Retroaktiv skärpning av loggningskrav på virtuell cache.

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
lq
Ny i forumet

Retroaktiv skärpning av loggningskrav på virtuell cache.

Inlägg av lq » tor dec 26, 2013 16:40

Noterade nyligen att CO lagt in texten "From 2013-12-16, we will no longer accept photos of plants that are taken out of there normal habitat." i beskrivningen till Landskapsblommor, syd. Det är väl i och för sig ok, MEN nu verkar det som om CO själv tolkar sin inskränkning att gälla även loggar från senaste FAD (som ju klart och tydligt var före mitten av december) om man råkar ta tid på sig att formulera sina nätloggar, eller av nån annan anledning inte haft möjlighet att nätlogga tidigare.

Själv tycker jag detta är ett orimligt krav och att fynd bör godkännas med de krav som gällde när "cachen hittades" och inte vad som råkar gälla vid tidpunkten för nätloggen. Vad har den övriga gemenskapen för åsikter i den här frågan?

ps.
Själv har jag inte "sökt" nämnda cache (ännu).
Vet nån om cacheägaren blivit konaktad på förhand beträffande masslogningsmöjligheter under FAD. Om inte, så var det inte riktigt schysst mot CO, men att differentiera cachare som loggat cachen samma dag beroende på när de råkar logga på nätet strider mot mina geocachingsprinciper.
Bo & Elisabeth
Ny i forumet

Re: Retroaktiv skärpning av loggningskrav på virtuell cache.

Inlägg av Bo & Elisabeth » tor dec 26, 2013 18:14

Nej, vi blev inte kontaktade av FAD-ledningen och gillade inte heller deras tilltag !
Avsikten är förstås att man skall logga "vilda" landskapsblommor.
Vi kan ju alltid arkivera cachen om någon blir gladare av det.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tor dec 26, 2013 18:54

Är man Cache-Ägare till en Virtuell Cache så får man räkna med att många vill nyttja den Cache-Typen i samband med större event och då speciellt när det gäller att logga många Cache-Typer på ett och samma dygn.

Det är väl upp till var och ens samvete om man vill logga en blomma i en burk med vatten eller om man vill logga blomman vid i sin riktiga miljö. Det har diskuterats i mååånga trådar gällande hur stort samvete man har, de som vill logga den blomman på det sättet anser att det är "tillräckligt okey".

Om Bo & Elisabeth ens tänker tanken att arkivera så hjälper inte det så mycket då även arkiverade kan loggas, om den inte låses totalt.

Vad spelar det för roll om växten ligger i en burk, även granar som för tillfället agerar Julgran inomhus lär väl ha godkänts (eller skulle antagligen godkännas, fastän jag inte vet om det har förekommit).

Jag erbjuder Bo & Elisabeth att adoptera eran Virtuella cache.

.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tor dec 26, 2013 20:46

Detta är väl så nära en soffloggning man kan komma? Inte konstigt att CO reagerar, sen var man drar gränsen är svårt. Skadan är ju redan skedd. Det rätta är väl egentligen att stryka alla inomhusloggarna och be groundspeak att låsa cachen, men man vill ju ha några vänner kvar. Chansen är väl rätt stor att många som loggat den inte ens var vid den konserverade blomknoppen utan fått tipset senare. Riktigt tråkigt dilemma för CO att hamna i.

Klart många blir nervösa och skruvar på sig när det gäller en av 10+ olika cachetyper som de kämpat för att uppnå denna dag, men har man verkligen uppnåt alla typerna om man tar såna genvägar? Att uppmuntra till såna loggar var väl inte heller så genomtänkt. Liknande problem med några webcams där kameran är nere. Där har man iallafall tagit sig till platsen och tagit en bild med annan cam eller egen kamera.

Tur jag själv gjort några fula loggningar, annars hade man snart inte haft nån att mäta sig med. Försöker dock hålla det på ett minimum. Jag tycker man bör försöka se detta från CO's perpektiv. Det kunde lika väl vara den sista mysten som någon lagt fram intruktioner bredvid så man lätt kan lösa den. Kul att vara ägare på den. :roll:
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tor dec 26, 2013 20:54

MatsAgeby skrev:Är man Cache-Ägare till en Virtuell Cache så får man räkna med att många vill nyttja den Cache-Typen i samband med större event och då speciellt när det gäller att logga många Cache-Typer på ett och samma dygn.
Som cacheägare ska man inte acceptera mygel bara för att geocaching för många har skiftat fokus från upplevelser till statistik.

