FTF fråga.

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
hojd
Geocachare
Efternamn: jd
Förnamn: ho

FTF fråga.

Inlägg av hojd » mån dec 16, 2013 4:57

Jag är "ganska" nybörjare när det gäller geocaching (började förra året) och ännu mer nybörjare när det gäller FTF men några har jag ju lyckats ta. Häromdan så åkte jag och min fru iväg på en mystery mycket sent på kvällen som precis kom ut och när jag kom fram till platsen så stod CO med en vän där och lurade i mörkret för dom skulle se om det kom nån sa dom.
Jag började irra omkring där och leta som en yr höna och tillslut så hittade jag gömman och nu skulle steg 2 på mysteryn lösas vilket jag oxå gjorde så den tomma loggboken kom fram och jag kunde FTF'a :D. Då ville CO's vän oxå få FTF på den. Han visste innan jag kom var gömman fanns och ja det kändes som han hjälpt till att lägga ut cachen så när vi åkte hem så frågade min fru mig om det verkligen är ok att göra så, själv hade jag inte tänkt på det ännu för jag var väl mest glad över att jag fick FTF... :D men när hon ställde frågan så blev jag oxå fundersam och självklart nyfiken...
Vad säger ni som är lite mer erfarna om detta beteende ? Eller är det helt upp till CO ?

Jag skiter väl egentligen i det men jag vill ju iaf VETA vad som är rätt och fel och detta KÄNDES ju helt klart fel.
Även om geocaching inte är nån tävling så vill man ju ändå inte att det skall fuskas menar jag :shock:
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Re: FTF fråga.

Inlägg av bonde456 » mån dec 16, 2013 6:48

Finns inga direkta regler på det där med FTF.
Om det är så att den andra var med och gjort cachen eller hade info om var den var bara för att det var kompisen som lagt ut den så tycker då jag att man tänjt ut en eller flera moraliska gränser för dessa oskrivna regler.
BildBild
flopflex
Geocachare
Efternamn: F
Förnamn: Flopflex

Inlägg av flopflex » mån dec 16, 2013 8:02

Eftersom det är frittfram å logga ftf så gör jag det åxå :wink: Nej, förresten tycker jag det är fel att logga den först när man varit och lagt ut den.. Men det finns inga regler, har fått ftf i olika delar av sverige och på varje gör man olika. På vissa delar man på ftfen och andra får den som hittar cachen först.
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » mån dec 16, 2013 8:11

Då till en följdfråga.
Hur ställer ni det till om en person FTFa sonens ,sambons, dotterns cache då?

Jag har sett detta att det förekommer och är nu nyfiken på hur ni tänker kring detta.
Bild

Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » mån dec 16, 2013 8:45

Det finns ett antal "FödelsedagsCacher" där en nära släkting (boende i samma hushåll) har lagt ut Cachen och att den sedan FTFas utav någon annan i hushållet (den som fyller år).
Inga problem med det...

Även om det nu skulle vara en "vanlig" Cache (ingen födelsedag) så har jag inga problem med det, allt hänger på hur stort sitt egna samvete är.

Vet man inte om Cachen utan den är lika okänd som för alla andra så tycker jag att det är okey, har man däremot varit med och valt plats och vet (ungefär) när den ska publiceras så känns det inte lika okey.

Detta med FTF-Jakt är spännande och adrenalinhöjande där jag tycker att man ska vara generös då det gäller delandet av FTF. Att vara "snål och dum" har aldrig gynnat någon långsiktigt...

.
DenFete
Geocachare
Efternamn: Ohlsson
Förnamn: Peter

Inlägg av DenFete » mån dec 16, 2013 11:48

Det finns ju inga regler om hur man loggar bara att namnet står i loggboken.

Det finns de som skriver på facebook, forum, berättar på annat sätt att de skall släppa cacher. I vissa fall väldigt beskrivande i vissa fall mindre beskrivande. I vissa fall hänger personer med på på ett bananskal vid en svårlöst myst eller en högre klätterutmaning.

Allt handlar ändå åt att ha kul, det är helt enkelt upp till var och en hur man antar uppgiften.

Jag ser inga fel i att "kompisen" loggar FTF i det aktuella fallet, men personligen skulle jag vara mera nöjd med mig själv om jag själv hade fixat det utan hjälp.
Användarvisningsbild
hojd
Geocachare

Inlägg av hojd » mån dec 16, 2013 13:11

Tack så mycket för alla svar... Då vet jag att det är ok att göra så då.

