FTF fråga.

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
hojd
Geocachare
Efternamn: jd
Förnamn: ho

Re: FTF fråga.

Inlägg av hojd » tis dec 17, 2013 18:11

MatsAgeby skrev:
hojd skrev:Tack så mycket för alla svar... Då vet jag att det är ok att göra så då.
Nja, de flesta tycker INTE att det är okey att göra på det sättet, men det är svårt att "stoppa" de som anser att det är okey.

Cachen som du FTFade verkar vara "Garage" http://coord.info/GC4TXPK
Att det sker på det sätt som du beskrev här i tråden tillhör ändå undantagen.
Det skulle vara intressant att läsa vad Cache-Ägaren respektive den "framhoppande" FTFaren har för förklaring till det inträffade...

I hobbyn GeoCaching så finns det inte lika tydliga regler som i ex. fotboll utan det är mer eller mindre upp till var och en att tävla mot sig själv eller mot andra på "ungefär" samma premisser.
Och med "ungefär" så kan jag räkna upp en massa olika saker som olika cachare kan uppfatta som "inte okey" medan andra tycker att det är "helt okey".
Antal FTF är en av många "tävlingsmoment" och det finns en uppsjö med olika tävlingsmoment.
Kolla http://project-gc.com/ så kan du finna en massa olika moment som vi GeoCachare tycker att det är skoj att tävla med/mot varandra.

Det som krånglar till detta och som får diskussioner att spinna iväg med en massa tyckandet åt det ena eller andra hållet är att denna hobby är förknippad med en massa olika statistik. Och när då olika GeoCachare ska jämföras på "topplistorna" så kan en del känna det som väldigt orättvist och missvisande, lite beroende på hur dessa "statistikpinnar" har samlats in.
hojd skrev:Det förklarar ju varför vissa har så många FTF då om det nu är ok att FTF'a cacher man vet var dom ligger OCH att man vet antigen dom olika stegens koordinater eller själva gåtan.
Nja, det är inte ett "likhetstecken" mellan många FTF och att man har fått burken "felaktigt serverad".
De allra flesta har samlat sina FTF med gott samvete och med hårt arbete.
hojd skrev:Själv skulle jag inte kunna med att göra det med gott samvete men vi alla är ju olika.
De allra flesta har precis samma syn som du själv.
hojd skrev:Visst är det en "lek" men om detta är ok så tar det ju bort själva adrenalinkicken som vissa har att vara först till en ny gömma.
De som "fuskar" får inte samma glädje av en FTF som "icke fuskarna", det kan jag lova.

I alla sporter/hobbyn så finns det de som vill tänja på "regelverket" eller på det som kallas "gott omdöme".
Det finns många exempel på loggningar som kan tyckas "tveksamma" för vissa, men som från utövarens anses vara helt okey.
Och det kan vara svårt för oss att veta den exakta bakgrunden och kännedomen om hur loggningen gick till, så det blir en massa spekulationer och gissningar om hur det skulle kunna tänkas ha gjorts.

Viktigt att känna till är iallafall...
Det finns de som tar denna hobby på allra största allvar och det finns de som tar hobbyn med en klackspark.
Sedan finns säkerligen du och jag (och just nu DU som läser detta) någonstans däremellan... ;-)
Det är bara att acceptera att vi alla är olika, även då vi utövar denna hobby.

.
Ja i det stora hela så tycker dom flesta lika har jag förstått. Så vill man "ful"logga så är det upp till var och en att göra det och kan man sen skryta med hur många man loggat så är det ju inget att bry sig om om man ändå vet att hur det ligger till... Enligt mig så görs det EN "ful"loggning utan att själv tycka att det är fel så var det nog inte den första och antagligen inte den sista heller...

Jag kommer iaf att fortsätta så som jag gör och ha ett rent samvete... :thup:
Det är ju som sagt ingen tävling så varför "fuska" eller ful-logga eller vad ni vill...

Tack för er allas syn på detta... :thup:
Bild
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » tis dec 17, 2013 19:03

För egen del skulle jag säga att det aktuella fallet är solklart fel.

Kompisen har uppenbarligen inte löst mysten alls, alternativt testat på förhand. Och ingen utom CO kan ju kräva att texten {FTF} tas bort från en logg.

I det mer generella fallet:
Traddar, här gäller att starten går när mailet kommer. Ifall man har tur och snubblar över en burk är det ok att logga innan publicering, är man med vid utplacering så man har insiderinformation ska man vänta.

Blev STF på en trad där jag hört talas om att det var något på gång, men visste varken var eller när, bara lite vagt hur.

För mystar som man varit med och betatestat tycker jag det hör till god ton att ta det lugnt och ge någon annan FTF.

