sätten är att antingen lösa alla runtomkring eller flytta burken o posta en rewiever note.
Frågar du snällt kan kanske få en indikation om i vilken riktning o längd du behöver flytta
Honiara
Geocachare

Inlägg av Honiara » mån nov 18, 2013 21:53

Ok, problemet är att den multin som är närmast har flera fysiska delsteg. Och att den för närvarande behöver underhåll och inte går att lösa eftersom flera delsteg verkar vara borta...Jag ska åka dit och flytta burken men jag är rädd att jag då råkar komma för nära en annan del av denna multi eller någon annan, det är ett rätt cachetätt område. Och det ligger i skogen så jag kan bara åka dit på helgen när det inte är mörkt ;-)

Med vänlig hälsning
Honara
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn: Ankarcrona
Förnamn: Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » tis nov 19, 2013 9:25

Tyvärr så är det så ibland att någon annan är först på plats, än tråkigare om den andra burken är i dåligt skick. Tyvärr så är det bara att acceptera. Antingen får man vänta o se om den störande cachen blir arkiverad vid någon av reviewernas städraider "vanligen vår/höst", om inte så får man hitta en annan plats åt sin burk.

Det är alltid lite lurigt att lägga ut burkar i närheten av mystar/multisar som man inte löst, lite som rysk roulett...

Angående att be reviewerna om tips hur långt i något vädersträck man skall flytta sin burk tycker jag inte man bör utnyttja, för det spoilar den andres cache.
Det hände mig då jag höll på att bygga en cache som jag inte var klar med, att en annan person höll på med en cache i samma område, jag fick då ett mail från en reviewer som frågade om jag hade för avsikt att göra färdigt min burk, och att en annan utläggare höll på i samma område, dessutom sa han att om jag flyttar min burk si o så många meter i en viss riktning så skulle problemet vara ur världen.

Med dessa uppgifter var det inte svårt att räkna ut vart den andres opublicerade burk låg, det var frästande att åka dit o leta, men jag la band på mig, för själv hade jag inte tyckt det var så kul om någon FTFat min burk före publicering bara för att de fått "Tips" från reviewern...
Honiara
Geocachare

Inlägg av Honiara » tis nov 19, 2013 12:14

Jag bad faktiskt reviewern om tips enligt rådet ovan. Eftersom multin i närheten har två redan kända steg så kunde hen tipsa mig om hur många meter och i vilken riktning jag bör flytta min burk ;-)

Med vänlig hälsning
Honiara
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » tis nov 19, 2013 17:01

Honiara skrev:Ok, problemet är att den multin som är närmast har flera fysiska delsteg. Och att den för närvarande behöver underhåll och inte går att lösa eftersom flera delsteg verkar vara borta...
Har det varit så länge kan det vara läge att posta needs archived.
Bild
Bild
Honiara
Geocachare

Inlägg av Honiara » tis nov 19, 2013 18:28

Motorcycledude skrev:
Honiara skrev:Ok, problemet är att den multin som är närmast har flera fysiska delsteg. Och att den för närvarande behöver underhåll och inte går att lösa eftersom flera delsteg verkar vara borta...
Har det varit så länge kan det vara läge att posta needs archived.
CO har skrivit en note att han ska fixa delstegen när han har tid ;-)
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » sön nov 24, 2013 22:34

Grattis!
Ser ut som om dina "Skidåkar-Cacher" har publicerats nyligen (Kl 20:58 och Kl 20:59).
Jag antar att det var utplaceringen utav dem som var anledningen till att du startade denna tråd i forumet.

Skidåkning i Lida Nr 1-4
http://coord.info/GC4T7PD
http://coord.info/GC4T7QY
http://coord.info/GC4T7RP
http://coord.info/GC4T7TQ

Skidåkning i Lida "Bonus"
http://coord.info/GC4T7XB

Jag kollade igenom de fyra Cacherna + Bonus-Cachen.
Fina vinterbilder, man riktigt längtar till den snöiga perioden... :-)

Lite funderingar...
När jag läser hintarna/ledtrådarna på dessa fem så känns det som att i princip ingen av dem är "Snösäker" (man kan inte vara 100% säker då jag endast tolkat ledtrådens text).
Med det Cache-Namnet som dessa har så borde de väl vara både Snö- och Vintersäkra.
Ingen av de fem cacherna har symbolen/attributet "Snösäker".

Bonus-Cachens ledtråd känns inte helt bra då mossa har en tendens att snabbt bli utslitet...

Jag har en känsla av att någon utav de välkända (i Geocachingens lilla värld) "orienterarna i Tullinge-trakten" lär ta FTF på dessa, frågan är om det blir redan ikväll eller om de tar en morgonrunda.

.
Honiara
Geocachare

Inlägg av Honiara » sön nov 24, 2013 23:35

MatsAgeby skrev:
Lite funderingar...
När jag läser hintarna/ledtrådarna på dessa fem så känns det som att i princip ingen av dem är "Snösäker" (man kan inte vara 100% säker då jag endast tolkat ledtrådens text).
Med det Cache-Namnet som dessa har så borde de väl vara både Snö- och Vintersäkra.
Ingen av de fem cacherna har symbolen/attributet "Snösäker".
.
Hej! Jo, jag har funderat på att det är lite ironiskt att en cacheserie med skidåningstema nog inte är snösäker :wink: Men jag tänker såhär; när det är snö har man fullt upp med att åka skidor! När det inte är snö kan man gå runt och ta cacherna och längta efter snön! :wink:

Med vänlig hälsning
Honiara

PS1. Ja, det var ettan som låg för nära "What's in a tree" så jag fick flytta den längre in på spåret än jag ville...
PS2. Du har rätt, några från Tullingemaffian har redan varit där...
PS3. OK, jag kanske ändrar ledtråd på femman...
Skriv svar