Jag tror inte någon har ett problem med att en cache får en stor anstormning på grund av ett event, men det är ju inte det det handlar om. Man kunde tagit sig ut till en sjö och fotat lite näckrosblad eller hittat en lämpligare landskapsblomma på vägen.
Bild
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Inlägg av Landstedt » tor dec 26, 2013 21:27

linsrille skrev: Klart många blir nervösa och skruvar på sig när det gäller en av 10+ olika cachetyper som de kämpat för att uppnå denna dag, men har man verkligen uppnåt alla typerna om man tar såna genvägar? Att uppmuntra till såna loggar var väl inte heller så genomtänkt. Liknande problem med några webcams där kameran är nere. Där har man iallafall tagit sig till platsen och tagit en bild med annan cam eller egen kamera.
It´s all about the numbers och återigen går Geocaching och tävling hand i hand. Riktigt trist!
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » tor dec 26, 2013 21:33

Tänka sig... så kom Tony med...

Sent from my C6603 using Tapatalk
Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » fre dec 27, 2013 1:27

Tyckte också att det var lite märkligt men förutsatte att FAD hade kollat med CO. Men hade själv inga planer på att logga den under dom förutsättningarna.
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
wellner
Föreningsmedlem
Efternamn: Wellner
Förnamn: Fredrik
Kontakt:

Inlägg av wellner » fre dec 27, 2013 1:57

Nu måste jag protestera!

Jag skrev följande till cacheägarna:

-------------------------------------------------------------------------
Sent: Sunday, February 03, 2013 7:33 PM
To: bo.xxxxxxxxxx@telia.com
Subject: [GEO] wellner contacting Bo & Elisabeth from Geocaching.com

Hej!

Som ni kanske känner till så kommer Fumble After Dark hållas i Södertälje i år och jag tog på mig att arrangera det. Vi har nu blivit några stycken och har börjat spåna fram idéer, högt och lågt.

En sak som vi funderat på är att många försöker logga många olika cachetyper under megaevent. Virtuella är det ju mindre gott om, en sådan är ju Landskapsblommor Syd. Aktuell landskapsblomma för oss är ju vit näckros för Sörmland. Svårt att hitta i november. Vi fick då idén att frysa in en vit näckros i ett isblock och ställa upp det vid eventplatsen. Innan vi gör ett sådant tilltag vill vi ju naturligtvis kolla med er för att se om ni är med på den idén.

FAD2013-staben genom Fredrik Wellner

Och fick till svar:
Bo xxxxxxxxx <bo.xxxxxxxxxxxx@telia.com> 3 februari 2013 19:39
Till: fredrik.wellner@gmail.com
Hej,

Ja, varför inte. Ett foto på en näckros blir det ju.

Bosse

Så jo, vi hade frågat cacheägarna och fått godkänt. Annars hade vi aldrig gjort det. Vi tyckte det var en kul grej, sen är det upp till var och en hur och om dom vill logga.

/Fredrik

Edit: Tog bort ett efternamn.
Senast redigerad av 1 wellner, redigerad totalt 0 gånger.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » fre dec 27, 2013 2:17

Lysande dokumenterat av Wellner.

Svaret som gavs i mailet speglar definitivt inte deras svar i denna tråd.
Teamet består av två personer, kanske att svaren inte är från samma person...
Bo & Elisabeth
Ny i forumet

Inlägg av Bo & Elisabeth » fre dec 27, 2013 9:27

Minnet är bra men kort !
Vi får väl acceptera de sista loggar från FAD då !
starzinger
Geocachare
Efternamn: Möller
Förnamn: Fredrik

Inlägg av starzinger » fre dec 27, 2013 12:55

Jus den cachen såg jag på FAD. Funderade länge på om jag ville logga den men kände inte att det var för min personliga del en riktigt OK logg. Dock gör man ju som man känner.

Jag för min del ska försöka få till Skåne till våren/sommaren. Har redan sett ut platsen då jag missade i år :D
Bild
golv
Geocachare
Efternamn: Aho
Förnamn: Roy

Inlägg av golv » fre dec 27, 2013 16:16

Är det verkligen en retroaktiv skärpning att påpeka det självklara faktum som gällt i alla år för den aktuella virtuella cachen, nämligen att landskapsblomman skall fotograferas i sin naturliga miljö? Att börja klaga för att inomhusfoton på knoppar i isklumpar inte räknas är ju bara dumheter. Radera på bland loggarna bara.
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » fre dec 27, 2013 16:49

Kul idé att vrida lite på saker tycker jag. Kreativt, Wellner, och sjysst av er Bo&Elisabeth (vare sig ni mindes det eller inte) att bjussa på detta under en så speciell händelse som ett Mega-event väl ändå är.
Att loggning av infrusna blommor på Virtuals under Mega-event blir ett prejudikat som skulle ställa till problem framöver är jag kanske inte jätteorolig för måste jag nog erkänna...eller är det nåt jag inte har tänkt på...?
Skriv svar