Födelsedagscacher å andra sidan kan man gott låta födelsedagsbarnet FTF:a, åtminstone ett par timmar, men där förväntar jag mig å andra sidan att födelsedagsbarnet inte känner till cachen på förhand.

Grupp-FTF är också en fråga som ofta leder till långa diskussioner och svåra gränsdragningar, inte minst vid event med cachesläpp i ett begränsat område, men jag tänkte låta den krutdurken vara.
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » ons dec 18, 2013 20:51

FB urvattnade uttrycket "Vänner" och delade FTF:er urvattnade FTF-jakten. Först på burken å skriva i loggen är FTF å ingen annan. Även mitt samvete är rent. :-)
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » ons dec 18, 2013 22:54

helvite skrev:FB urvattnade uttrycket "Vänner" och delade FTF:er urvattnade FTF-jakten. Först på burken å skriva i loggen är FTF å ingen annan. Även mitt samvete är rent. :-)
Vill du verkligen dra igång det en gång till där du inte kan övertyga ngn att just DU har rätt oavsett vilka "samvete" du än påkallar ?
Bild
Keesen
Geocachare
Efternamn: Ted
Förnamn: Gahnström

Inlägg av Keesen » ons dec 18, 2013 23:10

hojd skrev:Jag är "ganska" nybörjare när det gäller geocaching (började förra året) och ännu mer nybörjare när det gäller FTF men några har jag ju lyckats ta. Häromdan så åkte jag och min fru iväg på en mystery mycket sent på kvällen som precis kom ut och när jag kom fram till platsen så stod CO med en vän där och lurade i mörkret för dom skulle se om det kom nån sa dom.
Jag började irra omkring där och leta som en yr höna och tillslut så hittade jag gömman och nu skulle steg 2 på mysteryn lösas vilket jag oxå gjorde så den tomma loggboken kom fram och jag kunde FTF'a :D. Då ville CO's vän oxå få FTF på den. Han visste innan jag kom var gömman fanns och ja det kändes som han hjälpt till att lägga ut cachen så när vi åkte hem så frågade min fru mig om det verkligen är ok att göra så, själv hade jag inte tänkt på det ännu för jag var väl mest glad över att jag fick FTF... :D men när hon ställde frågan så blev jag oxå fundersam och självklart nyfiken...
Vad säger ni som är lite mer erfarna om detta beteende ? Eller är det helt upp till CO ?

Jag skiter väl egentligen i det men jag vill ju iaf VETA vad som är rätt och fel och detta KÄNDES ju helt klart fel.
Även om geocaching inte är nån tävling så vill man ju ändå inte att det skall fuskas menar jag :shock:

Hur ser du på att logga cacher som du själv inte tagit utan som någon annan klättrat upp till och loggat åt dej?
Hur kan ditt samvete vara rent när du inte ens själv nått cachen alls?
Men kanske är det skillnad när det gäller just dej?
Alla står ju sej själv närmast eller hur är det?
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » ons dec 18, 2013 23:20

Keesen skrev:
hojd skrev:Jag är "ganska" nybörjare när det gäller geocaching (började förra året) och ännu mer nybörjare när det gäller FTF men några har jag ju lyckats ta. Häromdan så åkte jag och min fru iväg på en mystery mycket sent på kvällen som precis kom ut och när jag kom fram till platsen så stod CO med en vän där och lurade i mörkret för dom skulle se om det kom nån sa dom.
Jag började irra omkring där och leta som en yr höna och tillslut så hittade jag gömman och nu skulle steg 2 på mysteryn lösas vilket jag oxå gjorde så den tomma loggboken kom fram och jag kunde FTF'a :D. Då ville CO's vän oxå få FTF på den. Han visste innan jag kom var gömman fanns och ja det kändes som han hjälpt till att lägga ut cachen så när vi åkte hem så frågade min fru mig om det verkligen är ok att göra så, själv hade jag inte tänkt på det ännu för jag var väl mest glad över att jag fick FTF... :D men när hon ställde frågan så blev jag oxå fundersam och självklart nyfiken...
Vad säger ni som är lite mer erfarna om detta beteende ? Eller är det helt upp till CO ?

Jag skiter väl egentligen i det men jag vill ju iaf VETA vad som är rätt och fel och detta KÄNDES ju helt klart fel.
Även om geocaching inte är nån tävling så vill man ju ändå inte att det skall fuskas menar jag :shock:

Hur ser du på att logga cacher som du själv inte tagit utan som någon annan klättrat upp till och loggat åt dej?
Beror väl lite på just när det gäller klättring skillnad på att kunna och göra... ofta så att en slumpmässigt i gänget klättrar för att skona plats/cache .. så det där med att lägga skuldkänslor omkring sig..det finns inte EN sanning eller ETT rätt
Bild
Keesen
Geocachare
Efternamn: Ted
Förnamn: Gahnström

Inlägg av Keesen » ons dec 18, 2013 23:46

sydman skrev:
Keesen skrev:

Beror väl lite på just när det gäller klättring skillnad på att kunna och göra... ofta så att en slumpmässigt i gänget klättrar för att skona plats/cache .. så det där med att lägga skuldkänslor omkring sig..det finns inte EN sanning eller ETT rätt

Och när det då gäller just kunna??