Det förklarar ju varför vissa har så många FTF då om det nu är ok att FTF'a cacher man vet var dom ligger OCH att man vet antigen dom olika stegens koordinater eller själva gåtan.

Själv skulle jag inte kunna med att göra det med gott samvete men vi alla är ju olika.

Visst är det en "lek" men om detta är ok så tar det ju bort själva adrenalinkicken som vissa har att vara först till en ny gömma.
Bild
Användarvisningsbild
0250
Geocachare
Efternamn: Johan
Förnamn: Rosenson

Inlägg av 0250 » mån dec 16, 2013 15:01

Ställ samma fråga på Facebook i Geocaching Sverige så får du nog mer svar och troligen svar som skiljer sig åt mer än här :)
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » mån dec 16, 2013 19:55

FTF på en myst man inte löst själv och inte ingår i FTF-sällskapet eller vet var finalen finns pga insider information tycker jag är riktigt fel...

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
BildBild
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » mån dec 16, 2013 20:22

J-Elin skrev:Ställ samma fråga på Facebook i Geocaching Sverige så får du nog mer svar och troligen svar som skiljer sig åt mer än här :)
Jag tycker svaren här i forumet var väldigt sakliga och dessutom väldigt korrekta.

Denna fråga har diskuterats ett antal gånger här i forumet och hur man än vrider och vänder på frågan så är det i slutändan den enskilde GeoCacharen som måste ha eget omdöme och om det skiljer sig från vårt egna omdöme så kan vi ändå inte göra så mycket åt det. Det är endast "du själv" som kan ändra på ditt egna beteende.

Eller saknar J-Elin något svar i debatten...?
På vilket sätt tror du svaren på fejjan skulle skilja sig från dessa?
Det är knappast antalet svar som är det viktiga, utan kvaliten på de svar som ges.
Det är inte de som skriker högst som har mest rätt.

Våga vägra fejjan... ;-)

.
Användarvisningsbild
hojd
Geocachare

Inlägg av hojd » mån dec 16, 2013 20:29

MatsAgeby skrev:
J-Elin skrev:Ställ samma fråga på Facebook i Geocaching Sverige så får du nog mer svar och troligen svar som skiljer sig åt mer än här :)
Jag tycker svaren här i forumet var väldigt sakliga och dessutom väldigt korrekta.

Denna fråga har diskuterats ett antal gånger här i forumet och hur man än vrider och vänder på frågan så är det i slutändan den enskilde GeoCacharen som måste ha eget omdöme och om det skiljer sig från vårt egna omdöme så kan vi ändå inte göra så mycket åt det. Det är endast "du själv" som kan ändra på ditt egna beteende.

Det är knappast antalet svar som är det viktiga, utan kvaliten på de svar som ges.

Våga vägra fejjan... ;-)

.
:thup:
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » mån dec 16, 2013 20:44

JO som Ts beskriver så FTF...nja..det har jag lite svårt att tycka att det är ok...
danne100 skrev:Då till en följdfråga.
Hur ställer ni det till om en person FTFa sonens ,sambons, dotterns cache då?

Jag har sett detta att det förekommer och är nu nyfiken på hur ni tänker kring detta.
Som vanligt.. det beror på...har stött på en del "placerade" både cacher och kombinationer som ngn nära har behövt
Bild
Användarvisningsbild
0250
Geocachare
Efternamn: Johan
Förnamn: Rosenson

Inlägg av 0250 » mån dec 16, 2013 21:02

MatsAgeby skrev:

Våga vägra fejjan... ;-)

.
Frågar du mig om jag saknade svar eller frågar du någon annan ifall J-Elin saknade något svar? ;)

Jag tyckte iaf att de svaren som kom in här var lite mycket samma sak och därför tänkte jag att det kunde vara intressant att ta samma frågeställning på facebook där fler svar skulle komma in, det här rörde dessutom ett specifikt fall och då kan det vara intressant att se fler svar, mycket av de diskussioner som brukar pågå rör påhittade extrem-fall i periferin som knappt blir intressanta.

Sen tycker jag att antalet svar kan vara mycket viktigt ibland, det är först när det kommit in många svar det går att dra övergripande slutsatser om hur grupper av människor tycker, det är omöjligt att göra på 4-5 svar, tänk dig en SIFO-undersökning på 4 deltagare.