Det är väldigt naturligt att man loggar cacher ihop om man är där samtidigt.

Om Hojd i detta fall tycker det är fel men att det är rätt när nån som kan klättra sköter det så känns det inte bara lite fel i resonemanget.

Cachar man ihop med någon eller möter någon på platsen för en gömma så är nog loggning ihop det normala sättet att logga.
Användarvisningsbild
hojd
Geocachare

Inlägg av hojd » tor dec 19, 2013 1:31

Keesen skrev:Hur ser du på att logga cacher som du själv inte tagit utan som någon annan klättrat upp till och loggat åt dej?

Denna tråden handlar inte om det. Den handlar om att när någon vet om som i detta fallet en mysterys ALLA steg och antagligen oxå varit med och gjort den och sen tar en FTF' på den. Själv tänkte jag inte på det till en början men på väg hem så frågade min fru mig om det verkligen var rätt att göra så och hur mer jag tänkte på det desto mer fel tyckte jag att det var så därför frågade jag här vad dom flesta tycker och alla verkar tycka att det är fel att logga FTF i sånt här fall. Jag är som jag oxå sa nybörjare och kan inte allt, långtifrån... därför ville jag veta vad som är rätt och fel. Så varför vi kom in på helt andra saker har jag ingen aning om ?

Sen att just jag lider av rörelsehinder som jag mår jättedåligt över som jag redan gör ville jag ju inte egentligen att det skulle dras upp här ? Det var inget som jag egentligen ville att alla skulle veta men eftersom du nu har dragit upp det här så får jag väl tacka så mycket för det... :wsad: Jag lider som jag gör av det och kommer så att göra i resten av mitt liv så att jag har med mig nån av mina barn ut som en förlängd arm är en självklarhet för mig. Det borde ju inte vara ett problem eller räknas som fusk. Men om det kommer fram till mig att det räknas som fusk så vill jag jättegärna veta det för då ska jag sluta med det direkt. Min läkare har sagt att det är viktigt att jag försöker hålla igång kroppen så mycket jag kan och orkar och det var så jag upptäckte geocaching som blev en perfekt sysselsättning för mig där jag själv kan avgöra hur mycket jag orkar från dag till dag.
Så nu vet ni alla mer än ni borde veta... :wsad:
Senast redigerad av 1 hojd, redigerad totalt 0 gånger.
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tor dec 19, 2013 9:10

Att ta hjälp av sina barn eller sambo för att nå en cache där man själv har svårt att nå eller begränsningar i sina rörelser kommer de allra flesta (99,5%) att tycka är helt okey.

Det lär ju inte vara så att hojd kommer att "tävla" mot andra i att ta T5-cacher.

hojd kan med gott samvete fortsätta att ta hjälp av både sambo och barn samt andra hjälpsamma och omtänksamma GeoCachare.

Att jämföra en FTF hittad/loggad som beskrivet med att ta hjälp då man själv har begränsningar i sina rörelser är inte alls jämförbart.
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Inlägg av Falkz » tor dec 19, 2013 9:56

helvite skrev:FB urvattnade uttrycket "Vänner" och delade FTF:er urvattnade FTF-jakten. Först på burken å skriva i loggen är FTF å ingen annan. Även mitt samvete är rent. :-)
däför det är så fruktansvärt tråkigt att åka på ftf jakter den regeln finns blev så mycket roligare efter att man flyttat till ett ställe där ftf delas... alla är mycket trevligare på ftf jakterna och vi har kul...
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » tor dec 19, 2013 16:53

hojd skrev:
Keesen skrev:
sydman skrev:
Denna tråden handlar inte om det.

Skulle gärna vilja att du förklarade för mig hur 17 jag passar in i det som du citerade.... jag har inte en aning om vem eller vad du är
Det som jag skrev var med tanke på klättring öht.. där det är en VISS skillnad på de som loggar T5 klättringar stående på marken bredvid och som inte skulle tänka tanken på att ta på sig selen och klättra själva, och de som skonar platserna från onödigt slitage
Bild
Användarvisningsbild
hojd
Geocachare

Inlägg av hojd » tor dec 19, 2013 17:47

sydman skrev:
hojd skrev:
Keesen skrev:
sydman skrev:
Denna tråden handlar inte om det.