Våga vägra fejjan?
- Våga vägra elitism... ;-)

På ämnet kan jag säga att jag hade då inte velat få en FTF på det viset.
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » mån dec 16, 2013 22:18

J-Elin skrev:Jag tyckte iaf att de svaren som kom in här var lite mycket samma sak och därför tänkte jag att det kunde vara intressant att ta samma frågeställning på facebook där fler svar skulle komma in, det här rörde dessutom ett specifikt fall och då kan det vara intressant att se fler svar, mycket av de diskussioner som brukar pågå rör påhittade extrem-fall i periferin som knappt blir intressanta.

Sen tycker jag att antalet svar kan vara mycket viktigt ibland, det är först när det kommit in många svar det går att dra övergripande slutsatser om hur grupper av människor tycker, det är omöjligt att göra på 4-5 svar, tänk dig en SIFO-undersökning på 4 deltagare.
Visst får en större skara svar en mer samlad bild många gånger men det gäller inte alltid, det beror dels på hur en fråga ställs men också vilken typ av fråga som det gäller, vissa frågor kan vara känsliga och därför hörs den ena åsikten mer än den andra.
ska en undersökning bli rättvis så ska den vara anonym, annars så är det bara en diskussion med olika värdegrunder.
När det gäller Facebook så hör jag till en minioritet som bevakar några trådar men har aldrig gjort något inlägg, det jag dock blir fascinerad av är hur en stor grupp människor ibland kan undra eller vara tvärsäker på saker som är helt fel.
den som hojtar högst får rätt.
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » tis dec 17, 2013 8:37

hojd skrev:Tack så mycket för alla svar... Då vet jag att det är ok att göra så då.
Nja, de flesta tycker INTE att det är okey att göra på det sättet, men det är svårt att "stoppa" de som anser att det är okey.

Cachen som du FTFade verkar vara "Garage" http://coord.info/GC4TXPK
Att det sker på det sätt som du beskrev här i tråden tillhör ändå undantagen.
Det skulle vara intressant att läsa vad Cache-Ägaren respektive den "framhoppande" FTFaren har för förklaring till det inträffade...

I hobbyn GeoCaching så finns det inte lika tydliga regler som i ex. fotboll utan det är mer eller mindre upp till var och en att tävla mot sig själv eller mot andra på "ungefär" samma premisser.
Och med "ungefär" så kan jag räkna upp en massa olika saker som olika cachare kan uppfatta som "inte okey" medan andra tycker att det är "helt okey".
Antal FTF är en av många "tävlingsmoment" och det finns en uppsjö med olika tävlingsmoment.
Kolla http://project-gc.com/ så kan du finna en massa olika moment som vi GeoCachare tycker att det är skoj att tävla med/mot varandra.

Det som krånglar till detta och som får diskussioner att spinna iväg med en massa tyckandet åt det ena eller andra hållet är att denna hobby är förknippad med en massa olika statistik. Och när då olika GeoCachare ska jämföras på "topplistorna" så kan en del känna det som väldigt orättvist och missvisande, lite beroende på hur dessa "statistikpinnar" har samlats in.
hojd skrev:Det förklarar ju varför vissa har så många FTF då om det nu är ok att FTF'a cacher man vet var dom ligger OCH att man vet antigen dom olika stegens koordinater eller själva gåtan.
Nja, det är inte ett "likhetstecken" mellan många FTF och att man har fått burken "felaktigt serverad".
De allra flesta har samlat sina FTF med gott samvete och med hårt arbete.
hojd skrev:Själv skulle jag inte kunna med att göra det med gott samvete men vi alla är ju olika.
De allra flesta har precis samma syn som du själv.
hojd skrev:Visst är det en "lek" men om detta är ok så tar det ju bort själva adrenalinkicken som vissa har att vara först till en ny gömma.
De som "fuskar" får inte samma glädje av en FTF som "icke fuskarna", det kan jag lova.

I alla sporter/hobbyn så finns det de som vill tänja på "regelverket" eller på det som kallas "gott omdöme".
Det finns många exempel på loggningar som kan tyckas "tveksamma" för vissa, men som från utövarens anses vara helt okey.
Och det kan vara svårt för oss att veta den exakta bakgrunden och kännedomen om hur loggningen gick till, så det blir en massa spekulationer och gissningar om hur det skulle kunna tänkas ha gjorts.

Viktigt att känna till är iallafall...
Det finns de som tar denna hobby på allra största allvar och det finns de som tar hobbyn med en klackspark.
Sedan finns säkerligen du och jag (och just nu DU som läser detta) någonstans däremellan... ;-)
Det är bara att acceptera att vi alla är olika, även då vi utövar denna hobby.

.
Skriv svar