Skulle gärna vilja att du förklarade för mig hur 17 jag passar in i det som du citerade.... jag har inte en aning om vem eller vad du är
Det som jag skrev var med tanke på klättring öht.. där det är en VISS skillnad på de som loggar T5 klättringar stående på marken bredvid och som inte skulle tänka tanken på att ta på sig selen och klättra själva, och de som skonar platserna från onödigt slitage
Det skulle inte vara med... Vette 17 varför det blev så men jag har tagit bort det nu... :wink:
Bild
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » tor dec 19, 2013 18:10

Falkz skrev:
däför det är så fruktansvärt tråkigt att åka på ftf jakter den regeln finns blev så mycket roligare efter att man flyttat till ett ställe där ftf delas... alla är mycket trevligare på ftf jakterna och vi har kul...
Grattis till att ha hamnat i en trevligare kultur. :)

Jag undrar lite vad som händer om jag är ute på FTF-jakt med helvite och han hittar och tar burken, varpå jag slår ned honom och skriver in mig först i loggen. Blir det ingen FTF alls då?

Jag tycker att slutsatsen av denna och de flesta liknande regelfrågor blir att geocaching inte är en tävling. En av anledningarna till att det inte går att få det till en tävling är att alla har något beteende som andra tycker är fusk. Vissa tycker att det är fel att hjälpas åt med myst-lösning. Andra tycker att det är helt okej att byta färdiga lösningar med varandra som andra byter samlarbilder. Vissa tycker att det är okej att få hjälp att rigga klätterutrustning och andra tycker att det räcker att en i sällskapet kan klättra. Vissa sover i bilen medan de andra i powertrail-temet loggar cacher så fort som möjligt och andra som loggar under teamnamn behöver inte ens vara i samma världsdel för att vara med på loggningen.

Gränsdragningsproblemen blir överväldigande för den som vill ha exakt samma förutsättningar för alla.

Visst, bilda grupper och tävla inbördes, men försök inte ge folk dåligt samvete bara för att de inte vill vara med och tävla enligt era regler, tycker jag.

(Jag har mina principer - FTF till alla som är på plats när burken hittas första gången, inte byta mystlösningar, m.m. - men det är ju min ensak. Om andra vill göra det lättare eller svårare för sig så är det upp till dem. Fast om folk skryter för mycket förbehåller jag mig rätten att ha åsikter om deras metoder. ;) )
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » tor dec 19, 2013 20:48

Att jag skulle bli nerslagen å fråntagen min ftf är ganska osannorlikt. Däremot skulle jag kunna få frågan om jag tycker det är ok att dela ftf. Jag hade sagt nej, men samtidigt att jag inte kan hindra stf att ändå logga ftf. Själv hade jag inte ens ställt frågan utan rättat in mig i ledet och skrivit stf i boken.
Användarvisningsbild
hojd
Geocachare

Inlägg av hojd » tis dec 24, 2013 5:33

99% av er verkar ju tycka att det är fel att göra så här så jag var inte helt ute och cyklade då iaf. Efter jag startade den här tråden så har jag fått massor av privata meddelande från killar och tjejer som bor både i närheten och några mil härifrån att det visst har småmyglats här i krokarna tidigare + att det är mycket skrytande och "jag har alltid rätt" :^o stil här med och att dom inte åker åt detta hållet för att jaga FTF'er längre vilket jag helt klart förstår nu... [-(
Det är inte kul att anstränga sig att försöka få FTF när det fulas och det är precis så flera andra oxå har sagt till mig och då bor dom bra mycket längre ifrån med.
Men som några skrivit till mig och även nån här i tråden skrev så om det skryts om hur mycket cacher nån har tagit som inte kör fairplay så vet dom antagligen inte själva hur dumt det låter... [-X

Nää jag gör som många andra nu... Jag skiter i det här och så fortsätter iaf JAG att köra efter spelreglerna och nästa gång jag hör massa skryt och annat skitsnack så vet jag att det inte är värt nått... :)

Att jag sen tar hjälp av t.ex mina barn när nått är för svårt för mig pga att jag åkt på svåra ryggskador som har gjort mig handikappad och fått kraftigt funktions-nedsatthet är nått jag kan fortsätta göra med gott samvete... Tack för det !!!
Jag tyckte att det bara var så fruktansvärt lågt att ens ta upp det eller ens tänka så... :( Lätt för en "frisk" att säga så men man ska nog passa sig för den olycka kan alla råka ut för... Och det är INTE det minsta roligt och då är det inte kul att få höra sån som jag fick höra i den här tråden även om jag förstår att det handlade om att rädda sitt egna skinn
Jag är bara så glad att jag klarar av att ta mig ut så mycket som jag gör tack vare geocachingen för att bara sitta inne blir jag helt tokig av...

God Jul på er alla och ha en underbar dag !!! :thup:
Bild
Skriv svar